Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

perpro

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Ok tack för svar. Den ligger säkert nerpackad i källaren och vilar sig nu.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis skrev:
Ett kort svar på frågan är att NV champagne nästan alltid vinner på lagring, även enklare champagner. Men som du säger är det oftast svårt att veta hur gammal den är. Några få odlare/hus skriver ut degorgeringsdatum mm på etiketten (t.ex. Jacquesson och Henriot) men i de flesta fall får man gissa när den är ifrån. Själv märker jag upp mina med inköpsdatum så vet jag på ett ungefär.

Det är olika mellan olika hus och odlare hur många årgångar som ingår i NV-champagnerna. Ibland är det rena årgångsviner som inte får årgångsbetecknas för att de inte legat tillräckligt länge på jästen. Många blandar i reservviner, vissa blandar 2-3 årgångar medan Krug är "värst" med sin Grande Cuvée och blandar tio årgångar från en massa olika byar. Allt det här har betydelse för länge man kan/bör lagra sina NV. NV från kvalitetshus som Krug, Bollinger och Roederer kan lagras mycket länge (decennier) medan max några år är lagom för enklare champagner som André Clouet Grande Reserve.
Vi kommer se mer degorgeringsdatum framåt. Exempelvis Krug har börjat med en tjänst så man kan se detta och det var väl Stevenson som sa att han inte kommer prova champagne som inte har detta utsatt.

Det är en bra att detta kommer mer och mer.

En av mer fantastiska champagner jag druckit var en NV Heidseck Monopol Rosé, degorgerad någon gång på 30-talet men still going strong. Så visst kan NV champagne lagras.
 

bmf

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Försöker boka ett besök hos David Leclapart men med den mejladress jag har till honom får jag bara felmedelande. Är det någon som lyckats mejla till honom och på vilken adress i så fall?
 

sunqan

Vinös
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag hade just en udda upplevelse... jag har precis ätit en "clementin" (generiskt namn på liten orange citrusfrukt med eller utan kärnor) och noterade att jag nu har en eftersmak i munnen som påminner om korkskadat vin... :eek:

Finns det nån variant av skador på vin som faktiskt även förekommer i andra frukter/bär? nån som vet?

-anders
(och nej...jag har inte pimplat vin till lunchen)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag kanske inte dricker den idag men har en fråga om en flaska Egly-Ouriet bdn som är deggad 2009, när ungefär borde den drickas för bästa upplevelse? snälla säg inte om 10 år för jag är alldeles för sugen...
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Skumpagne skrev:
Jag kanske inte dricker den idag men har en fråga om en flaska Egly-Ouriet bdn som är deggad 2009, när ungefär borde den drickas för bästa upplevelse? snälla säg inte om 10 år för jag är alldeles för sugen...
Egly gör vell 3st BdN - vilken menar du?
 

Caviste

Leverantör
Skumpagne skrev:
Jag kanske inte dricker den idag men har en fråga om en flaska Egly-Ouriet bdn som är deggad 2009, när ungefär borde den drickas för bästa upplevelse? snälla säg inte om 10 år för jag är alldeles för sugen...

Utgår från att du menar VV Les Crayeres. Jag tyckte deras nydeggade grejer var tillgängliga och riktigt goda när jag provade för någon månad sedan. En trend jag tycker mig ha märkt bland flera odlare senaste året är att vinerna är tillgängliga direkt.

Din flaska kan du utan tvekan dricka nu. Jag öppnade en deg -07 för något år sedan och den var mycket bra, och redo att konsumeras. Jag misstänker dock att detta vin håller riktigt länge i flaska också.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

johan1279 skrev:
Egly gör vell 3st BdN - vilken menar du?

Ber om ursäkt skulle varit.mer tydlig jag menar hans Vieilles Vignes.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Skumpagne skrev:
Ber om ursäkt skulle varit.mer tydlig jag menar hans Vieilles Vignes.
ingen fara!
Men jo jag måste hålla med Caviste där, jag tycker de går dricka efter 2-3års vila efter degg, sen blir de bara bättre med tiden, Min personliga smak tycker jag de funkar utomordentligt bra.
Så en degg-09 får du gärna dela med dig av ;)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

johan1279 skrev:
ingen fara!
Men jo jag måste hålla med Caviste där, jag tycker de går dricka efter 2-3års vila efter degg, sen blir de bara bättre med tiden, Min personliga smak tycker jag de funkar utomordentligt bra.
Så en degg-09 får du gärna dela med dig av ;)

Haha ja ringer när det är dags då ;D nämen blir kanske att hålla nått år till iaf.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Skumpagne skrev:
Haha ja ringer när det är dags då ;D nämen blir kanske att hålla nått år till iaf.
Om du skulle få ett plötsligt BdN-behov (händer mig ibland) så får du inte tveka att höra av dig ;D
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Drack en Chateu Montfollet -09 vieilles vignes igår och upplevde att den kändes ganska tjock i konsistensen inte riktigt vad jag någonsin upplevt i ett vin förut. Brukar vissa viner vara så? Den va inte tjock men kändes väldigt matig, var för övrigt väldigt god för att kosta 99 pix, tydlig merlot smak och doft.
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Skumpagne skrev:
Drack en Chateu Montfollet -09 vieilles vignes igår och upplevde att den kändes ganska tjock i konsistensen inte riktigt vad jag någonsin upplevt i ett vin förut. Brukar vissa viner vara så? Den va inte tjock men kändes väldigt matig, var för övrigt väldigt god för att kosta 99 pix, tydlig merlot smak och doft.

Tja, en Bordeaux med 15% alkohol bör kännas lite mer tuggig och tjock i konsistensen om innehållet skall bära upp den alkoholen annars blir det bara spritigt.
Är nog snarare ovanligt att ett vin för 99:- har dom egenskaperna ihop med 15% alkohol.
Merlot kommer i och för sig upp i ganska hög sockerhalt så vinerna från de senaste varma åren kommer nog att visa upp viner runt 14% och lite till ibland.
Skulle tro att ganska många ligger högt men väljer att "deklarera ner" alkoholhalten på etiketten till mer lagom nivåer. Ett förfaranade som har blivit vanligt på andra håll för att undvika högre skatter och att vinet ses som alltför mycket alkohol/frukt-bomb.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin skrev:
Tja, en Bordeaux med 15% alkohol bör kännas lite mer tuggig och tjock i konsistensen om innehållet skall bära upp den alkoholen annars blir det bara spritigt.
Är nog snarare ovanligt att ett vin för 99:- har dom egenskaperna ihop med 15% alkohol.
Merlot kommer i och för sig upp i ganska hög sockerhalt så vinerna från de senaste varma åren kommer nog att visa upp viner runt 14% och lite till ibland.
Skulle tro att ganska många ligger högt men väljer att "deklarera ner" alkoholhalten på etiketten till mer lagom nivåer. Ett förfaranade som har blivit vanligt på andra håll för att undvika högre skatter och att vinet ses som alltför mycket alkohol/frukt-bomb.

Var tvungen att kolla om Parker provat vinet men kunde inte hitta något på nätet.Låter som något han skulle gilla. Däremot har Wine Spectator givit det 88 poäng vilket väl får ses hyfsat högt för ett vin i den prisklassen.

Kan inte undanhålla er Sydsvenskans provningsanteckningar av vinet. Vad är "märkbärig" och "fruktfokus" ?

Mörk och djup doft med märkbärig koncentration. Charmigt med bra mörkt fruktfokus (svarta vinbär och lite lagerblad) och god balans. En trevlig bordeaux till fyndpris.
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Anders Landström skrev:
Kan inte undanhålla er Sydsvenskans provningsanteckningar av vinet. Vad är "märkbärig" och "fruktfokus" ?
"Märkbärig" låter som ngt man får fläckar av på skjortan.
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Anders Landström skrev:
Var tvungen att kolla om Parker provat vinet men kunde inte hitta något på nätet.Låter som något han skulle gilla. Däremot har Wine Spectator givit det 88 poäng vilket väl får ses hyfsat högt för ett vin i den prisklassen.

Kan inte undanhålla er Sydsvenskans provningsanteckningar av vinet. Vad är "märkbärig" och "fruktfokus" ?


Har tydligen något med lagerblad att göra?
 

Tristanqx

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tycker man läser ganska ofta här att buteljer varit korkade, speciellt lite äldre viner.
Jag har druckit mycket vin men mest unga och inte mycket av äldre årgångar.
Har inte råkat ut för korkdeffekt mer än 1 gång då det var verkligen märkbart.

Är det vanligare med korkdeffekt på äldre viner? Och beror detta på lagringen eller att de är noggrannare nu vid tappning?
När det skrivs att vinet är korkat, är det oftast en liten defekt eller helt odrickbart?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tristanqx skrev:
Tycker man läser ganska ofta här att buteljer varit korkade, speciellt lite äldre viner.
Jag har druckit mycket vin men mest unga och inte mycket av äldre årgångar.
Har inte råkat ut för korkdeffekt mer än 1 gång då det var verkligen märkbart.

Är det vanligare med korkdeffekt på äldre viner? Och beror detta på lagringen eller att de är noggrannare nu vid tappning?
När det skrivs att vinet är korkat, är det oftast en liten defekt eller helt odrickbart?
Kan inte svara på första frågan men angående om det är drickbart med en korkdefekt så skulle jag säga nej, har, det pajjar ju alla andra smaker med den där kork bismaken, har du köpt på bolaget är det bara att lämna tillbaks o få nytt eller så ringer du importören så brukar de lösa sig
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tristanqx skrev:
Är det vanligare med korkdeffekt på äldre viner? Och beror detta på lagringen eller att de är noggrannare nu vid tappning?

När det skrivs att vinet är korkat, är det oftast en liten defekt eller helt odrickbart?

Med korkdefekt menar man oftast att det finns TCA i vinet och det är ingenting som har med lagring att göra. Däremot kan vinet drabbas av andra defekter på grund av dålig lagring och dessa kan ibland slarvigt rubriceras som korkdefekt.

Jag skulle tippa att majoriteten av alla korkskadade viner dricks upp av intet ont anande, så odrickbara är de väl oftast inte... Det finns hela skalan från knappt märkbar korkdefekt till väldigt påtaglig. För mig är korkdefekt = odrickbart, även om korkdefekten är liten. Det är en väldigt obehaglig lukt.
 

kayaker

Cyklist
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis skrev:
Jag skulle tippa att majoriteten av alla korkskadade viner dricks upp av intet ont anande, så odrickbara är de väl oftast inte... Det finns hela skalan från knappt märkbar korkdefekt till väldigt påtaglig. För mig är korkdefekt = odrickbart, även om korkdefekten är liten. Det är en väldigt obehaglig lukt.
I sammanhanget är det värt att påpeka att "känsligheten" för TCA varierar väldigt mycket mellan olika personer.
 
Toppen