Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Är det någon av er som druckit vin från Bourgogneproducenten Albert Ponelle? Vi fick hans Haut-Cotes de Beaune på en jobbgrej (i Köpenhamn) och jag blev storligen förtjust. För att vara av en sådan enkel appellation smakade det storartat. Lätt den bästa Hautes-Cotes jag provat någonsin. Dock verkar det vara väldigt svårt att få tag i.
 
Är det någon av er som druckit vin från Bourgogneproducenten Albert Ponelle? Vi fick hans Haut-Cotes de Beaune på en jobbgrej (i Köpenhamn) och jag blev storligen förtjust. För att vara av en sådan enkel appellation smakade det storartat. Lätt den bästa Hautes-Cotes jag provat någonsin. Dock verkar det vara väldigt svårt att få tag i.
Inget namn jag testat men alltid kul med producenter som presterar bra.

Producenten verkar exportera mycket till USA men vinoteket säljer delar av portföljen mrn inte just Hautes-cotes.
Skulle jag var du o vill ha tag på fler flaskor skulle jag ta direkt kontakt med producenten men även kontakta vinoteket o se om de kan ta hem vinet.
 
Är det någon här som har druckit moselvin från S.A Prüm här? Närmare bestämt deras Bernkasteler Lay GG som finns på Systembolaget?

Jag hittade Bernkasteler Lay GG 2017 i beställningssortimentet och tyckte det lät väldigt billigt för en GG - 179 kr. Tydligen prissänkt med 100 kr från tidigare årgångar. För bra för att vara sant? Kanske, men så illa kan det väl inte bli med Mosel för det priset. Beställde ett gäng igår.
 

chambertin

Medlem
Är det någon här som har druckit moselvin från S.A Prüm här? Närmare bestämt deras Bernkasteler Lay GG som finns på Systembolaget?

Jag hittade Bernkasteler Lay GG 2017 i beställningssortimentet och tyckte det lät väldigt billigt för en GG - 179 kr. Tydligen prissänkt med 100 kr från tidigare årgångar. För bra för att vara sant? Kanske, men så illa kan det väl inte bli med Mosel för det priset. Beställde ett gäng igår.
Inte provat deras GG eller ngt från dem på länge.
Vad gäller Mosel-Riesling med restsötma så var dom förr ett säkert kort i alla fall.
ingen större chansning tänker jag även om -17 väl var lite svårt år med frost på våren och hagel under sommaren. Blev en beställning i alla fall.

Tack för tipset !
 

Sonderlese

Medlem
Är det någon här som har druckit moselvin från S.A Prüm här? Närmare bestämt deras Bernkasteler Lay GG som finns på Systembolaget?

Jag hittade Bernkasteler Lay GG 2017 i beställningssortimentet och tyckte det lät väldigt billigt för en GG - 179 kr. Tydligen prissänkt med 100 kr från tidigare årgångar. För bra för att vara sant? Kanske, men så illa kan det väl inte bli med Mosel för det priset. Beställde ett gäng igår.
2017 var jag faktiskt på S. A. Prüm och provsmakade vinerna, men då var det årgångarna 2015/2016.
Vinerna är generellt sätt absolut bra.
2017 är dock en mycket varm årgång och många viner över lag är för ”stora” och lider bl.a. av för lite syra. Jag tror dock att S. A. Prüm kan sin sak och leverera ett bra GG. Jag ser att det ligger på 12,5% vilket bådar gott, definitivt inget fel med priset! Jag håller tummarna att det över presterar för pengarna!
 
Är det någon här som har druckit moselvin från S.A Prüm här? Närmare bestämt deras Bernkasteler Lay GG som finns på Systembolaget?

Jag hittade Bernkasteler Lay GG 2017 i beställningssortimentet och tyckte det lät väldigt billigt för en GG - 179 kr. Tydligen prissänkt med 100 kr från tidigare årgångar. För bra för att vara sant? Kanske, men så illa kan det väl inte bli med Mosel för det priset. Beställde ett gäng igår.
Nu är priset tyvärr höjt till 299 kr.
Får vara glad att jag hann beställa en flaska i alla fall.
 

katho27

Medlem
Upplever att funktionen Bevakningar på SB hemsida inte funkar på senaste tiden.
Har senaste veckan inte fått mail när flaskor kommit in, ej heller ramlar de bort från listan Bevakningar såsom tidigare skett.
Någon mer, eller bara jag?
 
Luftsaldon… Enligt SB’s hemsida skall det stå tre flaskor Clos du Marquis 2016 på Emporia (Malmö). Lite udda då vinet släpptes för 6 månader sen. Jag trodde inte på det själv men gick ändå dit och frågade. Det fanns såklart inga flaskor.

Lite konstigt att det ett halvår senare flyter omkring spökflaskor i inventarierna
 

Boletus

Medlem
Luftsaldon… Enligt SB’s hemsida skall det stå tre flaskor Clos du Marquis 2016 på Emporia (Malmö). Lite udda då vinet släpptes för 6 månader sen. Jag trodde inte på det själv men gick ändå dit och frågade. Det fanns såklart inga flaskor.

Lite konstigt att det ett halvår senare flyter omkring spökflaskor i inventarierna
Så där har det väl alltid varit. <triggervarning: anekdot> På nationaldagen drack jag en Burgaud Morgon Cotes du Py 2020 som jag tyckte var väldigt trevlig och tänkte att det vore passande att hämta hem några i senare årgångar för framtida somrar. Såg till mitt förtret att 2022 gick i TS i mars till betydligt bättre pris än på kontinenten, något jag missat. Webbsaldot var så klart slut men det skulle finnas flaskor kvar i ett par butiker, varav 7 flaskor i Nykvarn. Eftersom jag skulle till Södertälje dagen efter tänkte jag att en liten avstickare vore en bra idé. Med 7 flaskor tänkte jag att det inte lär vara helt slut på hyllan i alla fall - 1, 2, 3 flaskor i saldo är i princip alltid bom, enligt min erfarenhet. Det stod 5 flaskor på hyllan, så saldot stämde inte, men jag kom hem med de 4 flaskor jag tänkt mig.</triggervarning>
 

mackan92

Medlem
Man kan ju också ringa butiken och fråga innan man åker dit om man är osäker.. Men som någon skrev om det är 7 bör man förvänta sig att det då finns flaskor kvar.. Brukar dock själv ringa butiken om det är så att det är enstaka flaskor kvar för bekräfta innan man åker ut.
 

Sonderlese

Medlem
Man kan ju också ringa butiken och fråga innan man åker dit om man är osäker.. Men som någon skrev om det är 7 bör man förvänta sig att det då finns flaskor kvar.. Brukar dock själv ringa butiken om det är så att det är enstaka flaskor kvar för bekräfta innan man åker ut.
Ja tack!
Jag har beställt mycket 2023 Tysk Riesling med leverans i November (inte alla viner är buteljerade än), men den här ladddning var klar för leverans och så var det som sagt det där med tajmingen!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Att det kan vara saldo-fel när det är enstaka flaskor kvar, det har alla inbitna redan lärt sig, alternativt så lär man sig det ganska fort. Det deppiga enligt mig är att saldo-fel ofta kvarstår långt efter det att det upptäcktes.
Är det en butik med oengagerad personal är det normalt att det står fel i 3mån isåfall :)
 

Babinski

Medlem
Har inte fokuserat särskilt mycket på spanien och tempranillo i mitt vindrickande och vinköpande men igår öppnades en Territorio Luthier Gran Reserva 2016. Både jag och frugan blev mäkta imponerade, väldigt gott, bra matvin, gott att smutta på i kvällssolen. Framförallt för priset, strax under 400 gav jag på systemet tror jag. Verkar vara svåra att få tag på nu.

Men till saken. Ribera del duero! Tips på producenter och viner? Gärna i sub 500 klassen men 500-1000 går också bra om det är ”värt det”!
 

mackan92

Medlem
Har inte fokuserat särskilt mycket på spanien och tempranillo i mitt vindrickande och vinköpande men igår öppnades en Territorio Luthier Gran Reserva 2016. Både jag och frugan blev mäkta imponerade, väldigt gott, bra matvin, gott att smutta på i kvällssolen. Framförallt för priset, strax under 400 gav jag på systemet tror jag. Verkar vara svåra att få tag på nu.

Men till saken. Ribera del duero! Tips på producenter och viner? Gärna i sub 500 klassen men 500-1000 går också bra om det är ”värt det”!
Lite samma här men dessa två brukar vara säkra kort som alltid levererar år efter år:

 
Toppen