Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag tror är den mest lättlästa av var folk har nyligen föreslagit att fuktigheten mellan vin och kork är tillräcklig för att förhindra uttorkning och att flaskorna lika gärna kan stå upp och detta gäller för alla viner.
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Skall ha en Malbec-provning ikväll och behöver 1 eller 2 cahors-viner till den men jag har inte provat speciellt mycket Cahors-viner på ett tag.
Är det ngn som har provat ngn av dessa som finns hos SS:
Varunr Namn Årgång Pris
2266 Château la Reyne Prestige, 2006, 90.00
98907 Château Lagrézette Malbec, 2003 , 187.00
99381 Un Jour 2005, 189.00
98040 Château La Reyne L'Excellence, 2004, 195.00
97752 Dame Honneur , 2002, 299.00
98894 Le Cèdre, 2004, 299.00
98958 Vent d'Ange, 2004, 311.00
99669 GC , 2002, 468.00
98856 Château du Cèdre Grand Cru, 2004, 499.00
97051 Pigeonnier , 1999, 750.00
 

Lando

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Har precis gett mig in i E-bayträsket och behöver lite råd från lite erfarnare vinshoppare..

1. Behöver man betala skatt på sina inköp när dom tas in från EU?

2. Betalar man själv frakten och hur gör man då upp det med en tex. tysk säljare? Kollar han vad det kostar att frakta till Schweden och sen betalar man rubb och stubb innan leverans? EDIT: Nu såg jag att det på vissa står "Versand nach Schweden" är det bara dom man kan få skickade till sig då?

3. Blir man aldrig blåst?

4. Den viktigaste frågan, vad är ett rimligt pris på en Dom Perignon 1996? :)

All hjälp mottages tacksamt!
 

Dejzan

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Lando skrev:
Har precis gett mig in i E-bayträsket och behöver lite råd från lite erfarnare vinshoppare..

1. Behöver man betala skatt på sina inköp när dom tas in från EU?

2. Betalar man själv frakten och hur gör man då upp det med en tex. tysk säljare? Kollar han vad det kostar att frakta till Schweden och sen betalar man rubb och stubb innan leverans? EDIT: Nu såg jag att det på vissa står "Versand nach Schweden" är det bara dom man kan få skickade till sig då?

3. Blir man aldrig blåst?

4. Den viktigaste frågan, vad är ett rimligt pris på en Dom Perignon 1996? :)

All hjälp mottages tacksamt!

1 Det beror på vem du frågar, jag gör det inte....
2 Frakten läggs av säljaren på slutpriset, maila i förväg och kolla vad det kommer att kosta. Har sett priser mellan 8-30 € för en flaska från tyskland till sverige. Många skickar till sverige även om det inte är direkt angivet.
3 Risken finns väl men så länge man handlar av etablerade säljare med bra feedback är risken nog liten, risken är väl snarare att du inte har någon koll på varifrån flaskan kommer, lagring mm. Återigen maila och fråga, dom kan förvisso ljuga men vet dom inte väljer jag att avstå. Detsamma gäller oförmåga att svara på mail, iaf för mig.
4 Ingen aning tyvärr
 

SUPRA

Bäst
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

1 Typ besvarad. Köper du bara några flaskor åt gången säger statistiken att du är safe.
2 I de flesta fall har det kostat 16-17 Euro för mig. Magnum kring 30.
3 Är det för bra för att vara sant är det nog det. Välj en bra säljare, med högt betyg eller en som varit registrerad i många år.
Är du osäker på om säljaren är seriös när du ska betala en låda La Tache, maila och fråga om du kan komma över och betala kontant.
Är säljaren "bortrest" just då, eller inte svarar, kan du ju ta dig en funderare.
4 DP1996, jag har betalar kring 125 Euro för mina inkl. frakt. Jag tyckte det priset var så pass att jag köpte hela hans lager på 8 flaskor.
I Danmark köpte jag en gång två flarror för omkring 2-2.500 kr / st.

Jag har aldrig blivit lurad, men min inställning är att någon gång blir jag det och det får man ta med i kalkylen.
Det enda negativa jag varit med om är en kille som typ slängde ner 4 st. Krug GC i en påse med lite bubbelplast.
Otroligt nog överlevde 3 flaskor. Vet inte än om jag får ut nåt på försäkringen, men troligen inte.
Posten har inte precis varit på mig för att meddela hur det går.
De flesta har överförpackat sina paket.

I övrigt ett oerhört skojigt sätt att handla på. Utbudet är enormt och det finns ett moment av vadslagning och spänning med också, något
som för det mesta saknas när man handlar på Systemet. Såvida man inte tycker det är spännande att stå och frysa 2 timmar i en kö.
 

Lando

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tack för bra svar SUPRA, en sista fråga. Kan man utgå att säljaren tycker det är ok att skicka flaskorna till Sverige och maila om detta när man vunnit auktionen, eller bör man kolla av det innan på alla flaskor man är intresserad av? Blir en jävla massa mailande i så fall..
 

SUPRA

Bäst
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Lando skrev:
Tack för bra svar SUPRA, en sista fråga. Kan man utgå att säljaren tycker det är ok att skicka flaskorna till Sverige och maila om detta när man vunnit auktionen, eller bör man kolla av det innan på alla flaskor man är intresserad av? Blir en jävla massa mailande i så fall..

Jag var också oroligt för detta när jag var oskuld, men numera förutsätter jag att säljaren skickar. Och jag vet vad det ska kosta, och det vet också de flesta av de aktiva säljarna.
Och i de flesta fall finns ingen tid för någon mailkorrespondens innan.

Har dock vid två tillfällen missat att säljaren skrivit att de inte säljer till utlandet, och det har avbrutit transaktionen.
I ett av fallen tror jag dock att det hade mer att göra med att säljaren hittade en väg ut till att inte behöva sälja en flarra DP 1955 för
under 1500 kr...

En rolig sak jag funderat över är om typ Kalla Fakta gjorde ett reportage om hur svenske Kalle 15 år köper vin och sprit via eBay,
och får hemleverans med Posten. Skulle kunna bli hur kul som helst :)
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

SUPRA skrev:
En rolig sak jag funderat över är om typ Kalla Fakta gjorde ett reportage om hur svenske Kalle 15 år köper vin och sprit via eBay,
och får hemleverans med Posten. Skulle kunna bli hur kul som helst :)

En extra krydda vore om Kalle finansierar sina köp genom att spela poker online. ;)
 

Lando

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis skrev:
En extra krydda vore om Kalle finansierar sina köp genom att spela poker online. ;)

Kanske har nån på forumet en son/dotter som kan prova och filma det?
 

J.S.

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Keen skrev:
Fått svar nu och vinet kommer till butiken först i Mars från Chateaun, varefter de skickar den till mig. Är alla fortfarande intresserade? Frakten gick på 15e per låda, vilket var jävligt överkomligt :) Bekräfta så skickar jag iväg en till beställning.

Har du hört nåt från butiken? Börjar bli liiite sugen :p

/F.d. Revol Ajoir
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

J.S. skrev:
Har du hört nåt från butiken? Börjar bli liiite sugen :p

/F.d. Revol Ajoir


Inget än, men nu är det ju mars så det borde hända nåt snart. Så fort jag hör något så kommer jag underrätta de inblandade :)
 

weezer

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Har ett par flaskor Moscato d'Asti från La Spinetta, noterade att en av dem läcker lite från korken, seg sirap typ. Ska man byta ut den eller funkar den om jag dricker den inom kort? Kommer från feb-släppet.
 

J.S.

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag skulle byta ut den iaf, men hur länge gäller garantin ???
 

Öhman

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

weezer skrev:
Har ett par flaskor Moscato d'Asti från La Spinetta, noterade att en av dem läcker lite från korken, seg sirap typ. Ska man byta ut den eller funkar den om jag dricker den inom kort? Kommer från feb-släppet.

Troligtvis är det vin som pressats ut vid buteljeringen och lagt sig under folien och som nu sipprar ut. Detta brukar vara den vanligaste orsaken till denna typ av "läckage".
 

weezer

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Låter som en rimlig förklaring. Är det skit får jag väl ha en i backup, och lämna tebaks den sen. Den går ju åt under sommarn, inget gjort för långlagring iallafall.
 

Referee

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

weezer skrev:
Har ett par flaskor Moscato d'Asti från La Spinetta, noterade att en av dem läcker lite från korken, seg sirap typ. Ska man byta ut den eller funkar den om jag dricker den inom kort? Kommer från feb-släppet.

Jag har druckit en av dem redan och den var riktigt trevlig med bra spritsighet och trevliga frukttoner. Tror inte att det är någon korkdefekt på din utan bara lite spill som nu börjar synas.

Drick inom kort och njut.
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag ska försöka styra upp nån slags vinprovning för familjen. Eller rättare sagt handla viner till en. Jag tänkte köra druvtypiska röda viner från gamla världen, dvs cabernet sauvignon, merlot, syrah, pinot noir, grenache(eller nåt annat?). Runt 100kr per vin, och då 4-5 flaskor.

Låter det som ett bra upplägg, eller helt galet?
 

Lando

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Keen skrev:
Jag ska försöka styra upp nån slags vinprovning för familjen. Eller rättare sagt handla viner till en. Jag tänkte köra druvtypiska röda viner från gamla världen, dvs cabernet sauvignon, merlot, syrah, pinot noir, grenache(eller nåt annat?). Runt 100kr per vin, och då 4-5 flaskor.

Låter det som ett bra upplägg, eller helt galet?

Låter ju som ett kul upplägg, enda jag undrar är om det finns ett ens drickbart Franskt PN runt hundringen. La Vignee eller vad det heter är inte så muntert..
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Lando skrev:
Låter ju som ett kul upplägg, enda jag undrar är om det finns ett ens drickbart Franskt PN runt hundringen. La Vignee eller vad det heter är inte så muntert..


Nä, jag är lite osäker där också. Så får kanske smita in på nya världen, alternativt gå upp i pris. Har en Fetzer PN hemma och har druckit ett PN från Tasmanien, som hette Louise har jag för mig, som var rätt habilt.
 
Toppen