Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Går in i den kategorin defintitvt !:)
då så - även jag drack en Titolo 17 för ett år sedan - riktigt bra då men faktiskt var att jag tyckte att den utvecklats åt det mer mörkfruktiga och strukturerade hållet - mer elegans också men att jag faktiskt föredrog den på frukten - den var verkligen så härligt opulent och lyxig. Verkligen modern Aglianico men riktigt bra. Som sagt fortfarande toppen men inte på väg upp mot nya höjder. Gav bort en flaska i present efter att ha druckit den första som var så god så tror inte jag har någon kvar av den årgången.
 

chambertin

Medlem
då så - även jag drack en Titolo 17 för ett år sedan - riktigt bra då men faktiskt var att jag tyckte att den utvecklats åt det mer mörkfruktiga och strukturerade hållet - mer elegans också men att jag faktiskt föredrog den på frukten - den var verkligen så härligt opulent och lyxig. Verkligen modern Aglianico men riktigt bra. Som sagt fortfarande toppen men inte på väg upp mot nya höjder. Gav bort en flaska i present efter att ha druckit den första som var så god så tror inte jag har någon kvar av den årgången.
Tackar för återkopplingen !
Blir nog lite blandat köp framöver. Har en stegrande nyfikenhet på Aglianico i allmänhet.
 

chambertin

Medlem
Gissar att du har koll på,vad som erbjuds från Taurasi readan, men om inte så är Mastroberardinos Radici Reserva grymt bra om den får lite tid.
Ja den har jag tankat några ggr från SB och druckit ganska många av längre tillbaka också så är väl den Taurasi som jag är mest bevandrad i.
Håller med dig om kvaliteten som väldigt ofta är hög och lagringsbarheten är inget heller att klaga på.

Feudi di San Gregorios Taurasi är lite enklare men helt ok också.
D'Angelos lite enklare Aglianico del Vulture -15 var ganska kärv och ogin tyckte jag även om prislappen var låg.

Tänkte vidga vyerna lite runt vad druvan kan erbjuda både i spannet 2-300kr och upp mot 5-600kr om det verkar motiverat.
 

Bastardo

Medlem
Ja den har jag tankat några ggr från SB och druckit ganska många av längre tillbaka också så är väl den Taurasi som jag är mest bevandrad i.
Håller med dig om kvaliteten som väldigt ofta är hög och lagringsbarheten är inget heller att klaga på.

Feudi di San Gregorios Taurasi är lite enklare men helt ok också.
D'Angelos lite enklare Aglianico del Vulture -15 var ganska kärv och ogin tyckte jag även om prislappen var låg.

Tänkte vidga vyerna lite runt vad druvan kan erbjuda både i spannet 2-300kr och upp mot 5-600kr om det verkar motiverat.
Hos XW finns 90 viner med druvan Aglianico och de här kanske skulle kunna vara hyfsad intressanta kanditater? Jg vet dock inte hur gammal en riktig fin Aglianico ska vara att det smakar som bäst. Sådana viner vimlar nog inte på nätet.

Re Manfredi Aglianico del Vulture Superiore Serpara 2015
Basilisco Aglianico del Vulture Superiore Fontanelle 2015
Villa Matilde Falerno del Massico Rosso Camarato Riserva 2011
 

chambertin

Medlem
Hos XW finns 90 viner med druvan Aglianico och de här kanske skulle kunna vara hyfsad intressanta kanditater? Jg vet dock inte hur gammal en riktig fin Aglianico ska vara att det smakar som bäst. Sådana viner vimlar nog inte på nätet.

Re Manfredi Aglianico del Vulture Superiore Serpara 2015
Basilisco Aglianico del Vulture Superiore Fontanelle 2015
Villa Matilde Falerno del Massico Rosso Camarato Riserva 2011
Får nog botanisera där lite också. Tack !
Mastroberardinos Taurasi Radici brukar åldras riktigt väl men utöver det så vet jag inte riktigt.
Smakar man på vinerna så är ju Aglianico ganska ofta både fylligt och kraftfullt med bra struktur men det är långt ifrån någon generell regel.
Taurasi briukar dock vara läge att lämna några år i källaren tycker jag.
 
Undrar om någon på forumet har någon bra sida för att få tag på tenuta delle terre nere:s viner för vettig peng.
Ute efter deras betecknade viner, inte instegs etna rosso.
 

Poussard

Medlem
Undrar om någon på forumet har någon bra sida för att få tag på tenuta delle terre nere:s viner för vettig peng.
Ute efter deras betecknade viner, inte instegs etna rosso.
 

Mexikanaren

Medlem
Italienskt bubbel verkar även det vara på stark uppgång.
Någon som har något tips på en relativt prisvärd bubblig italienare innan priset skjuter iväg för mycket?
20220116_101441(0)~2.jpg
 

OdeVin

Njutare
Italienskt bubbel verkar även det vara på stark uppgång.
Någon som har något tips på en relativt prisvärd bubblig italienare innan priset skjuter iväg för mycket?Visa bifogad bild 25253
Prosecco till spritz och Franciacorta som Champagneutmanare!

Prosecco kör jag oftast P.Lex som är bra och prisvärd.

Franciacorta har i stort sett allt varit bra, Ca'del Bosco är det stora trygga alternativet som går att hitta på SB men bäst att botanisera på XW eller på plats! Kan rekommendera Ricci Curbastro som besöktes på plats i höstas, en ursprunglig familjeproducent som gjort vin i århundraden och har ett mycket trevligt litet museum på gården.
 

Pontus

Medlem
Vem är importör för J-L Chave nuförtiden? Det var Philipson och Söderberg tidigare. Någon som la märke till importör vid höstens släpp på SB?
 

Hampe

Medlem
Är i jämförelse med många här oerfaren på moget vitt och för den del på defekter i vin. Öppnade precis en en 2014 chenin och upptäckte visst läckage under folien. Korken kändes rätt fuktig rakt igenom. Vinet är bärnstensfärgat vilket iofs kan förklaras av ålder. Doft av blöt hund/ylle, te, sherry och med något vag tropisk frukt där bakom. Tycker fortfarande att det finns frisk syra och ändå en smak som inte är oangenäm om än lite ovanlig för min palett. Har svårt att avgöra om den är defekt. Är iaf drickbar men vet inte om den är representativ för mogen chenin. Hur låter det på min beskrivning?
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Är i jämförelse med många här oerfaren på moget vitt och för den del på defekter i vin. Öppnade precis en en 2014 chenin och upptäckte visst läckage under folien. Korken kändes rätt duktig rakt igenom. Vinet är närmast orange vilket iofs kan förklaras av ålder. Doft av blöt hund/ylle, te, sherry och med tropisk frukt där bakom. Tycker fortfarande att det finns frisk syra och ändå en smak som inte är oangenäm om än ovanlig för min palett. Har svårt att avgöra om den är defekt. Är iaf drickbar men vet inte om den är representativ för mogen chenin. Hur låter det på min beskrivning?
2014 är långt ifrån lastgammalt för en chenin. Färgen i kombination med sherrytoner och korkens beskaffenhet tyder på ngt fel. Troligen oxidation pga läckande kork. Kan vara drickbart och trevligt ändå men inte representativt för mogen chenin. Ylle och tropisk frukt ger ändå lite cheninvibbar.
 

Hampe

Medlem
2014 är långt ifrån lastgammalt för en chenin. Färgen i kombination med sherrytoner och korkens beskaffenhet tyder på ngt fel. Troligen oxidation pga läckande kork. Kan vara drickbart och trevligt ändå men inte representativt för mogen chenin. Ylle och tropisk frukt ger ändå lite cheninvibbar.
Tack för input! Öppnade en ny flaska (hade två av samma). Något ljusare i färgen med intakt kork. Ingen extrem skillnad men klart mer frukt, inga sherrytoner och mer av vad jag väntat mig. Älskar det här forumet.
 
Aldrig sett en vin som detta, defekt absolut då det smakade som suröl!

Vad är det?
 

Attachments

  • 2329D456-3135-4964-822D-1C401A029280.jpeg
    2329D456-3135-4964-822D-1C401A029280.jpeg
    42,3 KB · Visningar: 125
  • 45FD184C-B94A-4499-93C4-B438AFC1CA06.jpeg
    45FD184C-B94A-4499-93C4-B438AFC1CA06.jpeg
    39,5 KB · Visningar: 123
  • 302D4D34-C817-4684-A0E3-90A7D9621E72.jpeg
    302D4D34-C817-4684-A0E3-90A7D9621E72.jpeg
    46,2 KB · Visningar: 123
Toppen