Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Keen skrev:
Jag ska försöka styra upp nån slags vinprovning för familjen. Eller rättare sagt handla viner till en. Jag tänkte köra druvtypiska röda viner från gamla världen, dvs cabernet sauvignon, merlot, syrah, pinot noir, grenache(eller nåt annat?). Runt 100kr per vin, och då 4-5 flaskor.

Låter det som ett bra upplägg, eller helt galet?

Det tycker jag verkar ganska vettigt, även om jag nog skulle öka upp priset något beroende på vad som finns tillgängligt, men ta ett snittpris på en femhunka och allokera lite mer till pinnen och lite mindre på några andra så att du får en hyggligt jämn kvalité på vinerna.
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Krug skrev:
Det tycker jag verkar ganska vettigt, även om jag nog skulle öka upp priset något beroende på vad som finns tillgängligt, men ta ett snittpris på en femhunka och allokera lite mer till pinnen och lite mindre på några andra så att du får en hyggligt jämn kvalité på vinerna.

Ja, nåt sånt får det nog bli. Har du några förslag på vinare eller ska jag dra till regeringsgatan och fråga?

Verkar grenache vettig som femtedruva? Eller ska jag bara köra 4 för att få upp snittpriset lite per flaska? Eller nån annan druva?
 

J.S.

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Krug skrev:
Det tycker jag verkar ganska vettigt, även om jag nog skulle öka upp priset något beroende på vad som finns tillgängligt, men ta ett snittpris på en femhunka och allokera lite mer till pinnen och lite mindre på några andra så att du får en hyggligt jämn kvalité på vinerna.

Jag ska oxå köra en likadan provning snart, men jag tänkte nöja mig med Cabernet S, Merlot, Syrah och Pinot Noir och ligga runt 200:- per fl. Det blir nog viner både från nya & gamla världen.
 

Referee

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Referee skrev:
Jag har druckit en av dem redan och den var riktigt trevlig med bra spritsighet och trevliga frukttoner. Tror inte att det är någon korkdefekt på din utan bara lite spill som nu börjar synas.

Drick inom kort och njut.
weezer skrev:
Har ett par flaskor Moscato d'Asti från La Spinetta, noterade att en av dem läcker lite från korken, seg sirap typ. Ska man byta ut den eller funkar den om jag dricker den inom kort? Kommer från feb-släppet.

UPDATE! Inatt fick en av mina kvarvarande Bricco Quaglia Moscato d'Asti 2007 från La Spinetta för sig att skjuta korken. Det fick till följd att jag stått i flera timmar och skurat och tvättat golv och vinkyl från den "sockerlösning" som sprutats ut i rum och kyl. Flaskan förvarades liggandes.

Nåt har blivit fel i flaskan och jag vill därför varna er övriga genom att skriva detta.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Referee skrev:
UPDATE! Inatt fick en av mina kvarvarande Bricco Quaglia Moscato d'Asti 2007 från La Spinetta för sig att skjuta korken. Det fick till följd att jag stått i flera timmar och skurat och tvättat golv och vinkyl från den "sockerlösning" som sprutats ut i rum och kyl. Flaskan förvarades liggandes.

Nåt har blivit fel i flaskan och jag vill därför varna er övriga genom att skriva detta.

Jisses, vilket uppvaknande!!
Du skurade golvet också, sköt korken upp dörren eller siprade det ut emellan när det rann ned?
Undra om du kan reklamera den, tror de på en om man drar den storyn på SS? Men det osannolika är jue ofta det sannolika.
 

weezer

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Hmm..en av mina spinettaflaskor läcker från korken, man kanske ska byta den?
 

Referee

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Jisses, vilket uppvaknande!!
Du skurade golvet också, sköt korken upp dörren eller siprade det ut emellan när det rann ned?
Undra om du kan reklamera den, tror de på en om man drar den storyn på SS? Men det osannolika är jue ofta det sannolika.

Dörren öppen, golvet kladdigt. Golvet skurat efter att jag rensat kylen på flaskor och gjort rent den. Fick plocka bort vinställ vid sidan av kylen också för att komma åt att göra rent.

Flaskan reklamerades idag utan knussel.
Innehållet smakade lite jäst.
 

weezer

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Ja eller mot ngt annat helt enkelt. Vill ju helst slippa torka upp i garderoben.
 

weezer

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Fick detta svar från Enjoywine



Moscato d'Asti är gjord för att drickas mycket ung, gärna så snart efter buteljering som möjligt. Då är karaktären på vinet som fräschast och bubblorna ofta som god, lättvispad grädde.


Att flaskorna läcker kan bero på att producenter som gör moscato av hög kvalitet inte filtrerar och stabiliserar sina viner lika hårt som andra och får en lite mer instabil produkt men med mycket mer smak och karaktär.
Detta gör att moscato helst ska förvaras svalt, 10-12°, för att jäsningen inte ska ta fart ingen i flaskorna med läckande korkar som följd.


Jäsningen får ett moscato d'asti-vin avstannas med nerkylning av musten när det finns en hel del socker kvar i musten och därför kan processen starta om om flaskorna blir lite för varma.


Förvara dina flaskor svalt så ska det inte vara några problem.
 

Referee

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tack Weezer för att du tog dig tid att fråga Enjoy wine&spirits.
 

vintjej

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Det är vad jag kallar ett riktigt "Dom P-moment".:)
Trist att du inte "drack stjärnorna".
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Någon som har koll på vilka vita Bourgogner man skall undvika från årgång 1996? Vad jag minns hade många haft problem med oxidation i mitten av 90-talet. Anledningen till att jag frågar är att någon säljer två flaskor Bonneau du Martray Corton Charlemagne 1996 för 1000 DKK på vinforum.dk. Låter väl som ett OK pris (om nu vinet är friskt).
 

anders

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag vill minnas att det till och med på provet för sommelier-SM förra året var med en fråga om just Bourgogne 1996. Vill också minnas att svaret var i stil med "var jävligt försiktig" men Larsson kan kanske ge bättre detaljer. ;)
Jag har dessutom för mig att vår egen 1CRU har haft omfattande problem. Så se i alla fall till att trippelkolla innan du slår till.

Dessutom: http://oxidised-burgs.wikispaces.com/Bonneau+du+Martray

Jag föreslår att du ställer frågan direkt till Elvis då han är den i gånget som torde vara bäst på att räkna ut sannolikheten för att saken ska gå åt helvete, pokerspelare som han är. ;)
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Stort tack! Och vilken bra länk!

50% defekt låter som något man skall hoppa över - om det nu inte är möjligt att se något från utsidan (men det tror jag knappt)
 

Helen

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Ja, jag har ju haft lite problem med vissa vita viner från tidigt 90 tal. Mitt problem har varit att jag har sparat dem förlänge och att de har varit 1cru från mindre kända producenter.
1996 ska vara klassat som ett väldigt bra år för de vita Bourgognen men allt beror ju på vad det är för vin och vem producenten är.
Corton Charlemagne är en Gran Cru så den bör vara perfekt nu.
Då jag inte längre har något abonemang på Parkes hemsida kan jag bara bifoga detta.

Year Wine Name Rating Maturity
2006 Domaine Bonneau du Martray Corton Charlemagne
2003 Domaine Bonneau du Martray Corton Charlemagne Mature
2002 Domaine Bonneau du Martray Corton Charlemagne Mature
2001 Domaine Bonneau du Martray Corton Charlemagne Mature
2000 Domaine Bonneau du Martray Corton Charlemagne Mature
1999 Domaine Bonneau du Martray Corton Charlemagne Mature
1998 Domaine Bonneau du Martray Corton Charlemagne Mature
1997 Domaine Bonneau du Martray Corton Charlemagne Mature
1996 Domaine Bonneau du Martray Corton Charlemagne Mature
1995 Domaine Bonneau du Martray Corton Charlemagne Mature
1994 Domaine Bonneau du Martray Corton Charlemagne Old
1993 Domaine Bonneau du Martray Corton Charlemagne Old
1991 Domaine Bonneau du Martray Corton Charlemagne Mature
1983 Domaine Bonneau du Martray Corton Charlemagne Mature
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Är det ngn som har erfaremheter av andra producenter av Côte-Rôtie än de vanligt förekommande som t.ex Guigal och Delas ?
Känner ni till t.ex Domaine Gilles Barge Cuvée du Plessy ?
 

kayaker

Cyklist
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin skrev:
Är det ngn som har erfaremheter av andra producenter av Côte-Rôtie än de vanligt förekommande som t.ex Guigal och Delas ?
Känner ni till t.ex Domaine Gilles Barge Cuvée du Plessy ?
Räknar du Jamet till de vanligt förekommande? Jag har inte hunnit prova men Jamet brukar ganska genomgående få grymt bra omdömen i RVF. Det inkluderar även 2008:an...
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

kayaker skrev:
Räknar du Jamet till de vanligt förekommande? Jag har inte hunnit prova men Jamet brukar ganska genomgående få grymt bra omdömen i RVF. Det inkluderar även 2008:an...
Jag tänkte närmast på dom som abonnerar på att finnas på SS. Hur ligger Jamets C-R i pris då ?
 
Toppen