Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Inte för att va sån men det finns inget som säger att vinet är defekt för det smakade som suröl. Det kan va en vinstil där den smaken är vad som avses.
För det första var faktumet att vinet smakade suröl inte den enda omständigheten som talade för att vinet var defekt. För det andra kan du ge något exempel på ett korrekt gjort rödvin som smakar suröl, antar att det i så fall är ett osvavlat vin?

I så fall uppstår frågan om det åsyftade vinet är osvavlat och ofiltrerat.
 

Poussard

Medlem
För det första var faktumet att vinet smakade suröl inte den enda omständigheten som talade för att vinet var defekt. För det andra kan du ge något exempel på ett korrekt gjort rödvin som smakar suröl, antar att det i så fall är ett osvavlat vin?

I så fall uppstår frågan om det åsyftade vinet är osvavlat och ofiltrerat.
Aha, rödvin. Nej det kommer jag inte på, tänkte mer på vit/orange/rose. Det var säkert defekt.
 

m3lk3r

Medlem
Har länge undrat vad champagnetillverkare menar med brut Tradition. Är det bara något de själva tycker låter bra ibland för deras baschampagne eller har det faktiskt någon betydelse?
 

Bastardo

Medlem
Har länge undrat vad champagnetillverkare menar med brut Tradition. Är det bara något de själva tycker låter bra ibland för deras baschampagne eller har det faktiskt någon betydelse?
Jag gissar att det betyder ungefär det här:
How Is Brut Champagne Made?
The traditional method takes the most time and requires the most manual labor. As such, brut sparkling wine made this way is the most expensive. After the base wine is made and bottled, it begins its second fermentation. During this time, the yeast in the wine dies, leaving a sediment in the neck of the bottle. The winemaker must turn the wine in the bottle by hand every day to gradually remove the sediment.
Källa: https://trulyexperiences.com/blog/brut-champagne/
P.S. Det borde finnas gott om folk här som kan sånt här utantill som rinnande vatten då så många är champagne junkies …
 

Gradin

Medlem
Min gissning är att som med allt annat vill man vara den traditionella korrekta metoden och därefter ska man som konsument veta garanterat att man kommer hålla sig inom de sockernivåerna gällande Brut som används i Champagne.
Så om någon tillverkar enligt samma metod (Traditionella metoden/Champagnemetoden) som t ex Cava gör så kanske deras regelverk tillåter en högre dos socker för att skriva ut Brut än för Brut i Champagne.
 

Bastardo

Medlem
Jag gissar att "tradition" signalerar att en NV legat längre tid på lees än vad som normalt krävs
Från samma källa:
”If a bottle of Brut champagne has been made using the tank method and has not been aged at all, its quality will be very different to one made traditionally and matured over many months.”
Så du har nog rätt, men det kan ha att göra även med druvblandningen. Brut Tradition anänder kanske ungefär likadana proportioner mellan olika druvorna. Alltså mest PInot noir och sen några ytterligare druvor. Som bäst är den säkert väldigt god champagne, men som sagt, jag är ingen stor fan av just mousserande viner. Och speciellt champagne ska man inte dricka ensam. :)
Jag får väl bjuda min vän en flaska normalgod skumpa på sommaren när han fyller jämnt. Fast han kommer från ett vinproducerande land så dricker han ytterst sparsamt vin. Vilket dilemma! Ingen av mina bästa vänner är varken data-, musik- eller vinmänniskor. ;) De ämnen som jag brinner mest för. :cool:
 

Dejzan

Medlem
Från samma källa:
”If a bottle of Brut champagne has been made using the tank method and has not been aged at all, its quality will be very different to one made traditionally and matured over many months.”
Så du har nog rätt, men det kan ha att göra även med druvblandningen. Brut Tradition anänder kanske ungefär likadana proportioner mellan olika druvorna. Alltså mest PInot noir och sen några ytterligare druvor. Som bäst är den säkert väldigt god champagne, men som sagt, jag är ingen stor fan av just mousserande viner. Och speciellt champagne ska man inte dricka ensam. :)
Jag får väl bjuda min vän en flaska normalgod skumpa på sommaren när han fyller jämnt. Fast han kommer från ett vinproducerande land så dricker han ytterst sparsamt vin. Vilket dilemma! Ingen av mina bästa vänner är varken data-, musik- eller vinmänniskor. ;) De ämnen som jag brinner mest för. :cool:
Jag hade nog skaffat en ny källa för champagnekunskap...
Champagne får inte göras med tankmetoden, endast andra jäsning på flaska. För övrigt verkar "experten" från bloggen referera till allt mousserande som champagne.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Från samma källa:
”If a bottle of Brut champagne has been made using the tank method and has not been aged at all, its quality will be very different to one made traditionally and matured over many months.”
If a bottle has been made using the tank method and and has not been aged at all it is definitely not a Champagne! :eek: Andra jäsning på flaska och minst 15 månaders lagring är obligatoriskt i appellationen Champagne.
 

chambertin

Medlem
Har länge undrat vad champagnetillverkare menar med brut Tradition. Är det bara något de själva tycker låter bra ibland för deras baschampagne eller har det faktiskt någon betydelse?
Har alltid trott att med "Tradition" så avses en N/V (oftast Brut) gjord på en blandning av Chardonnay, Pinot Meunier och Pinot Noir.
 

Bastardo

Medlem
If a bottle has been made using the tank method and and has not been aged at all it is definitely not a Champagne! :eek: Andra jäsning på flaska och minst 15 månaders lagring är obligatoriskt i appellationen Champagne.
Det går tydligen inte lita på alla möjliga källor gällande teknisk beskrivning … ;)
OM det nu finns så många champagnefreaks här så varför ingen berättar för oss ’vanliga dödliga’ vad exakt betyder brut tradition? Ni har väl redan alla böcker av Richard Juhlin? :) Konstigt nog hittar jag ingen bra förklaring på nätet fast det borde normalt vara ganska enkel definition och jag orkar inte börja plöja alla tiotals vinböcker som jag har.
 

m3lk3r

Medlem
Har alltid trott att med "Tradition" så avses en N/V (oftast Brut) gjord på en blandning av Chardonnay, Pinot Meunier och Pinot Noir.
Jag har varit inne på det spåret också men ffa att det är mest mörka druvor. Har nog inte stött på en som är 50% (eller mer såklart) chardonnay.
 

Poussard

Medlem
I mitt vinprovargäng är det flera importörer. Ställde frågan om Tradition. Svaret jag fick var att det betyder ingenting och bara är nåt klatschigt de skriver för att få deras billigaste cuvéer att sälja lite bättre.
 

Vingubben

Medlem
Har länge undrat vad champagnetillverkare menar med brut Tradition. Är det bara något de själva tycker låter bra ibland för deras baschampagne eller har det faktiskt någon betydelse?
Är det inte så enkelt att det just är en tradition, dvs något som återkommer vid fasta tidpunkter. Mina kunskaper i franska är begränsade till att kunna beställa vin på franska hemsidor, så jag antar, utan någon som helst uppbackning, att betydelsen är den samma på franska. Viner med beteckningen tradition är således ett vin som producenten levererar år ut och år in, dvs det vin som oftast brukar beteckna en NV.
 
Toppen