Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

buteljen

Medlem
Vi kanske skall skapa en omröstning angående vad champagnetillverkare menar med termen brut Tradition. :D.
Otroligt att det inte går att googla fram en definition haha. Ännu så länge finns sju tolkningar föreslagna ..
  • att det är champagnemetoden som avses
  • att man kommer hålla sig inom de sockernivåerna gällande Brut som används i Champagne.
  • att en NV Tradition legat längre tid på lees än vad som normalt krävs
  • att det är en N/V (oftast Brut) gjord på en blandning av Chardonnay, Pinot Meunier och Pinot Noir.
  • att Reumage utförts manuellt av en remueur.
  • det betyder ingenting och är bara nåt klatschigt producenten skriver för att få deras billigaste cuvéer att sälja lite bättre.
  • att det är just en tradition, dvs något som återkommer vid fasta tidpunkter.
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Jag har varit inne på det spåret också men ffa att det är mest mörka druvor. Har nog inte stött på en som är 50% (eller mer såklart) chardonnay.
Traditon Blanc de Blanc

Tradition Blanc de Noirs
 

Poussard

Medlem
Vi kanske skall skapa en omröstning angående vad champagnetillverkare menar med termen brut Tradition. :D.
Otroligt att det inte går att googla fram en definition haha. Ännu så länge finns sju tolkningar föreslagna ..
  • att det är champagnemetoden som avses
  • att man kommer hålla sig inom de sockernivåerna gällande Brut som används i Champagne.
  • att en NV Tradition legat längre tid på lees än vad som normalt krävs
  • att det är en N/V (oftast Brut) gjord på en blandning av Chardonnay, Pinot Meunier och Pinot Noir.
  • att Reumage utförts manuellt av en remueur.
  • det betyder ingenting och är bara nåt klatschigt producenten skriver för att få deras billigaste cuvéer att sälja lite bättre.
  • att det är just en tradition, dvs något som återkommer vid fasta tidpunkter.
Inte för att vara dryg men jag är väl den enda som angivit en källa? Allt annat är bara kill/tjejgissningar.
 

Poussard

Medlem
Det lät ju dock även som att dina importörer killgissade, eller angav dom i sin tur någon säker källa :D?
Tror du inte att importörerna i många fall är med och designar etiketter eller sätter namn? Enzo Bartoli och kändisviner är de uppenbara exemplen men det gäller även Champagne tyvärr.
 

buteljen

Medlem
Tror du inte att importörerna i många fall är med och designar etiketter eller sätter namn? Enzo Bartoli och kändisviner är de uppenbara exemplen men det gäller även Champagne tyvärr.
Fast det här är väl inte en importörsgrej? Egly Ouriet har ju en Brut Tradition Grand Cru t.ex. och det är väl knappast en importör som varit med och designat den etiketten? Selosse Initial hette tidigare Tradition. Det verkar även som Bollinger slänger dit "Tradition" på etiketten när de gör en sen-degorgering för festliga tillfällen i kungliga sammanhang. Typ vid Charles och Dianas bröllop. Jag tror absolut att termen har (haft) en specifik betydelse
 
Last edited:

Poussard

Medlem
@buteljen Hittade faktiskt detta: ”Some French wine producers, such as those in Châteauneuf-du-Pape, informally call their regular bottlings Tradition.” Källa:
Robinson, Jancis (red.) (2015) s.750. The Oxford companion to wine. 4th ed. Oxford, United Kingdom: Oxford University Press
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
OM det nu finns så många champagnefreaks här så varför ingen berättar för oss ’vanliga dödliga’ vad exakt betyder brut tradition?
Hej där borta på pallen! :ängel: Det kanske är så att Tradition inte har någon exakt betydelse till skillnad från användandet av ett appellationsnamn?

Ni har väl redan alla böcker av Richard Juhlin? :)
På tal om pålitliga källor till fakta...? :) Juhlins böcker har gott om inaktuell (vid publiceringsdatum) information om producenter m.m. Han har flera gånger återpublicerat gamla texter som ibland inte var rätt då heller.
 

Bastardo

Medlem
Hej där borta på pallen! :ängel: Det kanske är så att Tradition inte har någon exakt betydelse till skillnad från användandet av ett appellationsnamn?


På tal om pålitliga källor till fakta...? :) Juhlins böcker har gott om inaktuell (vid publiceringsdatum) information om producenter m.m. Han har flera gånger återpublicerat gamla texter som ibland inte var rätt då heller.
Där ser man! Mycket bra information, Tomas.
Jag tror att det nästan måste vara så att det inte finns någon exakt definition till benämningen, annars borde man ha redan hittat den. Men i så fall är det inte det enda som är lite döljt och okänt om champagne. Jag har personligen lite svårt att se någon storhet i viner som produceras av samma hus i flera miljoner exemplar per årgång. Var exakt ligger exklusiviteten där? :)
 

Poussard

Medlem
Där ser man! Mycket bra information, Tomas.
Jag tror att det nästan måste vara så att det inte finns någon exakt definition till benämningen, annars borde man ha redan hittat den. Men i så fall är det inte det enda som är lite döljt och okänt om champagne. Jag har personligen lite svårt att se någon storhet i viner som produceras av samma hus i flera miljoner exemplar per årgång. Var exakt ligger exklusiviteten där? :)
Det finns många av oss som inte huvudsakligen dricker hus utan dricker odlare och där det produceras några tusen exemplar om året per cuvée. För den sakens skull så dissar jag inte Dom Perignon, men jag kan inte svara exakt på din fråga.
 

Swedish

Medlem
Om jag nu får gubbgissa men är tämligen säker (men det brukar ju gubbar vara) så håller jag med @Poussard . Det betyder absolut ingenting (i den mening att det inte finns med i någon cahier des charges) På samma sätt som réserve och grande réserve i de flesta fall inte betyder något (om man nu inte är i någon specifik region typ Rioja/Chianti osv.). Det låter helt enkelt bra och återfinns över hela Frankrike. Sen kan det säkert finnas regionala traditioner (hmpff) som gör att vissa ord används mer eller mindre men de har fortfarande ingen innebörd.
Sedan håller jag med att det är mest på "basprodukter" dessa termer används.

Grand Vin de Cheverny Tradition Grande Réserve är fortfarande bara en Cheverny
 
Hej gänget!
Imorgon ska jag få uppleva något jag väntat på länge, att äntligen få dricka en riktigt gammal champagne från något av dem absolut största. Imorgon ska en flaska Cristal från -83 drickas och eftersom jag sällan dricker så gamla viner behöver jag lite tips från alla experter här. Vad bör vi tänka på när det kommer till så pass mogen champagne för att få den bästa upplevelsen, hur länge bör vi lufta? Vilka kupor tycker ni mogen champagne gör sig bäst i? Något enkelt att äta till?

Tacksam för tips.
 

FredrikC

Medlem
Hej gänget!
Imorgon ska jag få uppleva något jag väntat på länge, att äntligen få dricka en riktigt gammal champagne från något av dem absolut största. Imorgon ska en flaska Cristal från -83 drickas och eftersom jag sällan dricker så gamla viner behöver jag lite tips från alla experter här. Vad bör vi tänka på när det kommer till så pass mogen champagne för att få den bästa upplevelsen, hur länge bör vi lufta? Vilka kupor tycker ni mogen champagne gör sig bäst i? Något enkelt att äta till?

Tacksam för tips.
Kul med så gammalt. Hoppas den är bra lagrad.
Jag skulle inte lufta den alls. Jag gillar inte för breda kupor till champagne. Större tulpanglas är mina favoriter.
Enjoy!
Jag tycker det mesta passar till champagne. Drack bara champagne till typ 15 olika rätter på Frantzen i veckan och det var ljuvligt.
Men skaldjur är väll klassiskt.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hej gänget!
Imorgon ska jag få uppleva något jag väntat på länge, att äntligen få dricka en riktigt gammal champagne från något av dem absolut största. Imorgon ska en flaska Cristal från -83 drickas och eftersom jag sällan dricker så gamla viner behöver jag lite tips från alla experter här. Vad bör vi tänka på när det kommer till så pass mogen champagne för att få den bästa upplevelsen, hur länge bör vi lufta? Vilka kupor tycker ni mogen champagne gör sig bäst i? Något enkelt att äta till?

Tacksam för tips.
Se till att flaskan är ordentligt kall, öppna 1-2 timmar innan. Riedel Veritas eller Superleggero champagneglas. Anklever, nån bra skinka och mogen ost brukar fungera bra till.
 

FredrikC

Medlem
Se till att flaskan är ordentligt kall, öppna 1-2 timmar innan. Riedel Veritas eller Superleggero champagneglas. Anklever, nån bra skinka och mogen ost brukar fungera bra till.
Försvinner inte mycket bubblor av att lufta en så gammal flaska i två timmar?
 

buteljen

Medlem
Fyndade det här brädspelet på en loppis idag :D. Någon gamling här som har spelat det?
"I vinspelet ärver du din bortgånge onkels anrika vinfirma. Du hamnar i en exklusiv värld av prestigeladdade vinauktioner .... "
Verkar vara från 80-talet och upplagt ungefär som monopol.
238496C7-1D4F-41A0-8C65-7092E17AA364.jpeg
FA948090-B4ED-4DCB-8772-A9E52DDBA94D.jpeg
4D35FB74-035D-4C11-B855-B5F301B11EBA.jpeg
 
Toppen