Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin skrev:
Jag tänkte närmast på dom som abonnerar på att finnas på SS. Hur ligger Jamets C-R i pris då ?
Vilket Jamet gör, tyvärr kommer dem i väldigt små kvantiteter och det vet de som köar om... Men dom är så gott som alltid riktigt bra.
Jag tror det finns Jamet på beställningssortimentet just nu.

Annars finns det inte så mycket som abonnerar på SS vad gäller Cote Rotie. Betänk att det lilla men ack så branta berget inte hyser speciellt många producenter, och de flesta har bara några enstaka hektar att leka med.
Guigals Brune et Blond brukar vara den lättaste att hitta, men det är i mitt tycke också en av de mindre roliga därifrån.
Chapouiters Cote Rotie La Mordoree är alltid bra, men allt för sällan på SS. Köp utomlands istället. Billigare ibland och framförallt roligare.
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

El burro grande skrev:
Vilket Jamet gör, tyvärr kommer dem i väldigt små kvantiteter och det vet de som köar om... Men dom är så gott som alltid riktigt bra.
Jag tror det finns Jamet på beställningssortimentet just nu.

Annars finns det inte så mycket som abonnerar på SS vad gäller Cote Rotie. Betänk att det lilla men ack så branta berget inte hyser speciellt många producenter, och de flesta har bara några enstaka hektar att leka med.
Guigals Brune et Blond brukar vara den lättaste att hitta, men det är i mitt tycke också en av de mindre roliga därifrån.
Chapouiters Cote Rotie La Mordoree är alltid bra, men allt för sällan på SS. Köp utomlands istället. Billigare ibland och framförallt roligare.

Börjar få lite glest med C-R i källaren och har förr köpt mest Guigals B&B och Château d'Ampuis och ngn enstaka "LaLa" men nu vore det ju kul med lite andra producenter också.
Guigal och Delas har ju funnits på SS för det mesta dom senaste åren men jag tycker som du att Guigals B&B kanske inte längre är så spännande och när B&B dessutom närmar sig 500:- då tänkta jag nog fylla på förrådet med ngn annan producent i stället.

Skall ta och prova Jamet då.

Chapouters Côte-Rôtie La Mordorée -03 fanns ju på BS för 899:-. Har du provat den eller deras Les Bécasses -03, -04 eller -05 ?

Domaine Gilles Barge Cuvée du Plessy -06 som jag skrev om förut fanns att köpa i Frankrike just nu för 30€ och den nivån tycker jag kanske att Guigals B&B borde ligga på också.
Ska man ha hem vinerna därifrån och tjäna ngt på det jfrt med SS så får man ju köpa en hel del så därför var jag lite nyfiken på om ngn provat vinerna därifrån.
Det fanns lite referenser på Cellartracker men inte många och det känns bättre att diskutera här med ngn som kanske har smakat andra viner som man båda gillar/ogillar och på så sätt hitta rätt den vägen.

Fler tips utanför SS mottages tacksamt.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Någon som köpt från FourWallsWine.com?

Tycker dom har en riktigt bra lista och helt ok priser inklusive skatter och frakt.
 

Krug88

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

El burro grande skrev:
Någon som köpt från FourWallsWine.com?

Tycker dom har en riktigt bra lista och helt ok priser inklusive skatter och frakt.
Jag har handlat av dem en gång.
Trevligt bemötande, bra priser och inga problem.
Jäkligt kul lista med Bourgogne vill jag minnas...
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Krug88 skrev:
Jag har handlat av dem en gång.
Trevligt bemötande, bra priser och inga problem.
Jäkligt kul lista med Bourgogne vill jag minnas...
Perfekt, då är beställning gjord.
Jag kommer ha ett intimt förhållande med Etienne Sauzet under sommaren. :)
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Det kan bli lite kyligt då Etienne har varit död i 30 år ;)

Men jag förstår att du menar vinfirman - fina Pulignyer :)
 

SUPRA

Bäst
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Titta på denna bild och en fråga dök upp.

När började Cristal med plasten kring flaskan?

På tal om inget så såg jag på eBay, en tysk som hade hittat nåt liknande (well... ::) ) papper och svept in sin flaska inför försäljningen. ;D

 

Per Stade

Lege artis
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tacksam för råd angående vin till kantareller. Som primörer är kantarellerna
bäst när de är små, fasta och smakrika. De har ju en ganska kraftig, lite
pepprig smak. Enligt min uppfattning kan man ha dem till det mesta,
fisk såväl som kött. Och det är nu som det finns gott
om dem, innan skogen är full av andra svampplockare.
 

Pomerol

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Per Stade skrev:
Tacksam för råd angående vin till kantareller. Som primörer är kantarellerna
bäst när de är små, fasta och smakrika. De har ju en ganska kraftig, lite
pepprig smak. Enligt min uppfattning kan man ha dem till det mesta,
fisk såväl som kött. Och det är nu som det finns gott
om dem, innan skogen är full av andra svampplockare.

Har du redan hittat kantareller? Imponerande!

Lite svamp har tidigare diskuterats här.

Edit: Läste på Svampguiden om kantarellrapporter - jag cyklar iväg nu med förhoppning att få en kantarelltoast i kväll.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Pomerol skrev:
Har du redan hittat kantareller? Imponerande!

Lite svamp har tidigare diskuterats här.

Edit: Läste på Svampguiden om kantarellrapporter - jag cyklar iväg nu med förhoppning att få en kantarelltoast i kväll.

Har letat på mina säkra ställen idag, helt utan framgång gällande svamp. Såg dock till min glädje att det är mängder med smultron på gång!! Har t o m hittat ngr lite längre bort som var mogna att mumsas av mig :)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Pomerol skrev:
Har du redan hittat kantareller? Imponerande!

Kantareller brukar alltid komma runt midsommar. Först längs stigar och vägkanter, gärna bland
grus och sten.

Pomerol skrev:
Lite svamp har tidigare diskuterats här.

Tack för tipset. Korkat av mig att inte börja med en sökning.
Köpte en låda lätt ekad Chablis för en tid sedan. Borde kunna passa till
en av mina favoriträtter - gös med kantarellsås. Det spelar ingen roll
om gösen är kokt eller stekt, bägge är lika goda.

Pomerol skrev:
Edit: Läste på Svampguiden om kantarellrapporter - jag cyklar iväg nu med förhoppning att få en kantarelltoast i kväll.

Jag hoppas att du hittade några!
 

Pomerol

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Per Stade skrev:
Kantareller brukar alltid komma runt midsommar. Först längs stigar och vägkanter, gärna bland
grus och sten.

Tack för tipset. Korkat av mig att inte börja med en sökning.
Köpte en låda lätt ekad Chablis för en tid sedan. Borde kunna passa till
en av mina favoriträtter - gös med kantarellsås. Det spelar ingen roll
om gösen är kokt eller stekt, bägge är lika goda.

Jag hoppas att du hittade några!

Ska göra mitt bästa att dra upp en gös till helgen. En juninatt och bottenmete med levande bete brukar ju vara en bra förutsättning.

Självklart hittade jag kantareller! Det blev en underbar toast, jag fördelade svampen på en fjärdedels formbröd - petit var ordet...
 

Pomerol

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Är det någon som provat eller känner till något av följande viner?

Cornas Les Méjeans 2006
Är urusel på Cornas men området ska ju vara på frammarch och av beskrivning av döma lät det som en klassisk syrah.

Saint-Joseph Cuvée André Péalat 2006
Producent Gilles Robin gör ju en riktigt bra crozes-hermitage, Saint-Jospehen har 93 av WS.

Hermitage Farconnet 2001
Fick 92-94 av RP och 95 av WS - till råga på allt mognad på köpet!
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Paul Bara är en producent som jag aldrig druckit, hur är vanliga 2002 samt Comtesse 1998. Några synpunkter?
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

shorepower skrev:
Paul Bara är en producent som jag aldrig druckit, hur är vanliga 2002 samt Comtesse 1998. Några synpunkter?
Comtesse 98 är även om den är djävligt dyr på BS i jämförelse med vad du kan köpa den för i Frankrike och Spanien fortfarande köpvärd.
Bättre än de flesta skumpor i samma prisläge på SS.

Vanliga 02:an har jag inte korkat upp ännu och kan således inte säga något annat än att det är en bra årgång, och att deras vanliga millesime brukar vara bra. Du bör dessutom hålla ögonen öppna efter deras Special Club. Lite lättare och elegantare stil jämfört med Comtesse.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

El burro grande skrev:
Comtesse 98 är även om den är djävligt dyr på BS i jämförelse med vad du kan köpa den för i Frankrike och Spanien fortfarande köpvärd.
Bättre än de flesta skumpor i samma prisläge på SS.

Vanliga 02:an har jag inte korkat upp ännu och kan således inte säga något annat än att det är en bra årgång, och att deras vanliga millesime brukar vara bra. Du bör dessutom hålla ögonen öppna efter deras Special Club. Lite lättare och elegantare stil jämfört med Comtesse.

Tackar och bugar för ett snabbt svar
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Håller med El burro grande om att Comtesse 98 är riktigt bra!
 
Toppen