Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Frankrike? Vin? Förvirrande?

Nääää!
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Vad anser ni om Nespressokaffe? Drack min första kopp igår hos en polare, och var väl inte helt imponerad. Men jag vet många som är helfrälsta. Smidigt är det i alla fall. Är det något fuffens eller skall det vara bra om allt fungerar?
 

bmf

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

De gånger jag provat nespresso har det varit gott och som du säger är det väldigt smidigt. Personligen skulle jag inte köpa en sån maskin då man binder upp sig på att endast kunna köpa nespressopods. Jag har inte koll på hur stort utbud av kaffe sorter det finns men om man köper en bra kvarn och en bra vanlig espressomaskin så kan man ju testa hur många olika kaffesorter som helst, utbudet är ju oändligt och när man hittar rätt så är det lika stor upplevelse som ett bra vin (och i samma prisklass/kg).

Jag vill köpa mitt kaffe nyrostat från microrosterier och gå hem och mala ett galet gott kaffe. Bara doften när man maler gör det värt pengarna och besväret.
 

vintjej

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Själv är jag ingen kaffenörd, men jag har varit på en kaffeprovning och nördarna där fick rysningar när nespresso nämndes. Jag tror man skulle kunna jämföra med lådvin. Även om nespresso ju faktiskt blir skitdyrt jämfört annat kaffe, så har det likheten med lådvin att själva förpackningen/processen förtar en del av kaffets aromer.
Å andra sidan, hur många märker egentligen det? Gör man inte det så är ju nespresso onekligen oslaskigt.
 

Jos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

bmf skrev:
De gånger jag provat nespresso har det varit gott och som du säger är det väldigt smidigt. Personligen skulle jag inte köpa en sån maskin då man binder upp sig på att endast kunna köpa nespressopods. Jag har inte koll på hur stort utbud av kaffe sorter det finns men om man köper en bra kvarn och en bra vanlig espressomaskin så kan man ju testa hur många olika kaffesorter som helst, utbudet är ju oändligt och när man hittar rätt så är det lika stor upplevelse som ett bra vin (och i samma prisklass/kg).

Jag vill köpa mitt kaffe nyrostat från microrosterier och gå hem och mala ett galet gott kaffe. Bara doften när man maler gör det värt pengarna och besväret.

Jag köpte Nespressomaskin efter att ha konsulterat barristan(utsedd till Stockholms otrevligaste i SVD... ;) ) som satt i gatuplanet i huset på mitt förra jobb, Mazarin(?) vid Kornhamnstorg. Han menade på att den ofta gör långt bättre kaffe än fler barristor på otaliga fik runt om i Sthlm. 7a på en skala till 10 enligt honom(han gjorde 10or...).. Nu sålde han t.om. egna maskiner så något intresse av Nespresso hade han inte.

Jag är sjukt nöjd med maskinen och tycker det är toppen med enkelheten. Har man intresset, orken och viljan att mala, packa, fixa, gegga och sköja/diska etc så ska man väl köra en handjagare men prioriterar man gott kaffe, tycker det är för jobbigt att gegga själv samt inser att 3 spänn inte är så mycket för en kopp då man måste räkna med spill och ett antal "försök" innan det blir bra med en manuell så är Nespresso bra. Jag kollade andra alternativ också men då var podsen ännu dyrare.
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

vintjej skrev:
Jag tror man skulle kunna jämföra med lådvin.

Jag dricker inte kaffe alls, men det mesta kaffe som svenskar häller i sig är väl ändå från gamla trötta kaffebryggare, dåliga kaffemaskiner på jobbet och gammalt hederligt pulverkaffe. Nespresso är väl ändå ett par snäpp upp från dessa, medan lådvin är så lågt man kan komma i vinväg.
 

Krug88

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis skrev:
Jag dricker inte kaffe alls, men det mesta kaffe som svenskar häller i sig är väl ändå från gamla trötta kaffebryggare, dåliga kaffemaskiner på jobbet och gammalt hederligt pulverkaffe. Nespresso är väl ändå ett par snäpp upp från dessa, medan lådvin är så lågt man kan komma i vinväg.
Håller helt med.
Visst finns det bättre än Nespresso, men det är ett bra alternativ om man är lite bekväm och inte helt besatt av den perfekta koppen...
 

SUPRA

Bäst
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Min granne väljer ut bönorna, mixar, rostar, maler och brygger sitt eget kaffe.

Är det nån del i processen som jag missat, förutom att odla bönan som jag utlämnat?
Sorry is så fall, han gör det också.

Han gjorde likadant med välling, när barnen var små. ::)

Gott kaffe blir det iaf, men jag hade köpt en Nespresso. ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

SUPRA skrev:
Min granne väljer ut, rostar, maler och brygger sitt eget kaffe.

Är det nån del i processen som jag missat, förutom att odla bönan som jag utlämnat?
Sorry is så fall, han gör det också.

Han gjorde likadant med välling, när barnen var små. ::)

Gott kaffe blir det iaf, men jag hade köpt en Nespresso. ;D
Hahaha, jag med...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

SUPRA skrev:
Min granne väljer ut bönorna, mixar, rostar, maler och brygger sitt eget kaffe.

Är det nån del i processen som jag missat, förutom att odla bönan som jag utlämnat?
Sorry is så fall, han gör det också.

Han gjorde likadant med välling, när barnen var små. ::)

Gott kaffe blir det iaf, men jag hade köpt en Nespresso. ;D

Hur blev vällingen tyckte du?
 

vintjej

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag måste förtydliga att jag blev extremt osugen på att slaska runt med 80000-kronorsmaskiner efter kaffeprovningen jag var på:
http://desbonsvins.wordpress.com/2009/0 ... xy-coffee/
Jag vill dricka kaffet, inte bli någon kaffeodlare eller ens barista.

Och jag har druckit många nespresso också och tyckt att det slår bryggkaffe.
Så jag tror fortfarande att en nespressomaskin duger utmärkt för de flesta. Men göm den om en kaffenrd kommer på besök.;)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Nespresso podsen består av alluminium, det stör mig miljömässigt. Saknar, precis som ngn sa tidigare, doften vid Nespresso. Är nöjd med min Ken Wood som brygger gott kaffe till mig, espressokaffe.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

1CRU skrev:
Vi har nyligen köpt en Jura Impressa Z5. Den är helt underbar.
http://www.vitvaror.net/html/jura%20impressa%20z5.html
Varje morgon får jag vakna till en kopp underbar Cappo gjort med illy expressobönor och med kanel på toppen.
Nu sparar jag 75 kr per dag genom att jag slipper köpa kaffe ute på stan :)

Det där ser betydligt trevligare ut än de dära vuxenvällingar man får på stan för 40 balubas (kan inte fatta att latte numera kostar så mycket!). Men en fråga 1Cru, är inte maskinen jobbig att bära med sig på stan? :p

Jag använder Palombinis bönor, riktigt bra och kan testas på fiket vid Rådhuset, tror det heter Il Caffe, ligger på Bergsgatan nära Scheelegatan. Palombini köps på Spanska och Italienska improrten på Birger Jarlsgatan och kostar ca 120kr/kg
 

Helen

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Det där ser betydligt trevligare ut än de dära vuxenvällingar man får på stan för 40 balubas (kan inte fatta att latte numera kostar så mycket!). Men en fråga 1Cru, är inte maskinen jobbig att bära med sig på stan? :p

Jag använder Palombinis bönor, riktigt bra och kan testas på fiket vid Rådhuset, tror det heter Il Caffe, ligger på Bergsgatan nära Scheelegatan. Palombini köps på Spanska och Italienska improrten på Birger Jarlsgatan och kostar ca 120kr/kg

jo lite tung är den allt :)
Jag har löst det med att jag alltid är 30 sec ifrån min kaffemaskin.
Jag är ju fastkedjad i butiken från 11:00 till 18:00. När jag blir kaffesugen sätter jag upp skylten "är på posten kommer stax" sedan kilar jag hem (bor ovanför min butik) och gör en underbar cappo.
 

bmf

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Här kommer ett tips på ett ställe där det går att köpa riktigt riktigt bra kaffe.

http://www.costasroastery.se/system/web ... HSID=15504

Jag brukar beställa på nätet då rosteriet ligger i Umeå men dom har återförsäljare i Stockholm också. Min favorit hittills är Getumbwini (eller nått sånt) brukar kosta 120 kr /250 gr och är helt sagolikt, kan dock inte hitta det i listan.
 

Jos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

bmf skrev:
Här kommer ett tips på ett ställe där det går att köpa riktigt riktigt bra kaffe.

http://www.costasroastery.se/system/web ... HSID=15504

Jag brukar beställa på nätet då rosteriet ligger i Umeå men dom har återförsäljare i Stockholm också. Min favorit hittills är Getumbwini (eller nått sånt) brukar kosta 120 kr /250 gr och är helt sagolikt, kan dock inte hitta det i listan.
Är det ovanligt dyrt eller ett normalt pris? För det blir nästan lika mycket som Nespressos kilopris. Och med tanke på att det blir 0 spill med Nespresso så blir Nespresso det billigare alternativet av de två. Jag skiter iofs i eventuella prisskillnader men vet att det är många som säger att Nespresso är så dyrt så därav min fundering.
 

bmf

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Det är nog relativt dyrt men som vanligt får man vad man betalar för. Men med tanke på att allt är hantverk och man får kaffe som rostats för max någon dag sedan och dessutom är ruskigt gott så tycker jag att det är värt det. Costas själv åker runt på olika små kaffeplantager runt i världen och väljer ut vad som han ska importera och bönorna är alltid ekologiskt odlade. Jag brukar köpa Illys espressobönor också (kostar ca 200-220 kr/kg) och det är också riktigt bra om än långt ifrån Costas kaffe. Den stora skillnaden här är (förutom smaken) att man har ingen aning om var bönorna kommer ifrån, dom köps in i gigantiska mängder och rostas på stora rosterier med så klart stor variation i kvalitet (tänk storproducent av vin). Dessutom har man ingen aning om när bönorna rostades, det kan vara flera månader sedan. Som Costas skriver på hemsidan att kaffet helst ska förbrukas inom ca en månad efter rostningen.

Jag dömmer ingen som köper nespressomaskiner men skulle själv aldrig göra det. Det man funderar över om apparaterna är så populära så att dom kommer finnas kvar i en överskådlig framtid (det fanns ju i och för sig dom som sa att internet var en fluga också).
 
Toppen