Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

bmf skrev:
Det man funderar över om apparaterna är så populära så att dom kommer finnas kvar i en överskådlig framtid (det fanns ju i och för sig dom som sa att internet var en fluga också).

Ja det ligger jag sömnlös över, - skulle bli helt knäckt om min 2000-kronors Nespressomaskin skulle visa vara utdaterad om ett par år. Dvs efter 5 års bruk... ;)
 

bmf

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Kostar dom inte mer. Förstår varför det kan vara lockande då en bra espressomaskin kostar från 4000 kr och uppåt och du dessutom måste ha en bra kvarn som kostar från 1500 kr och uppåt.
 

hampus86

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Vi har någon typ av kaffemaskin på jobbet som gör drickbart kaffe(på kaffebönor, inget jävla pulver). Dock är jag den enda som dricker det, då alla andra föredrar vanligt unket bryggkaffe. Fy faan vad hemskt det är! Förstår varför det dröjde så länge innan jag gillade kaffe. Päronen skaffade en jura för några år sedan, och vilken skillnad det är jämför med allt annat jag testat! Riktigt gott kaffe blir det, förutsatt att man har bra råvaror. I början tyckte jag det var fullständigt skallskadat att skaffa en kaffemaskin för 14 000, nuförtiden tycker jag fortfarande det, dock skulle jag själv göra detsamma om jag hade pengarna ;D. Grymt gott helt enkelt.
 

SUPRA

Bäst
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Någon som känner till ALFRED GRATIEN 1998?

Har köpt en sån flaska, men den finns inte i RJs bibbla.
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Femme de Champagne 1996, är det nåt att ha ?
6 flaskor för 300€ verkar annars som ett juste pris jfrt med SS där den kostar 899:-.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin skrev:
Femme de Champagne 1996, är det nåt att ha ?
6 flaskor för 300€ verkar annars som ett juste pris jfrt med SS där den kostar 899:-.

Det är ett bra pris. Har druckit Femme 96 en gång och det var ett riktigt bra vin. Stod sig väl i en provning vi hade men kanske inte riktigt motsvarade priset.

http://www.finewines.se/http://www.fine ... 106#p21106
 

CH

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin skrev:
Femme de Champagne 1996, är det nåt att ha ?
6 flaskor för 300€ verkar annars som ett juste pris jfrt med SS där den kostar 899:-.

Vi kan knäcka en någon dag om du vill så får du se vad du tycker. Jag tror jag vet vart du hittat priset och jag köpte från samma person men lyckades få mina för 270€ inkl frakt men sedan krossades lådan i transporten och en av flaskorna gick åt h-e tyvärr men de övriga fem ligger i källaren.
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

CH skrev:
Vi kan knäcka en någon dag om du vill så får du se vad du tycker. Jag tror jag vet vart du hittat priset och jag köpte från samma person men lyckades få mina för 270€ inkl frakt men sedan krossades lådan i transporten och en av flaskorna gick åt h-e tyvärr men de övriga fem ligger i källaren.
Erbjudandet mottages tacksamt !
Har du ngt hus/vin som du skulle säga ligger nära den här Champagnen så att jag kan relatera till ngt ?
Förstod på shorepowers beskrivning (och även Juhlin) att det är en ganska lätt och elegant skumpa. Stämmer det ?

Min säljare verkar vilja ha 70€ för frakten inom Frankrike vilket verkar överpris tycker jag och om det dessutom kraschar så kanske SS är ett bättre alternativ då.
 

CH

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin skrev:
Erbjudandet mottages tacksamt !
Har du ngt hus/vin som du skulle säga ligger nära den här Champagnen så att jag kan relatera till ngt ?
Förstod på shorepowers beskrivning (och även Juhlin) att det är en ganska lätt och elegant skumpa. Stämmer det ?

Min säljare verkar vilja ha 70€ för frakten inom Frankrike vilket verkar överpris tycker jag och om det dessutom kraschar så kanske SS är ett bättre alternativ då.

Jag kommer inte på något hus på rak arm tyvärr men shorepowers beskrivning stämmer väll överens med min egen. Helt klart en trevlig skumpa men den betingar inte det priset man får betala för den på SS.
Är det Femme som du bestämt ska ha så är det 95an på magnum som rekommenderas eftersom det finns ett fåtal prissänkta kvar på SS. En klart trevligare och tillgängligare skumpa att drick nu jämfört med 96an.

Jag är tyvärr borta denna fredagen men torsdag skulle funka eller nästa vecka?
 

Lando

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Lassade in lite i vinkylen idag och såg att flaskorna hade lite kondens på utsidan, borde det tyda på att det är hög luftfuktighet där inne och i så fall positivt, eller borde jag bli orolig. Har bara haft kylen i kanske 4-5 månader, så vet inte hur den ska bete sig.
 

Allaboda

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Om du får kondens på den måste det betyda att luftfuktigheten är 100% (väl?).

På kort sikt ska det väl inte göra något, men på lång sikt kan du få mögelpåväxt I guess (kan komma över 75%)
 

Jos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Allaboda skrev:
Om du får kondens på den måste det betyda att luftfuktigheten är 100% (väl?).

På kort sikt ska det väl inte göra något, men på lång sikt kan du få mögelpåväxt I guess (kan komma över 75%)

Eller så rusade varm luft in när han öppnade dörren och luften kondenserades på flaskorna ;)
 

CH

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Har fått ett erbjudande att köpa ett antal flaskor Bollinger RD -81 (deg sep -99) för 130€ styck.

Är det någon som provat och kan säga något om dem? 1981 var ju inget super år och jag har inte direkt hyllat RD tidigare men jag har å andra sidan inte provat någon med lite ålder på heller.
 

Krug88

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

CH skrev:
Har fått ett erbjudande att köpa ett antal flaskor Bollinger RD -81 (deg sep -99) för 130€ styck.

Är det någon som provat och kan säga något om dem? 1981 var ju inget super år och jag har inte direkt hyllat RD tidigare men jag har å andra sidan inte provat någon med lite ålder på heller.
Provade den senast för 5 år sedan.
Verkligen inget för mig, saknade både frukt och komplexitet redan då vill jag minnas.
Är dock nästan alltid lite negativ till RD, så är du en fan kan du ta min kritik med en nypa salt...
 

CH

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Krug88 skrev:
Provade den senast för 5 år sedan.
Verkligen inget för mig, saknade både frukt och komplexitet redan då vill jag minnas.
Är dock nästan alltid lite negativ till RD, så är du en fan kan du ta min kritik med en nypa salt...

Nej jag föredrag GA i 9 fall av 10 så jag litar på dig och hoppar över denna gången.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Krug88 skrev:
Är dock nästan alltid lite negativ till RD, så är du en fan kan du ta min kritik med en nypa salt...

Dagens understatement av Krug88. Kinesiska champinjoner brukar vara utlåtandet.

CH, har aldrig druckit 1981 men tror inte att den når RD-himlen direkt. Inget toppår och degad för 10 år sedan.
 

CH

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Så tidigare diskuterad Krug -81 magnum är eran rekomendation med andra ord.
 

Krug88

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

CH skrev:
Så tidigare diskuterad Krug -81 magnum är eran rekomendation med andra ord.
Kan faktiskt inte rekommendera 81 Krug heller...

En polare drack en collection på magnum för några månader sedan och var rätt besviken.
Men det var säkert 5 år sedan jag drack den vanliga senast, då var den helt på topp och fantastisk!
Nu vette fan...
Men hellre Krug än Bolly.
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

CH, du har väl inte glömt bort den helt underbara Comtes -81 vi drack i somras. Båda du, jag och majoriteten höll ju den som kvällens vinnare framför bland annat Comtes Rosé -79! Nu när vi är inne på årgång 1981:s potential.
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Krug88 skrev:
Kan faktiskt inte rekommendera 81 Krug heller...

En polare drack en collection på magnum för några månader sedan och var rätt besviken.
Men det var säkert 5 år sedan jag drack den vanliga senast, då var den helt på topp och fantastisk!

Hur står sig Krug 1981 jämfört med t.ex. 1982, 1985 och 1986?
 
Toppen