Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Krug88

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis skrev:
Hur står sig Krug 1981 jämfört med t.ex. 1982, 1985 och 1986?
86 gjorde de ingen vanlig vintage, men för mig är 82 den roligaste i den trion.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Ska köpa konjak i present imorgon, kan precis inget om den ädla drycken - någon som kan tipsa? Ska vara riktigt bra och ges till en halvduktig "kännare".
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Ska köpa konjak i present imorgon, kan precis inget om den ädla drycken - någon som kan tipsa? Ska vara riktigt bra och ges till en halvduktig "kännare".
Cognac är inte min grej men har för mig att det finns några riktigt duktiga på regeringsgatan om inte annat. Finns säkert nån på forumet också.
Finns även en tråd på forumet http://www.finewines.se/http://www.finewines.se/phpbb/viewtopic.php?t=7
 

Lando

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Delamain gör ju fantastiska saker, deras standard, Pale and Dry, är mycket bra men om det är till nån som verkligen är intresserad så kanske man kunde kosta på sig nån av deras mer exklusiva. Har bara hört gott om deras grejer men själv bara provat P&D tyvärr, men som sagt, asgod.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Ska köpa konjak i present imorgon, kan precis inget om den ädla drycken - någon som kan tipsa? Ska vara riktigt bra och ges till en halvduktig "kännare".
Det finns inte mycket att välja på i det ordinarie sortimentet.
Den enda cognac jag kan rekommendera till någon som har
lite hum är Delamain Pale & Dry
http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=137
 

Krug88

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Ska köpa konjak i present imorgon, kan precis inget om den ädla drycken - någon som kan tipsa? Ska vara riktigt bra och ges till en halvduktig "kännare".
Grönstedts national Vénérables Extra är väl släppt tror jag.
Ska vara rätt bra faktiskt, LG gav den 93.
Kostar bara 699kr för 50cl...
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Ska köpa konjak i present imorgon, kan precis inget om den ädla drycken - någon som kan tipsa? Ska vara riktigt bra och ges till en halvduktig "kännare".
Grönstedts har ju inte så stor blingfaktor men som Krug88 skriver så är dom väldigt bra. Även deras XO och Extra är klart njutbara.
A.E. Dor är ett annat bra hus men det verkar bara finnas på BS.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin skrev:
Grönstedts har ju inte så stor blingfaktor men som Krug88 skriver så är dom väldigt bra. Även deras XO och Extra är klart njutbara.
A.E. Dor är ett annat bra hus men det verkar bara finnas på BS.

Det var ungefär där min kunskap slutade "Grönstedts har ju inte så stor blingfaktor", men kanske hade jag t o m fel. Annars så tycker jag att Delamain Pale & Dry låter som ett bra alternativ, ska kolla med dem på Regeringsgatan.

Tack för all bra input!
 

vintjej

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag tycker Léopold Gourmel gör intressant och kul cognac. De lägger ner rätt mycket möda redan i vingården, vilket känns som ett nytänkande.
Deras cognacer har en renhet och fräschör som jag personligen gillar. De ligger i beställningssortimentet.
 

kayaker

Cyklist
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Keen skrev:
Vem är svensk importör för Armand Rousseau?
Av Armand Rousseaus information på webben att döma så är det Ward Wines.
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

kayaker skrev:
Av Armand Rousseaus information på webben att döma så är det Ward Wines.


Hittade det också, men hittade ingen info på Wards sida. Krisman, du jobbar väl där?
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Hade en liten diskussion med en polare ikväll, som föranleddes av att vi öppnade en korkad flaska. Polaren har många års erfarenhet av att jobba i bar och restaurang. Han var av denna åsikt:
Restaurang X köper in 6 lådor av vin Y
Servisen öppnar en flaska av vin Y åt en kund som finner vinet defekt på något vis (korkat, oxiderat el. dyl.)
Restaurangen skickar då tillbaks hela sändningen utav vin Y till Importören som sålde det till Restaurangen för att en flaska är defekt, och vill ha tillbaks ett helt nytt vin för att krögaren inte har någon dålig erfarenhet av det nya vinet.
Anledningen skulle vara att servisen skulle ha ett "rent samvete" när han/hon sålde ett vin till kunden. Dvs servisen visste att inget vin från den specifika sändningen var dåligt/defekt, således kunde hon/han sälja det med gott samvete.
Importören skulle också vara glad över att få tillbaks vinerna då detta skulle medföra att de kunde kvalitetssäkra gentemot producenten.


Mina frågor är då:
Stämmer det att restauranger regelbundet skickar tillbaks hela sändningar viner för att en eller två flaskor därifrån är defekta?
Är ni importörer glada över detta?



Min position var lite annorlunda .


edit: med reservation för att detta är sjukt osammanhängande och allmänt oklart. I så fall gör jag ett nytt försök imorgon :p
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Efter att polaren har funnit en av sina frysar ståendes för länge utan ström och fått älg- och lammkött förstört har vi börjat leta ett system som larmar om tempen gått upp över frystemp.

Borde det inte finnas trådlös termometer med larm att sätta in i frysen, har letat på nätet utan framgång. Har någon av er sätt dylik termometer?
 

kayaker

Cyklist
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Efter att polaren har funnit en av sina frysar ståendes för länge utan ström och fått älg- och lammkött förstört har vi börjat leta ett system som larmar om tempen gått upp över frystemp.

Borde det inte finnas trådlös termometer med larm att sätta in i frysen, har letat på nätet utan framgång. Har någon av er sätt dylik termometer?
Trådlös? Du vill knappast ha någon elektronik som kräver batterier inne i frysen så alla vettiga lösningar är nog någon form av inbyggd termometer.
 

Guayabera

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Keen skrev:
Hade en liten diskussion med en polare ikväll, som föranleddes av att vi öppnade en korkad flaska. Polaren har många års erfarenhet av att jobba i bar och restaurang. Han var av denna åsikt:
Restaurang X köper in 6 lådor av vin Y
Servisen öppnar en flaska av vin Y åt en kund som finner vinet defekt på något vis (korkat, oxiderat el. dyl.)
Restaurangen skickar då tillbaks hela sändningen utav vin Y till Importören som sålde det till Restaurangen för att en flaska är defekt, och vill ha tillbaks ett helt nytt vin för att krögaren inte har någon dålig erfarenhet av det nya vinet.
Anledningen skulle vara att servisen skulle ha ett "rent samvete" när han/hon sålde ett vin till kunden. Dvs servisen visste att inget vin från den specifika sändningen var dåligt/defekt, således kunde hon/han sälja det med gott samvete.
Importören skulle också vara glad över att få tillbaks vinerna då detta skulle medföra att de kunde kvalitetssäkra gentemot producenten.


Mina frågor är då:
Stämmer det att restauranger regelbundet skickar tillbaks hela sändningar viner för att en eller två flaskor därifrån är defekta?
Är ni importörer glada över detta?



Min position var lite annorlunda .


edit: med reservation för att detta är sjukt osammanhängande och allmänt oklart. I så fall gör jag ett nytt försök imorgon :p

Jag skickade under min tid i krog branschen tillbaka parti med vin vid några tillfällen pga korkskada. Låt mig förtydliga. Vad som tenderade att hända var följande: Ett vin konstateras korkskadat. Vinet ersätts med ett vin från källaren från samma parti som också visar sig vara korkskadat (ibland mer och ibland mindre jämnfört med det första vinet). En tredje flaska öppnas som ochså visar sig ha en viss grad av korkdefekt.
Anledningen till detta fenomen fick jag förklarat för mig hos en producent (som förövrigt har ett system som förhindrar detta). Korkarna levereras till vingården paketerade is påsar om cirka 100 korkar. Om en kork är defekt sprider sig det sig till närliggande korkar i påsen under lagerhållningen. När korkarna sedan används är resultatet att det flesta flaskor i partiet är korkskadade, men till olika grader.
Ursäkta det långa svaret men poängen är att restauranger skickar tillbaka hela försändelser pga av korkskada. Min erfarenhet av de importörer som jag har haft att göra med är att de inte har haft problem med detta.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

kayaker skrev:
Trådlös? Du vill knappast ha någon elektronik som kräver batterier inne i frysen så alla vettiga lösningar är nog någon form av inbyggd termometer.

Tänker trådlöst för att inte ha en sladd från "sensor" till larmet utanför :-\

Inbyggd termometer, att inastellera i befintlig frys, låter knepigt det med. Hur skulle du göra?
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Guayabera skrev:
Jag skickade under min tid i krog branschen tillbaka parti med vin vid några tillfällen pga korkskada. Låt mig förtydliga. Vad som tenderade att hända var följande: Ett vin konstateras korkskadat. Vinet ersätts med ett vin från källaren från samma parti som också visar sig vara korkskadat (ibland mer och ibland mindre jämnfört med det första vinet). En tredje flaska öppnas som ochså visar sig ha en viss grad av korkdefekt.
Anledningen till detta fenomen fick jag förklarat för mig hos en producent (som förövrigt har ett system som förhindrar detta). Korkarna levereras till vingården paketerade is påsar om cirka 100 korkar. Om en kork är defekt sprider sig det sig till närliggande korkar i påsen under lagerhållningen. När korkarna sedan används är resultatet att det flesta flaskor i partiet är korkskadade, men till olika grader.
Ursäkta det långa svaret men poängen är att restauranger skickar tillbaka hela försändelser pga av korkskada. Min erfarenhet av de importörer som jag har haft att göra med är att de inte har haft problem med detta.

Absolut, det resonemanget köper jag till fullo. Vad jag fick höra igår var att inga sådana ytterligare kontroller gjordes, utan vinet skickades tillbaks efter att enbart en flaska var defekt.
 
Toppen