Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Tänker trådlöst för att inte ha en sladd från "sensor" till larmet utanför :-\

Inbyggd termometer, att inastellera i befintlig frys, låter knepigt det med. Hur skulle du göra?
Sidan för dig och andra gör det självare ;D

http://www.temperatur.nu/forum/guider-artiklar-how-to/

Helt ärligt, inget jag skulle ge mig på. Finns ju frysar att köpa som har inbyggda larm, typ denna http://www.electrolux.se/node81.aspx?productid=13888&benefitid=4956o ch ett gäng andra
 

Guayabera

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Keen skrev:
Absolut, det resonemanget köper jag till fullo. Vad jag fick höra igår var att inga sådana ytterligare kontroller gjordes, utan vinet skickades tillbaks efter att enbart en flaska var defekt.

Restaurangen i fråga måste i så fall skicka tillbaka en väldans massa vin om dom har en sådan policy. Om dom inte gör det så måste de missa en hel del korkade viner ::)
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Guayabera skrev:
Restaurangen i fråga måste i så fall skicka tillbaka en väldans massa vin om dom har en sådan policy. Om dom inte gör det så måste de missa en hel del korkade viner ::)


Ja, jag undrar om vi inte pratade om varandra igår för jag har tänkt samma sak. Dvs att de i så fall måste skicka iväg en jävla massa flaskor.
Det i argumentet igår som jag invände mot var att vinet skickades tiilbaks på det sättet jag beskrev, för att servitören skulle inte kunna sälja vinet med "rent samvete" om en flaska i sändningen varit korkad. Förstod inte riktigt argumentet då, och gör det fortfarande inte om jag ska vara ärlig. Får se om diskussionen tas upp igen nästa gång vi dricker vin :p
 

Guayabera

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Du har absolut en poäng. "Rent samvete" ??? Uppdatera gärna nästa gång du har haft en diskussion med din polare igen. Jag undrar hur deras relation med importörer är (eller kommer att bli)?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

shorepower skrev:
Sidan för dig och andra gör det självare ;D
http://www.temperatur.nu/forum/guider-artiklar-how-to/
Helt ärligt, inget jag skulle ge mig på. Finns ju frysar att köpa som har inbyggda larm, typ denna http://www.electrolux.se/node81.aspx?productid=13888&benefitid=4956o ch ett gäng andra

Ha ha... det finns nerdar för allt, tack för länken! Jag hittade svaret, det är bara att skala kabel 8) hmmm......
http://www.temperatur.nu/forum/guider-artiklar-how-to/termometer-i-kyl-frys-t738.html
 

Pomerol

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

I senaste numret av Livets Goda hade Britt Karlsson skrivit en intressant artikel om tanniner. I slutet skriver hon lite kort om önologiska tanniner. Är det någon som vet i vilka länder det är tillåtet att tillsätta det? Och i vilka länder är det tillåtet med att tillsätta syra?
 

kayaker

Cyklist
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Pomerol skrev:
I senaste numret av Livets Goda hade Britt Karlsson skrivit en intressant artikel om tanniner. I slutet skriver hon lite kort om önologiska tanniner. Är det någon som vet i vilka länder det är tillåtet att tillsätta det? Och i vilka länder är det tillåtet med att tillsätta syra?
Är det ens så enkelt så att reglerna bara skiljer mellan olika länder?
 

Pomerol

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

kayaker skrev:
Är det ens så enkelt så att reglerna bara skiljer mellan olika länder?

Det vet jag inte.

Jag hittade en artikel som behandlade ämnet, dock blev jag inte klokare angående vad som gäller i olika länder.
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Fick precis en offert från Frankrike på DP 2000 för 95€ ungefär (inkl fransk moms).
Finns det fler exempel därute på sjunkande priser på vintage Champagne ?
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin skrev:
Fick precis en offert från Frankrike på DP 2000 för 95€ ungefär (inkl fransk moms).
Finns det fler exempel därute på sjunkande priser på vintage Champagne ?
Tycker jag sett vissa tendenser till avmattningar på de senaste årens ganska kraftiga prisökningar, men att riktigt bra årgångar/märken samtidigt fortfarande står sig mycket bra.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Champagne har ju verkligen råkat ur för en tuff tid nu. Försäljningen har dalat ganska drastiskt under något år och det finns väl inget direkt ljus i sikte heller. De "stora" har kanske pengar nog att hålla priserna uppe och vänta t konjunkturen, men jag tror att vi kommer att se betydligt bättre priser bland de små husen och odlarna framöver. De måste sälja.
 

Guayabera

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Efter att polaren har funnit en av sina frysar ståendes för länge utan ström och fått älg- och lammkött förstört har vi börjat leta ett system som larmar om tempen gått upp över frystemp.

Borde det inte finnas trådlös termometer med larm att sätta in i frysen, har letat på nätet utan framgång. Har någon av er sätt dylik termometer?
Kanske följande skulle funka: http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Sea ... ?q=31-4188
 

anders

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Ett par tips vad gäller privatimporten som jag precis har fått reda på och utnyttjat.

Som ni säkert vet ska man erlägga 30% handpenning på beställningen. Detta kan man undvika. Det är som så att dessa 30% tas ut för att garantera att leverantören inte ska behöva stå för eventuell returkostnad. Om man snackar med leverantören och han känner att det inte är några problem kan han skriva på offertsvaret att handpenningen inte är nödvändig. Man kan också ringa till privatimporten och få slutpriset när offertsvaret kommit in och per telefon godkänna detta. Detta sparar dig en tur till bolaget.

Hela hanteringen sker elektroniskt så så fort leverantören har fixat offertsvaret (inklusive en notis om handpenningen) så har privatimporten all information de behöver och kan genast generera inköpsordern. Det är taktiskt att ringa privatimporten för att annars hamnar din order underst i inkorgen och då tar det längre tid. Genom några strategiska telefonsamtal kan man alltså minimera tiden från det att beställningen läggs tills dess att flaskorna står på bordet.

Vad du behöver göra är att ta reda på det "offertförfrågannummer" som din beställning har tilldelats av privatimporten. Det är detta nummer som leverantören ser i sitt system. Det är alltså INTE samma nummer som det referensnummer som du får på din beställning.

Steg för steg:
1. Ta reda på leverantören av vinet.
2. Ring vederbörande och kolla lagerstatus. Ta reda på produktnumret. Kolla samtidigt handpenningen.
3. Lägg beställningen via bolagets hemsida.
4. Ring privatimporten och få offertförfrågannummer.
5. Se till att leverantören besvarar offertförfrågan snarast (ring och tjata). Glöm inte noteringen om handpenningen på offertsvaret. Skulle det vara glömt är det inga problem, leverantören kan plocka fram offertsvaret elektroniskt och komplettera.
6. Ring privatimporten och godkänn priset. Kolla att notisen om handpenningen är med på offertsvaret.
7. Leveransen går direkt till ditt lokala systembolag.
8. Hämta ut.

Går på ett par dagar om leverantören har flaskorna hemma.
 

kayaker

Cyklist
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Efter punkt 5 så är det viktigaste överstökat så om man inte har bråttom så kan man sköta resten via mail.
 

Allaboda

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Efter att polaren har funnit en av sina frysar ståendes för länge utan ström och fått älg- och lammkött förstört har vi börjat leta ett system som larmar om tempen gått upp över frystemp.

Borde det inte finnas trådlös termometer med larm att sätta in i frysen, har letat på nätet utan framgång. Har någon av er sätt dylik termometer?

Köp en ny frys där det är inbyggt:
http://www.electrolux.se/node38.aspx?productid=34828
(Eller annan valfri konfiguration)

Du räknar säkert hem det ganska fort på minskad elförbrukning i vilket fall
:)

(Ja, jag jobbar på Electrolux :-D)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Allaboda skrev:
Köp en ny frys där det är inbyggt:
http://www.electrolux.se/node38.aspx?productid=34828
(Eller annan valfri konfiguration)

Du räknar säkert hem det ganska fort på minskad elförbrukning i vilket fall
:)

(Ja, jag jobbar på Electrolux :-D)

Känns onekligen onödigt (=dyrt) att köpa en ny frys, det var en kontakt som råkat åka ur av misstag - tror mer på Claes Olsson-tipset :)
 

Allaboda

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Känns onekligen onödigt (=dyrt) att köpa en ny frys, det var en kontakt som råkat åka ur av misstag - tror mer på Claes Olsson-tipset :)

Billig idiotförsäkring? :)
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag verkligen ingen stor Champagnekännare, men jag gick fullständigt i mål på en flaska Egly-Ouriet Blanc de Noirs Grand Cru på en middag för ett tag sen. Vinet får ju inga enormt bra betyg någonstans, men jag undrar om inte det var den bästa champagne jag har druckit. Kostar en hel del såklart, men det finns en enklare variant "Brut Tradition Grand Cru". Har någon av er provat båda vinerna, och hur står sej det enklare vinet i konkurrensen?
 

Krisman

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Vi byter ut korkskadade viner mot friska såklart. Det har hänt att partier bytts typ 12 flaskor, men då ofta pga andra defekter. När vi var hos Pol Roger bad de oss att i mån spara korkarna från korkdefekta viner då de kan se i produktionslinjen vilka nummer som har mest defekter och från vilken korkleverantör dessa kommer ifrån. Vissa levernatörers korkar = sämre förstod jag det som.
 
Toppen