Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
jag gick fullständigt i mål på en flaska Egly-Ouriet Blanc de Noirs Grand Cru på en middag för ett tag sen. Vinet får ju inga enormt bra betyg någonstans

Juhlin ger vinet 93 (95) och det är väldigt högt för en NV. Jag håller med om att det är väldigt bra, men jag har inte provat Brut Tradition. Däremot har jag provat Les Vignes des Vrigny (100 % Pinot Meunier), och jämfört med den är Blanc de Noir Vieilles Vignes flera klasser bättre.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
Jag verkligen ingen stor Champagnekännare, men jag gick fullständigt i mål på en flaska Egly-Ouriet Blanc de Noirs Grand Cru på en middag för ett tag sen. Vinet får ju inga enormt bra betyg någonstans, men jag undrar om inte det var den bästa champagne jag har druckit. Kostar en hel del såklart, men det finns en enklare variant "Brut Tradition Grand Cru". Har någon av er provat båda vinerna, och hur står sej det enklare vinet i konkurrensen?

Jag har druckit båda och det är otroligt bra viner. Blanc de Noirs är som det låter ett vin på 100% Pinot Noir medan Tradition har 30% inblandning av chardonnay. Vidare så har BdN legat över 50 månader på flaska medan Tradition legat ett antal månader kortare. Det går inte riktigt att jämföra dem annat än att båda är bra viner. Tradition är en bra standardchampagne medan BdN ligger i en annan klass, mycket mer vin och en otrolig tyngd. Det är en av de bättre champagner jag druckit men jag har provat DdN i unga år så det vore kul att få komma tillbaka till den om 10 år eller så.

Prova också Cuvée Speciale, har lite mer chardonnay men i en tydlig Egly-stil. Jag var hos Egly-Ouriet i oktober och gillade verkligen det vinet. Det som fick åka med hem var dock BbN som står helt i en klass för sig sjölv.
 

CH

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag håller nog faktiskt Les Vignes des Vrigny högre än Brut Tradition eftersom jag tycker den är mycket jämnare mellan lukt/smak. Brut Tradition är överlägsen på lukten men följer sällan upp det med en lika trevlig smak.
Blanc de Noirs Grand Cru däremot är några klasser bättre än dem båda. Nu har jag visserligen bara provat Bdn & VdV en gång men det ser ut som jag kommer prova dem mot varandra i slutet av november så får jag se om minnet (som var lite suddigt när BdN provades) stämmer.
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tack för alla initierade svar! Skönt att höra från invigda att min känsla var rätt, eftersom varken Parker eller WS strör några högre poäng runt Egly-Ouriets viner. Det ser ut som att man kan beställa både BdN och Tradition i BS, och jag har precis skickat iväg en beställning (premiär för e-beställning!). 995 kr för BdN ser ut att vara helt rätt i ett omvärldsperspektiv.
 

anders

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
varken Parker eller WS strör några högre poäng runt Egly-Ouriets viner

Enligt min ringa mening kan du glömma de här två källorna vad gäller champagne.
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Det verkar mest vara Chateauneuf i den knubbige advokatens hjärna för tillfället. Det är egentligen bara bra att han inte förstår Bourgogne och Champagne, det är dyrt nog som det är.

Skulle man våga ställa en flaska Krug Grande Cuvée emot en Egly-Ouriet BdN, eller är det orättvist mot någon av champagnerna? Kan nog få loss en Krug GC för 700 DKK, och då skulle de vara precis likvärdiga prismässigt.
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
Skulle man våga ställa en flaska Krug Grande Cuvée emot en Egly-Ouriet BdN, eller är det orättvist mot någon av champagnerna? Kan nog få loss en Krug GC för 700 DKK, och då skulle de vara precis likvärdiga prismässigt.

Det är alltid intressant att testa bra champagner mot varandra! Återkom gärna med en rapport.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
Skulle man våga ställa en flaska Krug Grande Cuvée emot en Egly-Ouriet BdN, eller är det orättvist mot någon av champagnerna? Kan nog få loss en Krug GC för 700 DKK, och då skulle de vara precis likvärdiga prismässigt.
Absolut, nu kostar de ju inte lika mycktet normalt sett (förutsätter att Krug GC är en "olagrad" GC) men det är en odlare mot ett hus. Båda med höga ambitioner, båda NV. Riktigt kul ptovning. Kör den blint förutsätter jag och glööm inte att rapportera :)
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Just är är jag en stor snorboll :(, så det får vänta åtminstone till nästa helg. Men jag lovar att rapportera!

Krug GC kostar lite mer än Egly-Ouriet BdN. Jag skall lägga in ett sent bud på en flaska på Vinforum, tror att han släpper den för 700 DKK. Och den är säkert helt "olagrad".
 

anders

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
Skulle man våga ställa en flaska Krug Grande Cuvée emot en Egly-Ouriet BdN, eller är det orättvist mot någon av champagnerna? Kan nog få loss en Krug GC för 700 DKK, och då skulle de vara precis likvärdiga prismässigt.

Vi gjorde ju något liknande på Vinferno I.

http://www.finewines.se/http://www.finewines.se/phpbb/viewtopic.php?p=8411#p8411

http://www.finewines.se/http://www.finewines.se/phpbb/viewtopic.php?p=8418#p8418

http://www.finewines.se/http://www.finewines.se/phpbb/viewtopic.php?p=8432#p8432
 

SUPRA

Bäst
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Julle nämner i sin beskrivning om Salon att "det magnifika vinet är så sällsynt att endast ett fåtal personer fått chansen att prova kvintessen av Le Mesnil."

Vad menar han? Pratar han om vingårdarna eller?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

SUPRA skrev:
Julle nämner i sin beskrivning om Salon att "det magnifika vinet är så sällsynt att endast ett fåtal personer fått chansen att prova kvintessen av Le Mesnil."

Vad menar han? Pratar han om vingårdarna eller?

Jag antar att han har försvenskat "quintessential" som betyder, i princip (och bland annat), "den ultimata förkroppslingen av något", i det här fallet får man anta att han menar Le Mesnil. ;D
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Krug skrev:
Jag antar att han har försvenskat "quintessential" som betyder, i princip (och bland annat), "den ultimata förkroppslingen av något", i det här fallet får man anta att han menar Le Mesnil. ;D


Hahahaha ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag skulle tippa att han skrev "kvintessensen av Le Mesnil". Kvintessens betyder ungefär "kärnan av" eller "det bästa av". Ordet har funnits i svenskan sedan 1700-talet (SAOB).

Och ja, jag skulle tro att Juhlin syftar på Mesnils vingårdar.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis skrev:
Jag skulle tippa att han skrev "kvintessensen av Le Mesnil". Kvintessens betyder ungefär "kärnan av" eller "det bästa av". Ordet har funnits i svenskan sedan 1700-talet (SAOB).
Nja, det är väl det femte elementet eller?
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

shorepower skrev:
Nja, det är väl det femte elementet eller?

Ordet kommer därifrån, men brukar inte användas inte i den betydelsen på svenska.
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Vad säger ni om en Haut-Brion 1984 för 600 spänn? Kanske den sämst rejtade årgången på denna sidan 1980. Har någon provat en Bordeaux från 1984? Årgångsskillnaderna tenderas att överdrivas ibland.
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Ingen aning om hur den är, men 600 kr är ett väldigt bra pris!
 
Toppen