Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin skrev:
Nej priserna och vinerna finns på en Belgisk butik mellan Antwerpen och Ghent (Terrovin heter den). Skall till Belgien om 2 veckor och tänkte fylla upp resväskan med något vettigt...

Intressant - det tyder på att Selosse faktiskt har satt ett riktpris (alternativt har båda multiplicerat med samma faktor :)) - då priserna stämmer på euron när med Caves Augé i Paris...
 

Per Stade

Lege artis
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Varför ser vi inte en sådan här rea i Sverige?
Varför bor jag inte i NY?
Varför har jag inte obegränsat med pengar?
Varför har jag inte en jättestor vinkällare?



Size Stock/Qty PriceWas Sale Price
Bordeaux
1998 Chateau Cheval Blanc 3.0 L In stock: 1 $5,799.95 $2,899.98

Burgundy
2005 Arnoux, Robert Vosne-Romanee 1er Cru Les Chaumes 1.5 L In stock: 1 $377.95 $188.98
2005 Billaud-Simon Chablis Grand Cru Blanchot 750 ml In stock: 2 $137.95 $68.98
2008 Bouchard Chambertin Clos de Beze 750 ml In stock $297.95 $148.98
2008 Bouchard Chambertin Clos de Beze 1.5 L In stock: 1 $617.95 $308.98
2004 Bouchard Chambertin Clos de Beze 750 ml In stock: 3 $239.95 $119.98
2006 Carillon Bienvenue-Batard-Montrachet 750 ml In stock: 2 $517.95 $258.98
2005 Chateau de la Maltroye 750 ml In stock: 7 $129.95 $64.98
2005 Chateau de La Tour Clos de Vougeot Vieilles Vignes 1.5 L In stock: 3 $597.95 $298.98
2006 Chezeaux Clos St Denis 750 ml In stock: 11 $317.95 $158.98
2005 Chezeaux Clos St Denis 750 ml In stock: 2 $999.95 $499.98
2007 Comte de Vogue Bonnes-Mares 750 ml In stock: 5 $537.95 $268.98
2005 Drouhin-Laroze Bonnes-Mares 750 ml In stock: 1 $319.95 $159.98
2005 Drouhin-Laroze Chambertin Clos de Beze 750 ml In stock: 5 $359.95 $179.98
2006 Leflaive, Domaine Chevalier-Montrachet 750 ml In stock: 1 $589.95 $294.98
2005 Lignier, L&A Clos de la Roche 750 ml In stock: 3 $537.95 $268.98
2007 Lignier, L&A Morey-St-Denis Clos Les Sionnierres 750 ml In stock: 3 $59.95 $29.98
2006 Meo-Camuzet Clos de Vougeot 750 ml In stock: 1 $267.95 $133.98
2008 Moreau, Bernard Chassagne-Montrachet 1er Cru Champs Gains 750 ml In stock: 4 $117.95 $58.98
2008 Moreau, Bernard Chassagne-Montrachet 1er Cru La Maltroie 750 ml In stock: 7 $117.95 $58.98
2003 Ponsot Clos de la Roche 1.5 L In stock: 1 $1,199.95 $599.98
2006 Ponsot Clos de la Roche Vieilles Vignes 1.5 L In stock: 3 $897.95 $448.98
2008 Ponsot Morey-St-Denis 1er Cru Clos des Monts-Luisants 750 ml In stock: 1 $109.95 $54.98
2006 Potel Chambertin Clos de Beze 750 ml In stock: 3 $319.95 $159.98
2005 Pousse d'Or Volnay 1er Cru Clos de la Bousse d'Or 750 ml In stock: 1 $137.95 $68.98
2006 Raveneau Chablis Blanchot 750 ml In stock: 2 $257.95 $128.98
2005 Roty Charmes-Chambertin Tres Vieilles Vignes 750 ml In stock: 2 $897.95 $448.98
2004 Roumier Bonnes-Mares 750 ml In stock: 1 $437.95 $218.98
2002 Vougeraie Musigny 750 ml In stock: 1 $777.95 $388.98
Champagne
NV Henriot Blanc Souverain 750 ml In stock: 9 $65.95 $32.98
1996 Krug Clos d'Ambonnay 750 ml In stock $3,597.95 $1,798.98
1995 Krug Clos du Mesnil 1.5 L In stock - Limit 1 per customer. $3,299.95 $1,649.98
1990 Veuve Clicquot La Grande Dame Rose 3.0 L In stock: 1 $1,399.95 $699.98
Loire
2008 Dagueneau Pouilly-Fume Buisson Renard 750 ml In stock: 2 $137.95 $68.98
2006 Puzelat Ko Clos de la Roche 750 ml In stock: 16 $39.95 $19.98
Rhone
2005 Chave Hermitage Blanc 1.5 L In stock: 2 $749.95 $374.98
2003 Chave Hermitage Blanc 1.5 L In stock: 2 $719.95 $359.98
2007 Chave Hermitage Rouge 750 ml In stock: 6 $297.95 $148.98
2007 Chave Hermitage Rouge 1.5 L In stock: 3 $677.95 $338.98
2005 Clos des Papes Chateauneuf-du-Pape 1.5 L In stock: 2 $419.95 $209.98
2005 Marcoux Chateaneuf-du-Pape Vieilles Vignes 750 ml In stock: 8 $279.95 $139.98
2004 Monpertuis Chateauneuf du Pape Tradition 750 ml In stock: 8 $69.95 $34.98
2007 Pegau Chateauneuf-du-Pape Da Capo 1.5 L In stock: 3 $1,357.95 $678.98
Germany
2006 Prum, J. J. Riesling Auslese GK Wehlener Sonnenuhr 375 ml In stock: 3 $79.95 $39.98
Piedmont
1971 Conterno, Aldo Barolo Gran Bussia Riserva 750 ml In stock: 5 $749.95 $374.98
2006 Conterno, Giacomo Barolo Cascina Francia 750 ml In stock: 9 $209.95 $104.98
2004 Giacosa, Bruno Barbaresco Santo Stefano 750 ml In stock: 2 $277.95 $138.98
2004 Rinaldi, Giuseppe Barolo Brunate Le Coste 3.0 L In stock: 1 $899.95 $449.98
Veneto
2001 Dal Forno Romano Amarone della Valpolicella 5.0 L In stock: 1 $5,299.95 $2,649.98
Scotland
Glenmorangie Margaux Finish, Aged 18 Yrs 750 ml In stock: 1 $749.95 $374.98
Spain
1995 Vega Sicilia Unico 1.5 L In stock: 2 $1,237.95 $618.98
1995 Artadi Rioja El Pison 750 ml In stock: 4 $339.95 $169.98
2006 Araujo Cabernet Sauvignon Eisele 750 ml In stock: 2 $319.95 $159.98
California
2006 Hobbs Cabernet Sauvignon Beckstoffer Dr. Crane 750 ml In stock: 5 $237.95 $118.98
2006 Hobbs Cabernet Sauvignon Beckstoffer Tokalon 750 ml In stock: 3 $377.95 $188.98
Oregon
2008 Beaux Freres Pinot Noir Beaux Freres Vineyard 750 ml In stock: 2 $119.95 $59.98
 

hampus86

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

1) Därför att Sverige är Europas svar på Nordkorea?
2) För långt att pendla till jobbet?
3) Du är dålig på att löneförhandla?
4) Du låter någon annan bestämma prioriteringsordningen hemma?

Krug CdA vart ju nästan billig!
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Per Stade skrev:
A) Varför ser vi inte en sådan här rea i Sverige?
B) Varför bor jag inte i NY?
C) Varför har jag inte obegränsat med pengar?
D) Varför har jag inte en jättestor vinkällare?
På A) svarar vi "Vi har redan världens bästa sortiment och därför behöver vi ingen rea"
På B) svarar vi "Vet ej"
På C) svarar vi "Vet ej men troligen beror det på att du handlat för mycket från världens bästa sortiment och därför har du inte obegränsat med pengar längre"
På D) svarar vi "Vet ej men vi gissar att kanske beror det på att du trodde att eftersom vi har världens bästa sortiment här i Sverige så behöver jag bara en 40-flaskors vinkyl"
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Sjödin skrev:
Vinbaren...suck... Den ligger så jäkla fel för att jag ska ta mig dit!
Jag passerar precis bredvid eller under den de flesta dagar i veckan, men är alltid i de lägena så stressad att jag aldrig slinker in. Och ofta sitter jag ju i bilen också.
Man kanske skulle ta bussen någon barnfri fredag och glida in på en AW... i maj 2014...

Det dröjde inte till 2014. Det dröjde till i lördags.
Vi bidde med barnvakt så jag och sambon fick en kväll på stan. Vi började på Eriks med varsitt glas Winston Churchill 2009 och ett glas d'Armailhac 05.
Winston var inte alls på humör och levererade noll och ingen doft, sporadiskt med bubblor och en ganska tunn och karaktärslös smak. Den kändes inte defekt på något sätt, bara väldigt...ingenting. ???
Den fantastiska personalen hade till vår glädje servicenivå nog att bjucka på glasen, vilket man inte känns bortskämd med i den här stan annars... I lokalen hängde förresten även allas vår Larsson med sällskap.

(middagen intogs sedan på Zink Grill, där jag fick den bästa entrecôte jag någonsin ätit. Ljuvligt bra kött!)
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Lät som en skön kväll, Sjödin. Personalen på Eriks vinbar är väldigt bra.

Antar att det var en Winston -99 ni drack - jag har bara provat den två gånger men jag håller med om att den är väldigt sluten än så länge. Det är enorm skillnad mot 98:an som var tillgänglig betydligt snabbare.
 

Segol

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Var på Vinbaren i fredags, eftersom Shorepower tidigare i tråden nämnde att han var utomlands kändes det som det borde finnas ett ledigt bord o så var det...
Vi nöjde oss med Gosset Rose (bra som vanligt), en Bourgogne Blanc från Matrot som inte var nåt speciellt men den funkade bra till torskryggen och en riesling som jag glömt namnet på.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bra vi håller ställningarna på Vinbaren när somliga inte kan - jag där i tisdags, Segolas i fredags och Sjödin på lördagen!

Jag fick i mig Diebolt FP 2004 (gratis, fr dagen-före-flaska som jmf mot nyöppnad) och en Grüner veltliner som jag inte minns namnet på samt en italienare som jag också tappat namnet på (måste nog börja anteckna i mobilen) som var perfekt till oxbringan.

Tycker de numera, jmf med för en 4-5 år sedan, har färre spännande champagner på glas. Men det kanske bara är tillfälligt, hoppas jag.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Eriks fick besök av mig också, fredags och lördags. Verkar att ha missat de flesta av er. Träffade dock Larsson med bihang där på lördagen, de verkade haft en slitigt dag. Jag försökte få till stånd en diskussion kring fenomenet himla champagneintresserade men herr Larsson var mer intresserad av att diskutera meningen med livet eller vad det nu var han sa ::)

Några trevliga saker som jag provade var 1998 Selosse Öppnar upp med de typiska Selosse tonerna, drack den blint men det är inte svårt att plocka ursprunget. Fortfarande ack så ung, enormt frisk syra men kombinerat med ek, lite oxidiativa stilen, ett vin som är så bra. Som med alla selosse så blir man nästan lite mätt av en glas. Den har utvecklats på ett år men tror att den ska ligga åtminstone 5 år till innan man rör den igen. 1996 Taittinger Comtes de Champagne Vet att en del på forumet varit lite besvikna på denna nyligen men det här var nog den bästa comtes 96 jag druckit, mjuk, rund, helt underbar eftersmak med en riktigt bra syra. 1988 Dom Ruinart Rosé Serverad blind, mörkt röd, mycket kanderade bär, fikon. Frukten har utvecklats bra och gifter sig bra med syran som finns kvar. Jag gissade fel på år men med facit i handen så var det en tydlig 88a. Moussen var inte synlig men kändes på tungan och lyfte fram vinet. Lång eftersmak och höll väldig bra i glaset. 2006 Cedric Bouchard La Haut Lamblée Har utvecklats mycket på ett år, väldigt mineralig i doften men nu börjar like mjukare toner att bli tydliga. Lite pepprig och gröna äpplen. Direkt i munnen, inget socker gör att den nästan är lite åt Chablihållet.Syran hänger kvar länge. Skicklig vinmakare, kanske den bästa odlaren (förutom Selosse) just nu. Håller inte riktigt med Bubblaren om att det saknas spännande skumpor på glas, att sälja exempelvis Cedric Bouchard och Winston på glas tycker jag är väldigt bra i en småstad som Stockholm

2005 Chateau d'Armailhac Svarta vinbär, lite cederträ, grafit. Tanniner som har börjat mjuka och en syra som är bra integerad med frukten. Fin struktur och lite stuns i mellansegmentet Kan nog bli bättre med lagring men jag tycker viner är väldigt bra nu. 2006 Andrea Oberto Barolo Förstås en allt för ung Barolo som dock är kul att dricka nu. Torkade frukter, lite tjära. Intensiv frukt i smaken, bra syra och balanse. Sköna tanniner som hänger kvar länge. Kraftigt vin som kan drickas nu men bör ligga. Kanske inte den bästa 06a jag druckit men riktigt bra

2007 Cirsium Damiano Ciolli Väldigt speciellt vin. Kan inte påminna mig att jag druckit något liknande. Fruktigt, körsbär och plommon. Silkeslen i texturen men med ett riktigt bett i smaken, pepprig, nästan åt pinotagehållet men inte alls så påträngande. Tanninerna känns långt upp i gommen. Ett vin som är lite skitigt, det gillar jag

Jag drack också en Gosset Rosé Upplevede den mindre komplex än tidigare, mer röda bär, mer frukt, lite ”enklare” och mer lättillgänglig. Perfekt sommarskumpa men har tappat en del sedan tidigare. Vet inte om de kortat tiden på jäst eller gjort något annat men inte den Gosset jag är van vid.

Fick mig också ett smakprov på 1999 Winston. Kan hålla med om att den är blyg. Nu som sist jag drack den så drack jag den i ett bourgogneglas. Den behöver lite värme och då kommer röda bär och krutröken fram. Som sist finns det en tendens till björnklister i doften. Ung men med bra balans. En av de bättre 99orna tycker jag personligen men just nu slår 98an den utan diskussion.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Äh, jag blev väl bortskämd då långt innan du hängde där på Vinbaren. På den tiden hittade jag oftast en 3-6 spännande champagner på glas, numera max 2 st de gånger jag varit där senaste halvåret.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Äh, jag blev väl bortskämd då långt innan du hängde där på Vinbaren. På den tiden hittade jag oftast en 3-6 spännande champagner på glas, numera max 2 st de gånger jag varit där senaste halvåret.
Kanske har du blivit mer kräsen eller så är det bara det faktum att med din ålder och erfarenhet så dissar du sådant som ungdomar som jag glatt sveper i sig ::)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

shorepower skrev:
Eriks fick besök av mig också, fredags och lördags. Verkar att ha missat de flesta av er. Träffade dock Larsson med bihang där på lördagen, de verkade haft en slitigt dag. Jag försökte få till stånd en diskussion kring fenomenet himla champagneintresserade men herr Larsson var mer intresserad av att diskutera meningen med livet eller vad det nu var han sa ::)
Jasså du var där? Hmm... då är du en av de två männen i baren. En med glasögon och en klädd i svart.

shorepower skrev:
Fick mig också ett smakprov på 1999 Winston. Kan hålla med om att den är blyg. Nu som sist jag drack den så drack jag den i ett bourgogneglas. Den behöver lite värme och då kommer röda bär och krutröken fram. Som sist finns det en tendens till björnklister i doften. Ung men med bra balans. En av de bättre 99orna tycker jag personligen men just nu slår 98an den utan diskussion.
Blyg? Det var väl ändå en underdrift... I mitt fall var doften kvar i flaskan som tömts och burits ut på lagret. Så blyg var den.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Sjödin skrev:
Jasså du var där? Hmm... då är du en av de två männen i baren. En med glasögon och en klädd i svart.
Blyg? Det var väl ändå en underdrift... I mitt fall var doften kvar i flaskan som tömts och burits ut på lagret. Så blyg var den.
Det stämmer nog, hade svarta kläder på mig, passar rätt bra till min dryga karaktär.

Vad gäller Winston så drack jag den på fredagen så det var kanske en flaska som varit öppen lite längre. Har några magnum Winston 99 i källaren som nog kommer bli underbart bra, men det är nog många år in i framtiden, det inser jag. Vinet behöver mycket luft
 

Segol

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Sjödin skrev:
Blyg? Det var väl ändå en underdrift... I mitt fall var doften kvar i flaskan som tömts och burits ut på lagret. Så blyg var den.

Trist! Jag har iofs bara druckit Winston -99 vid ett tillfälle men då tyckte jag den var bra, ung men redan bra. Jag drack den tillsammans med DP 2002 o jag föredrog helt klart Winston.

På temat "Jag mötte Lassie" eller nåt så vet jag nog vem som var Shorepower i så fall. Det var en man i sällskap med en rödhårig tjej som fick kramar av personalen när de kom och det får man knappast om man inte är där en del och/eller känner de som jobbar där :)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

shorepower skrev:
Kanske har du blivit mer kräsen eller så är det bara det faktum att med din ålder och erfarenhet så dissar du sådant som ungdomar som jag glatt sveper i sig ::)

Helt rätt! Både och! Vintage rules 8)
Kanske har för bra grejor hemma dessutom.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Hur är det med sortimentet på Eriks? Finns det mycket utöver det som står på deras e-meny?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Thylith skrev:
Hur är det med sortimentet på Eriks? Finns det mycket utöver det som står på deras e-meny?
Det finns en lista till, för beställning av hela pavor, den brukar vara grym när det gäller champagne (minns jag från förr).
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Thylith skrev:
Hur är det med sortimentet på Eriks? Finns det mycket utöver det som står på deras e-meny?

Nja, för det första så byts ju sortimentet på glas ut varje vecka - det lönar sig alltså att snegla på menyn online i början av veckan. Och för det andra så finns ju dessutom hela Gondolens källare tillgänglig - och den är faktiskt rätt omfattande (och ibland förvånansvärt prisvärd).
 

Lando

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Är det någon som vill vara med och dela på lite Bollinger GA 2002 från England? Tänkte beställa lite nästa vecka, PM:a mig om ni vill haka på!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Per Stade skrev:
Vi inledde med Pol Roger Brut Rosé 2002 till löjrom på tunnbrödschips och med lite lime
Crème fraîche. Pol Roger är fantastiskt pålitligt, även rosén har typisk huskaraktär.
Till hummern, som jag hade kokat, öppnade vi Jacques Selosse Rosé. Ett stort misstag
skulle det visa sig. En av de mest fantastiska champagner, som jag har smakat. Redan när jag
öppnade flaskan och började hälla upp champagnen till min bordsdam så kunde de, som satt
på andra sidan bordet, känna doften. Annorlunda, rik i smaken och vi hade svårt att enas om
det var blodgrape eller blodapelsin. Själv hävdar jag syrlig blodapelsin men mycket godare.
Den Bollinger La Grande Année Rosé 1996 som blev nästa flaska kändes tunn och rätt
intetsägande efter Selossen. Det var ett misstag att inte ta den före. Som tur är älskar min fru
Grande Année Rosé, så hon njöt i stora drag av den och sin halva av den blå hummern.
Jacquesson Rosé 1997 kändes också bortkastad varför några av oss provade Mailly Rosé istället.
Kan fortfarande inte tycka om den riktigt. De övriga i sällskapet övergick till en Sancerre.
Tyvärr har jag glömt vilken, någon ur beställningssortimentet, som jag köpte i somras.
Vi provade också Clotilde Davenne Chablis 2009 och Bourgogne Blanc 2008, som
jag hade läst om i Lars Torstensons blogg. Jag hade beställt dem veckan innan DN skrev
om dem men nu lär de vara slut. Trevliga viner där bourgognen var lite mer fruktig än chablisen.

Selosse Rosé. När var den deggad?
och vart kan man få tag på ett par flaskor....finns inte på SS?
 
Toppen