Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Lyfte över ett par pavor till en kamrat som snyltat på min kyla. Nu undrar vi hur dryckesfönstret ser ut för dessa:
Clos des Goisses Philipponnat 92
Clos des Goisses Philipponnat 93
Krug 88 (jag förutsätter den har lång tid kvar)
Tror dessa är över toppen. Jag kan lyfta dem från din kompis till en symbolisk summa

Om du inte litar på mig så kan du ju alltid kolla Cellartracker
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

shorepower skrev:
Tror dessa är över toppen. Jag kan lyfta dem från din kompis till en symbolisk summa

Om du inte litar på mig så kan du ju alltid kolla Cellartracker

Jag har sagt att jag kan nöja mig med en ersättning, för de 6 år jag förvaret dem, att vara med och dricka de 3 pavorna. Hon har inte nappat :-o
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Nu undrar vi hur dryckesfönstret ser ut för dessa:
Clos des Goisses Philipponnat 92
Clos des Goisses Philipponnat 93
Krug 88 (jag förutsätter den har lång tid kvar)

Clos des Goisses är speciell och varje årgång utvecklas långsamt, även från svagare år som 1992 och 1993. Med CdG-mått är 1992 och 1993 fortfarande unga viner och det är absolut ingen brådska att dricka någon av dem. Om de legat bra kommer de säkert att fortsätta utvecklas i 10-20 år till.

Krug 1988 är fantastisk nu och kommer säkert att fortsätta att vara det i många år till. Det är en smaksak när man korkar upp men personligen skulle jag dricka Krug 1988:an före CdG 92/93.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis skrev:
Clos des Goisses är speciell och varje årgång utvecklas långsamt, även från svagare år som 1992 och 1993. Med CdG-mått är 1992 och 1993 fortfarande unga viner och det är absolut ingen brådska att dricka någon av dem. Om de legat bra kommer de säkert att fortsätta utvecklas i 10-20 år till.

Krug 1988 är fantastisk nu och kommer säkert att fortsätta att vara det i många år till. Det är en smaksak när man korkar upp men personligen skulle jag dricka Krug 1988:an före CdG 92/93.
Oj, det hade jag inte gissat!

Hittills har pavorna legat i hyfsat bra miljö på 11,5 C. Men nu har de valet att ligga i vanlig "hushållskyl" eller i varm garderob :eek:
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Attans, ser nu jag skrev fel - det ska vara:
Clos des Goisses Philipponnat 91 och 92

Så hur är 91:an?
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Någon som vet om Produttori del Barbaresco gjorde riservor 2007? Den vanliga barbarescon brukar bli rätt mycket bättre när de blandar allt i samma pott (stalltips).
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Clos des Goisses Philipponnat 91 och 92

Så hur är 91:an?

Jag har inte druckit en enda 91:a. Det är enda champagneårgången jag inte druckit ett enda vin ifrån från perioden 1988-2008. Spännande!
 

Allaboda

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
Någon som vet om Produttori del Barbaresco gjorde riservor 2007? Den vanliga barbarescon brukar bli rätt mycket bättre när de blandar allt i samma pott (stalltips).

Ja, det gjordes riservor 2007
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis skrev:
Jag har inte druckit en enda 91:a. Det är enda champagneårgången jag inte druckit ett enda vin ifrån från perioden 1988-2008. Spännande!
Har endast druckit en 91a: Paul Bara. Det dräller ju inte av viner från det året

1991 Paul Bara Champagne Comtesse Marie de France
Sherrytoner, äpplen (mycket mogna) och den lite lätta smörigheten som ett moget vin har. Kan inte påminna mig om jag druckit 1991 tidigare och kan inte heller hitta några anteckningar. Var tydligt att det var ett större vin men årgången var väldigt svår att gissa. Lång eftersmak och vinet höll länge i glaset. Svag mousse men inget som störde, bra syra. Kvällens roligaste vin att dricka
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin skrev:
Ngn som provat billigaste (?) skumpan på SS, Charles Mignon ?
http://www.systembolaget.se/77458
Nä, men du får gärna säga vad du tycker ;D

Kan konstatera att vinet ligger lågt i pris i Sverige kontra andra länder så marginalen kan inte vara skyhög. Enligt den här siten så ska vinet ligga 4-5 år på jäst så det verkar ju inte vara en riktigt lågprisprodukt

http://www.vinreference.com/boutique.as ... n&prod=824
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

shorepower skrev:
Någon som vet något om detta vin. Kraftigt pris på en DP 1990

Dom Perignon Reserve de L' Abbaye

Verkar vara en Japan-press variant av Oenothèque:

http://www.watchmarketreview.com/dec09/gifting.html

"The Vintage 1990 has been released this year after more than seventeen years maturation on the yeast. Each bottle has been tasted by Dom Pérignon chef de caves, Richard Geoffroy who, faithful to Pierre Pérignon, is the contemporary creator of this charismatic and seductive wine."

Hmm... ;)
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

shorepower skrev:
Nä, men du får gärna säga vad du tycker ;D

Kan konstatera att vinet ligger lågt i pris i Sverige kontra andra länder så marginalen kan inte vara skyhög. Enligt den här siten så ska vinet ligga 4-5 år på jäst så det verkar ju inte vara en riktigt lågprisprodukt

http://www.vinreference.com/boutique.as ... n&prod=824

Skulle tro att uppdykandet på SS-scenen av skumpa i den här prislappen har med att offertrundan för Champagne max 189:- nyss är avslutad (Lansering i Oktober, Bas-sortimentet, 120k flaskor). Vinnare var inte den jag listade utan Champane E Rapeneau Selection Brut à 188:- (från Vincent Rapeneau GH Martel & Co). Är det Cognacshuset Martel tro ?
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin skrev:
Skulle tro att uppdykandet på SS-scenen av skumpa i den här prislappen har med att offertrundan för Champagne max 189:- nyss är avslutad (Lansering i Oktober, Bas-sortimentet, 120k flaskor). Vinnare var inte den jag listade utan Champane E Rapeneau Selection Brut à 188:- (från Vincent Rapeneau GH Martel & Co). Är det Cognacshuset Martel tro ?
Tror inte det. Verkar som familjen Rapeneau äger GH Martel. http://www.champagnemartel.com/en/history/index.php
Nu har man lärt sig massor av nya producenter man aldrig provat. Väntar mig inga stordåd av dessa två champagner men man kan ju alltid ha fel
 

Per Stade

Lege artis
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Min yngste son som har flyttat till London hittade Jacquesson Degorgement Tardif 1988
till ett som vi tyckte väldigt bra pris eftersom Berry Bros & Rudd vill ha mycket mer.
Något skumt verkar det vara eftersom etiketterna ser olika ut men beskrivningarna
på vinet verkar vara detsamma.
Försökte få klarhet genom att gå in på Jacquessons egen website
och där hittade jag två olika D.T. från 1988: Millésime och Grand Vin Signature.
Någon av handlarna måste vara ute och cykla. Min fråga är nu till de
champagneintresserade: vilken skall han köpa?
 

Krug88

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Signature är väl deras prestige, medans den andra en vanlig vintage.
Att det är en DT betyder ju bara sendeggad.

Jag tycker att priserna på båda var alldeles för höga.
Senast jag handlade Signatue betalade jag runt 500kr för den.
Dock var den normaldeggad...
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Krug88 har helt rätt. Jacquesson gjorde två olika årgångsviner 1988: Perfection (deras vanliga vintage) och Grand Vin Signature (deras hyllade prestige). Sedan har båda släppts sendeggade (Degorgement Tardif), medan Signature även finns som Non Dosé.

Jag skulle mycket hellre köpa Signature DT på Berry Brothers än vanliga DT på Harvey Nichols. Det är rimliga priser på båda ställena även om det så klart var billigare förr i tiden, eller ska jag säga "på Krug88:s tid". ;)
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis skrev:
Krug88 har helt rätt. Jacquesson gjorde två olika årgångsviner 1988: Perfection (deras vanliga vintage) och Grand Vin Signature (deras hyllade prestige). Sedan har båda släppts sendeggade (Degorgement Tardif), medan Signature även finns som Non Dosé.

Jag skulle mycket hellre köpa Signature DT på Berry Brothers än vanliga DT på Harvey Nichols. Det är rimliga priser på båda ställena
Har druckit den vanliga sendegade 88an som var bra men ingen gigantisk upplevelse. Tyvärr var den signature 88 som öppnades vid ett annat tillfälle korkad. Tycker heller inte priserna sticker ut. Lägra än på SB och i nivå med vad du köper vinet för på andra ställen. Frågan du kan ställa dig är om du vill lägga pengarna på något annat vin.

Elvis skrev:
även om det så klart var billigare förr i tiden, eller ska jag säga "på Krug88:s tid". ;)
inget är som svunnen storhet, risvin i all ära
 

CH

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag har inte provat Siganture -88 så jag kan inte säga något om den men köpte vintage DT -88 när den kom till bolaget och blev så besviken att jag lämnade tillbaka de övriga efter att provat en flaska och plockade ut Henriot CdE -88 istället.
 
Toppen