Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

kayaker

Cyklist
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Fick frågan igår inför resplanering om vi kan flyga till Paris-Vatry Airport

Letade och hittade Ryan (vill inte åka med dem, men det tycks så nära!) Har någon av er flugit dit, fungerar det att ta sig upp till Epernay eller Reims?
Kanske bäst om det går att hyra bil på flygplatsen. Hittade att det står på Ryans sajt:
Det ser ut att funka bra.
http://www.paris-vatry.fr/
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Någon som vet hur 2011 rankas i Bordeaux och Bourgogne?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
Någon som vet hur 2011 rankas i Bordeaux och Bourgogne?

Du är lite tidigt ute med frågan, med tanke på att Bordeaux inte ens tagit sig genom sina en primeur-provningar än. Vänta till någon gång i april och det kommer att finnas massor av bedömningar av fatprov av Bordeaux 2011:eek:r.
Gissningsvis är dock 2011 sämre än 2009 och 2010 med tanke på konstiga väderförhållanden. Fast när årgångar väl finns till salu är de alltid bra i Bordeaux, i alla fall enligt de som säljer dem. :)
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
Någon som vet hur 2011 rankas i Bordeaux och Bourgogne?

Decanter publicerade precis en artikel om Bordeaux 2011.

Som Vintomas skriver så verkar det vara ett svagare år ,även om det finns en hel del superlativ i artikeln (inte så ovanligt för Bordeaux). Kommentaren ‘It was a winemakers’ vintage,’ sammanfattar väl artikeln bra. Ett år då man ska köpa de stora vinerna. Vi får väl se vad som händer med priserna, har inte koll på om det är någon speciellt år i Kina som drar upp nivån ändå.
 

Silenos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
Någon som vet hur 2011 rankas i Bordeaux och Bourgogne?
För Bourgogne så verkar de preliminära rapporterna tala om en "ok" årgång, långt ifrån stor och
förmodligen ingen långliggare, som 2007 ungefär. Dock så har det flaggats för en viss pyrazinrisk.


*Många nyckelpiggor sågs under skörden, och det kan ha varit de som orsakade 2004:eek:rnas beryktade monstergrönhet.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Silenos skrev:
För Bourgogne så verkar de preliminära rapporterna tala om en "ok" årgång, långt ifrån stor och
förmodligen ingen långliggare, som 2007 ungefär. Dock så har det flaggats för en viss pyrazinrisk.


*Många nyckelpiggor sågs under skörden, och det kan ha varit de som orsakade 2004:eek:rnas beryktade monstergrönhet.

Välkommen till forumet Silenos. Inte fel med några "mellanårgångar" ibland, räddar ekonomin och man kan få lite viner som oftast är lite bättre att dricka unga.

Nyckelpigor käkar ju bladlöss bland annat, pratar vi om vinlusens påverkan här? Vet inte vad pyrazinrisk betyder?
 

Silenos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

shorepower skrev:
Välkommen till forumet Silenos. Inte fel med några "mellanårgångar" ibland, räddar ekonomin och man kan få lite viner som oftast är lite bättre att dricka unga.

Nyckelpigor käkar ju bladlöss bland annat, pratar vi om vinlusens påverkan här? Vet inte vad pyrazinrisk betyder?
Tackar.

Jo, jag håller med dig angående mellanårgångar. Speciellt som nykomlig, med en ytterst ung liten samling, så kan det vara skönt att inte varenda flaska "ska" ligga i minst >15 år.

Nej, "pyrazinrisk" handlar inte om vinlusen. Ungefär så här har jag förstått problemet: många 2004:eek:r uppvisar tydligen (själv har jag inte brytt mig om att utforska årgången medelst korkskruv) en kemisk grönhet. Ingen vet väl säkert vad detta beror på men Bill Nanson bakom Burgundy-report, jag tror det var han som lade fram tesen först, misstänker att det kan ha berott på de horder av nyckelpigor som rände runt på slutningen under hösten. Teorin lyder ungefär: Nyckelpigor som blir rädda, eller krossade etc., utsöndrar ett ämne som kallas pyrazin. Det krävs inte mycket av ämnet för att det skall lämna smak. Om då några olyckliga små pigor råkar hamna i en vinbalja, ja då är det ju kört med den buteljeringen. Det tog ett par år i flaska innan 04:eek:rna började visa den här sidan, så om man läser proffsens tunnprov så kan vinet framstå som helt ok. Hur som helst... 2011 så sågs återigen en hel del nyckelpigor vid skörden.
 

moos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Skall flyga till London till helgen. Nån som har koll på om man kan fynda nått vin på stansted taxfree?

När jag ändå är i gång, nån som har koll på nån ok vin bar i London, Fulham?
 

kayaker

Cyklist
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Anders Landström skrev:
Någon som har ett förslag på en mellanklass malbec. Ska finnas på systemet?
Definiera mellanklassmalbec. :)

Från Cahors så har du t.ex. Clos d'Un Jour Un Jour 2008 (198:) och från Catena Zapata har du t.ex. Nicasia och Adrianna för 395:-/st. Jag vet inga billigare Malbecalternativ som är bra...
Malbec från Cahors är rätt tuffa doningar som unga... :)
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

kayaker skrev:
Definiera mellanklassmalbec. :)

Från Cahors så har du t.ex. Clos d'Un Jour Un Jour 2008 (198:) och från Catena Zapata har du t.ex. Nicasia och Adrianna för 395:-/st. Jag vet inga billigare Malbecalternativ som är bra...
Malbec från Cahors är rätt tuffa doningar som unga... :)
Perfekt, det blir en Un Jour. Mellanklass kanske var fel ord :)
 

Kiyoko

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Som nyanländ besökare här slår det mig att 90 % av alla diskussioner handlar om Champagne eller Bordeaux (ungefär 60/30). Jag lägger ingen värdering i det, men varför är det så?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Kiyoko skrev:
Som nyanländ besökare här slår det mig att 90 % av alla diskussioner handlar om Champagne eller Bordeaux (ungefär 60/30). Jag lägger ingen värdering i det, men varför är det så?
Vi dricker bara det bästa och efter vi druckit kommenterar vi ;D
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Kiyoko skrev:
Som nyanländ besökare här slår det mig att 90 % av alla diskussioner handlar om Champagne eller Bordeaux (ungefär 60/30). Jag lägger ingen värdering i det, men varför är det så?
Det är nog ungefär så med tillägget att Bourgogne har seglat upp och blivit ett aktivt diskussionsämne.
Sen är det ju bara upp till oss själva att skriva och diskutera det vi är intresserade av eller veta mer om så ser fram emot att du kommer att vara med och bredda inriktningen. :)
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin skrev:
Det är nog ungefär så med tillägget att Bourgogne har seglat upp och blivit ett aktivt diskussionsämne.
Sen är det ju bara upp till oss själva att skriva och diskutera det vi är intresserade av eller veta mer om så ser fram emot att du kommer att vara med och bredda inriktningen. :)
Håller med chambertin, det är helt upp till medlemmarna att diskutera det som är intressant för dem, riesling, chenin blanc , loire ,barolo,champagne, bourgogne etc etc Ordet är fritt. Desto större bredd, ju mer lär vi oss.
 

Kiyoko

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Anders Landström skrev:
Håller med chambertin, det är helt upp till medlemmarna att diskutera det som är intressant för dem, riesling, chenin blanc , loire ,barolo,champagne, bourgogne etc etc Ordet är fritt. Desto större bredd, ju mer lär vi oss.

Det håller jag förstås med om! Dock så kan det som den novis jag är kännas hämmande när nivån i allmänhet ligger så pass högt som den gör. Man får lätt känslan att endast det (traditionellt sett) "bästa" duger. Jag tycker också att det är ett intressant fenomen eftersom det numera är allmänt vedertaget att det finns andra än fransmän som gör vin i absolut världsklass :)

Jag får göra mitt bästa för att bredda innehållet, men som nybörjare har jag inte mycket kunskap att bidra med :-\
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Kiyoko skrev:
Det håller jag förstås med om! Dock så kan det som den novis jag är kännas hämmande när nivån i allmänhet ligger så pass högt som den gör. Man får lätt känslan att endast det (traditionellt sett) "bästa" duger. Jag tycker också att det är ett intressant fenomen eftersom det numera är allmänt vedertaget att det finns andra än fransmän som gör vin i absolut världsklass :)

Jag får göra mitt bästa för att bredda innehållet, men som nybörjare har jag inte mycket kunskap att bidra med :-\
Absolut. Sedan är ju smaken delad. Personligen har jag provat rätt mycket vin och av någon anledning hamnar jag i norra Frankrike och en del i Tyskland , Italien samt Österrike. Tycker utmaningen för många av de nya områderna är att de försöker för mycket, mycket frukt, hög alkoholhalt, kraftig ekning etc. Det är inget fel på vinerna, dock inte min stil.

Finns andra på forumet som älskar den här typen av viner men det är inte min stil helt enkelt. För övrigt är jag ingen större fantast av Rhone heller så allt från den gamla världen är inte i min smak.

Och kom ihåg, intresse är viktigare än kunskap, det sistnämnda kan man alltid skaffa sig
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Ska flyga fr Oslo - någon som har koll på hur taxfree är där, finns det något m bra priser inom vin och champagne?
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Ska flyga fr Oslo - någon som har koll på hur taxfree är där, finns det något m bra priser inom vin och champagne?
Jag tyckte det var rätt dyrt. Var för någon månad sedan och hittade inget jag ramlade av stolen för. Bättre köpa i Sverige och checka in bagaget på hemvägen
 
Toppen