Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Som Rose skulle jag tagit Pierre Peters Rose for albane, gosset rose eller bollinger rose och cuvee skulle jag tatt St vincent -96 tror den finns på bs för 750 fortfarande.
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Skumpagne skrev:
Som Rose skulle jag tagit Pierre Peters Rose for albane, gosset rose eller bollinger rose och cuvee skulle jag tatt St vincent -96 tror den finns på bs för 750 fortfarande.

Tack! Som vanligt håller finewines stilen och rekommenderar flaskor med buteljpris runt dubbla det budgeterade :D

edit: Pierre Moncuit BdB och Pierre Peters Rose beställda. Väntar på svar från Vinik angående Marie Courtin.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Keen skrev:
BdN:
Ska försöka få tag i Marie Courtin då jag gillade den som fan. Annars kanske Eric Rodez, Jacquart eller Clouet Silver. Nåt annat?

Cuvée:
Inte kommit så långt

OK, du vill ha förslag som landar på ca 250-300 kr/flaska, så mestadels rimligt prisatta småodlarskumpor således.

BdN: jag tycker faktiskt att André Clouets vanliga var "back in shape" när jag provade den härom veckan. Drappiers Brut Nature Zero Dosage är också rätt OK, och inte så "plågsamt torr" som man kan tro av namnet, eftersom det är 100% PN och den kommer från det lite sydligare Aube. Klart bättre druvmaterial än Drappiers Carte d'Or trots den lilla prisskillnaden.

Cuvée: Marc Hebrart Premier Cru Sélection Brut är klart bra för sin prisnivå, Sélection är hans "lite bättre" NV. Något PN-dominerad (60-65% vill jag minnas) från Mareuil, så rätt kraftig för en NV. Alternativt Bruno Paillards standard eller Jacquesson 735, om du har råd att gå några tior över 300. Lika bra du lär folk från början att man ska kräva deg.datum på flaskorna. Paillard är klart bra och lite åt det eleganta hållet i aromerna, Jacquesson om du vill ha en cuvée som är lite "chardonnayigare" och de facto Extra Brut.

Vad gäller roséförslaget du tog - ifrågasätter inte att Rosé for Albane är bra, men sådär 2/3 Chardonnay och enbart Pinot Meunier som blå druvsort är kanske egentligen inte en "mitt i planeten"-stil för rosé, om det nu var en basic-provning du skulle ordna...
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

vintomas skrev:
OK, du vill ha förslag som landar på ca 250-300 kr/flaska, så mestadels rimligt prisatta småodlarskumpor således.

BdN: jag tycker faktiskt att André Clouets vanliga var "back in shape" när jag provade den härom veckan. Drappiers Brut Nature Zero Dosage är också rätt OK, och inte så "plågsamt torr" som man kan tro av namnet, eftersom det är 100% PN och den kommer från det lite sydligare Aube.

Cuvée: Marc Hebrart Premier Cru Sélection Brut är klart bra för sin prisnivå, Sélection är hans "lite bättre" NV. Något PN-dominerad (60-65% vill jag minnas) från Mareuil, så rätt kraftig för en NV. Alternativt Bruno Paillards standard eller Jacquesson 735, om du har råd att gå några tior över 300. Lika bra du lär folk från början att man ska kräva deg.datum på flaskorna. Paillard är klart bra och lite åt det eleganta hållet i aromerna, Jacquesson om du vill ha en cuvée som är lite "chardonnayigare" och de facto Extra Brut.

Vad gäller roséförslaget du tog - ifrågasätter inte att Rosé for Albane är bra, men sådär 2/3 Chardonnay och enbart Pinot Meunier som blå druvsort är kanske egentligen inte en "mitt i planeten"-stil för rosé, om det nu var en basic-provning du skulle ordna...

Jo, precis! Små odlare är väl det jag kollar mest på nu. Kan väl sträcka mig lite över 300 per flaska, men som sagt, de är lite nybörjare så behöver inte ta i från tårna direkt!

Tack för förslagen! Var inne på Marc Hebrart, har för mig att jag druckit den. Tror Jimmy hade med någon gång och att Antipodes körde den, men kan missminnas. Nu är det nån annan som tar in. (efter koll var det visst under etiketten jean-paul hebrart, fast samma vin)


Äh, inte så noga. Den hade bra betyg på cellartracker och kostade inget, så den får duga :p
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Lite mer förslag

BdB
Andre Jacquart Brut

BdN:
Som du skriver Rodez eller Clouet (Silver brut)

Rosé:
Ingen aning. Det mesta i 300 kronors klassen är rätt ruttet här

Cuvée:
Tarlant Brut Zero
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Anders Landström skrev:
Lite mer förslag

BdB
Andre Jacquart Brut

BdN:
Som du skriver Rodez eller Clouet (Silver brut)

Rosé:
Ingen aning. Det mesta i 300 kronors klassen är rätt ruttet här

Cuvée:
Tarlant Brut Zero

Tack, Tarlant står redan på listan. PPs rosé låg på över 90p på Cellartracker så den borde vara hyfsad iallafall.

perpro skrev:
Du har väl sett "min" tråd med många bra tips:

http://www.finewines.se/vin/hjalp-med-u ... ips-onskas)/

Yes, såg den! Tack. Därifrån jag fick Eric Rodez (även om jag minns att Vintjej pratat sig varm om honom tidigare).
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Anders Landström skrev:
Rosé:
Ingen aning. Det mesta i 300 kronors klassen är rätt ruttet här

Nu får ni champagnenördar gärna lyncha mig, men jag tycker att André Clouet's rosé för 319:- är helt ok, betydligt bättre än den vanliga NV:n iaf. Tyckte även att Alexande Bonnet's Perle Rosé var klart drickbar, om än inte än av de bättre såklart. Men den kostar ju bara 250:- också. Synpunkter? Såg också att det fanns en Alexande Bonnet Expression Rosé i BS. Kanske är bättre? Kostar också kring trehundringen.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Baron_Philippe skrev:
Nu får ni champagnenördar gärna lyncha mig, men jag tycker att André Clouet's rosé för 319:- är helt ok, betydligt bättre än den vanliga NV:n iaf. Tyckte även att Alexande Bonnet's Perle Rosé var klart drickbar, om än inte än av de bättre såklart. Men den kostar ju bara 250:- också. Synpunkter? Såg också att det fanns en Alexande Bonnet Expression Rosé i BS. Kanske är bättre? Kostar också kring trehundringen.
Håller med dig om Clouet, OM man får tag på en bra tappning, precis som Clouet NV varierar det stort mellan flaskorna. B Hatte är också en Rose jag gillar
 

kayaker

Cyklist
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Anders Landström skrev:
Rosé:
Ingen aning. Det mesta i 300 kronors klassen är rätt ruttet här
Jag har inte provat, men med tanke på hur Special Club 2002 varit så hade jag kunnat tänka mig att testa Bernard Hatté Rosé. Du råkar inte ha testat, Anders?
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

kayaker skrev:
Jag har inte provat, men med tanke på hur Special Club 2002 varit så hade jag kunnat tänka mig att testa Bernard Hatté Rosé. Du råkar inte ha testat, Anders?

Tyvärr. Chambertin på forumet borde veta då han importerar dem. Tycker BH Special Club är väldigt bra
 

jocke

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Har provat Hatté 2 gånger. Köpte den direkt av Hatté i somras. Den var väldigt god. Full av jorgdubbar och hallon. Sen beställde jag en från SB men den var inte alls som den jag drack i somras. Den var lite svår. Blev besviken. Stor skillnad. Den jag drack hos Hatté fick höga poäng från mig, 85 p, medan den från SB runt 70-75
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

jocke skrev:
Har provat Hatté 2 gånger. Köpte den direkt av Hatté i somras. Den var väldigt god. Full av jorgdubbar och hallon. Sen beställde jag en från SB men den var inte alls som den jag drack i somras. Den var lite svår. Blev besviken. Stor skillnad. Den jag drack hos Hatté fick höga poäng från mig, 85 p, medan den från SB runt 70-75
Tror det är samma cuvée och deg-datum på de du köpte på plats hos Hatté och dom vi har på BS (hemkomna i slutet av Juni).
(Cuvée på 2007/2008 +15% Réserve och deggade i slutet av 2011.)
Rent generellt så tycker jag att Hattés Brut Tradition och Rosé (liksom de flesta standardchampagner) vinner mycket på minst ett års flasklagring.
Drack en del Hatté Rosé i somras som var deggade tidigt 2011 och den hade återtagit sin frukt (hade en dipp när jag provade dom på hösten 2011) och hade vunnit en del komplexitet också.
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Update:

Marie Courtin blir BdN:en, Efflorescence 06 eller 07.


Nu bara Cuvéen kvar att spika. Frågan är om jag ska ta en större Hus-skumpa eller fortsätta på odlare.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Keen skrev:
Update:

Marie Courtin blir BdN:en, Efflorescence 06 eller 07.


Nu bara Cuvéen kvar att spika. Frågan är om jag ska ta en större Hus-skumpa eller fortsätta på odlare.

Vill du visa på hus så ta en standardskumpa, Bollinger, Pol Roger etc. Annars Tarlant. Visserligen utan socker men riktigt bra odlare och en standardcuvée, en tredjedel var av alla druvorna.
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Anders Landström skrev:
Vill du visa på hus så ta en standardskumpa, Bollinger, Pol Roger etc. Annars Tarlant. Visserligen utan socker men riktigt bra odlare och en standardcuvée, en tredjedel var av alla druvorna.

Jo, går lite i dom funderingarna. Känns som att de redan har druckit standardhusen, så lite roligare att ta odlarskumpor och visa på att man får riktigt jävla bra kvalitet för mindre pengar än för de större. Nu är ju de övriga non-dosage eller med lite dosage, så blir kanske skevt att slänga in nån sockerbomb från nån av de stora :p
 

Jos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Varför inte Jacquart vanliga Brut Experience bdb och Brut Experience bdb 2005? Årgången är kanon för pengarna
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jos skrev:
Varför inte Jacquart vanliga Brut Experience bdb och Brut Experience bdb 2005? Årgången är kanon för pengarna


Får bli att köpa sen då kanske, nu har jag redan beställt Pierre Moncuit
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Keen skrev:
PPs rosé låg på över 90p på Cellartracker så den borde vara hyfsad iallafall.

Jag gillar Pierre Peters övriga viner men deras rosé är hemsk! Du kanske redan har bestämt dig för den här, men om du kan ändra dig så satsa på någon Pinot-odlare i stället.
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis skrev:
Jag gillar Pierre Peters övriga viner men deras rosé är hemsk! Du kanske redan har bestämt dig för den här, men om du kan ändra dig så satsa på någon Pinot-odlare i stället.

Förbannelse! Ja, det är väl bara att skippa och hämta ut. Vad är det du inte gillar? 91.4 i snittpoäng på CT på 41 anteckningar får väl ses som ett bra underlag.
 
Toppen