Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Sv: SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

johan1279 skrev:
Förlåt min okunskap i dator , till skillnad från er i IT-branchen ;)
Kan jag alltid luta mig tillbaks på att jag ändå bara är en kock (och vi alla vet ju hur dumma de är?)

Jag måste nog missat helt att PP nyligen bytte etikett! Tack iaf

Häng inte upp dig på Keen.
 

moos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

johan1279 skrev:
Förlåt min okunskap i dator , till skillnad från er i IT-branchen ;)
Kan jag alltid luta mig tillbaks på att jag ändå bara är en kock (och vi alla vet ju hur dumma de är?)

Jag måste nog missat helt att PP nyligen bytte etikett! Tack iaf

Vi data okunniga hänger inte upp oss i sånt trams.. jag bara högerklickade på bilden och tittade på den i ett nytt fönster. Back to basics.
 

perpro

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

vintomas skrev:
Den kan i viss utsträckning skydda korken (och grimman om det är ett bubbelvin), annars är det inga problem. Enstaka tillverkare kör ju faktiskt utan folie. Du kommer dock att få svårare att sälja flaskan på auktion, för har folien försvunnit bör försiktiga köpare misstänka att någon fifflat med flaskans innehåll.

Jag skall dricka den, inte sälja. Jag fick beslutsångest om jag skulle smaka en flaska eller ej. Jag köpte 6 stycken av 2009 Domaine Marquis d'Angerville Volnay 1er Cru Clos des Ducs men jag tänkte att den inte är drickbar ännu. Men vore ju kul att jämföra en ung och lagra resten ett par år...vad tror ni?
 

kayaker

Cyklist
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

perpro skrev:
Jag skall dricka den, inte sälja. Jag fick beslutsångest om jag skulle smaka en flaska eller ej. Jag köpte 6 stycken av 2009 Domaine Marquis d'Angerville Volnay 1er Cru Clos des Ducs men jag tänkte att den inte är drickbar ännu. Men vore ju kul att jämföra en ung och lagra resten ett par år...vad tror ni?
2009 är en årgång som generellt är tillgänglig tidigt. Om jag hade haft 6 flaskor som jag ville följa hade jag öppnat en nu.
 

Silenos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

perpro skrev:
Jag skall dricka den, inte sälja. Jag fick beslutsångest om jag skulle smaka en flaska eller ej. Jag köpte 6 stycken av 2009 Domaine Marquis d'Angerville Volnay 1er Cru Clos des Ducs men jag tänkte att den inte är drickbar ännu. Men vore ju kul att jämföra en ung och lagra resten ett par år...vad tror ni?

Fram med skruven! Och återkom gärna med en rapport.
 

downtown

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Imorgon ska jag ha en champagneprovning för mina vänner. Jag har en liten baktanke med det hela, nämligen att få så många av dem som möjligt att bli intresserade av champagne och förhoppningsvis hitta en stil som passar dem. Det som återstår är att välja ut en champagne med tydliga mognadstoner, för att visa på hur en mogen champagne smakar. Jag hade en förhoppning om att knipa Palmer & Co 1979, som släpptes i måndags. Om jag överhuvudtaget lyckades få en, så lär den nog inte komma innan morgondagen. Därför behöver jag nu hjälp av er att välja ut en ur ordinarie sortimentet där varan finns i lager i Stockholmsområdet.

Vore mycket tacksam för hjälp med detta!
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

downtown skrev:
Imorgon ska jag ha en champagneprovning för mina vänner. Jag har en liten baktanke med det hela, nämligen att få så många av dem som möjligt att bli intresserade av champagne och förhoppningsvis hitta en stil som passar dem. Det som återstår är att välja ut en champagne med tydliga mognadstoner, för att visa på hur en mogen champagne smakar. Jag hade en förhoppning om att knipa Palmer & Co 1979, som släpptes i måndags. Om jag överhuvudtaget lyckades få en, så lär den nog inte komma innan morgondagen. Därför behöver jag nu hjälp av er att välja ut en ur ordinarie sortimentet där varan finns i lager i Stockholmsområdet.

Vore mycket tacksam för hjälp med detta!

Oj, det blir inte lätt. Tittade lite på Clouet 1911 som ju har vissa mognadstoner men den är på beställning. Vad får den kosta?
Kanske någon vänlig själ kan skicka ett PM till dig men du får nog sätta en kostnadsram.
 

downtown

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Helst under 1200 kr. Jag förstår att det är svårt. Det flesta årgångschampagner som säljs på bolaget är ju långt ifrån drickfärdiga nu.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

downtown skrev:
Helst under 1200 kr. Jag förstår att det är svårt. Det flesta årgångschampagner som säljs på bolaget är ju långt ifrån drickfärdiga nu.

Läs dina meddelanden
 

perpro

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Silenos skrev:
Nå, hur tyckte du markisen hanterat den varma årgången?

Jo tack, den var finfin. Rätt ung såklart, kanske lite för sträv för att dricka utan mat (vilket jag gjorde) just nu. Nu kan jag inte göra någon djupare analys över hur producenten hanterat en viss årgång jämfört med andra producenter eller år - detta var faktiskt första gången jag dricker en bättre Bourgogne. (Därför tänkte jag att ni skulle slippa mina noteringar)

Men, det var ett härligt vin, med en varm doft skogsbär med viss kryddighet, lite kaffe och någon slags blommig ton, smaken var som sagt ganska sträv med god syra och med en härlig lång eftersmak.

Tror jag. ::)
 

Silenos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tackar för det. Fanns däri en "god syra", så verkar det som att d'Angerville fixat det fint.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Vad kommer 2002 Perrier Jouet Belle Epoque BdB kosta i Sverige? Pernod Ricard tar ju ut överpriser i monopolsverige så den här lär ju spränga alla gränser. Runt 3800 med deras normala pålägg.

Känns som att Perrier Jouet hoppas klämma sig in översta lyxsegmentet! Två Krug årgång eller en flaska Belle Epoque, vad väljer ni kära forummedlemmar?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Anders Landström skrev:
Två Krug årgång eller en flaska Belle Epoque, vad väljer ni kära forummedlemmar?

Man kan ju få en Armand de Brignac Rosé för det priset, och pengar över till en hammare som man kan slå sig i huvudet med. ;D
 
  • Like
Reactions: ZQT

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Anders Landström skrev:
Vad kommer 2002 Perrier Jouet Belle Epoque BdB kosta i Sverige? Pernod Ricard tar ju ut överpriser i monopolsverige så den här lär ju spränga alla gränser. Runt 3800 med deras normala pålägg.

Känns som att Perrier Jouet hoppas klämma sig in översta lyxsegmentet! Två Krug årgång eller en flaska Belle Epoque, vad väljer ni kära forummedlemmar?
Jo risken är stor, nu vet jag inte om Björnstierne har någon vidare koll men som av en händelse pratatdes det lite om just den. Sannorlikheten att den lär kosta runt 3000 eller mer känns inte orealistisk. Ingen som hunnit prova den ännu? Jag vet bara att Comtes 2002 skulle ha varit aningen bättre enligt honom (läs Juhlin)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Usch, kan vi inte bara ta bort en nolla från alla priser...
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

johan1279 skrev:
Jag vet bara att Comtes 2002 skulle ha varit aningen bättre enligt honom (läs Juhlin)
Snygg passning där ;D

Nu har jag inte druckit Belle Epoque 2002 BdB, ännu, men Comtes 2002 är ett riktigt bra vin enligt mig (läs Shorepower) :)
 

Erik

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Hej, första posten här!

Vi testade Jacquesson 735 i fredags (andra gången för mig) och jag tycker att det är ett sjukt billigt vin i bemärkelsen bang for buck. Vad finns det för liknande skumpor hos SB?

Testade Andre clouet millesime för ett tag sen men tyckte att den luktade äppelcider och dog i munnen.

Tack på förhand!
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Erik skrev:
Hej, första posten här!

Vi testade Jacquesson 735 i fredags (andra gången för mig) och jag tycker att det är ett sjukt billigt vin i bemärkelsen bang for buck. Vad finns det för liknande skumpor hos SB?

Testade Andre clouet millesime för ett tag sen men tyckte att den luktade äppelcider och dog i munnen.

Tack på förhand!

Hej och välkommen till forumet. Jacquesson 735 är ett riktigt bra vin och deras 7xx serie levererar ofta. Det är en bra fråga vilka Jacquesson liknar. De har en väldigt krisp stil men just 7xx innehåller en del aÿ-pinot- Varför inte prova Billecart-Salmon till exempel.

Är de för lätta så får du gå mer på hus som Philipponnat, Deutz eller Gosset tror jag.

Vilken ärgång av Andre Clouet var det du provade. Tyvärr har det ju visat sig att de som säljs i Sverige inte är så starka som de borde vara.
 
Toppen