Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Erik

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Anders Landström skrev:
Hej och välkommen till forumet. Jacquesson 735 är ett riktigt bra vin och deras 7xx serie levererar ofta. Det är en bra fråga vilka Jacquesson liknar. De har en väldigt krisp stil men just 7xx innehåller en del aÿ-pinot- Varför inte prova Billecart-Salmon till exempel.

Är de för lätta så får du gå mer på hus som Philipponnat, Deutz eller Gosset tror jag.

Vilken ärgång av Andre Clouet var det du provade. Tyvärr har det ju visat sig att de som säljs i Sverige inte är så starka som de borde vara.

Jag har lurkat ett tag och det är spännande att få lära sig alla termer och uttryck samt att få intryck av den samlade erfarenheten!

Tack för tipsen, jag ska kolla på Billecart Salmon.

Clouet:n var 2007 och det doftade verkligen ICA:s äppeldryck om den...

En fråga till: Hur vanligt är det med organiserade vinresor och är det prisvärt att köpa tjänsten?
 

sunqan

Vinös
Sv: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

De vill väl tvinga folk att använda tjänsten. Åtminstone 735 finns ju i butik också. Men de kommer att ha svårt att motivera varför de inte vill beställa hem till butik om man gör ett personligt besök...

Skickat från min GT-I9100
 

sunqan

Vinös
Sv: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Men just nu ser det mer ut som en bugg... Om man tittar på en vara med rödkryssad varukorg, så tar de också 4 dar att få hem... Trots 0 i Saldo. Dessutom börjar de inte försöket förrän 6/11 :)

Skickat från min GT-I9100
 
Sv: SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Erik skrev:
En fråga till: Hur vanligt är det med organiserade vinresor och är det prisvärt att köpa tjänsten?

Det är nog aldrig prisvärt att köpa en vinresa dock har du inga kontakter och aldrig varit i området så är det ett alternativ för att komma in på ställen och lära sig området. En som gör bra resor är BK-Wine. Finns ju också en del vinföreningar som ordnar sådana.

Kanske finewines.se skulle dra ihop ett gäng :)
 

Magikern

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tenuta Rocca Ornati 2005

Schloss Halbturn Impérial Rot 2004

Någon som provat någon av dessa viner?

Har en känsla av att de är för unga i dagsläget,
 

Magikern

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Baron_Philippe skrev:
Någon som har tips på en hyfsat bra, relativt drickmogen röd Bourgogne runt 300:- på bolaget (BS är ok)?

Det är morsan som vill ha tips på ett bra vin runt 300:- och hon äter mest kyckling när det gäller sådant man enkelt kan kombinera med rödvin och vill därför ha något som passar till kyckling. Min första tanke var någon halvenkel röd Bourgogne (typ Villages eller enklare Premier Cru) men jag har dålig koll på Bourgogne generellt och ännu mindre koll på bolagets sortiment när det gäller sådant. Tycker ni något annat än Bourgogne så är det också ok, men det bör vara rött vin.

Prova Bourgogne Rouge Leroy 2003

Lättdrucket och med vissa chokladtoner. Tror de är ett vin som tilltalar många kvinnor.

Vanligt att de lite yngre Bourgognevinerna inte faller folk i smaken.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Någon som testat ny-degad, vin claire eller fat-prov utan årgång 2010 (Champange såklart, vad annars ::) ) ?
En fågel har nämligen viskat i mina öron att det snart är dax för vissa små-odlare att släppa sina 2010or. Någon som har någon vidare erfarenhet?
(inte utav vad skörde-rapporterna, eller vad journalisterna säger, utan personlig preferens?)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Är det någon som har nån erfarenhet av millesima? Bra eller anus?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

johan1279 skrev:
Någon som testat ny-degad, vin claire eller fat-prov utan årgång 2010 (Champange såklart, vad annars ::) ) ?
En fågel har nämligen viskat i mina öron att det snart är dax för vissa små-odlare att släppa sina 2010or. Någon som har någon vidare erfarenhet?
(inte utav vad skörde-rapporterna, eller vad journalisterna säger, utan personlig preferens?)
Vilka odlare är det? Är väl inte tillåtet att kalla det för vintage om dom släpps nu!?!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

magnum skrev:
Vilka odlare är det? Är väl inte tillåtet att kalla det för vintage om dom släpps nu!?!
precis! (För det är vell 3år på fällningen som gäller?) men iaf, tänkte mer specifikt på några som bara skriver i en 'kod' bak på etiketten tex Vouette&Sorbée och en viss herr Bouchard :)
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Hejsan hoppsan !

Efter att ha sökt på nätet och kikar mycket på youtube om viner så har jag förstått att vinflaskor skall ligga ned och inte som mina whiskyflaskor som skall stå.

Jag använder idag min klädkammare som "vinförråd" och där är det mörkt och har även öppnat fönstret för att få ner tempen.

Jag dricker väldigt sällan alkohol så min fråga är , räcker det att förvara vinflaskorna i ett vinställ i klädkammaren eller är en vinkyl att föredra och i så fall så hittade jag en på jula för ca 1500 funkar en sån eller slänger jag pengarna i sjön?
 

CH

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Börja med lagring i garderoben till du 100 flaskor.
Brukar inte ta lång tid innan man inser att en vinkyl man köpte tidigt oftast är för liten och en för 1500 på Jula låter inte som ett bra inköp.
 

Nodwall

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Hallå
Min tyska har aldrig vart något att skryta om, undrar över fraktkostnader etc hos www.barolobrunello.com
Har vi någon som handlar hos dem ?
Vänliga hälsningar
Mattias
 
Toppen