Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

moos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Är det nån som har koll på var jag kan köpa champagne från Savart? Jag missade Caviste släppet men vill prova några flaskor.
 

Jos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

moos skrev:
Är det nån som har koll på var jag kan köpa champagne från Savart? Jag missade Caviste släppet men vill prova några flaskor.
Keen vet. Tror han hittade flaskorna billigare än från Caviste också.
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Plus-de-bulles tror jag stället hette. Annars sök på wine-searcher så kommer det upp


edit:

http://www.plus-de-bulles.com/en/

Kanske iofs dumt att lägga upp sina kranar :D
Men den shoppen gillade jag. 30 euro frakt för 6 flaskor, och bra priser på flaskorna.
 

moos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tack Keen! Jag provade wine-searcher först men då jag inte har premium varianten så kom bara britiska alternativ upp.
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

moos skrev:
Tack Keen! Jag provade wine-searcher först men då jag inte har premium varianten så kom bara britiska alternativ upp.

Har du satt rätt sökparametrar då? Har inte heller premium och fick, och får, upp den då jag söker.


edit: de roliga sakerna verkar tyvärr vara slut nu.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Keen skrev:
Har du satt rätt sökparametrar då? Har inte heller premium och fick, och får, upp den då jag söker.


edit: de roliga sakerna verkar tyvärr vara slut nu.

Ett tips är att söka i så små geografiska områden som möjligt. Det ger mer träffar totalt sett. Har nu premium men innan dess brukade jag göra 2-3 sökningar, exvis en med handlare i Tyskland, en i England och en i Frankrike. Beroende på vilket vin man söker så är olika länder att föredra för inköp.
 

moos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Då är det förmodligen jag som är begrensad ;)... Tack för hjälpen.
 

moos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Är det nån som vet vilka årgångar basvin som gömmer sig i Selosse Initiale? Mest nyfiken på de som är deggade 2008 och 2011 men en komplett lista hade varit välkommen ;-)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

moos skrev:
Är det nån som vet vilka årgångar basvin som gömmer sig i Selosse Initiale? Mest nyfiken på de som är deggade 2008 och 2011 men en komplett lista hade varit välkommen ;-)

Baksidesetiketten anger ju sedan länge trois années successives, och i flera fall tycks den yngsta brukar vara årgången fem år före degorgeringsåret. Så fem, sex och sju år före degorgering verkar vara ett vanligt mönster.
 

moos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tack för det! Jo det där med bas i tre basvins årgångar på rad har jag fått med mig... så då är 2008 förmodligen 03,04 & 05? eller hoppade han 03? så det är 02,04 & 05... nån som vet?
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

vintomas skrev:
Baksidesetiketten anger ju sedan länge trois années successives, och i flera fall tycks den yngsta brukar vara årgången fem år före degorgeringsåret. Så fem, sex och sju år före degorgering verkar vara ett vanligt mönster.

Tveksam till att det finns en komplett lista publikt tillgänglig Möjligt att Anselme själv har någon sådan. Väl en fråga att ställa om någon är där.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

moos skrev:
Tack för det! Jo det där med bas i tre basvins årgångar på rad har jag fått med mig... så då är 2008 förmodligen 03,04 & 05? eller hoppade han 03? så det är 02,04 & 05... nån som vet?
Om det vintomas skrev stämmer skall du lägga till fem år på det yngsta vinet, deg. 2008 borde bli 2003,2002 och 2001. Jag är inte säker på att det är tre "basvin" tror det är bas från ett år med reservvin från de två årgångarna innan. Han hoppade inte 2003! Om jag minns rätt kommer dock årgångsvinet endast att släppas på magnum.
 

jocke

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Veuve Clicquot Bicentennaire 1773-1973. Googlat lite men får inte riktigt kläm på vad det är för ngt. Är det en VC från 1973?, jubileumsflaska? vanlig brut?
 

Jos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

jocke skrev:
Veuve Clicquot Bicentennaire 1773-1973. Googlat lite men får inte riktigt kläm på vad det är för ngt. Är det en VC från 1973?, jubileumsflaska? vanlig brut?
Du får googla med rätt stavning ;)


Bicentenaire betyder just 200-års jubileum som jag förstår det.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

jocke skrev:
Veuve Clicquot Bicentennaire 1773-1973. Googlat lite men får inte riktigt kläm på vad det är för ngt. Är det en VC från 1973?, jubileumsflaska? vanlig brut?

Jos skrev:
Du får googla med rätt stavning ;)


Bicentenaire betyder just 200-års jubileum som jag förstår det.

Kollade med en som borde veta och han var rätt övertygad om att det var en vanlig VC. Det är väl också 1772 till 1972?
 

jocke

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Anders Landström skrev:
Kollade med en som borde veta och han var rätt övertygad om att det var en vanlig VC. Det är väl också 1772 till 1972?

borde vara 1772-1972 men han som jag har kontakt med skrev Bicentennaire 1773-1973. Men har slängt iväg ett mail och frågat om det stämde. Finns massor info om just 1772-1972 men abolut inget om 73

Gott nytt år på er allihopa
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Om det är jubileumsvinet från 1972 så är det en extra bra non-vintage som fick betyg 93 (93) av Julle när han provade det för 1,5 år sedan.
 

jocke

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis skrev:
Om det är jubileumsvinet från 1972 så är det en extra bra non-vintage som fick betyg 93 (93) av Julle när han provade det för 1,5 år sedan.
Japp. Det är jubilumsvinet från 1972. Inte 1973 som han skrev till mig tidigare. Han skrev fel. Tackade nej till flaskan, kanske skulle ha tagit den :)
 

Magikern

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Såg att vinkällarbutikerna hade det Chilenska vinet Montes Folly 2010 för 300 kronor flaskan. På Wine searcher ligger detta vinet på över 500 i genomsnitt och fick 95 poäng av wine spectator.

Är det verkligen samma vin?

Undrar om de är ytterligare ett ekfatsmonster som fått en på tok för hög prislapp i förhållande till kvalitén?
 
Toppen