Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Är det någon som vet hur utbudet på champagne ser ut i Dubai? Och priserna. Tänkter på flygplatsen då främst
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Två frågor på rad!

Kan man bila ned till champagne och köpa vin direkt av producenten?
Om ja, vad kostar ungefär en flaska krug vanliga vintage ca om man köper där?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Skumpagne skrev:
Två frågor på rad!

Kan man bila ned till champagne och köpa vin direkt av producenten?
Om ja, vad kostar ungefär en flaska krug vanliga vintage ca om man köper där?
Hos Krug kan du normalt inte handla. Inte säker att du ens får komma in på besök!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

magnum skrev:
Hos Krug kan du normalt inte handla. Inte säker att du ens får komma in på besök!

Okej, gäller det alla stora producenter? Eller finns det någon att rekommendera?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Skumpagne skrev:
Okej, gäller det alla stora producenter? Eller finns det någon att rekommendera?
Kan inte komma på något stort hus att rekommendera. De som tar emot besökare har avgiftsbelagda visningar och provningar och där kan du även handla. Priserna är oftast högre än i en vinshop. En del stora hus kan du handla för ca samma pris på SB som i Champagne. Vill du tex handla Krug för lägre pris än SB är nog England det bästa alternativet (på nätet inte i butik).
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Skumpagne skrev:
Är det någon som vet hur utbudet på champagne ser ut i Dubai? Och priserna. Tänkter på flygplatsen då främst

Det lär ju vara stor skillnad i största allmänhet - och kanske även på taxfree - mellan Emirates-terminalen och terminalen för övriga flyg. (Tydligen kan man dock gå mellan de båda om man har gott om tid.)

Hursomhelst, utbudet i terminalen för övriga bolag / ej Emirates, var väl utbudet "OK" tyckte jag nu i början december. En kul detalj var att de hade Krug -88 (många flaskor i hyllan, runt 3000:- per flaska om jag minns rätt), ett av de bästa viner jag någonsin druckit och hyllat av många här på forumet. Hade jag haft lite pengar över skulle jag definitivt ha köp några flaskor... Trodde knappast man skulle hitta Krug -88 på det sätter längre. I övrigt var det väl det gamla vanliga; standardchampagner, några hyfsat spännande årgångschampagner, även dompa rosé av ett par olika årgångar till hyfsat pris om jag minns rätt. Cristal rosé fanns också har jag för mig; den ser man ju inte så ofta. Som sagt, helt OK, men inget "särskilt" direkt, förutom Krug 88:an då.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Alright tackar.

Laddade hem någon pdf från hemsidan till flygplatsen men där visas det vanliga utbudet och inte till särskillt bra pris som jag hoppats. Så det blir nog en Mörk rom ron zaccapa istället till halva sb pris.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tjo! Jag igen...

Är det lättare att få tag i Selosse nere i champagne? Här tar dom slut direkt tänker jag.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Skumpagne skrev:
Tjo! Jag igen...

Är det lättare att få tag i Selosse nere i champagne? Här tar dom slut direkt tänker jag.
Du kan inte köpa hos Selosse , dom tar normalt inte emot besök heller. Jag vet bara två butiker som säljer Selosse, båda i Epernay, Salvatori som håller mycket låga priser och där flaskorna tar slut omedelbart! man får köpa en flaska av varje max två totalt. 520 som har betydligt högre priser men här finns det oftast flaskor att köpa, samma regel här en flaska av varje. Priser, Lieux Dits ~139€, Rose ~92€, VO ~105€, om jag minns rätt!
 

perpro

Medlem
Sv: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tänkte bara i all enkelhet att om man gillar Selosse så kanske de har en trevlig vinmeny eller kanske kan ordna en Selosseprovning... (men även, är det ett bra hotell, bra restaurang generellt)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Sv: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

perpro skrev:
Tänkte bara i all enkelhet att om man gillar Selosse så kanske de har en trevlig vinmeny eller kanske kan ordna en Selosseprovning... (men även, är det ett bra hotell, bra restaurang generellt)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Om dem ordnar provningar vet jag inte men det är ett fantastiskt trevligt hotell, inrett med klassiska designmöbler. Restaurangen är riktigt bra och serverar enkel högkvalitativ mat, varje dag har nya 3-rätters menyer för lunch och middag. Bra vinlista med bl.a. Selosse Vintage!
 

ErikG

Trött...
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Magikern skrev:
Såg att vinkällarbutikerna hade det Chilenska vinet Montes Folly 2010 för 300 kronor flaskan. På Wine searcher ligger detta vinet på över 500 i genomsnitt och fick 95 poäng av wine spectator.

Är det verkligen samma vin?

Undrar om de är ytterligare ett ekfatsmonster som fått en på tok för hög prislapp i förhållande till kvalitén?
Beställde 2 flaskor, verkligen exklusiva, inslagna i papper med vinets logga tryckt på ;) Har dock inte smakat på dem ännu då de är lite väl unga (2010)... Fast kan man hålla sig?
 

Magikern

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

ErikG skrev:
Beställde 2 flaskor, verkligen exklusiva, inslagna i papper med vinets logga tryckt på ;) Har dock inte smakat på dem ännu då de är lite väl unga (2010)... Fast kan man hålla sig?

Om jag förstått det rätt så skall de vara ok att dricka nu efter några timmars dekantering. Hade jag köpt 2 hade jag öppnat en av dem.
 

ErikG

Trött...
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Magikern skrev:
Om jag förstått det rätt så skall de vara ok att dricka nu efter några timmars dekantering. Hade jag köpt 2 hade jag öppnat en av dem.
Får ta och provsmaka i helgen då.
 
Toppen