Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Sundbom

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Har precis fastnat i Champagne-träsket. Funderar lite smått på att köpa några Krug snart. Har dock hyfsad koll på vad som ska inhandlas där.

Däremot så undrar jag lite över Dom Perignon 1985. Är den bra nu? Kan den ligga ytterligare? Är 2200 inkl frakt ett ok pris?

Eller ska man satsa på 1 eller flera 1996 Oenotheque att lägga på rygg?
 

jocke

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Sundbom skrev:
Har precis fastnat i Champagne-träsket. Funderar lite smått på att köpa några Krug snart. Har dock hyfsad koll på vad som ska inhandlas där.

Däremot så undrar jag lite över Dom Perignon 1985. Är den bra nu? Kan den ligga ytterligare? Är 2200 inkl frakt ett ok pris?

Eller ska man satsa på 1 eller flera 1996 Oenotheque att lägga på rygg?
Dompa 85 är en riktigt bra champagne men jag tror att den är på sin topp nu och blir nog inte bättre av att ligga i källaren. 1996 Oenotheque är bättre och kommer bli fantastisk bra med några år i källaren
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Sundbom skrev:
Har precis fastnat i Champagne-träsket. Funderar lite smått på att köpa några Krug snart. Har dock hyfsad koll på vad som ska inhandlas där.

Däremot så undrar jag lite över Dom Perignon 1985. Är den bra nu? Kan den ligga ytterligare? Är 2200 inkl frakt ett ok pris?

Eller ska man satsa på 1 eller flera 1996 Oenotheque att lägga på rygg?

Första frågan är, gillar du sendegade viner? Inte alla uppskattar den extra brödigheten som ofta kommer med vinet. På forumet finns det bland annat ett antal RD-hatare som mycket hellre dricker Grande Année.

Andra frågan är, varför Dom Perignon från årgången 1996. Har druckit både Oenotheque och den vanliga ett antal gånger och för priset så finns det mycket att välja på.


jocke skrev:
Dompa 85 är en riktigt bra champagne men jag tror att den är på sin topp nu och blir nog inte bättre av att ligga i källaren. 1996 Oenotheque är bättre och kommer bli fantastisk bra med några år i källaren

Allt en en fråga om tycke och smak. Just 85or kan vara väldigt unga och rätt lagrad kan den ha ett antal år med skön utveckling framför sig, utan att man behöver vara vinnekrofil för att uppskatta den
 

Sundbom

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Anders Landström skrev:
Första frågan är, gillar du sendegade viner? Inte alla uppskattar den extra brödigheten som ofta kommer med vinet. På forumet finns det bland annat ett antal RD-hatare som mycket hellre dricker Grande Année.

Andra frågan är, varför Dom Perignon från årgången 1996. Har druckit både Oenotheque och den vanliga ett antal gånger och för priset så finns det mycket att välja på.

Har inte druckit så mycket sendegade champagner. Kanske bäst att köpa på sig något billigare innan för att prova stilen först. Tack för input.
 

Belmont

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Drack en 2002 André Clouet Champagne Brut Millésimé för 2 veckor sedan och har funderat ett tag på om den flaskan kan varit dålig eller om den är lite speciell i lukt.
Lukten var ganska unken och de få bubblor fanns försvann ganska snabbt. Dock tyckte jag inte den smaka illa.
Är det så just den champagnen ska vara eller kan de varit fel på flaskan?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Belmont skrev:
Drack en 2002 André Clouet Champagne Brut Millésimé för 2 veckor sedan och har funderat ett tag på om den flaskan kan varit dålig eller om den är lite speciell i lukt.
Lukten var ganska unken och de få bubblor fanns försvann ganska snabbt. Dock tyckte jag inte den smaka illa.
Är det så just den champagnen ska vara eller kan de varit fel på flaskan?
har satt upp den på menyn på jobbet och drar en sniff nästan dagligen - enligt min erfarenhet låter det som den legat väldigt varmt eller annan defekt
 

perpro

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Comtes de Champagne 2002 är ju omtyckt här på forumet. Snart kommer ju 2004, och den finns redan i europa. Någon som vet om det är samma kvalitet på denna, eller om just 2002 är exceptionell? (2002 har jag svårt att hitta på annat ställe än Systembolaget, 2004 finns billigare (typ €90) på nätet)
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

perpro skrev:
Comtes de Champagne 2002 är ju omtyckt här på forumet. Snart kommer ju 2004, och den finns redan i europa. Någon som vet om det är samma kvalitet på denna, eller om just 2002 är exceptionell? (2002 har jag svårt att hitta på annat ställe än Systembolaget, 2004 finns billigare (typ €90) på nätet)

Comtes 2004 är inte helt i klass med 2002 men ett bra vin. Skrev lite på forumet om den. Bläddra neråt i tråden för reflektioner.
 

perpro

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Ok, tack. Såg Parkers noteringar också, som var liknande dina (lite mindre koncentrerad, men "It doesn’t have the sheer richness or power of the 2002, but it makes up for that with its crystalline purity and sheer energy" 96p)
 

perpro

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Fan, då bestämde jag mig till slut för att köpa de sista flaskorna Comtes 2002 från Regeringsgatan (till mitt bolag i GBG). Då visade sig att flaskorna var borta. Ok, då tar vi de två sista från Uppsala då. Aj fan, de var visst också borta. Wtf? Efter en veckas beslutångest så bestämmer jag mig och ... då är det felaktigt saldo i deras system. Vilket antiklimax. Tröstköpte fyra Bollinger Grande Anné 2002 istället.

Någon som har tips om var man kan beställa Comtes på nätet?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

perpro skrev:
Fan, då bestämde jag mig till slut för att köpa de sista flaskorna Comtes 2002 från Regeringsgatan (till mitt bolag i GBG). Då visade sig att flaskorna var borta. Ok, då tar vi de två sista från Uppsala då. Aj fan, de var visst också borta. Wtf? Efter en veckas beslutångest så bestämmer jag mig och ... då är det felaktigt saldo i deras system. Vilket antiklimax. Tröstköpte fyra Bollinger Grande Anné 2002 istället.

Någon som har tips om var man kan beställa Comtes på nätet?
Titta på wine-searcher.com, lycka till!
 

perpro

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

magnum skrev:
Titta på wine-searcher.com, lycka till!

:) Helt handlingsförlamad är jag inte. Men de var slut på millesimes.com, www.caves-meyer-thuet.com levererar inte till Sverige, någon brittisk webbshop hade slut på lager trots att de fanns kvar på hemsidan. Efter några timmar igår natt gav jag upp och tänkte beställa på Systemet ändå.

Nä, visst, jag kan googla, tänkte bara om någon hade tips på en som fungerar bra...
 

moos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

perpro skrev:
:) Helt handlingsförlamad är jag inte. Men de var slut på millesimes.com, www.caves-meyer-thuet.com levererar inte till Sverige, någon brittisk webbshop hade slut på lager trots att de fanns kvar på hemsidan. Efter några timmar igår natt gav jag upp och tänkte beställa på Systemet ändå.

Nä, visst, jag kan googla, tänkte bara om någon hade tips på en som fungerar bra...

Flyg till Gardemoen där finns det metervis av dem.
 

perpro

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

moos skrev:
Flyg till Gardemoen där finns det metervis av dem.

:D

Det blev Millesima till slut. Hoppas de inte fryser ner på vägen hit bara.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Köpte hem lite Clerc milon 2010 , döm av min förvåning då flaskorna hade den gamla etiketten ??
Har för mej att dom skulle byta i och med 2010 till den nya med vineriet .
Eller blir det med 2011 ?? nån som vet.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Kostjan skrev:
Köpte hem lite Clerc milon 2010 , döm av min förvåning då flaskorna hade den gamla etiketten ??
Har för mej att dom skulle byta i och med 2010 till den nya med vineriet .
Eller blir det med 2011 ?? nån som vet.
Vet inte mer än det jag läst, att det skall vara ny etikett from 2010!
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Kostjan skrev:
Köpte hem lite Clerc milon 2010 , döm av min förvåning då flaskorna hade den gamla etiketten ??
Har för mej att dom skulle byta i och med 2010 till den nya med vineriet .
Eller blir det med 2011 ?? nån som vet.
Mailade importören och dom visste inte men dom skulle skicka frågan vidare ner till Bordeaux !
 
Toppen