Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Det här är ju inte ett forum bara för utpräglade vinidioter som kan och vet allt om vin och ädla drycker, vi vill att alla ska kunna ha tillgång till och använda det här forumet för att utvecklas, få tips och goda råd eller bara helt enkelt ställa de där frågorna som man alltid har haft krig ämnet.

Därför kör vi igång den här frågespalten, alla frågor är välkomna. Det finns inga dumma frågor, men risken finns att ni kommer att få en del underlig, men förhoppningsvis korrekta, svar. ;)
 

Dejzan

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Precis när jag tänkte posta en fråga dök den här tråden upp, perfekt! Hittade nyligen till en dansk vinhandlare som erbjöd gammal Barolo och Barbaresco. Men min kunskap om producenter och årgångar i Piemonte är sådär. Så vad tror ni, finns det några guldkorn här:
http://www.brdr-d-vinhandel.dk/barolo.html
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Dejzan skrev:
Precis när jag tänkte posta en fråga dök den här tråden upp, perfekt! Hittade nyligen till en dansk vinhandlare som erbjöd gammal Barolo och Barbaresco. Men min kunskap om producenter och årgångar i Piemonte är sådär. Så vad tror ni, finns det några guldkorn här:
http://www.brdr-d-vinhandel.dk/barolo.html

Hmm, nu är inte just Piemonte mitt stora experisområde, men here goes:

För det första, om man hittar 'gamla' viner i den prisklassen som de säljs för på den Danska sidan så ska man generellt sett vara lite försiktig. Är det bra viner från kända producenter och bra år så kostar de därefter. Vilket kanske märks tydligast på Marchesi di Barolo, som kostar en liten skvätt mer än de andra, en annan producent som man kännir igen på rak arm är Fontanafredda som hade ett väldigt olyckligt 80 och början på 90 tal. Kvalitén började inte ta sig förrän efter ägarbytet 1997. Jag har tyvärr inte hittat någon information om årgångarna på 60 talet, och av de på 70 talet som nämns så är det 1970, 71 och 78 som sticker ut, de två första som väldigt bra och det sistnämnda som exceptionellt bra. Av vinerna från 1978 hittar man en hel del viner som fortfarande är unga och fantastiska att dricka, av 70 och 71 kan man fortfarande hitta fantastiska viner, men det är lite mera osäkert.

När vinerna får den här åldern så spelar naturligtvis lagringen in till stor del på hur vinet är vid konsumtion. Som jag ser det så har du ju egentligen två val här:
1. köpa lite blandade godsaker och sätta ihop en provning eller en middag och ta hela grejen med en nypa salt. Du kan få en fantastisk upplevelse eller så är det viner som är ltrötta. Men i så fall har du ju ändå lärt dig om mogen Barolo!
2a. satsa på att köpa Dubbelmagnumen och de vinerna som är från de bra åren på 70talet ,där har du störst chans att få bra grejer.
2b. Köpa yngre Barolo som du läggar undan och lagrar själv under kontrollerade former. Köp en tolva så du kan följa utvecklingen under åren

Ha't gott!

//K
 

Dejzan

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tack för svaret, det var väl lite så jag hade resonerat själv. Man får vad man betalar för, jag får väl titta förbi nästa gång jag är i Köpenhamn och se om det blir något.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag köpte några gamla Barolo 1961 och 1958 från Borgogno på Erik Sörensens vinhandel i Köpenhamn i början av 90-talet och de var då ytterst drickbara. Skulle tippa att åtminstone den yngre håller även idag så där 15-16 år senare.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Ursäkta en smått korkad fråga (pun intended :/) men vad utmärker då ett "korkat" vin. Eller är det en sån grej, typ plasma- och lcddefekter i jakten på den perfekta tv:n, man bör undivka att lära sig då man efteråt alltför lätt hittar det?

Keen, jag svarar på det ovanstående här så att det kan gagna andra i framtiden också!

Utan att gå in på för mycket krångliga och tekniska detaljer, någonting som jag vanligtvis tycker väldigt mycket om, (för den intresserade finns mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Cork_taint ) så kan man förklara korkdefekt så här:

Vad som i dagligt tal kallas för 'korkdefekt' beror på att vinet har kontaminerats med ett ämne som heter 2,4,6 Tri-kloranisol, ett ämne som har en väldigt stark och distinkt doft. Det räcker med väldigt, väldigt små mängder för att ett vin ska bli förstört. Som namnet antyder så kommer ämnet in i vinet genom korken, tidigare sa man att ämnet var en biprodukt från att man desinficerade korkarna, men det senaste jag har hört är att TCA (av någon anledning skriver jag alltid THC...) ska finnas naturligt i små 'fickor' i korken. Forskningen går frammåt hela tiden, och passar gärna facklan angående TCAs ursprung till någon som är mer påläst.

Nåväl, ämnet har en mycket distinkt doft som närmast kan beskrivas som en unken, möglig doft. Tänk när man går ner i en gammal jordkällare med mögliga potatissäckar. Det påverkar också smaken på vinet genom de unkna tonerna kommer fram på smaken också, men även att den helt sänker eller tar bort fruktigheten i vinet. Vinet smakar surt och unket helt enkelt.

Dock så blir inte ett vin 'korkat' bara för att man får en smula kork i glaset, det behöver inte heller betyda något att korken är gammal och genomblött och går sönder i atomer då man öppnar den. JAg har öppnat många gamla flaskor där korken har varit skit och inget, men vinet har varit helt underbart!

Hoppas att du fått ett humm!

//K
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Stort tack! Ska koll lite på wiki också. Men nu har jag iallafall ett humm som sagt.
 

Klerck

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag fortsätter mitt frågebombardemang här i stället. Eftersom jag är en fullständig novis inom området, men ämnar ändra på det, kommer jag att ställa flera frågor som säkert är så basic att ni både vill skratta och gråta. Men som sagt, frågar man ingenting ...

Det tycks vara en evighetsdebatt utan någon vinnare - stående eller liggande skumpaflaskor? Motivera.
 

Krug88

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Hallå där,
alltid liggande. Det gäller för övrigt för alla viner med riktig kork.
Om de står upp för länge torkar korken ut, då kommer det till slut in syre som förstör vinet.
 

Klerck

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Krug88 skrev:
Hallå där,
alltid liggande. Det gäller för övrigt för alla viner med riktig kork.
Om de står upp för länge torkar korken ut, då kommer det till slut in syre som förstör vinet.

Samtidigt finns ju de som förespråkar det motsatta. Följande text är från maisons-champagne.com:

Storing bottles "upright" or "laid down" proves to be far less important than for non-sparkling wines. In fact, the pressure within the bottle allows the cork to always remain perfectly humid and, consequently, supple and efficient, whether the bottle is upright or laid down. Some people even consider that the upright position has the major advantage of avoiding any contact between the cork and the wine, thus limiting the risk of transferring an unpleasant taste.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Även Matt Kramer (som jag tycker är mest läsvärd av WS-folket) har nyligen menat att luftfuktigheten mellan vin och kork är tillräcklig för att förhindra uttorkning och att flaskorna lika gärna kan stå upp - och detta gäller alla viner. Om jag förstått rätt, jag orkar inte leta reda på länken just nu. Själv tror jag på liggande i vilket fall...
 

Krug88

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Kanske, men liggande är ju trots allt ett säkert kort.
Vill någon chansa med att ha flaskorna stående så varsågod,
tror inte riktigt på det och vill inte riskera alla mina älsklingar på en gissning...
 

MD

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Har en fråga. Har några flaskor mogen skumpa av bättre sort, ca 25år gamla, som jag har upptäckt något i som ser ut som svart fällning. Är det någon som kan säga vad det är? Räcker det med att dekantera bort det och sedan konsumera eller är flaskorna defekta?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Hmmmm, jag vettetusan vad det där kan vara... Hu har inte en möjlighet att slänga upp ett par bilder någonstans?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Klerck skrev:
Nu är jag jävligt förvirrad. Hur uttalar ni "Krug"?

Kort och hårt, som "Kryg" där 'y' är kort. :)
 

Klerck

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Ja, det är en variant jag hört. Sedan slog jag upp det på ne.se:

"Krug [krug], ett av de främsta champagnehusen i Frankrike. K. grundades 1843 av Johann-Joseph Krug från Mainz i Tyskland ..."

Inget i "[krug]" som tyder på att det ska uttalas med "y" där inte, utan snarare som "Kruug". Jag blir mycket förvirrad!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jo det är ju sant att familjen ursprungligen kommer från Tyskland, men de gånger jag har hört namnet uttalas av familjemedlemmar (i familjen Krug alltså) så har det varit det hårda, korta "Kryg" som har gällt.

Men vänta bara tills Krug88 har tråkigt på jobbet i morgon, då kommer han in här och läxar upp oss med sitt Franska uttal!
 
A

Anonymous

SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Ishink, vart kan man få fram snygga sådana till en rimlig summa?
 
Toppen