Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Råd till en god vän på kryssning gällande Bourgogne

Bastardo

Medlem
En god vän till mig och hans fru ska göra en kryssning till Stockholm med Silja-Tallink i mars. Han skulle gärna vilja ta emot tips för goda bourgogneviner i prisklassen 300 kr till 600 kr, både röda och vita. Och gärna få tips vilken/vilka butiker ligger närmast till hands när man anländer kajen till Silja-Tallink, alltså normalt borde den rimligen vara Värtahamnen.
Han skrev senast om Gevrey-Chambertin nånting. Själv kan jag nästan ingenting om de här vinerna. Om det skulle vara exceptionellt god köp, så kan han nog sträcka lite uppåt i priset också.
Jag tror att han har varit förut på någon affär, men jag vet inte exakt vilken. Han bor nära Helsingfors och jag lärde känna honom via en amerikansk hifi- & musiksajt. Jag kan själv nästan ingenting om Stockholm. Han skulle säkert bli glad även om ni har koll på några fina flaskor på färjan som brukar finnas där på Bon Vivant. Det kan vara lite andra områden också. Jag vet att han brukar handla champagne där och några andra sorter också.
P.S. Jag kan säga att han är en riktig finsmakare vad gäller hifi och köper nästan bara uteslutande dyra specialutgåvor av vinyl som oftast måste specialbeställas från utomlands.
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag kan inte bidra, men tar gärna del av svaren!
Det är ju klart att jag kan göra en sökning på en app, vilka butiker ligger närmaste färjeterminalen, men i och med att så många medlemmar bor i området Stockholm skulle det vara till stor hjälp att få hjälp med vilka butiker ligger närmast.
Jag snackade lite med en granne/kompis också som har bott i Stockholm många år. Han kan också hjälpa till vid behov. Han känner nog ganska många gator, men inte just själva butiker och hur stor/liten sortiment de har.
 
M

Mouton

Det är ju klart att jag kan göra en sökning på en app, vilka butiker ligger närmaste färjeterminalen, men i och med att så många medlemmar bor i området Stockholm skulle det vara till stor hjälp att få hjälp med vilka butiker ligger närmast.
Jag snackade lite med en granne/kompis också som har bott i Stockholm många år. Han kan också hjälpa till vid behov. Han känner nog ganska många gator, men inte just själva butiker och hur stor/liten sortiment de har.
Du, är han handikappad och orörlig eftersom han inte gör det själv...
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Du, är han handikappad och orörlig eftersom han inte gör det själv...
Nejdå, inte alls, men jag sade att jag ska hjälpa honom för att han är kvar i arbetslivet och har inte obegränsad fritid som jag. :) Dessutom är hans svenska inte så bra. Jag tror också att han har råd att åka taxi, om man nu kan lita på taxin i Stockholm!? När de märker att det är några turister som åker, kan de ta kanske betalt nästan hur mycket som helst. Eller är jag ute och cyklar? ;)
Det viktigaste vore några vintips, men det verkar vara lite tunnsådd på flera affärer vad gäller högklassig bourgogne.
 
Last edited:

Stina

Medlem
Med "affär" antar jag du menar Systembolagsbutik? Det är knappa 6 km till Vinkällarbutiken PK-huset, där hela sortimentet inklusive exklusivt finns. Om man bara tar Taxi Stockholm så så är man säker på att inte bli uppskörtad.
Det finns idag 17 stycken Bourgogner 300-600:- på PK-huset idag
https://www.systembolaget.se/sok-dr...lflaska glas&sortfield=Price&fullassortment=0
Om man inte begränsar sig till 600:- så finns det idag 48 olika Bourgogner.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Med "affär" antar jag du menar Systembolagsbutik? Det är knappa 6 km till Vinkällarbutiken PK-huset, där hela sortimentet inklusive exklusivt finns. Om man bara tar Taxi Stockholm så så är man säker på att inte bli uppskörtad.
Det finns idag 17 stycken Bourgogner 300-600:- på PK-huset idag
https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?combinedcountry=Frankrike&originlevel1=Bourgogne&pricefrom=300&priceto=600&bottletypegroup=Helflaska glas&sortfield=Price&fullassortment=0
Om man inte begränsar sig till 600:- så finns det idag 48 olika Bourgogner.
Tusen tack Stina och Poussard!
Ni är verkligen jättesnälla människor och förtjänar stor respekt! :) Min vän kommer garanterad bli jätteglad för de här uppgifterna.
Kom fram till att de här butikerna ligger närmast:
Karlaplan 13, 115 20 Stockholm
Nybrogatan 47, 114 39 Stockholm
Karlavägen 100A, 115 26 Stockholm
Men störst betydelse har nog hur bra sortiment de har. OM det är en eller två kilometer längre bort har inte så stor betydelse. Det skiljer inte så kolossalt mycket i priset ändå.
Han har INTE bett om hjälp på något som helst sätt, men jag ger det ändå, för sån är jag. ;)
Vad gäller vinval, är det väldigt individuellt, så det kan inte alla fall jag säga just någonting. Men i Bourgogne brukar man väl välja oftast producenten först. Sen själva området. Och det finns nog inga ’fynd’ på de här vinerna, om man är ute efter PV, och jag vet inte hans vinsmak så noga, att jag kan peka ut något. Kanske roligast för honom att man inte ger några tips alls vad ska han leta efter utan att han kan själv bestämma på plats vad som ser intressant ut. :)
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Vill bara nämna att på ganska ordinarie viner kan det ändå skilja nästan 100 kronor mellan Alko och Systembolaget. Men det finns även viner där det är billigare i Finland, så det gäller att se upp. :) T.ex. Fonterutoli och Guicciarda är rejält mycket billigare i Sverige.
 

Thirsty

Smygnykterist
Måste skilja ganska mycket i pris alternativt stora kvantiteter om tanken är att spara pengar. Taxi enkelväg Värtahamnen till PK-huset kostar 240 kr så 480 kr ToR. Din vän får om inte annat ta tunnelbanan två stationer till Östermalmstorg och gå till PK. Om din vän vill prompt till något annat SB så bör varorna ha beställts i förväg (gäller i och för sig mer eller mindre även PK).
 
hej @Bastardo
trevlig fråga. Jag håller med @Stina och @Poussard och @Thirsty så har egentligen inte så mycket att tillägga.

Sen jag gjorde en snabb koll på bolagen på Östermalm vad gällde röd bourgogne över 250 kr, jämförde med PK-huset och beställningssortimentet. Jag måste säga att det har nog aldrig blivit så tydligt för mig hur utfattigt sortimentet på vanliga systembolag verkligen är.

Fältöversten - som är en av två vinaffärer som ligger mitt i vad som rimligen är det mest pengastinna bostadsområdet i någon stad i norra europa typ, har i stort sett ingenting. Nada. Zilch. 2 bortglömda Corton Bressandes för 1089 kr/styck undantaget. Nybroplan har tre viner i den prisklass röd Bourgogne som du ringade in. Känns inte som om någon av dessa tre är särskilt intressant eller kanske ens prisvärd.

PK-huset har ca 15 viner i prisklassen mellan 2000-5000 kronor, ett par viner för mellan 850-1500 kr och sen nästan ingenting i prisklassen 250-750 kr. Och väldigt litet av det lilla de har är intressant. I BS finns det några alternativ till. Så helt ärligt skulle jag nog själv avråda vänner och bekanta från att åka till Stockholm om syftet var att köpa röd Bourgogne i kvalitetsnivå Côte de Nuits villages och uppåt.

Nåväl, jag fattar att detta inte är syftet med resan och kanske är det trevligt att ta sig in till city och äta lunch och se stan också, och då samtidigt passa på att göra en räd in till PK-huset. Alternativt beställa i god tid i förväg från BS till någon av de mer närliggande butikerna.

Om det blir PK-huset skulle jag gå på Trapets Gevrey Chambertin för 550 kr, Francois Buffets Clos des Chenes (en för mig litet okänd och nyare producent men med ett av de finaste 1er cru-vingårdslägena i Beaune) för 545 kr och Bruno Lorenzons Mercurey för 399 kr Clos des Champs Martin. That's it.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
hej @Bastardo
trevlig fråga. Jag håller med @Stina och @Poussard och @Thirsty så har egentligen inte så mycket att tillägga.

Sen jag gjorde en snabb koll på bolagen på Östermalm vad gällde röd bourgogne över 250 kr, jämförde med PK-huset och beställningssortimentet. Jag måste säga att det har nog aldrig blivit så tydligt för mig hur utfattigt sortimentet på vanliga systembolag verkligen är.

Fältöversten - som är en av två vinaffärer som ligger mitt i vad som rimligen är det mest pengastinna bostadsområdet i någon stad i norra europa typ, har i stort sett ingenting. Nada. Zilch. 2 bortglömda Corton Bressandes för 1089 kr/styck undantaget. Nybroplan har tre viner i den prisklass röd Bourgogne som du ringade in. Känns inte som om någon av dessa tre är särskilt intressant eller kanske ens prisvärd.

PK-huset har ca 15 viner i prisklassen mellan 2000-5000 kronor, ett par viner för mellan 850-1500 kr och sen nästan ingenting i prisklassen 250-750 kr. Och väldigt litet av det lilla de har är intressant. I BS finns det några alternativ till. Så helt ärligt skulle jag nog själv avråda vänner och bekanta från att åka till Stockholm om syftet var att köpa röd Bourgogne i kvalitetsnivå Côte de Nuits villages och uppåt.

Nåväl, jag fattar att detta inte är syftet med resan och kanske är det trevligt att ta sig in till city och äta lunch och se stan också, och då samtidigt passa på att göra en räd in till PK-huset. Alternativt beställa i god tid i förväg från BS till någon av de mer närliggande butikerna.

Om det blir PK-huset skulle jag gå på Trapets Gevrey Chambertin för 550 kr, Francois Buffets Clos des Chenes (en för mig litet okänd och nyare producent men med ett av de finaste 1er cru-vingårdslägena i Beaune) för 545 kr och Bruno Lorenzons Mercurey för 399 kr Clos des Champs Martin. That's it.
Tack för ett mycket trevligt inlägg och bra tips, Omar Khayyam!
Jag ska sammanfatta kort dessa råd till min vän, och berätta även vilka viner jag skulle satsa på; alltså helt andra viner till helger etc.
Det brukar finnas några timmars tid att bekanta sig med Stockholm när man befinner sig på kryssning. Men jag tror att de äter helst på färjan som har god mat på sina à la carte restauranger med tillhörande goda viner.
Jag håller med dig fullständigt, att det är nästan skamligt dåligt utbud av lite bättre viner från området. Nu är det inte så att dessa tilltalar mig särskilt mycket, men jag borde lära mig att uppskatta vinerna härifrån fast prisnivån är normalt utanför min budget.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Måste skilja ganska mycket i pris alternativt stora kvantiteter om tanken är att spara pengar. Taxi enkelväg Värtahamnen till PK-huset kostar 240 kr så 480 kr ToR. Din vän får om inte annat ta tunnelbanan två stationer till Östermalmstorg och gå till PK. Om din vän vill prompt till något annat SB så bör varorna ha beställts i förväg (gäller i och för sig mer eller mindre även PK).
På min app får jag avståndet till 3,7 kilometer, så hur kan den kosta 240 kronor? Eller är du kanske en taxichaufför som vet vad det kostar exakt? Alternativt, att inte appen är så bra med avstånd som människor som bor i stan … :) Jag använder MAPS.ME, alternativt enligt hitta.se/ Vägbeskrivning: Kör 3.73 km i 13 min. Det borde inte kunna kosta 240 kronor ens i Stockholm. Och min vän är inte så priskänslig.
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
På min app får jag avståndet till 3,7 kilometer, så hur kan den kosta 240 kronor?
Snabb koll på Taxi Stockholm.
upload_2019-2-25_16-2-10.png
 
Toppen