Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Råkultur

SUPRA

Bäst
Drar igång nytt ämne...
Anders Landström skrev:
Har faktiskt aldrig varit på Råkultur och har pratat med många om att gå dit. Det som folk verkar ha mest synpunkter på är servicen, har hört både ris och ros om maten men servicen verkar de flesta tycka är genomgående svag
Jag var där på en middag för två, tog en större meny och för at garantera sittplats bokade jag "bord" vid baren.
Ville utöka menyn med lite blandat gott jag hittade och reaktionen blev "det går inte" och på svar varför "det kostar extra."
"Du kommer bli mätt ändå". ::)
Jo, det hajar jag och har aldrig ifrågasatt men det kändes ändå som att det var konstigt att någon beställde extra, lite oproffsigt.
Stolarna vid baren är obekväma.
Vår servitris var mest upptagen med att prata med sin syster som åt brevid oss. Servicen var inte dålig, men absolut under förväntan.
Slapp svensson-service iklädd vanliga kläder - låter kanske som värsta bratten nu och det är inte meningen, men uniform och bättre studs hade inte skadat.
Stället har allt på att vinna på att putsa upp service, yta och bemötande.
Sen är det ju bra om man får soja till maten och andra viktiga tillbehör.
En annan viktig del är ju att man får de rätter man beställt och betalar för.
Innan efterrätten skulle komma in undrade jag när de hade tänkt servera ägget som var nr 1 på menyn?
"Du har väl fått det?" ....Nej...
"Vill du ha ägget före eller efter efterrätten?"
"Vore gott innan..." ::)
Maten har jag inget att klaga på. Det var överlag lyx-sushi och liknande rätter (wraps m.m.).
Den lokala susherian (med japaner) i Jakobsberg fixar liknande grejor utan problem.
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Råkultur

Tänkte ta en stor långlunch på Råkultur för att se om upplevelsen stämde med förra gången.
Vis av erfarenhet bad jag om en sittplats i soffan.
Inte populärt och jag kan ha viss förståelse för det då de vill bevara 4-borden för större sällskap. Gissningsvis hade min beställning vägt upp det.
Efter diskussioner fick jag en plats som sen blev en ny plats och lagom till jag tagit av mig kläderna och skulle sätta mig kom
"hon som bestämde" och då blev jag förvisad till baren igen varpå jag lackade ur och tackade med att "jag äter på ett annat ställe" och gick till Matbaren istället.
Det verkar som om personalen på Råkultur saknar vissa grundläggande egenskaper som kan vara bra att ha om man vill tillhöra någon form av elit bland lunchborden.
Hur maten var den här gången vet jag alltså inte och lär inte gå tillbaka på ett väldigt långt tag.
 
SV: Råkultur

Så Råkultur bör undvikas om jag tolkar dig rätt :) . Har varit lite tveksam kring servicen där baserat på andras berättelser. Andra som har samma erfarenheter?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Råkultur

Anders Landström skrev:
Så Råkultur bör undvikas om jag tolkar dig rätt :) . Har varit lite tveksam kring servicen där baserat på andras berättelser. Andra som har samma erfarenheter?


Tror att det är väldigt mycket dagsform, tyvärr. Har sett att de söker ny personal. Och det har väl sina anledningar.
 
SV: Råkultur

Anders Landström skrev:
Så Råkultur bör undvikas om jag tolkar dig rätt :) . Har varit lite tveksam kring servicen där baserat på andras berättelser. Andra som har samma erfarenheter?
Vi som bor i närheten vet sedan länge att man beställer med sig från Råkultur - allt annat görs under stor vånda och med nästan garanterad besvikelse till följd. Deras dåliga service är numera närmast mytisk, och många historier man hör är sannolikt goda Klintbergare... Present company excluded, of course. ;)

Stockholms bästa (lunch)sushi serveras f.ö. av far och son Akitomo längst in i Hötorgshallen - synd bara att utbudet av bitar ofta är lite begränsat, han är annars helt fantastisk när andan faller på.
 

Elvis

Medlem
SV: Råkultur

Jag bor också i närheten och beställer också alltid hem mat när jag går till Råkultur. Sushin är bra men som sagt... servicen är det inte.
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Råkultur

Anders Landström skrev:
Så Råkultur bör undvikas om jag tolkar dig rätt :) . Har varit lite tveksam kring servicen där baserat på andras berättelser. Andra som har samma erfarenheter?
Nja...du vet vad du kan förvänta dig nu. Framförallt servicenivån. Maten var det inga större fel på. Sushin som jag benchmarkade mot är väldigt bra...
 

Keen

slan
SV: Råkultur

Har inte råkat ut för några allvarliga servicemissar, under rusningstid kan det dock ta lång tid. Tycker heller inte att barstolarna är så pass osköna att de inte går att sitta i, utan föredrar nästan att sitta där. Maten är grym dock, vinlistan likaså (om man ber att få se "stora").


Med reservation för att jag brukar gå off-hours, samt att jag känner ägarna.

Dock klart bättre service när Agrell jobbade där :D
 
SV: Råkultur

@Vitdruva Råkultur svarar på twitter. De är välkommen att registera sig på forumet för att besvara kritiken (förutsätter att detta är ett svar på Supras inlägg då vi lägger ut nya inlägg på twitter eftersom många följer oss den vägen)

För att ha en komplett diskussion så lägger jag in det här.

Erika lindström @Vitdruva
Restaurant manager • Råkultur
Stockholm

När någon är missnöjd låter det i bjällran. Oftast inte tvärt om. Respekt för Råkultur! Respekt för åsikter!
 

chambertin

Medlem
SV: Råkultur

Anders Landström skrev:
@Vitdruva Råkultur svarar på twitter. De är välkommen att registera sig på forumet för att besvara kritiken (förutsätter att detta är ett svar på Supras inlägg då vi lägger ut nya inlägg på twitter eftersom många följer oss den vägen)

För att ha en komplett diskussion så lägger jag in det här.

Erika lindström @Vitdruva
Restaurant manager • Råkultur
Stockholm

När någon är missnöjd låter det i bjällran. Oftast inte tvärt om. Respekt för Råkultur! Respekt för åsikter!
- Vi ger visst bra service, ni har bara fel och gnäller. Hur vore det med lite beröm i stället.

Nu bor ju inte jag i Stockholm och går på Råkultur men oavsett det så blir man ju inte mer sugen på att gå dit efter ett sådant inlägg.
Respekt för Råkultur ! ? Vad menar hon ?
För mig ger hennes inlägg en bra förklaring till det som flera här verkar ha råkat ut för och med den inställningen hon har så kommer det nog inte att bli bättre.

Jag respekterar människor och deras åsikter men en sak som man inte kan och bör argumentera mot (då rakt inte om man sysslar med att ge ngn form av service) är hur människor uppfattar det du gör ("You can't argue with perception"). Börjar man tjafsa emot ngn som tycker att det man gjort inte är bra så kommer man bara att förstärka deras uppfattning och resultatet blir ännu värre. Det enda som fungerar är en rejäl pudel och att försöka förstå varför personen tycker som den gör.
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Råkultur

Jag tycker jag/vi försöker ge konstruktiv kritik. Det är sällan eller aldrig som jag skriver ner ett ställe och det har jag inte gjort den här gången heller.
Råkultur skulle verkligen lyfta och vinna på att hålla en bättre servicenivå. De var verkligen hypade för några år sedan i DI m.fl. ställen men tyvärr hade jag inte möjlighet att gå.
Bristen att kunna boka (vanliga) bord var faktiskt en del i det. Finns ju fler som kör med det och inget jag gillar då jag inte bor lokalt. Sätter mig gärna inte och åker in på en chansning.
Nu kan man boka barborden och det är positivt.
Service skiljer sig från många andra saker, på det sätt att man hela tiden måste nyproducera det. Samt helst hålla en hög nivå. Minns inte vilken dag vi var där och åt middag, men det var nog
en vardag (torsdag?) så det kan vara en anledning att man inte kände att man hade fullt upp?
 
SV: Råkultur

@Vitdruva Råkultur svarade på Twitter. Då finewines.se som jag nämnde tidigare skickar ut nya inlägg via Twitter så förs dialogen på två ställen. Bifogat är dialogen på twitter (inte helt lätt att återskapa alla inlägg på korrekt sett men dessa var de som kom upp på vår twitter som är @finewinesse

Håller med om att vi ger konstruktiv kritik och att det ges både ris och ros. Låt oss fortsätta den linjen, konstruktivt och sedan är det upp till mottagarna om de anser att den är rätt eller inte

dc2012113914Aef1e.jpg

a52012114137A48e5.jpg
 

Keen

slan
SV: Råkultur

Sen är det väl iofs ganska självklart att personalen inte vill ha en etta sittandes på ett bord för fyra under lunchtid för en långlunch, oavsett vad du hade tänkt spendera. Dock kunde det givetvis skötts bättre, dvs skickat dig till baren direkt :D
 

sunqan

Vinös
SV: Råkultur

Keen skrev:
Sen är det väl iofs ganska självklart att personalen inte vill ha en etta sittandes på ett bord för fyra under lunchtid för en långlunch, oavsett vad du hade tänkt spendera. Dock kunde det givetvis skötts bättre, dvs skickat dig till baren direkt :D
om man ber att få slippa baren känns det märkligt om man blir skickad dit direkt ...
sen är väl resonemanget lite bakvänt. En person som beställer för mer pengar än vad fyra gör är klart värt besväret ur et ekonomiskt perspektiv i alla fall, sen är det klart att det sticker i ögonen på övriga gäster, men det är en annan sak. Jag tycker att man hade kunnat resonera sig ur den fällan genom att ta dit "hon som bestämmer" direkt och låta henne ta diskussionen och förklara att det inte bara är pengar, utan att det även handlar om hur stället uppfattas av andra presumptiva gäster när det sitter EN person vid ett stort bord (om det är näst intill fullt alltså). Det hade varit mer proffigt än vad den beskrivna hanteringen ger vid handen...
men det är väl jag som är gammal :-(
-anders
 

Keen

slan
SV: Råkultur

sunqan skrev:
om man ber att få slippa baren känns det märkligt om man blir skickad dit direkt ...
sen är väl resonemanget lite bakvänt. En person som beställer för mer pengar än vad fyra gör är klart värt besväret ur et ekonomiskt perspektiv i alla fall, sen är det klart att det sticker i ögonen på övriga gäster, men det är en annan sak. Jag tycker att man hade kunnat resonera sig ur den fällan genom att ta dit "hon som bestämmer" direkt och låta henne ta diskussionen och förklara att det inte bara är pengar, utan att det även handlar om hur stället uppfattas av andra presumptiva gäster när det sitter EN person vid ett stort bord (om det är näst intill fullt alltså). Det hade varit mer proffigt än vad den beskrivna hanteringen ger vid handen...
men det är väl jag som är gammal :-(
-anders

Jo, det var ju lite det jag menade med att sköta det bättre. Alternativet är att komma efter det att lunchruschen är över. Jag har suttit själv vid en fyra där, men då var klockan snarare 13:30. Nu vet jag inte när Supra var där, men på det sättet han beskriver det hela låter det som att han var där när det var hyfsat fullt. Och då känns det ganska naivt att hoppas på att få sitta själv, oavsett hur mycket man planerat att spendera/äta.


Men som sagt, skicka dit ansvarig direkt, annars låt han sitta kvar eftersom han redan flyttats ett par gånger.
 
SV: Råkultur

Keen skrev:
Jo, det var ju lite det jag menade med att sköta det bättre. Alternativet är att komma efter det att lunchruschen är över. Jag har suttit själv vid en fyra där, men då var klockan snarare 13:30. Nu vet jag inte när Supra var där, men på det sättet han beskriver det hela låter det som att han var där när det var hyfsat fullt. Och då känns det ganska naivt att hoppas på att få sitta själv, oavsett hur mycket man planerat att spendera/äta.


Men som sagt, skicka dit ansvarig direkt, annars låt han sitta kvar eftersom han redan flyttats ett par gånger.
Nu har ju vi andra ett jobb att sköta så att välja att gå efter lunchen är kanske inte ett alternativ som funkar för alla.

Vad gäller synpunkterna på Råkultur, det är naturligtvis upp till restaurangen att sätta sin servicenivå. Lägre servicenivå och högre pris, är ju en speciell kombination, (iallafall kommunicerad publikt) men om den fungerar så blir ju vinstnivån bättre.
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Råkultur

Jag hade inte haft något problem om det satt andra vid mitt bord.
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Råkultur

Nyligen gjordes ett återbesök på en vardagskväll. Det är det minsta jag är skyldig mig själv (jag gillar ju japansk mat) och restaurangen
eftersom de tycker jag har fel.
Då det är sommar satt vi utomhus, under segel som tak och vid bekvämare stolar än vid baren.
Tyvärr fanns det bara värmare till en del bord, men med hjälp av filtar frös vi mindre.
Råkultur var fullt, ett bra tecken, så det blev att vänta någon halvtimme på bord med en öl i handen. Så långt inga problem.

Vi började med Temaki (wrap) med soft-shell crab som förrätt, gudomligt god.

Efter det lax-sashimi. Tyvärr tog det säkert 30 minuter innan den rätten kom ut på bordet, och då hade den stått några meter ifrån oss i säkert 10 minuter.
Samtidigt som sashimin serveras kommer också en blandning av Gunkan och Nigiri Exclusive och Maik Sushi.
Jag vet inte hur det brukar fungera, men jag hade gärna fått in den tallriken efter sashimin.

I vilket fall är sashimin riktigt häftigt, som ni ser på bilden så kyls den ner. Riktigt coolt. :)

När vi ska börja äta upptäcker vi att vi inte har fått någon soja. För mig är sojan livsviktig till japansk mat, och med tanke på att
alla andra bord har soja och man haft god tid på sig är jag inte jätteimponerad.
Det var likadant sist jag var där, men nu försvinner effekten av kolsyreisen (gissar att det är det man använder?) eftersom vi väntar på soja. ::)

Vår dryck, öl i detta fallet, är dessutom slut och någon påfyllnad blir det inte förräns huvudrätterna är avklarade.
Vi blev inte riktigt mätta, så vi kompletterade med ytterligare Temaki med soft-shell crab och gillade kycklinglår.
Maten håller en hög kvalitet. Jag tycker att kökets mer säregna rätter (exempelvis Ektjärad spädgris, Ankbröst teriyaki, foie gras cru, Rödbetssaltad hälleflundra)
är betydligt starkare nummer än någon av "laxarna". Det godaste är nog wrapsen.
Ektjärad spädgris är lite som en riskudde med bacon/sidfläsk ovanpå :D Lite underligt, men gott.

Servitriserna springer arslet av sig, men någonstans här finns en kombination av resurs- och kunskapsbrist (i hur man producerar service vid ett bord) som allvarligt
skadar totalupplevelsen. Väntan på rätt nr 2 i 30 minuter utan att sen få vare sig soja eller dryckespåfyllning är inte ok för min del.

Totalt tog detta besök 2 1/2 timme. Jag hade ingen brådska på något sätt, men det hade gärna fått ta kortare tid.

Det enda som gick riktigt fort var att få notan. Att få betala med kort tog så lång tid att jag la kontanter på bordet och gick.





"I väntan på soja..."
Rakultur.jpg
 
Toppen