Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rapport från Champagnedagen 2011

Elvis

Medlem
Shorepower och jag besökte igår Champagnedagen i Spegelsalen på Grand Hotel. En mycket trevlig miljö att prova champagne i. Precis som förra året var det mycket intressant att prova men också väldigt mycket folk.

Lite blandade intryck:

Vi provade igenom hela Taittingers utbud och jag vet inte, jag är inte så imponerad av Taittinger längre. Jag har börjat tycka att deras viner generellt är för söta. Lustigt nog så är deras vanliga Brut Réserve det vin som har lägst dosage (9 gram) - Comtes ligger på hela 11 gram. Det är synd, jag tror att Comtes och Les Folies de la Marquetterie skulle vinna mycket på att vara lite torrare. Comtes Rosé 2004 är trevlig men den är galet högt prissatt.

Äntligen fick jag prova André Jacquart, en väldigt imponerande odlare med en mycket charmig (kvinnlig) vinmakare. Provade deras Brut Experience, en druvtypisk blanc de blancs av hög klass (otroligt att den kostar under 300 kr!) samt deras 2005:a. 2005:an hade 4 gram dosage men vinmakaren berättade att de kommer sänka till 3 gram för alla 2005:eek:r som inte degorgerats än. Också ett mycket bra vin. Jag kommer att lägga en beställning på båda de här vinerna!

Vi provade igenom sex viner från Tarlant, också en ny bekantskap för mig. Bra rakt igenom, inte minst deras "ingångsvin" Brut Zero Classic som kan bli årets sommarchampagne för mig. Jag är inte alltid så förtjust i non dosage men den här hade en skön fruktsötma, en riktigt pigg och fräsch champagne. Cuvée Louis och Discobitch är bra men vinet som stack ut var La Vigne d'Antan, från oympade Chardonnaystockar, den enda champagnen i sitt slag. Ett häftigt vin. Samme importör hade även Eric Rodez. Eric Rodez Cuvée Grands Vintages, en blandning av alla årgångar mellan 2002 och 2009 (men vet inte om det är en solera), var bra men jag var inte lika förtjust i Eric Rodez Brut Blanc de Noirs.

Phillipponat bjöd på Clos des Goisses 1998 vilket var dagens vin utan tvekan. Vi provade även Cuvée 1522 från 2002 och Grand Blanc 2004 - Phillipponnat verkas lyckas med allt de gör. Mycket imponerande!

Andra höjdpunkter var Amazone de Palmer, Egly-Ouriet 2000 och Pierre Peters Cuvée Spéciale Les Chétillons 2002 (vilken lagringspotential!).

Besvikelser var Billecart-Salmon NF 1998 (trött flaska?), Billecart-Salmon bdb NV (störande söt), Nicolas Feuillatte Palmes d'Or 1999 (spritig på näsan och artificiell/oren i munnen), Pierre Peters Rosé (usch!) och allt från Lenoble.

Shorepower, du får gärna fylla på med mer intryck!
 

Jos

Medlem
SV: Rapport från Champagnedagen 2011

Otroligt irriterande att jag antingen inte har tid eller är sjuk när det är roliga provningar... Kunde verkligen inte ta mig dit igrå, - blir så trött!

Tack för rapporten, håller helt med dig om Billecart-Salmon fö.
 

Krug88

Medlem
SV: Rapport från Champagnedagen 2011

Några polare var där, de sa att de bästa de testade var Comtes 98 samt Bollinger GA 02.
Synpunkter på dem?
 
SV: Rapport från Champagnedagen 2011

Krug88 skrev:
Några polare var där, de sa att de bästa de testade var Comtes 98 samt Bollinger GA 02.
Synpunkter på dem?
Skriver in lite mer sedan. Håller generellt med om det som Elvis skrev.

Elvis och jag provade mest att dricka sådant vi inte druckit förut. Comtes 98 är fantastisk men såg inte den på champagnedagen. De serverade 00 men kanske hade någon 98 bakom disken. Iallafall, 00 är rätt så lik 99an. Som Jonas skriver lite söt men jag tror Comtes vinner mycket på ålder. Dock når inte 99/00 upp i 98ans klass.

02 GA är ett riktigt bra vin som skrivits om tidigare. Har väl druckit den en 4-5 gånger nu och kan inte låta bli att imponeras. Vin att ha i källaren.
 

Jos

Medlem
SV: Rapport från Champagnedagen 2011

shorepower skrev:
02 GA är ett riktigt bra vin som skrivits om tidigare. Har väl druckit den en 4-5 gånger nu och kan inte låta bli att imponeras. Vin att ha i källaren.

Gött att man har två halvlådor liggandes då.. :)
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Rapport från Champagnedagen 2011

shorepower skrev:
Dock når inte 99/00 upp i 98ans klass.

Och 96:an är ännu bättre. Jag tror att Comtes 95, 96 och 98 alla kan bli klassiska årgångar som kommer att vara fantastiska om 5-10 år. Under Comtes-vertikalen som CH ordnade för två år sedan var alla tre 80-talare (81, 85 och 89) helt underbara så 20-30 års ålder verkar vara idealiskt för Comtes.

Men jag är tveksam till om 99 och 00 har samma potential.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Rapport från Champagnedagen 2011

Vad gäller Bollinger GA 02 så borde jag passat på att dricka den igår - jag har bara druckit den en gång. Frågan är bara om jag ska köpa nu eller vänta på Bollinger RD 02. Vad tror du, Krug88? ;)

Skämt åsido så har jag också köpt några lådor GA 02. De ska få ligga kvar i England i några år, har jag tänkt.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Rapport från Champagnedagen 2011

faan! hur kunde ja missa de ???
"champagnedagen" -förlåt för att ja frågar men de är bara en dag eller hur (ja får således vänta tills nästa år?)
 
SV: Rapport från Champagnedagen 2011

johan1279 skrev:
faan! hur kunde ja missa de ???
"champagnedagen" -förlåt för att ja frågar men de är bara en dag eller hur (ja får således vänta tills nästa år?)
Då kan du gå runt med en grön prick och knuffa andra deltagare när du druckit lite.
 

Krug88

Medlem
SV: Rapport från Champagnedagen 2011

Elvis skrev:
Vad gäller Bollinger GA 02 så borde jag passat på att dricka den igår - jag har bara druckit den en gång. Frågan är bara om jag ska köpa nu eller vänta på Bollinger RD 02. Vad tror du, Krug88? ;)
Alltid svårt att gissa sig till min ståndpunkt där va? ;D
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Rapport från Champagnedagen 2011

shorepower skrev:
Då kan du gå runt med en grön prick och knuffa andra deltagare när du druckit lite.
vrf skulle jag vilja va otrevlig o knuffas?
 

CH

Medlem
SV: Rapport från Champagnedagen 2011

Dömt på bara inbjudan verkade champagnedagen i Göteborg vara ganska trist men väll på plats visade det sig att det var många mindre importörer som ställde ut som hade en del spännande saker med sig. Av alla odlare som fanns på plats verkade det vara en övergripande trend att många använder större mängder PM i sina blandningar och förvånansvärt många hade en eller flera flaskor som var 100% PM. Mest spännande var Francoise Bedel Cuvee Comme Autrenfois som ligger 10 år på sin jästfällning och är en 100% PM skumpa.

En annan sak som blev väldigt tydlig när man kunde testa så många champagner var hur konstig 99orna är jämfört med 98orna. Den ända 99an av alla provade som jag gillade var Winston. Alla andra var ganska trista och intetsägande med en bitter/besk eftersmak.

Dagens miss var annars att glömma pennan hemma. Fanns ingen att låna på plats så inga anteckningar kunde göras men ska försöka samla mina intryck trots det. Valde att avstå många av alla de stora husens utbud och fokuserade på de champagner som jag inte provat tidigare. Jag var visserligen hos vissa av de stora och provade deras nya årgångar men det finns inte så mycket att skriva om där förutom Bollinger -02 och Winston -99 som båda var riktigt bra. Comtes -00 var väll ok också men som Elvis och shorepower redan konstaterat så är den väldigt lik 99an och långt från 98an.


Bourdaire-Gallois: Odlaren fanns på plats och berättade glatt om vart de har sina odlingar och hur deras filosofi var. Använder väldigt mycket PM eller enbart PM i deras champagner och ingen är årgångsmärkt men de hade runt 80% från ett basår och resten reservaviner för att hålla så jämn kvalité som möjligt. Alltid kul att prata med en hängiven odlare och spännande att prova lite annorlunda champagner än vanligt men tyvärr inget jag tror jag kommer köpa på mig.

Francoise Bedel: Även här var det mycket eller enbart PM i champagnerna. Allt låg väldigt länge på jästfällningen och deras toppviner jästes enbart på ekfat. Fanns med andra ord en stor chans att prova mycket spännande här och helt enligt förhoppningen så var det bra champagner rakt igenom. Finns en del i BS men det man verkligen ska försöka komma över är Comme Autrefois, Cuvee R.W och L´Ame de la Terre Millesmie (provade 98 & 02 och båda var riktigt bra) när man är utanför monopolets räckvidd.

Andre Jacquart: Ena halvan av syskonparet som driver Andre Jacquart fanns på plats men tyvärr han jag inte få några ord med henne då det var fullt runt deras bord större delen av eftermiddagen. Har däremot haft en del mailkontakt med henne då jag gillat Andre Jacquart sedan tidigare och fått en del kul information den vägen istället. Champagnerna som nu fanns att prova har gått från bra till riktigt bra sedan Marie & Benoit tog över 2004 så min rekommendation om man gillar bdb är KÖP!!!

Egly-Ouriet: Har provat Egly tidigare och stannade egentligen till enbart för att testa hans -00 men när man ändå är på plats så kan man ju lika gärna njuta av Brut Tradition & Blanc de Noirs också. Väldigt trevliga champagner rakt igenom men Brut Traditions charmiga aromer följs tyvärr inte upp i smaken till skillnad från -00 och BdN som visade en riktigt bra balans. Sköna champagner från en grinig gubbe som man antagligen aldrig kommer få besöka.

Philipponnat: Samma årgångar på allt utom Clos des Goisses som förra året så det var egentligen bara den jag ville prova men till min förvåning/glädje stämde inte de uppgifterna utan det var CdG -98 och inte -00 som det skulle vara enligt programmet. Dagens överlägset bästa champagne med stor marginal! Tog även chansen att prova om Grand Blanc -04 och 1522 -02 när jag var där och de är också riktigt bra champagner.

Brice: Kände mig lite kluven inför dessa champagner. Väldigt spännande koncept där man istället för att blanda druvorna från de olika byarna till olika cuveer så släpper man dem som by-specifika istället (Cramant, Verzenay, Bouzy och Ay). En spännande moderna touch på det hela men tyvärr har man låtit detta gå ut över flaskorna som påminner en hel del om DP Andy Warhold men som om en kines fått göra dem. Mindre vackra med andra ord och man blir inte speciellt sugen på att köpa dem när man ser dem. En annan sak som är lite knepigt är att det är årgångsviner men man har valt att inte skriva ner årgångarna utan vill enbart har fokus på ursprungen. Av de som provades var alla utom en från 2004 och hade en hel del syra i sig. Potentialen fanns där men när man jämförde med den 2002 som fanns på plats insåg man hur mycket 2 år lagring gör och hur bra de faktiskt blev med lite tid i källaren.

Blev även en del för mig okända odlare/producenter från Vinalliansen men eftersom jag hade en gul prick dagen till ära så var bemötandet där ganska svalt men å andra sidan var det som fanns att bjuda på i samma klass som bemötandet. Colin Cuvee Alliance var den ända som var något att ha men av det jag provat tidigare under dagen så hade den inte mycket att hämta utan stod väll mest ut bland det som provades hos Vinalliansen.


Trevlig dag där det faktiskt inte provades så mycket som föregående gånger. Bör nog överväga att ta mig upp till Stockholm nästa gång så man får prova lite mera spännande champagner för utbudet verkar skilja ganska mycket dem i mellan.
 

CH

Medlem
SV: Rapport från Champagnedagen 2011

sunqan skrev:
gul prick???

Röd Prick = Press
Grön Prick = SS
Svart Prick = Restaurang
Gul Prick = Övrigt löst pack

Har för mig det finns en blå prick också men minns inte vad den står för.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Rapport från Champagnedagen 2011

När jag satt och förde in mina anteckningar så kunde jag konstatera att Egly-Ouriet 2000 är den klart bästa champagnen jag druckit från Egly-Ouriet. Visst, deras BdN är ett speciellt och spännande vin som jag nu druckit fem gånger, men årgångsvinet är klart godare.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Rapport från Champagnedagen 2011

CH skrev:
Röd Prick = Press
Grön Prick = SS
Svart Prick = Restaurang
Gul Prick = Övrigt löst pack

Har för mig det finns en blå prick också men minns inte vad den står för.


Himla champagneintresserad?
 
Toppen