Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rapport från en druvkurs

Vino fino

Medlem
1. Klassisk Bdx-blend från Bordeaux
Bör naturligtvis domineras av CS men behöver absolut inte vara druvren så länge som den är någorlunda druvtypisk.
Kanske 2012 Ch Cantemerle (92565) kan fungera, finns fortfarande ströflaskor i vissa buitker.
2. Cab från Kalifornien
Munskänkarna rekommenderar Concannon men jag vill nog ha något lite roligare. Vet att bra Cali-cab kostar, men någon har säkert något bra tips. Har inga riktigt bra idéer själv för närvarande.
3. Aussie-cab
Är själv inne på 2008 Wynns Coonawarra Estate (70376)
4. SA-cab
Självklart dyker 2011 Kanonkop (95192) upp i tankarna, men det kanske vore kul att ha något som är mer typiskt SA-rökigt...
5. Chile-cab
Här tänker man sig kanske något som är rejält svartvinbärs-syltigt, saknar tyvärr erfarenhet.
6. NW-Shiraz
Något mulligt och kraftfullt Shiraz-vin att jämföra med CabS från nya världen. Kanske 2012 Penfolds Kalimna Bin 28 (16320)

Alla tips och synpunkter mottages tacksamt ;)
Cali: Köp Black Stallion. Slog till efter att 11'an fick 95p poäng i Decanter. Mkt mkt bra--- smakar som om den kostar det dubbla. Risk för att övriga i sällskapet kommer att kännas lite bleka.
http://www.systembolaget.se/70070

Chile: Hur mycket svartvinbär vill du ha? Kan bli lite övermäktigt. I den lite mer klassiska stilen finns Medalla Real, som är bra balanserad, men ändå har lite "vinbärsbuske efter regnet". Om du insisterar på turboladdad svartvinbär som smakar Cassislikör så är Lapostolle Cuvée Alexander ordentligt matad.
http://www.systembolaget.se/71645
http://www.systembolaget.se/89320
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så, då är listan spikad för torsdagens pass med Sauvignon Blanc som huvuddruva:
  • 2013 Domaine du Bouchot Pouilly-Fumé (2238)
  • 2010 Chateau de Rochemorin Blanc (4128)
  • 2013 Craggy Range Te Muna Sauvignon Blanc (92330)
  • 2014 Cono Sur 20 Barrels Sauvignon Blanc (71826)
  • 2012 Gewurztraminer Réserve Hennÿ (2176)
  • 2014 Saint Clair Riesling (6456)
Återkommer med utfallet senare.
Måste nu också börja planera nästa pass som är Cabernet Sauvignon. Lanserar mina idéer här och hoppas som vanligt på värdefulla tips och synpunkter :)
Total budget för sex flaskor: ca 1200kr

1. Klassisk Bdx-blend från Bordeaux
Bör naturligtvis domineras av CS men behöver absolut inte vara druvren så länge som den är någorlunda druvtypisk.
Kanske 2012 Ch Cantemerle (92565) kan fungera, finns fortfarande ströflaskor i vissa buitker.
2. Cab från Kalifornien
Munskänkarna rekommenderar Concannon men jag vill nog ha något lite roligare. Vet att bra Cali-cab kostar, men någon har säkert något bra tips. Har inga riktigt bra idéer själv för närvarande.
3. Aussie-cab
Är själv inne på 2008 Wynns Coonawarra Estate (70376)
4. SA-cab
Självklart dyker 2011 Kanonkop (95192) upp i tankarna, men det kanske vore kul att ha något som är mer typiskt SA-rökigt...
5. Chile-cab
Här tänker man sig kanske något som är rejält svartvinbärs-syltigt, saknar tyvärr erfarenhet.
6. NW-Shiraz
Något mulligt och kraftfullt Shiraz-vin att jämföra med CabS från nya världen. Kanske 2012 Penfolds Kalimna Bin 28 (16320)

Alla tips och synpunkter mottages tacksamt ;)
Kör du på Kanonkop. Den är regionstypisk med positiv rökighet. Som ett billigare alternativ så funkar såklart Helderberg också (inget märkvärdigt, men förvånansvärt ok för sitt pris).
 

ChristianB

DipWSET
Lägger mina två ören till listan då. ;)

SA: Waterford Estate som släpptes hyfsat nyligen var riktigt fruktigt rökig när jag provade den. Inte så där väldigt elegant kanske, men om det är rök du vill ha så tycker jag att den är funktionell. :)

Cali: Beringer Knight's Valley är ju riktigt fin, men jag lägger till Louis M. Martini's Napa Valley Cabernet också. Icke att förväxla med deras enklare Sonoma County Cabernet, för den är lite syltig och blek på samma gång.

Kul med dessa rapporter! Keep 'em coming!
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Dags för tredje passet, Sauvignon Blanc.
Pratade först lite om vinrankan, korsningar och hybrider, kloner och beskärning och andra liknande saker.
Provningen desto roligare. Många var fascinerade över hur olika uttryck en och samma druva kan ge. Som vanligt gick de lite dyrare vinerna inte hem hos deltagarna och jag kan delvis hålla med.

2013 Domaine du Bouchot Pouilly Fumé (Loire, Frankrike)
Blyg doft av gröna äpplen, citrus, mineral och lite fläder. Kort, uttorkande och synnerligen ospännande.

2014 Hunter's Sauvignon Blanc (Marlbourogh, Nya Zeeland)
Blekast i färgen av alla. Sauvignon Blanc in absurdum. Krusbär, kattkiss, nässlor, grape och gröna äpplen. Alla tyckte att det blev lite FÖR mycket av det goda.

2009 Château Rochemorin Blanc (Bordeaux, Frankrike)
Den här delade fältet rejält. De flesta gillade doften, blommig, aromatisk, brandrök, fudge, tropisk frukt. Själv hade jag kunnat ta den för en fatad chardonnay, mycket smör och nötter men inga tydliga SB-toner. Flera sågade smaken rejält, alldeles för besk och torr. Två valde den som WOTN. Några trodde att det var denna som var Gewurtztraminern (vi körde halvblint och alla visste vilka viner vi hade i glasen) pga att den stack ut jämfört med dom andra.

2012 Gewurztraminer Réserve Hennÿ (Alsace, Frankrike)
Lite mörkare än övriga. Lite dragning åt rött. Blommig, grape, honung, svartvinbärsblad. Liten sötma men bittert slut. Jag tyckte den var extremt typisk Gewurz men jag visste å andra sidan vad jag skulle leta efter.

2014 Saint Clair Riesling (Marlbourogh, Nya Zeeland)
WOTN för sex av deltagarna. Ganska enkel men angenäm doft med honung, mineral, gröna äpplen och citrus. Underbar i munnen, fylligt, friskt, uppfriskande, med mycket citrus och distinkt smak av Granny Smith!

2014 Cono Sur 20 Barrels Sauvignon Blanc (Aconcagua, Chile)
Burksparris! Massor med vit burksparris! Antydan till fläder och nässlor, men sparrisen överskuggar tyvärr allt annat. Bättrade sig något med lite tid, men jag gillade den inte alls. Två satte den trots allt som WOTN.

Inget vin som stack ut. För egen del så fortsätter jag att betrakta Sauvignon Blanc som en mindre intressant druva som jag inte kommer att lägga särskilt mycket fokus på. Gewurztraminer likaså :baksmälla:
Nästa gång är det Cabernet Sauvignon, hoppas att något av vinerna levererar då :)
 

Carlsson

Medlem
Hej @Larseman. Jag ska fylla på med lite riesling som ska ligga några år. Såg att ni provat Trimbach cuvee Frederic Emile 2009.
Tycker du den är värd att satsa på?Jag har några från 2005 i källaren, har dock inte provat någon än. Tack för din åsikt
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Mycket kort (sitter på möte i Frankfurt) så blev det väldigt mycket jobb med själva kursen så kraften räckte inte riktigt till rapporterna här. Blev lite rädd att det blev för mycket plonk-snack också :oops: Men ska se om jag kan återkomma med en summering...
 

Magnus Ö

Medlem
Hej tråden!
Vore superskoj att höra summeringen av resterande delen av kursen. Ska själv under våren hålla min första Druvkurs och har nu spenderat några kvällar för att spåna fram en bra vinlista.
 
Toppen