Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Recept på fisksoppa önskas

Elvis

Medlem
Vi ska ha några vänner på middag på lördag och tänkte bjuda på fisksoppa. Är det någon som har något bra recept? Jag kommer att köpa fisken i Östermalms- eller Hötorgshallen.

Soppan får gärna passa till Krug GC. ;)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Recept på fisksoppa önskas

Elvis skrev:
Vi ska ha några vänner på middag på lördag och tänkte bjuda på fisksoppa. Är det någon som har något bra recept? Jag kommer att köpa fisken i Östermalms- eller Hötorgshallen.

Soppan får gärna passa till Krug GC. ;)

Gör en krämig rackare, en variant av en bisque. Köp lite räkor och någon hummer, rosta av skalen och fräs ihop med lite fänkål, rotsaker och lök en några korn kummin och lite vitlök. På med en liten skvätt cognac, lite vitt vin. Koka ut smakerna ordentligt, sila av. Sen är det bara att göra soppan och använda skaldjurs/räkskalsfonden som bas, pytsa i grädde och låta koka till behaglig konsistens. Smaka av med vad som känns rätt. Vill du späda med lite annan buljong så fungerar kycklingbuljong bättre än fiskdito (i mitt tycke).

Sen så lägger du bara ned fiskbitarna (och räkor, och hummer) i den varma soppan, låter den få ett snabbt uppkok, en snabb omrörning och serverar omedelbums. Finns inget värre än överkörd fisk.

Finns säkert massor med bra recept för inspiration on da interwebbz!

//J
 

kayaker

Cyklist
SV: Recept på fisksoppa önskas

Jimmy Forsman skrev:
Sen så lägger du bara ned fiskbitarna (och räkor, och hummer) i den varma soppan, låter den få ett snabbt uppkok, en snabb omrörning och serverar omedelbums. Finns inget värre än överkörd fisk.
Precis! Fisk ska t.ex. aldrig koka.

Svensk Fisk har riktigt bra råd om tillagning av fisk på http://www.svenskfisk.se/fiskrecept-och ... guide.aspx
På deras sajt finns även en hel del recept och annat. Nedladdningsbara broschyrer och foldrar finns på http://www.svenskfisk.se/nedladdningsba ... hyrer.aspx

Förresten, välj så färsk fisk som möjligt med tanke på det geografiska handikappet. ;)
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Recept på fisksoppa önskas

Stort tack!

Jos skrev:
Trevligt att poppa Krug när man får gäster... :p

Det visade sig att två av våra fyra gäster fyller år i veckan, och en av dem just på lördag så jag gick förbi Grappe igår och kunde inte motstå att plocka hem en Krug GC... på magnum. :D

kayaker skrev:
Förresten, välj så färsk fisk som möjligt med tanke på det geografiska handikappet. ;)

Jag brukar vara i Fjällbacka på somrarna och är medveten om handikappet, men något gott ska jag nog kunna hitta på Lisa Elmqvist.
 

chambertin

Medlem
SV: Recept på fisksoppa önskas

Jimmy Forsman skrev:
Gör en krämig rackare, en variant av en bisque. Köp lite räkor och någon hummer, rosta av skalen och fräs ihop med lite fänkål, rotsaker och lök en några korn kummin och lite vitlök. På med en liten skvätt cognac, lite vitt vin. Koka ut smakerna ordentligt, sila av. Sen är det bara att göra soppan och använda skaldjurs/räkskalsfonden som bas, pytsa i grädde och låta koka till behaglig konsistens. Smaka av med vad som känns rätt. Vill du späda med lite annan buljong så fungerar kycklingbuljong bättre än fiskdito (i mitt tycke).

Sen så lägger du bara ned fiskbitarna (och räkor, och hummer) i den varma soppan, låter den få ett snabbt uppkok, en snabb omrörning och serverar omedelbums. Finns inget värre än överkörd fisk.

Finns säkert massor med bra recept för inspiration on da interwebbz!

//J
Lät gott det där Jimmy !

Just fänkål går ju väldigt bra ihop med fisk och skaldjur.
Får nog ta och prova ngt åt det hållet till helgen jag med.

Har ingen Krug GC på magnum dock :)() så får hålla mig till ngt från Meursault eller Puligny-Montrachet i stället och hoppas på att premox-djävulen inte har varit på besök.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Recept på fisksoppa önskas

Det är aldrig fel att ha saffran i en fisksoppa.
Leif Mannerström hade kokat en bouillabaisse i Sveriges mästerkock igår kväll
så om du vill ha reda på ingredienserna så kan du alltid kika på TV4 play.
Jag har för mig att han hade marulk i förutom alla andra ingredienser som
var ungefär som Jimmys förslag. Lustigt nog hade han Pernod istället för cognac.
Som Jimmy skriver, koka fisken försiktigt, den ska bara stelna. Och låt inte
eventuella räkor eller hummer koka utan strö i dem omedelbart innan du serverar.
Räkor och hummer är ju vanligtvis redan kokta när du köper dem och blir sega
och läskiga om de får koka en gång till.

P.S. Till och med Leif Mannerström har sagt någon gång att det går bra med
amerikansk hummer i en soppa eller gratäng. Och det är inte riktigt säsong
längre för den svenska. Och som Kayaker skriver så är det viktigt att fisken är
färsk och ännu viktigare att skaldjuren är det.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Recept på fisksoppa önskas

Hittade Mannerströms recept i hans bok "SKALDJUR" på sidan 108. Verkar väldigt komplicerat.
Själva nöjer vi oss med att äta färska räkor i kväll och kokar fond på skalen.
Hustrun har beställt torskrygg till i morgon och jag har lagt två flaskor chablis på kylning - bägge
från Montée de Tonnerre men med olika producenter: William Fèvre respektive Patrick Piuze.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Recept på fisksoppa önskas

Vänner, nu tycker både min fru och våra vänner att jag är en riktig mästerkock. Tack för hjälpen! ;)
Krug GC på magnum var inte dum till, och till fördrinken drack vi en Billecart-Salmon NF 2000 och som avslutning en Selosse Rosé. En trevlig kväll. Nu ligger min fru och sover och jag ska återvända till disken.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Recept på fisksoppa önskas

Elvis skrev:
Vänner, nu tycker både min fru och våra vänner att jag är en riktig mästerkock. Tack för hjälpen! ;)
Krug GC på magnum var inte dum till, och till fördrinken drack vi en Billecart-Salmon NF 2000 och som avslutning en Selosse Rosé. En trevlig kväll. Nu ligger min fru och sover och jag ska återvända till disken.

Berätta!

Hur gjorde du?
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Recept på fisksoppa önskas

Jag köpte en kanadensisk hummer och svenska havskräftor (det fanns inga bra räkor). Jag fräste skalen i rapsolja tillsammans med fänkål, morötter, hackad gul lök och vitlök, och tomatpuré. Hällde på lite cognac och vitt vin och hällde sedan över allt i en kastrull med kokande vatten. Slängde även i rå lök i vattnet (såg ett tips av Mannerström att man ska ha både stekt lök och rå lök). Sedan fick allt koka i en dryg halvtimme och jag skummade av då och då. Sedan silade jag fonden och hade en mycket god bas att utgå ifrån.

Jag tyckte att det fattades något så jag följde ditt tips om att toppa upp med lite kycklingfond, hällde i vispgrädde, salt och svartpeppar och lät koka ihop ett tag. Sedan hade jag i bitar av gös och hälleflundra som fick koka upp snabbt, till sist i med hummer- och havskräftsbitar och sedan serverade jag med Lisa Elmqvists saffransaioli och surdegsbaguette som tillbehör. Mycket gott.
 
Toppen