This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Elvis skrev:Vi ska ha några vänner på middag på lördag och tänkte bjuda på fisksoppa. Är det någon som har något bra recept? Jag kommer att köpa fisken i Östermalms- eller Hötorgshallen.
Soppan får gärna passa till Krug GC.![]()
Precis! Fisk ska t.ex. aldrig koka.Jimmy Forsman skrev:Sen så lägger du bara ned fiskbitarna (och räkor, och hummer) i den varma soppan, låter den få ett snabbt uppkok, en snabb omrörning och serverar omedelbums. Finns inget värre än överkörd fisk.
Jos skrev:Trevligt att poppa Krug när man får gäster...![]()
kayaker skrev:Förresten, välj så färsk fisk som möjligt med tanke på det geografiska handikappet.![]()
Lät gott det där Jimmy !Jimmy Forsman skrev:Gör en krämig rackare, en variant av en bisque. Köp lite räkor och någon hummer, rosta av skalen och fräs ihop med lite fänkål, rotsaker och lök en några korn kummin och lite vitlök. På med en liten skvätt cognac, lite vitt vin. Koka ut smakerna ordentligt, sila av. Sen är det bara att göra soppan och använda skaldjurs/räkskalsfonden som bas, pytsa i grädde och låta koka till behaglig konsistens. Smaka av med vad som känns rätt. Vill du späda med lite annan buljong så fungerar kycklingbuljong bättre än fiskdito (i mitt tycke).
Sen så lägger du bara ned fiskbitarna (och räkor, och hummer) i den varma soppan, låter den få ett snabbt uppkok, en snabb omrörning och serverar omedelbums. Finns inget värre än överkörd fisk.
Finns säkert massor med bra recept för inspiration on da interwebbz!
//J
Elvis skrev:Vänner, nu tycker både min fru och våra vänner att jag är en riktig mästerkock. Tack för hjälpen!![]()
Krug GC på magnum var inte dum till, och till fördrinken drack vi en Billecart-Salmon NF 2000 och som avslutning en Selosse Rosé. En trevlig kväll. Nu ligger min fru och sover och jag ska återvända till disken.