Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Recioto

Mattias Schyberg

Administratör
Varför dricker svenskarna så lite Recioto?

Gudomlig dryck om man får en välbalanserad av hög kvalité!
Jag gillar det då och då. Ingen favoritstil visserligen. Som svar på din fråga: Tror möjligen att många kan vara lite trötta på vin gjort av torkade druvor rent generellt. Söta viner i allmänhet är dock alldeles för underskattade många gånger och likaså starkviner.
 
tillgång på bolaget är väl ett svar i allmänhet, om än inte kanske drivande här. Söta viner är väl inget som masskonsumeras heller.

Jag gillar det dock, men tips om bättre kvalitéer uppskattas
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Recioto kan väl vara bra. Personligen föredrar jag recioto från Soave före dito från Valpolicella, men det är en smaksak. Som redan har berörts ovan så tror jag att en del av anledningen är att folk inte dricker söta viner i någon större utsträckning, och när de gör det så blir det väl antagligen en Sauternes eller liknande. .
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag gillar det då och då. Ingen favoritstil visserligen. Som svar på din fråga: Tror möjligen att många kan vara lite trötta på vin gjort av torkade druvor rent generellt. Söta viner i allmänhet är dock alldeles för underskattade många gånger och likaså starkviner.
För mycket sötma för att vara rött, och för rött för att vara sött. :)
 
Trådskapare
Örjan Engelmark
tillgång på bolaget är väl ett svar i allmänhet, om än inte kanske drivande här. Söta viner är väl inget som masskonsumeras heller.

Jag gillar det dock, men tips om bättre kvalitéer uppskattas

Amaroenguiden bedömer Valpolicella viner opartiskt och publicerar dessa som en topplista
Länk till Reciotolistan så kan du kolla där
http://www.amaroneguiden.se/recioto-passito-topplista/

Jag är Reciotonörd och har med Recioto della Valpolicella, Recioto di Soave, passito bianco, passito rosso från Valpolicella provat 95 olika sorter det finns mycket blandade kvalitéer
 
Trådskapare
Örjan Engelmark
För mycket sötma för att vara rött, och för rött för att vara sött. :)

En bra Recioto må vara söt
regelverket säger att Recioto ska ha en restsockerhalt på 75-150 gram per liter

jag föredrar de runt 110-140

men när en Recioto blir riktigt bra är balans mellan Syran och sötman perfekt om den upplevs mindre söt och det lyfter frukten
 

Magikern

Medlem
Varför dricker svenskarna så lite Recioto?

Gudomlig dryck om man får en välbalanserad av hög kvalité!

För dyrt om man vill ha de som är riktigt goda. Till Jul känns det dock passande.

Har själv haft med Recioto till BYOB 2 gånger och tror ingen av dem gick speciellt bra hem. Dal Forno och Quintarelli´s Recioto hade nog varit något helt annat. ;)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Underskattat håller jag med om, tror många dömer ut det på förhand p.g.a. färgen...

Dal Fornos passito 2003 är gudomlig och det bästa söta vinet jag druckit tillsammans med Yaquem 1990. Haft båda på nyårsmiddagar, Dal Fornon kan ni läsa lite om här.
 

chambertin

Medlem
Underskattat håller jag med om, tror många dömer ut det på förhand p.g.a. färgen...

Dal Fornos passito 2003 är gudomlig och det bästa söta vinet jag druckit tillsammans med Yaquem 1990. Haft båda på nyårsmiddagar, Dal Fornon kan ni läsa lite om här.
Nu har jag ju inte smakat Dal Fornos passito men säger du @Crist(al)ian 77 att det är så bra som d'Yquem -90 så har jag inga tvivel om att det är på det viset. :) Dal Forno brukar ju annars vara i en klass för sig även vg Valpolicella och Amarone så att deras Recioto är storartad förvånar kanske inte.

Mina egna erfarenheter av Recioto är ganska blygsamma men jag kan nog minnas ett 10-tal (men inga namn just nu) och samtliga har sorterats in under ganska ointressanta, saftiga med lite jolmig sötma och alltför lite "oumpf" dom gånger jag provat. Kanske går tankarna för mycket till Port (som jag gillar mycket) när man provar och då är det ju så klart lite fel och orättvist att döma Recioto mot de referenserna.

Så för min del så landar jag nog i att vill jag ha ungt, sött&rött med lite karaktär så är en LBV Port mitt val (ungefär samma prisläge eller lägre som mellanklass Recioto) alla gånger. Reciotokungar och drottningar får gärna försöka övertyga mig om motsatsen.
 

tobbe81

Medlem
Kul att se dig på detta forum @Örjan Engelmark för att sprida lite Verona kunskap om du frågar @Mattias S snällt så får du en snygg importörs status under din profil och kan således lägga upp era nyheter och skriva om dessa som ni släpper på SB .
 
Toppen