Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Regler privatimport

Hallå!
Jag guidar på vingårdar i Spanien och nu senast var det en kund som hade den stora plånboken med sig och beställde 70 flaskor. Nu vill vingården inte skicka dessa till honom, med motiveringen att det inte är lagligt med privatimport till Sverige. Jag var helt hundra på att reglerna har ändrats men vinsnubben gjorde mig osäker... är det nån som vet vad fan som gäller?
 

Krug88

Medlem
SV: Regler privatimport

Seamus Costello skrev:
Hallå!
Jag guidar på vingårdar i Spanien och nu senast var det en kund som hade den stora plånboken med sig och beställde 70 flaskor. Nu vill vingården inte skicka dessa till honom, med motiveringen att det inte är lagligt med privatimport till Sverige. Jag var helt hundra på att reglerna har ändrats men vinsnubben gjorde mig osäker... är det nån som vet vad fan som gäller?
Det är helt lagligt numera, har själv gjort det flera gånger det senaste året.
Det enda som krävs är att köparen betalar in vinskatten i förväg till skatteverket, runt 16kr/flaskan.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Regler privatimport

Seamus Costello skrev:
Hallå!
Jag guidar på vingårdar i Spanien och nu senast var det en kund som hade den stora plånboken med sig och beställde 70 flaskor. Nu vill vingården inte skicka dessa till honom, med motiveringen att det inte är lagligt med privatimport till Sverige. Jag var helt hundra på att reglerna har ändrats men vinsnubben gjorde mig osäker... är det nån som vet vad fan som gäller?

Frågan är om myndigheterna själva vet vad som gäller.

Själv har jag aldrig stött på patrull då jag beställt hem vin på liknande vis.
Enda kruxet har varit de firmor som har en svensk importör, där har jag fått gå via importören och satan, vilket heller inte vållat större problem
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Regler privatimport

Krug88 skrev:
Det är helt lagligt numera, har själv gjort det flera gånger det senaste året.
Det enda som krävs är att köparen betalar in vinskatten i förväg till skatteverket, runt 16kr/flaskan.

Prexis, alkoholskatten ska betalas innan vinerna förs över gränsen för att inte tullen ska plocka vinerna.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Regler privatimport

Mysonoxen skrev:
Frågan är om myndigheterna själva vet vad som gäller.

Själv har jag aldrig stött på patrull då jag beställt hem vin på liknande vis.
Enda kruxet har varit de firmor som har en svensk importör, där har jag fått gå via importören och satan, vilket heller inte vållat större problem

Den svenska lagen är inte uppdaterad för att korrelera med EU lagstiftningen ännu. Kommer att ske i sommar. Och jag ska ju lämna en liten brasklapp på mitt tidigare inlägg. Om man betalat in skatten i förväg så KAN inte tullen ta vinerna. Om man inte betalar in alkoholskatten i förväg så riskerar man att de kan plocka den. Risken är väl itne så stor egentligen. Men firmorna som säljer är ju skyldiga att leverera kundlistor om man har handlat via nätet... Typ.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Regler privatimport

Krug skrev:
Den svenska lagen är inte uppdaterad för att korrelera med EU lagstiftningen ännu. Kommer att ske i sommar. Och jag ska ju lämna en liten brasklapp på mitt tidigare inlägg. Om man betalat in skatten i förväg så KAN inte tullen ta vinerna. Om man inte betalar in alkoholskatten i förväg så riskerar man att de kan plocka den. Risken är väl itne så stor egentligen. Men firmorna som säljer är ju skyldiga att leverera kundlistor om man har handlat via nätet... Typ.

Tur man har kontakter i Europa som är lika förtjusta i satan som jag själv... ;)
 
Trådskapare
S
SV: Regler privatimport

Suveränt. Vilket forum. OK, jag säger till kunden, som ärligt talat verkar ha mer pengar än smak (eventuell här närvarande kund undantagen) att för sin egen skull betala skatten i förskott. Fan, jag har ju själv fått ett försvarligt antal flaskor själv. Utan skatt och jox... Obegripligt egentligen, man betalar ju redan skatt på grejorna i Spanien. Logiken haltar...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Regler privatimport

Lite intressant är att herr Rosengren (mannen som drev igenom et mål som den 5 juni förra året gjorde det möjligt för oss att få viner hemlevererade) fortsätter att processa mot staten. I det pågående fallet gäller det just dubbelbeskattningen det nämnts här ovan. Han hävdar att den svenska skatten som lggs på är olaglig då vinet redan är skattat i inköpslandet.

Fortfaradnde så finns ju dock möjligheten, som få utnyttjar, att i efterskott kräva tillbaka skatten i inköpslandet i deklarationen. Men som sagt, vem fan håller på med sådant?
 

vintjej

Medlem
SV: Regler privatimport

Jag hoppar in i den här tråden eftersom min fråga verkar passa här. Efter vänlig vägledning av medlemmar här (krug88 och mysonoxen) så tänkte jag ta och handla lite på nätet, från euland.
Jag ringde skattekontoret i Ludvika och nu är jag "still confused and on a lower level".
För när jag kollat med honom och skatteverkets hemsida så verkar mina köp falla under "distansförsäljning". Då är det alltså försäljaren som ansvarar för skatteinbetalning i Sverige och all pappersexercis. Stämmer verkligen detta?
http://www.skatteverket.se/skatter/punk ... 00973.html
 

Krug88

Medlem
SV: Regler privatimport

vintjej skrev:
Jag hoppar in i den här tråden eftersom min fråga verkar passa här. Efter vänlig vägledning av medlemmar här (krug88 och mysonoxen) så tänkte jag ta och handla lite på nätet, från euland.
Jag ringde skattekontoret i Ludvika och nu är jag "still confused and on a lower level".
För när jag kollat med honom och skatteverkets hemsida så verkar mina köp falla under "distansförsäljning". Då är det alltså försäljaren som ansvarar för skatteinbetalning i Sverige och all pappersexercis. Stämmer verkligen detta?
http://www.skatteverket.se/skatter/punk ... 00973.html
Det går inte att prata med vilket pucko som helst på Skatteverket, be att få tala med någon som ansvarar för alkoholinförsel för privatpersoner.
Det här är länken du behöver:

http://www.skatteverket.se/skatter/punk ... 00448.html
 

Krug88

Medlem
SV: Regler privatimport

Det enda som behövs är att du fyller i blanketten och betalar in skatten.
Sedan skickar du en kopia till leverantören...

Har pratat med dem ett antal tillfällen innan jag gjorde det första gången, gick helt smärtfritt sen.
 

Elvis

Medlem
SV: Regler privatimport

vintjej, läs första stycket på sidan som du länkade till:

Med distansförsäljning avses försäljning av skattepliktiga varor till en köpare i ett annat EG-land som inte är godkänd upplagshavare eller varumottagare (registrerad eller oregistrerad) och där säljaren ombesörjer transporten eller där transporten sker för säljarens räkning.

Gäller alltså inte när transporten sker för köparens räkning.
 

vintjej

Medlem
SV: Regler privatimport

Ah, men då tycker jag Roger var otydlig och texten också. För säljaren ombesörjer ju faktiskt transporten (i mitt fall åtminstone).
 

Elvis

Medlem
SV: Regler privatimport

vintjej skrev:
För säljaren ombesörjer ju faktiskt transporten (i mitt fall åtminstone).

Jag skulle inte tro det. Det är snarare en budfirma eller transportfirma som gör det, och för din räkning .
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Regler privatimport

Elvis skrev:
Jag skulle inte tro det. Det är snarare en budfirma eller transportfirma som gör det, och för din räkning .

Och det är här det roliga kommer in, transportfirman är skyldig att på anmodan ge ut sitt kundregister till skatteverket. Därför ken de få tag på dig. :)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Regler privatimport

Krug skrev:
Och det är här det roliga kommer in, transportfirman är skyldig att på anmodan ge ut sitt kundregister till skatteverket. Därför ken de få tag på dig. :)

Tydligen har jag haft en alldeles förbaskad tur...
 

vintjej

Medlem
SV: Regler privatimport

Elvis skrev:
Jag skulle inte tro det. Det är snarare en budfirma eller transportfirma som gör det, och för din räkning .

Åhå, i motsats då till när säljaren brukar komma sättandes och ringa på dörren som alltid annars när jag handlar på nätet.
Men, det är lugnt, jag redan greppat att det går annorlunda till just vid köp av alkohol. Pratade igen med skattekontoret i Ludvika (som förklarade på ett trevligt sätt).
 
Toppen