Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Reglera temperatur i källaren

riotvan

Medlem
Hej!

Jag har varit inne och sneglat här ett tag utan att posta något, så detta blir premiär.

I somras köpte jag och min sambo en gård på Österlen som ett weekendhus där förra ägarna byggt ett litet utehus med en vinkällare under mark på ca 6m2.
När det var som varmast i somras så höll den en temperatur på ca 13-14 grader vilket inte är helt optimalt men inte heller katastrof. Däremot har den nu på vintern tickat ner emot 4-5 grader och det känns kanske lite för kallt. Det är inga svängningar över dygnet men jag tänker ändå att en pendling på 10 grader över ett år inte är bra så jag tänkte fråga er andra här om råd.

Finns det något slags aggregat för att reglera temperaturen som man kan sätta in? Eller borde jag köra på någon slags tilläggsisolering? Kanske en kombination av de båda.... jag vet inte.

Är det någon här som någon har haft ett liknande problem och har en bra lösning? Eller är pendlingen på 4-14 grader kanske inte ett så stort bekymmer som jag vill få det till att bli?
 

Ludvig

Medlem
Hej och välkommen till forumet!
Du kan med säkerhet få utförligare och mer detaljerade svar från proffsen här men tills dess kan jag iallafall svara att långsamma temperaturförändringar inte är så farliga och 14 grader på sommaren låter inte heller så farligt. Det du kan göra är att köpa en frostvakt till utrymmet, jag har själv använt två stycken i vårt fritidshus ( en under diskmaskinen och en vid hydroforen) och de har fungerat klanderfritt. Kräver dock lite initial kontroll för att hitta rätt nivå. Det optimala vore ju om du fick upp den lägsta temperaturen till 10-12 grader. exempelvis: https://www.clasohlson.com/se/Frost--och-växthusvakt-200-W/p/36-7867?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=EAIaIQobChMIt8_S2tXf7gIVAigYCh01hwFNEAQYAyABEgI26_D_BwE
 

LarsW

Medlem
Om temperaturen inte går över 14 grader så är det noll risk för värmeskada dina viner.
De kommer inte ta skada av 4 grader heller.
Om det skiftar fort från 4 till 14 grader blir det problematiskt men tar för givet att så inte är fallet?
Om tempen ändras med 1-2 grader /månad borde det vara lugnt.
Enda jag kan tänka mig är att med en medeltemp runt 8 grader kommer dina viner att mogna lite långsamt.
 

Sonderlese

Medlem
Som redan nämnt, vinerna tar inte skada av de låga temperaturerna, de pauser bara i sin utveckling och återupptar det när temperaturen stiger igen. 14-15 grader är inte heller något att bekymra sig för. Var tacksam för de förutsättningarna du har och krångla inte till det; pengarna kan du ha roligare för! Grattis!
 
Trådskapare
R

riotvan

Medlem
Hej och välkommen till forumet!
Du kan med säkerhet få utförligare och mer detaljerade svar från proffsen här men tills dess kan jag iallafall svara att långsamma temperaturförändringar inte är så farliga och 14 grader på sommaren låter inte heller så farligt. Det du kan göra är att köpa en frostvakt till utrymmet, jag har själv använt två stycken i vårt fritidshus ( en under diskmaskinen och en vid hydroforen) och de har fungerat klanderfritt. Kräver dock lite initial kontroll för att hitta rätt nivå. Det optimala vore ju om du fick upp den lägsta temperaturen till 10-12 grader. exempelvis: https://www.clasohlson.com/se/Frost--och-växthusvakt-200-W/p/36-7867?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=EAIaIQobChMIt8_S2tXf7gIVAigYCh01hwFNEAQYAyABEgI26_D_BwE

Om temperaturen inte går över 14 grader så är det noll risk för värmeskada dina viner.
De kommer inte ta skada av 4 grader heller.
Om det skiftar fort från 4 till 14 grader blir det problematiskt men tar för givet att så inte är fallet?
Om tempen ändras med 1-2 grader /månad borde det vara lugnt.
Enda jag kan tänka mig är att med en medeltemp runt 8 grader kommer dina viner att mogna lite långsamt.

Om du inte går över 14 grader på sommaren bör det inte vara något problem. Då behöver du ingen kylning, vilket gör livet mycket lättare. Skaffa ett litet element med bra termostat så kan du hålla en lite högre temperatur på vintern.

Som redan nämnt, vinerna tar inte skada av de låga temperaturerna, de pauser bara i sin utveckling och återupptar det när temperaturen stiger igen. 14-15 grader är inte heller något att bekymra sig för. Var tacksam för de förutsättningarna du har och krångla inte till det; pengarna kan du ha roligare för! Grattis!

Tusen tack för så snabba och utförliga svar!

Då kan jag lugna mig lite och lägga pengar på vin istället för dyra ingrepp i källaren. Kanske att man skulle skaffa sig ett litet element som någon av er skrev. Ifall det mot all förmodan skulle bli riktigt riktigt kallt under en lite längre period.

Tack och bock!
 

Skaggs

Medlem
Tusen tack för så snabba och utförliga svar!

Då kan jag lugna mig lite och lägga pengar på vin istället för dyra ingrepp i källaren. Kanske att man skulle skaffa sig ett litet element som någon av er skrev. Ifall det mot all förmodan skulle bli riktigt riktigt kallt under en lite längre period.

Tack och bock!

Lycka till och trevligt med fler österlenare här! :)
 
Toppen