Rekommendationer i Tokyo

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av BallyJ, 16 februari 2020.

1. BallyJ

BallyJ Medlem

Om några veckor och jag och min mor till Tokyo för att upptäcka staden och kringområden fullt ut, jag bjuder på resa och uppehälle och vill gärna skämma bort min mamma efter alla år hon har skämt bort mig;-) Vi blir borta i 8 dagar och jag tar gärna emot förslag på bra restauranger, snabbmatsställen osv...gärna även platser/ställen som är värda att besöka. Allt är av intresse men inriktningen ska vara så japansk som möjligt på matsidan:)

Tack på förhand Patrik!

StefanAkiko gillar detta.
  2. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Ett klockrent ämne för @StefanAkiko om han tittar in. Har visserligen egna erfarenheter att förmedla, men källan är densamma. :) Älskar Tokyo!

Genuint japanskt: https://www.finewines.se/threads/ichi-e-1-stjaerna-i-tokyo.2980/

BallyJ, StefanAkiko och Crist(al)ian 77 gillar detta.
  3. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Även @Jesper har koll på det mesta när det gäller restauranger. Åtminstone om de är med i däcktidningen.:) Finns en del recensioner på hans blogg.

Mattias Schyberg gillar detta.
  4. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London, Stlm och Umeå

Det finns så fantastiskt mycket att välja bland.
    En skoj sak är ju detta med BYOB som många restauranger godkänner.
    @BallyJ , maila mig gärna på stefan(snabela)iksukendo.se så att jag får datum mm. Evt att jag kan haka på till ngt av de "svårare" ställena där man inte kommer ngn vart utan japanska språket. Tex Yanmo.
    Oavsett: ni lär få njuta järnet!

I Yokohama finns Chinatown (maten rekommenderas!) och även Sankei-En som är som ett japanskt Skansen i en vacker park-trädgård. Yokohama ligger ca 30 min fr Tokyo, så det är nära. Vid Yokohama Stn (West Exit) finns en sake-bar som drivs av en mckt kunnig amerikan: Meishu Center Yokohama. Gudabenådat utbud! Hälsa från mig :)

...sen en miljard unika platser i Tokyo. Hetast är lätt Sanoya vid Shinsen Stn, granne med Shibuya Stn. Hans mat är unik och hans sake-pairing varmt rekommenderad!

chambertin, Gladekocken, Jesper L och 4 andra gillar detta.
  5. BallyJ

BallyJ Medlem

Tack för ditt svar Stefan och och det fina erbjudandet. Vi tog tyvärr beslut om att skjuta upp resan pga Corona-viruset då min mamma börjar bli lite till åren med lite olika åkommor och vi inte vill chansa. Återkommer om/när Tokyo blir aktuellt igen.

StefanAkiko gillar detta.
  6. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London, Stlm och Umeå

Trist men klokt!

Dela sidan