Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Resa till Barolo

moos

Medlem
Nu är det så att jag och två polare åker til Piedmonte om två veckor. Vi skall till Giacomo Borgogno & Figli och har mailat Produttori del Barbaresco.

Är det nån som har varit på vinresa i Piedmonte och som har tips på vinmakare som tar emot besök och som är värda att besöka? Vi har hyrt bil men det gör ingenting om det inte är allt för långt i från Alba.
 

Allaboda

Medlem
Kom precis hem från en resa idag.

De flest tar emot. Har i princip aldrig fått ett nej. Maila dem gärna i förväg och bestäm en tid.

Sedan är det inga avstånd. La Morra och Catiglione är 10 min med bil, ytterligare 5-10 till Monforte och Serralunga.

Har besökt Paolo Scavino, Elio Altare, Cavalotto, Conterno Fantino, G Rinaldi, B Mascarello osv... Svårt att komma in på har varit G Conterno, Gaja och Roagna, men jag har lyckats med två av tre.

Kan även rekommendera Franco Conterno och Fennochio. Under radaren men säljer bra vin till riktigt bra pris.

Se bara till att vara lite påläst kommer du lysande bra besök.
 
SV: Resa till Barolo

Om du bor i Alba har du ytterligare en uppgift framför dig som är minst lika viktig som den att prova vin, nämligen att se till att äta gott. Lyckligtvis är detta inte så svårt i Alba. :)

Jag kan framförallt rekommendera Bottega del Vicoletto som är en alldeles lysande kombination av delikatessbutik och restaurang. Se bara till att inte hoppa över osten, hur mätt du än är. Jag gjorde det misstaget och de tittade på mig som om att jag var från Mars.

Här hittar du lite mer info om stället:
http://www.turismodoc.it/Bottega-del-Vicoletto/
 
SV: Resa till Barolo

chambertin skrev:
Har bara besökt två producenter där så det är kanske inte så mycket referenser att komma med.
En trevlig restaurang jag åt på när jag var där var l'Osteria del Vignaiolo i Santa Maria (http://www.la-morra.it/site.aspx?p=247)
Om du går in på www.viamicehlin.co.uk och söker på restauranger i La Morra eller Alba så hittar du många bra tips på restauranger där.
Har en karta över La Morra med många adresser och telefonnummer till producenter som jag kan maila över till dig om du vill.

Lite mer tips på restauranger i Piemonte från Chambertin
 

kayaker

Cyklist
SV: Resa till Barolo

Fredrik, som bloggar på http://wctc.se/ , har bloggat en del om vingårdsbesök, boende, restauranger m.m. i Piemonte. Han har bl.a. bloggat om Fratelli Revello där man även kan bo. Ena broderns fru är f.ö. svenska.
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Resa till Barolo

Tack allihopa! Vilka toppen tips.

@allaboda. Fennochio är en juvel, jag har druckit några årgångar och gillat det.

@Hagbard C. Jag har aldrig tackat nej till ost i hela mitt liv ;). Annars skall det ätas en hel del tryffel.
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Resa till Barolo

Under resan så skall vi vara i Genoa ett par nätter och efter intensiv googling så hittar jag en resturang med kul prissatt vinlista.
Eller vad sägs om:
* Krug Grand Cuvée, 200€.
* Krug 1988, 240€.???
Hur kan man prisa den legendariska 1988 40€ över standard nv?
* Billecart Salmon grand Cuvée 1990, 160€. ???
* Bellavista (Franciacorta) riserva 1997. 120€.????
Gissa vilken man väljer av de två ovanstående?

Har nån några tips på resturanger i Genoa?
 
SV: Resa till Barolo

moos skrev:
Under resan så skall vi vara i Genoa ett par nätter och efter intensiv googling så hittar jag en resturang med kul prissatt vinlista.
Eller vad sägs om:
* Krug Grand Cuvée, 200€.
* Krug 1988, 240€.???
Hur kan man prisa den legendariska 1988 40€ över standard nv?
* Billecart Salmon grand Cuvée 1990, 160€. ???
* Bellavista (Franciacorta) riserva 1997. 120€.????
Gissa vilken man väljer av de två ovanstående?

Har nån några tips på resturanger i Genoa?
Vill verkligen på intet vis förta glädjen över detta fynd, men jag misstänker att du riskerar att bli besviken om du inte dubbelkollar via mejl med restaurangen att priserna verkligen stämmer. Det är t.ex. inte otroligt att Krug 1988 avser Krug 1998 - speciellt om restaurangen inte har en veritabel Krugvertikal utan bara just dessa två på vinlistan... ;)
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Resa till Barolo

Hela champagnedelen av vinlistan såg ut som om dom har køpt en årgång i bulk och sedan gått på nästa producent. Vem vet? Vi skall nog inte till just den resturangen men jag tyckte att det var ett kul fynd.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Resa till Barolo

moos skrev:
Hela champagnedelen av vinlistan såg ut som om dom har køpt en årgång i bulk och sedan gått på nästa producent. Vem vet? Vi skall nog inte till just den resturangen men jag tyckte att det var ett kul fynd.

Billigare än i butik enligt Winesearcher. Köp med dig en låda Krug -88 hem!
 

Gurto

Medlem
SV: Resa till Barolo

Ska till Piemonte med jobbet i slutet av april och har några funderingar: Besök hos producent löser sig nog genom leverantör men var ska man äta och bo? Fanns ju onekligen ett stort utbud av stjärnrestauranger men det gör ju beslutsångesten så mycket värre :) Vilken ska man verkligen inte missa?

Är jag på rätt spår när jag tänker att det borde vara mest taktiskt riktigt att bo i Alba om man vill ha en bra utgångspunkt för riktigt bra restauranger och närhet till vinproducenter?
 

kayaker

Cyklist
SV: Resa till Barolo

Alba ligger strategiskt till och där har du även en av Italiens bästa restauranger...
 

Gurto

Medlem
SV: Resa till Barolo

kayaker skrev:
Alba ligger strategiskt till och där har du även en av Italiens bästa restauranger...

Det låter bra. När du säger "en av Italiens bästa restauranger", vilken åsyftas?
 

chambertin

Medlem
SV: Resa till Barolo

Kan varmt rekommendera L'Osteria del Vignaiolo strax utanför La Morra (både hotel och reastaurang).
Inte stjärnmässigt men riktigt bra mat och det blir mycket pengar över till vininköp.
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Resa till Barolo

I Alba så finns resturang Lalibera.. Fick god, rustik, smakrik mat för en överkomlig summa. Ostbrickan och fiskrätten på havsbrax var helt fantastisk. Rekomenderas att boka bord i förväg. Detta lät som en taskig återgivning al a googelmap. Min matstandard är långt högre än gemene mans och om jag är nöjd så är det inte många som klagar maten.
 
SV: Resa till Barolo

Vad gäller att köpa vin så är det en butik du inte ska missa, Enoteca Grandi Vini, källaren är det som är intressant, finns mycket gammalt där. Kolla priser bara och det gäller för både butiker och producenter, inte alltid det är billigare direkt.
 

Gurto

Medlem
SV: Resa till Barolo

Tack för alls tips.

Tänkte återkoppla när vi bestämt hur det blev men nu är det så att resan har blivit inställd och vi kommer ta den vid ett senare tillfälle. När är dock inte bestämt.

De ställena jag spanade in var då så klart Piazza Duomo efter rekommendationen och även Villa d'Amelia (www.villadamelia.com). Någon som varit där?
 
Toppen