Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Resa till champagne utan bil, tips önskas.

Dejzan

Medlem
Hej
I slutet av mars ska min fru med syskon ta med sin mamma till champagne som en 70 års present. Dem tar tåget från Paris till Epernay och har ingen lust att köra bil.
Så vad finns det för bra besök att göra i Epernay med omnejd om man ska förlita sig på kollektivtrafik?
Ay verkar rätt enkelt att ta sig till, tips på besök där?
Dem har ett sunt vinintresse så i valet mellan ett bra besök med enkel resa och ett fantastiskt besök med krånglig resa kommer dem att välja det första alternativet.
Tack på förhand.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
6CB5B55A-D83E-47A5-B8A3-0F1E16785230.png


För ett par år sedan gjorde jag samma resa. Tåg från Paris till Épernay och utgick därifrån.
En dag tog jag en taxi till Mesnil, Oger, Avize och Cramant.
Jag kommer inte ihåg kostnaden men det bör inte varit så farligt.

Jag gillade de byarna, riktigt fina med roliga producenter.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hej
I slutet av mars ska min fru med syskon ta med sin mamma till champagne som en 70 års present. Dem tar tåget från Paris till Epernay och har ingen lust att köra bil.
Så vad finns det för bra besök att göra i Epernay med omnejd om man ska förlita sig på kollektivtrafik?
Ay verkar rätt enkelt att ta sig till, tips på besök där?
Dem har ett sunt vinintresse så i valet mellan ett bra besök med enkel resa och ett fantastiskt besök med krånglig resa kommer dem att välja det första alternativet.
Tack på förhand.
CIVC har en bra sida där du kan söka på producenter efter by. Producenterna som listas är de som tar emot besök även om det inte stämmer till 100 %. I Aÿ är det självklara valet Bollinger som går att boka mot betalning. Även Giraud ligger där och de har en innovativ syn på vinmakning men tyvärr även marknadsföring... Grannbyn Mareuil Sur Ay har också riktigt bra producenter. Billecart-Salmon är det självklara valet här och lyckas ni boka Pouillon kan jag verkligen rekommendera han. Riktigt skön nördodlare som gillar ek. Tycker man ska försöka besöka både stora hus och mindre odlare för att få en uppfattning om kontrasterna.

Vet inte hur många dagar de ska vara där och hur vinintresserade de är. Finns annars mycket i Epernay och vill man även se annat än vinrankor och traktorer så skulle jag istället rekommendera en resa till Reims som är en stad med historia och erbjuder mycket annat att se.

Ska man väga in restauranger och vill ha en bättre lunch så finns det bra restauranger i Aÿ, Avize, Epernay och Reims.
 
Trådskapare
D

Dejzan

Medlem
CIVC har en bra sida där du kan söka på producenter efter by. Producenterna som listas är de som tar emot besök även om det inte stämmer till 100 %. I Aÿ är det självklara valet Bollinger som går att boka mot betalning. Även Giraud ligger där och de har en innovativ syn på vinmakning men tyvärr även marknadsföring... Grannbyn Mareuil Sur Ay har också riktigt bra producenter. Billecart-Salmon är det självklara valet här och lyckas ni boka Pouillon kan jag verkligen rekommendera han. Riktigt skön nördodlare som gillar ek. Tycker man ska försöka besöka både stora hus och mindre odlare för att få en uppfattning om kontrasterna.

Vet inte hur många dagar de ska vara där och hur vinintresserade de är. Finns annars mycket i Epernay och vill man även se annat än vinrankor och traktorer så skulle jag istället rekommendera en resa till Reims som är en stad med historia och erbjuder mycket annat att se.

Ska man väga in restauranger och vill ha en bättre lunch så finns det bra restauranger i Aÿ, Avize, Epernay och Reims.
Tack för tips!
 

jrick

Medlem
Jag var i Champagne under 2016 bara över dagen, då tog jag tåg från Paris och landade i Epernay. Där besökte vi Moet och åt lunch, sedan hade vi besök i Cramant hos Diebolt-Vallois och Bonnaire - det är några hundra meter emellan. Vi tog oss till och från Cramant med taxi, tio minuter eller nåt sånt.
 
Toppen