Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Resa till Rhône/C9DP 14-18 Oktober

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Efter vår mer en lyckade resa till Champagne är det nu dags för grabbgänget att likt en gräshoppssvärm dra vidare till nästa vindistrikt. Ping @Stenberg bland annat.
I Champagne hade jag ju lite koll på vad jag ville bo och vad jag ville göra men när det gäller Rhône skulle jag verkligen behöva lite tips från det allvetande forumet!

-Det enda som vi tror oss veta är att vi skall hälsa på Dom. Pegau i övrigt är det ett blankt papper i skrivandets stund.
Till att börja med, är det en dålig tid att hälsa på hos producenterna precis efter skörden som just borde vara avslutad då?

-Var bor man bäst om man skall utforska C9DP och däromkring?

-Var måste man äta om man är där?

-Vilka vinbutiker får man inte missa?

Vilka producenter rekommenderas att besöka?

-Övrigt som bör göras? Nattklubbar, gamla slott och annat skröfs?


Som alltid mycket tacksam för tips och idéer!
 

Segol

Medlem
Jag har varit i Chateauneuf några gånger och det är verkligen en liten by med allt vad det innebär, inget ställe man behöver vara i särskilt länge om du frågar mig.
Jag har bott på Fines Roches http://www.chateaufinesroches.com/ och Garbure http://www.logishotels.com/en/hotel/hotel-la-garbure-6270?partid=661.
Fines Roches är ett slott som ligger nån kilometer utanför byn. Slottet ligger vackert med utsikt över vinfälten, fina rum och en bra restaurang så det kan jag absolut rekommendera för nån natt. Slottet producerar eget vin som man kan få provsmaka i deras källare, där säljer de även en massa andra lokalproducerade prylar.
Garbure är ett enkelt men trevligt hotell med anständig restaurang som ligger mitt i byn, strax bredvid turistkontoret.
Byn är så liten att du kan gå runt allt på nån timme och kika in i de vinaffärer som finns, den med störst utbud har tidigare varit Vinadea http://www.vinadea.com/. De är inte knutna till en eller ett par producenter utan säljer det mesta från appellationen till vettiga priser.
Producenter:
Bosquet des Papes. Centralt i byn, trevligt (bara franska), bra priser och de hade många årgångar att sälja,.
Vieux Télégraphe. Strax utanför byn. Medan Bosquet des Papes är som en småskitig källare är VT stort, modernt och hyfsat flott. Dock en halvtrist producent att besöka då de var mest intresserade av att sälja sina andra viner.
Pegau. Har bara varit i butiken i stan där pappan huserar, otroligt charmig gubbe med minimala kunskaper i engelska men med yviga gester.
Rayas. Åkte dit på vinst och förlust och han ville inte ta emot oss, han hade inte tid men sa att vi kunde komma tillbaka några timmar senare. Vi åkte såklart dit senare enligt ök men ingen svarade i huset, det lyste och man fick onekligen känslan att nån var hemma. Vi gav oss inte och till slut öppnade han, han var engentligen inte otrolig men introvert och tillbakadragen. På nåder fick vi köpa två flaskor (80Euro styck) och han la dom i en kasse från Carrefour. Till saken hör att det heter Chateau Rayas men egendomen har få likheter med ett slott...
Nerthe. Snyggt men ganska opersonligt. De har dock en hel del gamla årgångar till salu.

En brasklapp är att det är sex respektive åtta år sen jag var där så det kan ha hänt en del...
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tack, bra info!

-Jag kanske ska tillägga att vi kommer ha hyrbil så vi är inte bundna till att bo just i C9DP utan kanske på att bo i någon större bu för att få lite bättre nattliv.
 

kayaker

Cyklist
Dominique Grangeon på Domaine Cristia i Courthézon är supertrevlig. Hennes kompis Marie Giraud i Châteauneuf-du-Pape är också trevlig, men det går inte lika snabbt att gå från "totala främlingar" till "bisounivå" där. ;)
Le Verger des Papes var trevligt och gott när jag var där senast men det är 7-8 år sedan sist nu.
Utflyktsmål i området:
Pont Saint Bénézet och Palais des Papes i Avignon hör väl till obligatorierna när man är i närheten.
Mont Ventoux pockar naturligtvis på besök, helst med cykel från Bédoin eller Malaucène. Det går att hyra bra cyklar både i Bédoin och Malaucène om man inte har med egna. :)
Om man gillar ost så är Le Fromagerie du Comtat i Carpentras ett måstebesök och det går att boka in en ost- och vinprovning.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tack!
-Marie Giraud har jag funderar över eftersom jag gillar vinerna och redan har en del liggandes...

Vad tros om att man upprättar basläger i Avignon och gör utflykter med bilen därifrån?
-Verkar vara en lite större by där det händer lite mer?
 

chambertin

Medlem
Domaine Grand Veneur strax söder om Orange är ett bra ställe att besöka och har många goda viner dessutom.
I Courthezon hittar du Domaine de la Janasse med några riktigt bra viner (framför allt deras CdR Les Garrigues och Terres d'Argile).
En tredje producent som jag gillar är Domaine Paul Autard. Hans Côte Ronde är lite ovanlig med runt 50% Syrah i blenden.

Har heller inte besökt området på ganska länge så är inte riktigt uppdaterad på hotell och restauranger.
Carpentras är däremot en mysig stad att vara i men Avignon är ju så klart större och har större utbud på allt.

www.chateauneuf.dk är en bra hemsida för översikt på områdets producenter.
 

Pontus

Medlem
Jag har varit där fyra gånger och ska ner i sommar igen.

-Var bor man bäst om man skall utforska C9DP och däromkring?
Andreas, som jobbar på Pegau (ansvarig för deras nya vita A Tempo bland annat) hyrde tidigare ut boende mitt i C9DP, men har nu flyttat ut en bit: http://www.c9dp.com/en/
Jag har bara bott på det gamla stället, men det nya ser fint ut. Han har en vinkällare med x antal tusen viner. Han och hans sambo Maria älskar mat och vin, och han är en riktigt bra kock. På kvällarna, om tid finnes, kan man få delta i helt sjuka middagar med viner från källaren serverat blint. Anmäl intresse för detta om ni bokar (det finns inga garantier). Antingen väljer han viner fritt, eller får man önska sig... Fantastisk frukost dessutom. Boka snabbt, det är populärt.

-Var måste man äta om man är där?
Det serveras bra och prisvärd mat lite överallt. Le Pistou ( https://www.tripadvisor.se/Restaura...ou-Chateauneuf_du_Pape_Vaucluse_Provence.html ) är bra. Rustik mat, prisvärt så det sjunger om det.

-Vilka vinbutiker får man inte missa?
Som skrevs i tidigare inlägg, http://www.vinadea.com/. Dom säljer till samma priser som du kan få direkt hos producent.

-Vilka producenter rekommenderas att besöka?
I Chateauneuf rekommenderar jag Beaucastel (boka rundvisning, dom har en riktigt trevlig källare!), Pegau, Clos des Papes (har aldrig bokat, man ringer bara på dörrklockan och hoppas att någon öppnar) och Vieille Julienne (boka, här kan det vara svårt att komma in annars!) i första hand. De tre sistnämnda producerar som du nog vet helt olika typer av viner, alla väldigt bra (och klart billigare på plats!). En småskuttare som är värd ett besök är Bois de Boursan (boka!). Gör viner i traditionell stil, för långlagring. De flesta vingårdar har öppet för provning, antingen på plats eller inne i "stan". Dock kan lunchpausen vara lång :). Mitt tips - fixa en karta med alla producenter och hyr cyklar! Dra iväg tidig förmiddag och kom tillbaka på eftermiddan, lätt runda under fötterna, med blått tandkött och sönderfrätta tänder. Ni kommer att bli väl emottagna på de flesta ställena. Det är lagom att stanna typ 3 dagar i Chateauneuf tycker jag.

-Övrigt som bör göras? Nattklubbar, gamla slott och annat skröfs?
Vet ej, det har aldrig varit så mycket tid för annat ;).

- Annat:
Generellt när ni ska köpa vin, det gäller att ha lite koll. En del viner säljs betydligt billigare direkt i anslutning till producent, men inte alla. Jag rekommenderar att ni även tar en avstickare till eller ett stopp i norra Rhone. I Tain kan ni provsmaka Chapoutier och käka gratis Valrhona-choklad tills ni kräks, och i Ampuis bara måste ni besöka Guigal (boka rundvisning). Helt sjuk källare och visningen avslutas med en provsmakning. Varje gång har jag fått åtminstone en av La-La-La-vinerna. Tyvärr kan man av naturliga skäl inte handla just dessa viner på plats, men de flesta andra av vinerna går att köpa till kanske 50-70% av priserna på SB. I Cornas har jag t ex besökt Voge och Colombo, båda bra producenter i mina ögon. Om ni bokar besök och rundvisning hos Colombo får ni en fin genomgång av området.

Bara fråga om du vill veta mer...
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tack för mycket bra info!
Kanske ska överväga att skippa bilen och testa cykeln istället...
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Trodde att alla i Kalmar var järnmän som gillade havet, cykelbackarna och blåsor under fötterna ? :)
Det finns fortfarande sunt folk som inte dragits med i masspsykosen i byn... Typ jag och en till...

EDIT: -Men havet har jag ingenting emot, så länge det inte är arbetsrelaterat... :)
 

Segol

Medlem
Tack!
-Marie Giraud har jag funderar över eftersom jag gillar vinerna och redan har en del liggandes...

Vad tros om att man upprättar basläger i Avignon och gör utflykter med bilen därifrån?
-Verkar vara en lite större by där det händer lite mer?
Jag tror absolut på att ha basen i en större ort och göra utflykter, särskilt som ni är ett gäng grabbar och vill bo på en plats där det finns ett nattliv...
Jag har bara varit i Avignon över dagen i sällskap med familjen så nattlivet vet jag inget om men det är ju en hyfsat stor stad.
Bortsett från Carpentras som redan nämnts är både Nyons och Saint-Rémy-de-Provence riktigt trevliga småstäder i någorlunda närhet. Flera av de mindre städerna är säkert betydligt mysigare på sommaren än i oktober, det talar också för att ha basen i Avignon.
 
Tack!
-Marie Giraud har jag funderar över eftersom jag gillar vinerna och redan har en del liggandes...

Vad tros om att man upprättar basläger i Avignon och gör utflykter med bilen därifrån?
-Verkar vara en lite större by där det händer lite mer?

Låter som kul resa! Finns så många bra ställen att besöka och det är ju inga avstånd, och mkt vackert landskap. Har man bil och ska köra hem en stor last med vin och inte bara några enstaka Beaucastel och Rayas tycker jag att gigondas,vacqueyras, cairanne, rasteau kan vara ngt att kolla upp. Tavels legendariska roseviner har ju hamnat litet i glömska. Har inte varit i dessa byar på 20 år så det har nog hänt en del... Verkar ju som det finns en del expertis här på sajten med många bra tips.

Minns hur vi fyllde på dunken ur en kran för några franc per liter hos en finfin producent i vacqueyras som förmodligen buteljerar själv till bra priser nu...

Och verkligen inte glömma norra Rhone om ni kör ner som ngn skrev!

Jag tror på avignonspåret jämfört med mindre by, i alla fall på vinterhalvåret. har faktiskt bott i Avignon för mkt länge sen så mycket har nog ändrats och kan inte ge ngt direkt tips. Men det är i alla fall en mkt pittoresk relativt stor medeltida stadskärna med flera bra restauranger. Minns att Christian etienne med utsikt över påvepalatset hade en stjärna och en mkt berömd tryffelmeny. Vet ej hur standarden är idag dock... Det borde såklart fortfarande finnas flera bra, enkla, barer och kaféer och många bistros. Men det riktiga nattlivet, minns att det var mycket köra bil till någon livlig "boite" långt ut på landsbygden. Ofta enligt principen mest alkohol i kroppen får köra. Och litet oklar inställning till både hel- och halvljus. Tokiga fransmän! Som sagt, allt detta kan ju ha ändrats på mer än två decennier. Och vill också minnas att det är stor skillnad på Avignon med omnejd sommartid med de blommande lavenderfälten runt om, solen, turisterna, språkstudenterna, den supergrymma och mkt stora teaterfestivalen etc, och vinterhalvåret, då mistralen blåser kallt genom märg och ben... En balansgång mellan att inte komma för tidigt och störa i skörden, och att inte vänta för länge till väderomslaget, gissar jag... Återigen är litet dimmig vad gäller detaljerna..
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Lysande genomgång :)

-Låter som det kanske får bli basläger i Avignon, dock kör vi inte hela vägen utan plockar upp en hyrbil i Cannes, Nice eller var vi nu landar...
 
Toppen