Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Resedagbok Mosel/Champagne juli 2022

Dejzan

Medlem
Hej
Här kommer jag att posta från vår resa till Mosel och champagne. Vi startade 20e juli och drar hemåt 31a juli. Det blir inga direkta noter från provningar utan mer generella intryck.


Vi startade med 2 nätter i Traben-Trarbach på Trabener Hof som var ett bra budgetalternativ. Fina rum, bra läge, trevlig personal och fin frukost.


Första provningen var hos Martin Muellen, vi fick prova väldigt mycket, 13-14 viner från torrt till sött. Överlag mycket hög kvalitet, alla viner från basnivå till topp kändes väldigt generösa med mycket frukt.

Många olika viner och årgångar till försäljning och bra priser.

Vi betalade inget för provning men handlade 7-8 flaskor.


Richard Böcking var nästa stopp, vi provade 7 viner från bas till topp.

Bra provning, och bra viner framför allt de vingårds betecknade. Jag hade inte bett om några särskilda viner när jag bokade, så tipset är att göra det och berätta om ditt vinintresse för att få en så bra provning som möjligt.

22€ för att prova 7 viner.


Nästa dag åkte vi mot Bernkastel-Kues och stannade hos Willi Schaefer i Graach.

Vi började med att prova en Himmelreich Spätlese - 07 och därefter viner från - 20,-21 och med en - 19 Auslese domprobst som avslutning.

Fantastiska viner överlag, så lätta och eleganta i perfekt balans. - 21 var tydligt en syradriven årgång som vinmakaren särskilt tyckte gjorde sig som Kabinett.
Vi betalade inget för provningen.


Inne i Bernkastel provade vi hos Pauly-Bergweiler. Tyvärr var många av vinerna tråkiga och intetsägande. Vi köpte några flaskor Kabinett feinherb att dricka i solen.
Vi provade 8 viner och betalade inte för provningen.


På söndagen blev det en utflykt till Markus molitor. Stor producent och en mycket proffsigt skött provning. Man fick en lista på drygt 40st olika viner och fick kryssa i 8 viner man ville prova oavsett pris, personalen kom också med förslag utifrån vad man valt samt efter vad man tyckte om vinerna. Vi provade 3 Pinot Noir i olika prisklasser. Alla var välgjorda, eleganta och inte så prisvärda.

Därefter torr Riesling från god och väldigt stram Mosel Alte Reben - 20 till en fantastisk zeltinger Sonnenuhr Auslese*** - 11 som mer liknade en fyllig Riesling från rheingau eller pfalz än ett moselvin.

Förutom ovan nämnda vin saknade jag en wow faktor hos de torra vinerna.


Vi avslutade med 3 olika feinherb, en - 03 Auslese Wehlener Sonnenuhr som var god men saknade syra vilket kanske inte är så konstigt med tanke på årgång, efter det - 05 Auslese zeltinger Sonnenuhr ** som var i perfekt drickfas men fin syra, frukt och lite, lite mognad.

Favoriten blev en Zeltinger Sonnenuhr Kabinett Edition - 15. Fin frukt, hög syra, en liten gnutta sötma och väldigt inbjudande.

Vi köpte några flaskor och betalade inte för provningen eftersom personalen tyckte att det var så stökigt när vi var där. Inte något vi upplevde själva men en fin gest. Provningen kostar i vanliga fall 20€ för minst 8 viner.


Vi bodde på Rieslinghaus Hotel & Vinothek som var ett ok hotell med en fantastisk vinbutik. Mosels bästa producenter fanns på hyllorna, både små och stora. Bla jj prüm som dom säljer till samma pris som på vingården. Man kan också boka vinprovningar för inte jättemycket pengar.

Därmed var första delen av resan avklarad och vi åkte mot champagne.
 
Trådskapare
D

Dejzan

Medlem
Dag 1 champagne

Jag har aldrig varit i eller provat champagne från området norr om Reims, nu skulle det ändras. Av en slump hittade jag F&R Minière som ligger i Hermonville nästan på den norra gränsen av champagne. Två bröder driver firman sedan några år, tidigare såldes alla druvorna till lokala kooperativet. Samtliga vingårdar ligger i Hermonville och snittåldern är 45 år. De äldsta stockarna planterades på 40-talet.

Alla viner lagras på ek, ca 10% nya fat. Viner utan årgångsbeteckning lagras 4 år på fällningen och årgångschampagne 10 år.

Vi fick först prova 3 vin claire och därefter 4 st champagner.

Influence är instegsvinet, lika delar Pinot, Meunier och Chardonnay. Normalt tillsätter man 3-4 g socker men här var basåret 2018 och då fanns det inte något behov av mer socker. Fyllig, fruktig, komplex, bra syra god att dricka.

Extra brut har nästan samma druvsammansättning med lite mer Chardonnay, basår 2017 med 20% reservvin från 2016. Lik Influence men stramare med högre syra, fortfarande fyllig.

Blanc Absolut, basår 2017 med 20% reservvin från 2016. Mer citrusdominerad, lång eftersmak, lite beska.

Influence Rose, samma årgångar som 2 föregående champagner. 7 % stilla rött vin tillsatt. Vacker mörkt rosa färg, körsbär, lite rökighet. Mycket kraft men fint balanserad, lång eftersmak. Favoriten av de provade vinerna.


Kvalitén var hög rätt igenom och vi var mycket nöjda med besök och provning. Influence (27€) och Influence Rose (30€) fick följa med hem.


På kvällen åt vi på Cul Sec, vinbar med enkel men vällagad mat och en sympatiskt prissatt vinlista där vi på servisens inrådan valde en Brice Bouzy 2013 (68€) i en kraftig och matvänlig stil.
 
Trådskapare
D

Dejzan

Medlem
Dag 2 champagne

Gaidoz forget i Ludes

Vi provade 4st olika champagner, Brut, Grande Reserve, Rose och Millésime - 14.

Alla viner var väldigt publika i en lite mjukare stil. Provningen var ok men kanske inte jätteinspirerande.

Några flaskor rose följde med hem.


Augustin i Avenay-Val-d'Or

@Skaggs hade med en flaska Rose från Augustin för några månader sedan och den var onekligen intressant. Så när en producent var tvungen att avboka blev det Augustin istället. Efter en rundtur i källaren fick vi prova 4 champagner.

Terre, fyllig och rund, 100% Pinot Noir från unga stockar. Minst intressant av vinerna, jag tyckte att den kändes lite oxiderad, men den hade nog varit öppnad ett tag.

Feu 100% Pinot Noir från gamla stockar, mycket bra, fruktig, komplex och väldigt god att dricka.

Air, lika delar Chardonnay och Pinot Noir, lik Feu men mer friskhet. Också mycket bra.

Cuvée 16, 100 % Chardonnay. Frisk, elegant och mineralisk. Lång eftersmak.


Feu inhandlades


Sista stoppet för dagen, Dehours i Mareuil-le-Port.

Jerome tog över firman 1996 och samtliga vingårdar finns inom 3 km från vineriet. Man har 75% Meunier, 20% Chardonnay och resten Pinot Noir.

Ett mycket trevligt besök med fokus på provning.

Terre de Meunier Extra Brut, Meunier från två olika vingårdar planterade på tidigt 90 tal. Mycket bra start på provningen, mycket frukt och kropp med syra som balanserar upp allt.

Grande Reserve, störst andel Meunier med lite Chardonnay. 5 g socker/L. Basår - 17 med reservvin från solera som startade - 98. Påminner om föregående vin men med mer friskhet och citrustoner.

Oeil de Perdrix Extra brut, Jerome säger sig inte uppskatta rosechampagne så då fick det bli det här istället. Mest Meunier och lite Chardonnay. Fyllig, mycket frukt som drar åt körsbär, fin syra som håller ihop vinet. Tyvärr slutsåld..

Les Vignes de la Valle, Mest Meunier och lite Chardonnay och Pinot Noir. 4 år på jästen och stor andel reservvin. Basår från - 14. Stor utvecklad doft, honung, svamp, röda äpplen. Yngre i smaken, härlig champagne.

Millésime - 14, jag missade druvsammansättningen helt men kommer jag ihåg det rätt kan det variera från år till år beroende på vilka vingårdar man känner speglar året bäst. Det här var det enda av vinerna som kändes stängt, man kunde ana allt som fanns men den behöver tid.

Här handlade vi lite av varje. Besök rekommenderas!
 

Skaggs

Medlem
Härlig rapport och återkoppling. Augustin har jag varit nära att besöka flera år men alltid fallit bort på mållinjen. Fortsätt uppdatera oss, kul att läsa!
 
Trådskapare
D

Dejzan

Medlem
Dag 2 épernay

Tidig morgonprovning hos Oudiette Filles i Épernay. Mamman lämnade över företaget till döttrarna efter att bara ha sålt druvor och 2015 bestämde dom sig för att göra vin. Man har 2.5 hektar men gör bara vin på 0.5 hektar, resterande säljer man.

I dagsläget görs bara en Cuvée, men man vill i framtiden göra fler. Första vinet till försäljning var 2017 och man har precis börjat sälja vinet som kommer från 2018.

Man använder gamla ekfat och låter det ligga 3 år innan degorgering.

De två första vinerna har varit på Chardonnay, 2019 är på Pinot Noir.

Vi träffade Margo, vinmakaren, på hennes systers B&b som såg väldigt trevligt ut.

Vi provade Uniterre Extra brut 2018, man gör ca 3000 flaskor, 100% Chardonnay från en vingård planerad 1981. Mycket bra vin, jag skriver vin för känslan var mer vin än champagne med mycket små fina bubblor. Det ska bli spännande att följa systrarna framöver.


Efter det något helt annat, champagne Elodie. Samma producent som gör etiketten Desbordes amiaud. Men nu när dottern tagit över har champagnen hennes namn, Elodie.

Ett trevligt besök med lite varierande kvalitet, eller kanske inget dåligt men en del ointresserant. Vi köpte med oss en Blanc de Blancs som jag gillade mycket, bäst var nog Bel Ame 2011 en extra brut 100% Pinot Noir men inte värd prislappen, 120€. Vi fick också prova desbordes amiaud 1989 som finns på systembolaget, jag har hört olika upplevelser om den men här var den helt klart mogen men fortfarande fräsch och väldigt god.

I Épernay bodde vi i en lägenhet, Un Petit coin sous let tois som var mycket trevlig och billig. Perfekt för 2 personer, ca 10 min promenad från centrum med gott om parkeringsmöjligheter i närheten.

Snart dags för Aube!
 

Skaggs

Medlem
Dag 2 épernay

Tidig morgonprovning hos Oudiette Filles i Épernay. Mamman lämnade över företaget till döttrarna efter att bara ha sålt druvor och 2015 bestämde dom sig för att göra vin. Man har 2.5 hektar men gör bara vin på 0.5 hektar, resterande säljer man.

I dagsläget görs bara en Cuvée, men man vill i framtiden göra fler. Första vinet till försäljning var 2017 och man har precis börjat sälja vinet som kommer från 2018.

Man använder gamla ekfat och låter det ligga 3 år innan degorgering.

De två första vinerna har varit på Chardonnay, 2019 är på Pinot Noir.

Vi träffade Margo, vinmakaren, på hennes systers B&b som såg väldigt trevligt ut.

Vi provade Uniterre Extra brut 2018, man gör ca 3000 flaskor, 100% Chardonnay från en vingård planerad 1981. Mycket bra vin, jag skriver vin för känslan var mer vin än champagne med mycket små fina bubblor. Det ska bli spännande att följa systrarna framöver.


Efter det något helt annat, champagne Elodie. Samma producent som gör etiketten Desbordes amiaud. Men nu när dottern tagit över har champagnen hennes namn, Elodie.

Ett trevligt besök med lite varierande kvalitet, eller kanske inget dåligt men en del ointresserant. Vi köpte med oss en Blanc de Blancs som jag gillade mycket, bäst var nog Bel Ame 2011 en extra brut 100% Pinot Noir men inte värd prislappen, 120€. Vi fick också prova desbordes amiaud 1989 som finns på systembolaget, jag har hört olika upplevelser om den men här var den helt klart mogen men fortfarande fräsch och väldigt god.

I Épernay bodde vi i en lägenhet, Un Petit coin sous let tois som var mycket trevlig och billig. Perfekt för 2 personer, ca 10 min promenad från centrum med gott om parkeringsmöjligheter i närheten.

Snart dags för Aube!

Kul, avslöjades det något om när fler cuveer var aktuellt? Jag gick in och kollade på deras B&B, såg ju riktigt trevligt och prisvärt ut, det åker upp på shortlisten! Hoppas ni får trevliga dagar i Aube.
 
Trådskapare
D

Dejzan

Medlem
Nja, inte direkt men det verkar vara längre fram i tiden. Om jag förstått rätt var det bara en Cuvée gjord fram till 2021.
 
Trådskapare
D

Dejzan

Medlem
På vägen mot Aube stannade vi för lunch i Troyes som verkade vara en väldigt trevlig stad. Det kan absolut vara en utgångspunkt för att besöka odlare i cotes de bar, men räkna med 1 timmes resa innan man är framme i vindistriktet. Vi valde att bo i Bar sur seine. En liten rätt så sömnig by men bara några minuter från våra besök. Det finns några restauranger i byn och mataffär om man har möjlighet att laga mat själv. Perfekt för oss iaf.

Utan att veta om det hade vi valt att komma under ett evenemang som heter La Route du champagne. Det är ett sätt att uppmärksamma producenter och byar i regionen och varje år flyttar man evenemanget. I år var det några byar i norra delen av Aube, nästa år kommer det bara att vara i Celles-sur-Ource. Man köper en biljett med ett glas för 30€ sen får man prova en champagne på varje medverkande producent. Jag tror att det var 12-15 st nu som medverkade. Man kan såklart köpa till fler glas på plats och alla verkade ha musik, mat, loppis mm i anslutning till provningen. Är man intresserad så sker det årligen sista helgen i juli (tror jag), men räkna med mycket folk. I år ca 30.000 besökare. Vi hade redan planer och ingen lust att trängas, så vi hoppade över det.

Vårt första besök var hos Pierre Gerbais i Celles-sur-Ource. Ett mycket bra och generöst besök, vi fick prova 8 champagner varav 2st på Pinot Blanc. Tyvärr fick jag inte med mig min anteckningsbok så jag kommer inte ihåg vilka årgångar som gäller. Vi tyckte bäst om Champ Viole Chardonnay - 18 och fick också handla ett par flaskor, trots att man på förhand sagt att allt var slutsålt. Men överlag mycket bra viner. Det enda vi inte var så förtjusta i var en skalmacererad rose. Men det var mer en fråga om stil än kvalitet. Efter provningen gick vi ned i vineriet som utan tvekan var den renaste vinkällare jag någonsin varit i.

Mycket trevligt besök
 
Trådskapare
D

Dejzan

Medlem
Bara ett hundratal meter bort låg Fumey Tassin där vi skulle träffa Arthur. Firman grundades av hans föräldrar och när dom skilde sig valde mamman att göra viner under etiketten Marie Tassin. Bägge namnen lever kvar idag, men jag fick inte riktigt grepp om huruvida man jobbade på olika sätt med de olika vinerna beroende på etikett. Efter ett besök i källaren åkte vi upp till ett litet flygfält med fantastisk utsikt över vinodlingarna och provade 4 champagner. Fumey Tassin - 14 som var god och generös. Inte superkomplex men njutbar, 80% Pinot Noir resten Pinot Blanc.

Därefter 2 champagner på 100% Pinot Blanc, en på ståltankar och en ekfatslagrad. Vi tyckte om bägge men föredrog den ståltanksjästa Contraste - 15 som hade mer elegans, härlig exotisk frukt och lite mandel i doft och smak. Vi avslutade med kolsyrejäst rose som var väl kraftig och saknade elegans. Säkert perfekt till mat dock.

Överlag ett mycket fint besök med goda viner och en trevlig värd.

Pinot Blanc är tydligen inte helt ovanligt i Celles-sur-Ource. Pga dess läge mellan flera floder är man extra känsliga för frost på våren och eftersom Pinot Blanc blommar senare än de andra sorterna har större chans att lyckas med den.

Kul att prova så bra champagne på Pinot Blanc!
 
Trådskapare
D

Dejzan

Medlem
Sista besöket blev hos Albin Martinot i Bar sur seine. Tyvärr inte lika bra som våra andra besök. Man startade produktionen för ca 15 år sedan och ambitionen är det inget fel på, men vi tyckte att vinerna saknade elegans och vissa av vinerna hade en beska som inte var så trevlig. Det var absolut inte dåligt, bara inte så bra som vi har blivit vana vid. 2 viner tyckte vi mycket om Clair Choisi Blanc, 100% Pinot Blanc och Clair Choisi Rose på Pinot Noir. Här fanns både elegans och kraft tillsammans med fin frukt. Vi köpte rose med oss hem.


Det var resan, precis lika härligt som väntat, vi träffade så många glada, passionerade människor som ville dela med sig av sitt arbete.
Engelska fungerade för övrigt fint på samtliga ställen förutom ett och det hade kunnat lösas om vi inte hade varit så låsta i vårt schema den dagen.

Den enda svårigheten (förutom utrymmesbrist i bilen) var att boka besök. Jag förstår att det i många fall är småföretagare med mycket att göra och att svara på mejl från en okänd människa kanske inte ligger högt upp på prioritetslistan. Men ett svar kan man väl få? Även om det bara är ett autosvar som berättar att man kanske inte kan räkna med svar. Om man dessutom har skrivit på sin hemsida att man ser fram emot att välkomna gäster och sen inte svarar alls på mejl….
Det här gällde både i Mosel och Champagne.

Hur långt i förväg brukar ni andra boka besök? Jag upplevde att det var lika svårt/lätt 2 månader innan som 2 veckor innan önskat datum.
 

Esko

Medlem
Den enda svårigheten (förutom utrymmesbrist i bilen) var att boka besök.
Jag upplevde att de var svårare i år än vad det varit de andra år jag åkt till champagne. Vill tro att de beror på covid, att trycket på besök är så mycket högre nu än vad det varit tidigare. Många som ska ta igen uteblivna resor.
 

Pl1ng

Medlem
Hej
Här kommer jag att posta från vår resa till Mosel och champagne. Vi startade 20e juli och drar hemåt 31a juli. Det blir inga direkta noter från provningar utan mer generella intryck.


Vi startade med 2 nätter i Traben-Trarbach på Trabener Hof som var ett bra budgetalternativ. Fina rum, bra läge, trevlig personal och fin frukost.


Första provningen var hos Martin Muellen, vi fick prova väldigt mycket, 13-14 viner från torrt till sött. Överlag mycket hög kvalitet, alla viner från basnivå till topp kändes väldigt generösa med mycket frukt.

Många olika viner och årgångar till försäljning och bra priser.

Vi betalade inget för provning men handlade 7-8 flaskor.


Richard Böcking var nästa stopp, vi provade 7 viner från bas till topp.

Bra provning, och bra viner framför allt de vingårds betecknade. Jag hade inte bett om några särskilda viner när jag bokade, så tipset är att göra det och berätta om ditt vinintresse för att få en så bra provning som möjligt.

22€ för att prova 7 viner.


Nästa dag åkte vi mot Bernkastel-Kues och stannade hos Willi Schaefer i Graach.

Vi började med att prova en Himmelreich Spätlese - 07 och därefter viner från - 20,-21 och med en - 19 Auslese domprobst som avslutning.

Fantastiska viner överlag, så lätta och eleganta i perfekt balans. - 21 var tydligt en syradriven årgång som vinmakaren särskilt tyckte gjorde sig som Kabinett.
Vi betalade inget för provningen.


Inne i Bernkastel provade vi hos Pauly-Bergweiler. Tyvärr var många av vinerna tråkiga och intetsägande. Vi köpte några flaskor Kabinett feinherb att dricka i solen.
Vi provade 8 viner och betalade inte för provningen.


På söndagen blev det en utflykt till Markus molitor. Stor producent och en mycket proffsigt skött provning. Man fick en lista på drygt 40st olika viner och fick kryssa i 8 viner man ville prova oavsett pris, personalen kom också med förslag utifrån vad man valt samt efter vad man tyckte om vinerna. Vi provade 3 Pinot Noir i olika prisklasser. Alla var välgjorda, eleganta och inte så prisvärda.

Därefter torr Riesling från god och väldigt stram Mosel Alte Reben - 20 till en fantastisk zeltinger Sonnenuhr Auslese*** - 11 som mer liknade en fyllig Riesling från rheingau eller pfalz än ett moselvin.

Förutom ovan nämnda vin saknade jag en wow faktor hos de torra vinerna.


Vi avslutade med 3 olika feinherb, en - 03 Auslese Wehlener Sonnenuhr som var god men saknade syra vilket kanske inte är så konstigt med tanke på årgång, efter det - 05 Auslese zeltinger Sonnenuhr ** som var i perfekt drickfas men fin syra, frukt och lite, lite mognad.

Favoriten blev en Zeltinger Sonnenuhr Kabinett Edition - 15. Fin frukt, hög syra, en liten gnutta sötma och väldigt inbjudande.

Vi köpte några flaskor och betalade inte för provningen eftersom personalen tyckte att det var så stökigt när vi var där. Inte något vi upplevde själva men en fin gest. Provningen kostar i vanliga fall 20€ för minst 8 viner.


Vi bodde på Rieslinghaus Hotel & Vinothek som var ett ok hotell med en fantastisk vinbutik. Mosels bästa producenter fanns på hyllorna, både små och stora. Bla jj prüm som dom säljer till samma pris som på vingården. Man kan också boka vinprovningar för inte jättemycket pengar.

Därmed var första delen av resan avklarad och vi åkte mot champagne.
Kul att läsa!

Jag kommer till Bernkastel nästa vecka och har provning på rieslinghaus inbokat, får återkomma om hur det gick efteråt.

Hur gör ni med att fylla bilen med flaskor nu på sommaren när temperaturen fort sticker iväg och kan förstöra ens förvärv på resan, har du några tips? Funderar också lite kring att kanske privatimportera, är det något som kommit upp i diskussioner med butiker eller producenter när du var i Mosel?
 
Trådskapare
D

Dejzan

Medlem
Jag upplevde att de var svårare i år än vad det varit de andra år jag åkt till champagne. Vill tro att de beror på covid, att trycket på besök är så mycket högre nu än vad det varit tidigare. Många som ska ta igen uteblivna resor.
Så kan det såklart vara. I Aube verkade man känna av ett högre besökstryck än vanligt.
 
Trådskapare
D

Dejzan

Medlem
Kul att läsa!

Jag kommer till Bernkastel nästa vecka och har provning på rieslinghaus inbokat, får återkomma om hur det gick efteråt.

Hur gör ni med att fylla bilen med flaskor nu på sommaren när temperaturen fort sticker iväg och kan förstöra ens förvärv på resan, har du några tips? Funderar också lite kring att kanske privatimportera, är det något som kommit upp i diskussioner med butiker eller producenter när du var i Mosel?
I Reims och épernay parkerade vi i garage och parkeringshus. Det är ju lite svårare i Bernkastel så där letade vi efter skuggiga platser och såg till att flaskor och kartonger var täckta så att ev sol inte skulle ligga på direkt.
En del producenter skickade gärna vin till Sverige andra har slutat pga postnord...
Men det är bara att fråga, unga problem på många ställen.
 

Pl1ng

Medlem
I Reims och épernay parkerade vi i garage och parkeringshus. Det är ju lite svårare i Bernkastel så där letade vi efter skuggiga platser och såg till att flaskor och kartonger var täckta så att ev sol inte skulle ligga på direkt.
En del producenter skickade gärna vin till Sverige andra har slutat pga postnord...
Men det är bara att fråga, unga problem på många ställen.
Snyggt, ja det får bli så, får försöka jaga skuggan :)
 
Snyggt, ja det får bli så, får försöka jaga skuggan :)
Om man väljer att bo i lägenhet och har tillgång till frys, är 1,5 liters petflaskor som man fryser in perfekta kylklumpar att lägga runt lådorna. Ihop med skugga och filtar då för att skapa ett så slutet utrymme som möjligt.

Ett annat alternativ är att köpa en massa kylväskor man varvar vinflaskor och frysta petflaskor i.
 

JonasBo

Medlem
Dag 2 épernay

Tidig morgonprovning hos Oudiette Filles i Épernay. Mamman lämnade över företaget till döttrarna efter att bara ha sålt druvor och 2015 bestämde dom sig för att göra vin. Man har 2.5 hektar men gör bara vin på 0.5 hektar, resterande säljer man.

I dagsläget görs bara en Cuvée, men man vill i framtiden göra fler. Första vinet till försäljning var 2017 och man har precis börjat sälja vinet som kommer från 2018.

Man använder gamla ekfat och låter det ligga 3 år innan degorgering.

De två första vinerna har varit på Chardonnay, 2019 är på Pinot Noir.

Vi träffade Margo, vinmakaren, på hennes systers B&b som såg väldigt trevligt ut.

Vi provade Uniterre Extra brut 2018, man gör ca 3000 flaskor, 100% Chardonnay från en vingård planerad 1981. Mycket bra vin, jag skriver vin för känslan var mer vin än champagne med mycket små fina bubblor. Det ska bli spännande att följa systrarna framöver.


Efter det något helt annat, champagne Elodie. Samma producent som gör etiketten Desbordes amiaud. Men nu när dottern tagit över har champagnen hennes namn, Elodie.

Ett trevligt besök med lite varierande kvalitet, eller kanske inget dåligt men en del ointresserant. Vi köpte med oss en Blanc de Blancs som jag gillade mycket, bäst var nog Bel Ame 2011 en extra brut 100% Pinot Noir men inte värd prislappen, 120€. Vi fick också prova desbordes amiaud 1989 som finns på systembolaget, jag har hört olika upplevelser om den men här var den helt klart mogen men fortfarande fräsch och väldigt god.

I Épernay bodde vi i en lägenhet, Un Petit coin sous let tois som var mycket trevlig och billig. Perfekt för 2 personer, ca 10 min promenad från centrum med gott om parkeringsmöjligheter i närheten.

Snart dags för Aube!

Kul, avslöjades det något om när fler cuveer var aktuellt? Jag gick in och kollade på deras B&B, såg ju riktigt trevligt och prisvärt ut, det åker upp på shortlisten! Hoppas ni får trevliga dagar i Aube.
Jag besökte Margot i mitten av Juli. Uniterre II (aka 2018) lagras 100% på ekfat medan Uniterre I (2017) låg 50% på ek.
Hon ska göra en Cuvée som är både blå och gröna druvor. Har för mig att den kommer nästa år eller året därefter.

Vidare tänker hon sig en Solera och har börjat lagra inför det. Experimenterar samtidigt med fat med olika träslag/ursprung. Vi fick testa direkt från tunna vilket var superkul.

Produktionen är idag på 6000 flaskor och hon siktar på 20000 om några år.
 
Toppen