Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Restaurangbesök med klass...eller?

Mattias Schyberg

Administratör
Var på en (trodde jag) helt ok restaurang för ett tag sedan. En restaurang som lyckats få fyra fyrar av GP vid tillfälle (ligger numera på tre). Var sugen på lite enklare krubb så beställde en av deras pizzor (lite mer ambitiösa, dvs inga snabbmatsvarianter här inte ;)).

När jag ätit en del av den så hittar jag det här:
image.jpg

Kan säga att den stackars servitrisen skämdes ögonen ur sig när hon mottog mitt ödmjuka klagomål. Det var ju inte hennes fel heller.

Jag åt upp, slapp såklart betala - och lämnade haket med en hundring i dricks till servitrisen.

Har någon varit med om något liknande på en "seriös" restaurang? Vill dock inte avslöja namnet på stället då jag tror de lärt sig sin läxa redan. o_O
 
Last edited:

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Var på en (trodde jag) helt ok restaurang för ett tag sedan. En restaurang som lyckats få fyra fyrar av GP vid tillfälle (ligger numera på tre). Var sugen på lite enklare krubb så beställde en av deras pizzor (lite mer ambitiösa, dvs inga snabbmatsvarianter inte ;) ).

När jag ätit en del av den så hittar jag det här:
Visa bifogad bild 611
Kan säga att den stackars servitrisen skämdes ögonen ur sig när hon mottog mitt ödmjuka klagomål. Det var ju inte hennes fel heller.

Jag åt upp, slapp såklart betala, och lämnade haket med en hundring i dricks till servitrisen.

Har någon varit med om något liknande på en "seriös" restaurang? Vill dock inte avslöja namnet på stället då jag tror de lärt sig sin läxa redan. o_O
Ahahaha var det en färdig bakad pizza?!?? Antar att dom köpt färdiga frysta och sen lägger på ingredienser?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ahahaha var det en färdig bakad pizza?!?? Antar att dom köpt färdiga frysta och sen lägger på ingredienser?
Precis, en margarita att utgå från och sedan lägger de på lite färska ingredienser. God pizza dessutom, trots allt, men inget man förväntar sig på ett "dugligt" hak med ambitioner...:)
 
Last edited:
Hahahaha. Även i de bästa kök fuskas det. Intressant att du gav dricks. Hade den diskussionen under min "prao" på Eriks i helgen. Inte ovanligt att dricks ges då det varit mycket trassel snarare än då allt flutit perfekt
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Hahahaha. Även i de bästa kök fuskas det. Intressant att du gav dricks. Hade den diskussionen under min "prao" på Eriks i helgen. Inte ovanligt att dricks ges då det varit mycket trassel snarare än då allt flutit perfekt
Sant, lite typiskt svenskt kan jag tänka mig, men hade du själv sett hennes rådjursögon så hade du säkert gjort likadant. o_O
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Varför inte säga vilken restaurang? Förstår inte varför det ska vara hemligt.
Det är sant men jag besparar dem åtlöjet i detta fall. Känns inte bra (för mig) att hänga ut dem här. Kanske förtjänar de det, men ändå...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sånt här förvånar inte, många lite mer "osäkra" vinskribenter är förmodligen livrädda för att såga viktiga producenter av rädsla för frysas ut och inte bli inbjudna till diverse "events", som här. Just av denna anledning så bör en producent vara oerhört transparent för att inte tappa trovärdighet.

Skönt att denna herre står upp och synliggör problemet!
...ungefär lite som att nämna restauranger vid namn som serverar ICA-pizza till sina kunder... :cool:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ur ett japanskt kvalitetstänkande perspektiv så MÅSTE man påtala och sprida alla fel.
Hur skall de annars få tillräcklig feedback för att byta metod?
Metod ett: utse en ansvarig att dubbelkolla så att alla etiketter är borttagna från pizzorna.
Metod två: inse att man skämmestammefan och börjar baka egen pizza.
Metod tre: skriva i pizzamenyn att "...på bas av Konsums Margerita så..."
Metod fyra: annan metodikändring

För tänk om näste gäst som drabbas av samma sak inte är lika beskedlig som du, och i ett utbrott av kränkthet slår sönder halva inredningen inklusive rådjursögonen? Då får du mycket på ditt samvete!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ur ett japanskt kvalitetstänkande perspektiv så MÅSTE man påtala och sprida alla fel.
Hur skall de annars få tillräcklig feedback för att byta metod?
Metod ett: utse en ansvarig att dubbelkolla så att alla etiketter är borttagna från pizzorna.
Metod två: inse att man skämmestammefan och börjar baka egen pizza.
Metod tre: skriva i pizzamenyn att "...på bas av Konsums Margerita så..."
Metod fyra: annan metodikändring

För tänk om näste gäst som drabbas av samma sak inte är lika beskedlig som du, och i ett utbrott av kränkthet slår sönder halva inredningen inklusive rådjursögonen? Då får du mycket på ditt samvete!
Hade jag varit typiskt svensk så hade jag ätit upp etiketten för att slippa uppståndelsen och pinsamheterna. ;)

Men du har såklart rätt. Tycker dock att det är över och förbi. De åtgärder jag kände var nödvändiga tog jag till. Man behöver inte binda fast dem på en påle på gatan och spotta på dem offentligt för att få någonting sagt!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hade jag varit typiskt svensk så hade jag ätit upp etiketten för att slippa uppståndelsen och pinsamheterna. ;)

Men du har såklart rätt. Tycker dock att det är över och förbi. De åtgärder jag kände var nödvändiga tog jag till. Man behöver inte binda fast dem på en påle på gatan och spotta på dem offentligt för att få någonting sagt!
Det vore ju lite medeltidsdoftande S&M över en sådan aktion.
Men, att på ett modernt och belevat sätt dela med dig av vilken restaurang det är, är ju alldeles på sin plats. Särskilt i ett forum som detta, med högt i tak och gott om filurer.
Sannolikt är det flera som snabbt skulle skynda sig dit bara för att hoppas få sig en etikett av något slag :D
 
Toppen