Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Restauranger i Stockholm där man få ta med eget vin

Elvis

Medlem
Vilka restauranger i Stockholm tillåter att gästerna tar med eget vin (med/utan korkavgift) för att dricka till maten? Wijnjas på Kungsholmen gjorde det förut men inte längre. Grappes gör det förstås men där måste man väl förvara vinerna hos dem för att få äta överhuvudtaget (?).
 
SV: Restauranger i Stockholm där man få ta med eget vin

Finns det någon överhuvudtaget? Trodde BYO var olagligt i Sverige. Att Wijnjas och Grappe kom undan med det beror väl på att det klassas som slutna sällskap? Väntar med spänning på svar det vore en dröm om det gick...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Restauranger i Stockholm där man få ta med eget vin

Grappe är ju en medlemskällare som inte har något tillstånd. det är det som gör att man kan dricka sitt egna vin. Det är inte tillåtet att ha med egna viner på en restaurang med utskänkningstillstånd, det är väl därför Wynjas slutade med det, de skaffade väl egna rättigheter.

Korkavgift på medhaft vin är någonting som lever kvar starkt i sinnet hos både konsument och krögare, men det är helt olagligt om man ser till alkohollagstiftningen Så jag tror att det blir klurigt att hitta en "restaurang" med hyggligt käk som erbjuder detta.

Fan vad jag önskar att det kunde finnas ett riktigt BYO ställe i den här stan. Det skulle vara magiskt!
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Restauranger i Stockholm där man få ta med eget vin

Håller med! Särskilt som påslaget på viner på restaurang av någon anledning ofta stiger exponentiellt.
 

CH

Medlem
SV: Restauranger i Stockholm där man få ta med eget vin

Det hade varit en väldigt smidig lösning den 25e om det funnit ett sådant ställe.
 

Pomerol

Medlem
SV: Restauranger i Stockholm där man få ta med eget vin

Jag har varit på flera ställen där man fått ta med sig eget vin mot korkavgift (ofta 50 kr). Jag tror det handlar om att fråga rätt person något diskret och sedan komma och lämna flaskorna lika diskret ett par dagar innan. Samtidigt har jag varit med om att få nej när man frågat... Det vekar vara lättare om man har ett unikt vin som inte restaurangen kan ersätta med något annat. Men som sagt, eftersom det inte är lagligt får man hålla låg profil...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Restauranger i Stockholm där man få ta med eget vin

Pomerol skrev:
Jag har varit på flera ställen där man fått ta med sig eget vin mot korkavgift (ofta 50 kr). Jag tror det handlar om att fråga rätt person något diskret och sedan komma och lämna flaskorna lika diskret ett par dagar innan. Samtidigt har jag varit med om att få nej när man frågat... Det vekar vara lättare om man har ett unikt vin som inte restaurangen kan ersätta med något annat. Men som sagt, eftersom det inte är lagligt får man hålla låg profil...

Japp, visst går det att lösa bara man är smidig. Kan man sen komma med en speciell flaska som personalen också vill prova så brukar det ofta gå bra. Men som sagt, man bör hålla en låg profil.
 

anders

Medlem
SV: Restauranger i Stockholm där man få ta med eget vin

Jag säger bara München. Helt lagligt och upp till krögaren. Gjorde det så sent som för en vecka sedan.

Kan vi enas i ett unisont "bu för våra 349 dynghögar på Helgeansholmen" (för vilken gång i ordningen...)?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Restauranger i Stockholm där man få ta med eget vin

En god vän kom hem från en semester i Sydafrika för ett tag sedan och där var BYO mera regel än undantag.

Men i Förmyndar-(S)verige lär man väl inte få se sånt på ett bra tag, i synnerhet inte om Måna tar makten 2010.
Trist, då det finns många restauranger med bra mat men dålig vinlista.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Restauranger i Stockholm där man få ta med eget vin

anders skrev:
Jag säger bara München. Helt lagligt och upp till krögaren. Gjorde det så sent som för en vecka sedan.

Kan vi enas i ett unisont "bu för våra 349 dynghögar på Helgeansholmen" (för vilken gång i ordningen...)?

För att travestera Jan Berglin; "Varför klona får när fårskallarna klonar sig själv?"
 
Toppen