Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

SUPRA

Bäst
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Besökta MASH och de hade väldigt bra drinkar och stekar. Tog en halv grillad hummer med chilimayo och en NY steak 400g.

Väldigt bra service, trevlig och inte påträngande.

Synd bara att 3-4 glas, förrätt och varmrätt ska kosta över 1000 Danska :'(

Drack ett mycket gott vin per glas, 2005 Silverado Napa Cabernet Sauvignon, Magnum. Bland det bättre röda jag druckit i år.
http://www.klwines.com/detail.asp?sku=1043433

Hamnade brevid en tysk som jobbade i Thailand och sysslade med *trumvirvel* online gaming :D
Trevlig samtal :)

Enda skumpan på glas var André Clouet så jag gick vidare till Le Sommelier bara för att upptäcka att det är samma ägare,
så utbudet på skumpa var mer eller mindre identiskt. :( Så det blev två öl istället.

Samma ägare har också öppnat en sushirestaurang på gatan ovanför. Provade att äta lunch där, men de öppnar 18.00 så endast middag.
Såg helschysst ut :p

Hemma igen. Igår blev det Matsalen. Hur var Noma?
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Noma var en upplevelse. Fascinerande att de kan laga så spännande mat med enbart närproducerade ingredienser. Vi tog deras tolvrätters där "vanliga" sjurättersmenyn ingår plus fem Noma-klassiker. Jag rekommenderar alla som är intresserade av mat att göra ett besök! (Däremot tror jag att de flesta skulle uppskatta Formel B mer - det är mer klassisk mat och väldigt bra.)

Det negativa med Noma var vinpriserna. Vi hade varit på Formel B kvällen innan och vinpriserna på Noma låg ungefär 30 % högre för exakt samma vin. Ja, ni kan se själva här: http://www.noma.dk/en/docs/june_wineMenu2009.pdf

Själv hade jag lite otur: i första amusén fick jag en plastbit i munnen. "Jag trodde att ni lagade ekologisk mat" skojade min fru med kyparen och sedan kom två personer (dels chefen, dels en från köket) och bad om ursäkt. Vid sista efterrätten, en "skogspromenad" med blåbär, harsyra och annat, hade de glömt att lägga på krutonger på min efterrätt men kommit ihåg det för de andra. Nu tyckte de att det var så pinsamt att jag fick ett presentkort på 1295 DKK som kompensation.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Elvis skrev:
Noma var en upplevelse.

Själv hade jag lite otur: i första amusén fick jag en plastbit i munnen. "Jag trodde att ni lagade ekologisk mat" skojade min fru med kyparen och sedan kom två personer (dels chefen, dels en från köket) och bad om ursäkt. Vid sista efterrätten, en "skogspromenad" med blåbär, harsyra och annat, hade de glömt att lägga på krutonger på min efterrätt men kommit ihåg det för de andra. Nu tyckte de att det var så pinsamt att jag fick ett presentkort på 1295 DKK som kompensation.

Lite plast och att slippa bröd kan apselut vara värt 1295DKK!! Snyggt jobbat av dem, gällande kompensationen alltså.

Själv fick jag en lunch, bakverk och praliner samt taxiresa hem när jag förra veckan hade fått just bröd i maten! De hade sagt soppan var glutenfri, men kocken la i smulor av ngn outgrundlig anledning. Utöver kompensationen så slapp givetvis jag OCH mitt lunchsällskap betala notan.
 

SUPRA

Bäst
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Det är dags igen så om någon har nya förslag tas de emot tacksamt.
 

kayaker

Cyklist
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Bubblaren skrev:
Själv fick jag en lunch, bakverk och praliner samt taxiresa hem när jag förra veckan hade fått just bröd i maten! De hade sagt soppan var glutenfri, men kocken la i smulor av ngn outgrundlig anledning. Utöver kompensationen så slapp givetvis jag OCH mitt lunchsällskap betala notan.
Var bakverket glutenfritt?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

kayaker skrev:
Var bakverket glutenfritt?

Det var det bästa glutenfria bakverk jag vet - franska macarones! Om du ser att ngn säljer dem i GBG så tipsa gärna mig.
 

kayaker

Cyklist
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Bubblaren skrev:
Det var det bästa glutenfria bakverk jag vet - franska macarones! Om du ser att ngn säljer dem i GBG så tipsa gärna mig.
Värdfamiljen bjöd på macarons och andra bakverk till frukost dagen efter Marathon du Médoc. De är ju inte direkt illsvåra att baka så varför inte baka själv?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

kayaker skrev:
Värdfamiljen bjöd på macarons och andra bakverk till frukost dagen efter Marathon du Médoc. De är ju inte direkt illsvåra att baka så varför inte baka själv?

Ska väl egentligen inte kapa Köpenhamnstråden med macarones-snack..... Men nej, de är inte så lätta att göra, har bak-handikapp och de görs minst 24 timmar före de serveras.
 

SUPRA

Bäst
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Det blev MASH igen.

Gåslevern är för gourmander, inte gourmet.

Köttet är prima som alltid.
 

SUPRA

Bäst
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Testade UMAMI idag.

http://www.umamigo.dk/

Poshigt litet ställe. En blandning av businessfolk, trendriktiga och vad jag tror är småkändisar. En hel del feta Breitlings i publiken, brudar med
senaste frisyrerna och ballaste kläderna. Skön design på stället.
Bra service och framförallt god mat. Vi körde den japanska linjen med sashimi, sushi och tempura.
Sushin och speciellt Nigirin var över förväntan, och min japanske vän gav stället ok.
Tydligen har köken även en fransk sida, men det känns som att det är det japanska som gäller när man tittar i menyn.

Det finns massor av rätter jag vill prova, så jag återkommer.
Vin- och champagnelistan var helt ok. Om jag minns rätt längre än på systerkrogen Le Sommelier...
Det var mer eller mindre fullsatt en tisdag, så man lär göra bäst i att boka. "Best in town"-plaketter hängde i entrén.

Två personer kostade ~1300 DDK med öl.
 

Arvid

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Supra, du får ju varna nästa gång. Det gäller er andra också!
 

Arvid

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

I övrigt så borde ni testa Oubaek (också på Store Kongensgade), grymt litet ställe med mycket fransk fokus. Vin dricks bäst på Le Sommelier helt klart bäst utbud i stan och helt klart bäst priser (Sölleröd Kro har nog mer, men långt mycket dyrare).
 

CH

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

SUPRA skrev:
Nu förstår jag inte? ???

Han vill veta när du är i Köpenhamn nästa gång så han kan lämna stan fattar du väll ;)
 
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Ska till Köpenhamn i helgen med flickvännen, lite sent ut så mycket är bokat, Mash, Norma, Formula B, allt är fullt.Kanske ska försöka hitta något som inte har så hissat för att får bord.

Några idéer?
 

Dejzan

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

shorepower skrev:
Ska till Köpenhamn i helgen med flickvännen, lite sent ut så mycket är bokat, Mash, Norma, Formula B, allt är fullt.Kanske ska försöka hitta något som inte har så hissat för att får bord.

Några idéer?
Restaurationen? Kanske lite gammalmodigt men mycket trevlig. Mer info på restaurationen.dk
 
Toppen