Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

SUPRA

Bäst
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

shorepower skrev:
Ska till Köpenhamn i helgen med flickvännen, lite sent ut så mycket är bokat, Mash, Norma, Formula B, allt är fullt.Kanske ska försöka hitta något som inte har så hissat för att får bord.

Några idéer?

Några av systerkrogarna?

http://www.mashsteak.dk/

Umami var gott, men säkert lika populärt.
 
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Dejzan skrev:
Restaurationen? Kanske lite gammalmodigt men mycket trevlig. Mer info på restaurationen.dk

Provar denna. Har aldrig varit där. Ser ut som en ok vinlista också.

SUPRA skrev:
Några av systerkrogarna?

http://www.mashsteak.dk/

Umami var gott, men säkert lika populärt.


Finns bord på Le Sommelier men där har jag varit några gånger. De andra var fullbokade.
 
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Dejzan skrev:
Restaurationen? Kanske lite gammalmodigt men mycket trevlig. Mer info på restaurationen.dk
Bra mat, riktigt bra service, dock tyckte jag inte att prisnivån motsvarade maten. Att man får betala 4% extra pga att man använder ett kreditkort från Sverige retar dock livet ur en.
 

kayaker

Cyklist
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

shorepower skrev:
Bra mat, riktigt bra service, dock tyckte jag inte att prisnivån motsvarade maten. Att man får betala 4% extra pga att man använder ett kreditkort från Sverige retar dock livet ur en.
Välkommen till Danmark. Dejlig och precis som på 70-talet...
 

Dejzan

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

shorepower skrev:
Bra mat, riktigt bra service, dock tyckte jag inte att prisnivån motsvarade maten. Att man får betala 4% extra pga att man använder ett kreditkort från Sverige retar dock livet ur en.
Kul att det var en mestadels positiv upplevelse. Danmark och kreditkort är verkligen en speciell upplevelse. Vet inte hur många gånger man har försökt betala med kort då det visar sig att endast det inhemska dankort fungerar.
 

SUPRA

Bäst
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

shorepower skrev:
Att man får betala 4% extra pga att man använder ett kreditkort från Sverige retar dock livet ur en.

Tror de är ensamna i Europa om det...
 

kayaker

Cyklist
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

SUPRA skrev:
Tror de är ensamna i Europa om det...
...fast de är inte ensamma om att diskriminera allt utom inhemska specialkort. Deras tyska grannar ligger bra till...
 

Arvid

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

SUPRA skrev:
Nu förstår jag inte? ???

Det är jag som är chefsommelier på mash. Så säg til i förväg nästa gång, så kanske jag försöka trycka in er någonstans eller i alla fall fixa bord i baren. Samt guida i källaren. ;)
 
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Arvid skrev:
Det är jag som är chefsommelier på mash. Så säg til i förväg nästa gång, så kanske jag försöka trycka in er någonstans eller i alla fall fixa bord i baren. Samt guida i källaren. ;)

Det tar jag till mig. Fullbokat sist jag var nere så det får bli nästa gång. Blev iallafall rekommenderas Mash av två oberoende danskar så ni har bra rykte.,
 

Bubblaren

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Äntligen på väg till den store byn!

Har tittat igenom alla era förslag och jag blir mest sugen på Le Sommelier och Formel B samt Rasmus Oubaek. Vad säger ni som varit i byn nyligen, och du
Arvid som jobbar där, vilken är bäst av dem nu?

Finns det något ställe som serverar lunch en lördag, för ursprungstanken är lunch på schysst krog och sedan middag "hemma" där det finns privat vinkällare av rang att tillgå.
 

Arvid

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Jag är svag för Le Sommelier. Men Oubaek är också grymt. Men vi snackar ganska robust, fransk mat. Mycket Foie Gras. Vinlistan på Le Sommelier är fantastisk. Oubaek har bara öppet mån-fre. Le Sommelier hela veckan (men inte lunch på helgen).

Formel B har jag inte varit på. Det är ganska klassisk matlagning på stjärnnivå, gillar du det så ska det vara en av de bästa.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Jag som trodde jag skulle shoppa mig genom Köbenhavn för att sedan gå på lyxkrog på kvällen skall tydligen ut på helt andra äfventyr....


Dagen efter lunchbesöket på Saison bär det av till stjärnbestyckade Søllerød Kro.
http://www.soelleroed-kro.dk/


Jag säger som det andra fruntimmret här på FW "Åh, jag längtar så mycket efter gourmemiddagar"

Arvid, du som huserar i Danmark, har du varit på någon av krogarna?

(Hur mkt extra var det danskarna tar ut när man betalar med svenskt kreditkort, är det så mkt att man skall krångla till sig att växla till danska balubas?)
 
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Bubblaren skrev:
(Hur mkt extra var det danskarna tar ut när man betalar med svenskt kreditkort, är det så mkt att man skall krångla till sig att växla till danska balubas?)
4% på den resturangen jag var på. Växla in mynt och betala med dem. Borde vara så alla svenskar handlar i Danmark i framtiden.

"Hur mycket kostar det? Tar ni kort? Gebyr? OK då betalar jag kontant" Och så halar man fram påsen med danska 10-kronor och börjar räkna. 500 stycken 10-kronor för att betala en bra middag.
 

Arvid

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Bubblaren, inte Saison, men Sölleröd är fantastiskt bra. Kanske den bästa "klassiska" fine dining-måltid jag har fått. Jan Resdorff som huserar i matsalen där är en jäkel på mycket, men framför allt Bourgogne. En av nordens bästa vinlistor också, men inte billigt. Vill ni inte dricka vinpaket så be Jan fixa några flaskor istället.

Ang. gebyr... det är ett ofog. Vi gör det också. Det är ju inga pengar som går till oss dock.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Arvid skrev:
Bubblaren, inte Saison, men Sölleröd är fantastiskt bra. Kanske den bästa "klassiska" fine dining-måltid jag har fått. Jan Resdorff som huserar i matsalen där är en jäkel på mycket, men framför allt Bourgogne. En av nordens bästa vinlistor också, men inte billigt. Vill ni inte dricka vinpaket så be Jan fixa några flaskor istället.

Ang. gebyr... det är ett ofog. Vi gör det också. Det är ju inga pengar som går till oss dock.

Det låter lovande, ser verkligen fram emot att komma ned!!
 

Arvid

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Nytt på MASH för er champagnenördar som tar er till Köpenhamn då och då. Lite gamla favoriter på plats igen...

2006 Jérôme Prévost, "La Closerie: Les Béguines", Extra Brut, Gueux 795,-

2004 Pascal Agrapart "L'Avizoise", Blanc de Blancs, Extra Brut, Avize 950,-

2004 David Léclapart, "L'Apôtre", Blanc de Blancs, Extra Brut, Trépail 1100,-

DKK så klart. Men jag tror nog ändå att man tjänar på att ta sig hit och korka upp. ;)

Och från maj så blir det Bolly Rosé på glas och Grande Année 00 till någonstans under en tusing.
 

CH

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Arvid skrev:
Och från maj så blir det Bolly Rosé på glas och Grande Année 00 till någonstans under en tusing.

Du menar inte att det kommer kosta strax under 1000 att plocka i ett glas av dem hoppas jag?
 

Arvid

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Om du vill ta med ett Vinum Extreme Cab-glas så kan vi fylla till toppen! ;)

Nej, Bolly Rosé på glas, 140 danskpengar. Grande Annee endast på flaska, pris strax under 1000 siktar vi på.
 

CH

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Arvid skrev:
Om du vill ta med ett Vinum Extreme Cab-glas så kan vi fylla till toppen! ;)

Nej, Bolly Rosé på glas, 140 danskpengar. Grande Annee endast på flaska, pris strax under 1000 siktar vi på.

Varför inte, jag ska nog ner till Köpenhamn inom kort.
Bra priser annars på både Rose och GA trots att det är i danskpengar.
 
Toppen