Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Bubblaren

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

På gång ned till København i ett par tre omgångar under våren. Har fått en mängd bra tips av Arvid och har än så länge bara bokat Oubæk.

Finns det tips på vinbar och vinaffärer som är vårda namnet?
 

Dejzan

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Gör ett besök på Skål, lite knepiga öppettider och inte så billiga men ett fantastiskt roligt sortiment(petillant.dk). Vinoble på Krystalgade har kommisionsförsäljning där man kanske inte kan fynda men däremot hitta många trevliga flaskor.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

København 4 dagar gav mycket, som vanligt.

Häng i baren på Umami, lite sushi , fransk chardonnay och som hastigast ett hej på Arvid och en Dompa02 på torsdagen

Teaterkoncert på Gasværket m temat Bob Dylan på fredagen.

Bäst på lördagen var stämning, personal och meny på Oubæk:
Saltet foie gras
Pighvar med små grønsager og sauce nage
Due og stegt fois gras med grønne asperges og rødvinsauce

Tog vinpaketet som passade utmärkt m bl a Riesling spätläse och en Bordeaux.
 

Jos

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Vore otroligt snällt om någon ville tipsa om bra butiker i Danmark för inköp av lite äldre Bordeaux!

Tack på förhand!
 
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Jos skrev:
Vore otroligt snällt om någon ville tipsa om bra butiker i Danmark för inköp av lite äldre Bordeaux!

Tack på förhand!
Är dåligt på Bordeaux men det finns en affär på Krystalgade i Köpenhamn precis brevid Hotel Skt Petri där jag köpt lite äldr champagne som också hade en hel del rött.
 

Jos

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

shorepower skrev:
Är dåligt på Bordeaux men det finns en affär på Krystalgade i Köpenhamn precis brevid Hotel Skt Petri där jag köpt lite äldr champagne som också hade en hel del rött.
Tack. Hittade dock allt jag behövde på Vinklubben.. ;)
 

axel

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Skatkammeren (jo det stavas med ett t) hos Kjaer&Sommerfeldt (www.kogs.dk) på Gammel Mönt är den äldsta butiken för äldre viner.
Vinbanken (www.vinbanken.dk) på Krystalgade är också bra. Philip är erfaren och var ansvarig på Skatkammeren under den hemska tiden av svenskt ägande (VoS).
Theis Vine på Bredgade 23 (http://www.theis-vine.dk/) är den främsta vinhamdeln för Fine-wines i Köpenhamn.
 
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

axel skrev:
Skatkammeren (jo det stavas med ett t) hos Kjaer&Sommerfeldt (www.kogs.dk) på Gammel Mönt är den äldsta butiken för äldre viner.
Vinbanken (www.vinbanken.dk) på Krystalgade är också bra. Philip är erfaren och var ansvarig på Skatkammeren under den hemska tiden av svenskt ägande (VoS).
Theis Vine på Bredgade 23 (http://www.theis-vine.dk/) är den främsta vinhamdeln för Fine-wines i Köpenhamn.

Tack, Jag har handlat på vinbanken. Gott bemötande och intressanta viner i källaren., Som svensk är det ju alltid kul att få gå in och ha möjlighet att köpa lite äldre viner utan att behöva sitta på auktion eller köpa via internet. Köpte bland annat en Perrier Joüet 1971 av honom för ett rimligt pris.
 

chambertin

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

PhilipsonWine är ganska bra på Italien och har en hel del bra priser om man köper lådvis.
Har bl.a haft Renato Ratti och Produttori del Barbaresco till kanonpriser förr.
http://www.philipsonwine.com/
Ligger i Kokkedal mitt mellan Helsingör och Köpenhamn
 
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

chambertin skrev:
PhilipsonWine är ganska bra på Italien och har en hel del bra priser om man köper lådvis.
Har bl.a haft Renato Ratti och Produttori del Barbaresco till kanonpriser förr.
http://www.philipsonwine.com/
Ligger i Kokkedal mitt mellan Helsingör och Köpenhamn
Ibland har de erbjudanden på Bollinger och Salon också, inte helt fel :)
 

Jos

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Jag var på Theis Vine som var en trevlig butik om man tänker Rhone och Bourgogne. Dåligt utbud på Bordeaux och för höga priser.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Köpenhamn med ett par kollegor om två veckor!

Restaurang värd att besöka?
Jag tänker mig trevlig sylta med bra mat och spännande viner. Jag kan inte släpa "ointresserade" kollegor till Noma... (och får väl knappast bord där ändå).
Och, jag vägrar något j*vla Böffhus...

Vad vet ni?

Har vi fortfarande en sommelier på plats? Arvid var det va?
 

kayaker

Cyklist
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Caviste skrev:
Shit, pommes frites! Stabil laguppställning när det gäller Chabllis och (annan) vit Bourgogne! :D
OK, inget större djup vad gäller årgångar men producenturvalet var ju inte kattskit direkt...

...och priserna på Rousseau var ju inte mycket att bråka om heller. :)
Tre viner från Bordeaux: Château Montrose 2005, Château Cos d'Estournel 2004 och Château Cheval Blanc 2004. Lite tunt men onekligen en skaplig nivå. ;D
 
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Restaurant Mêlée

Jens Vestergaard Jensen jobbade förut på restaurang Luns som var en av mina verkliga favoriter. Mêlée ligger lite utanför de vanliga stråken men väl värt en omväg och fortsätter i samma stuk som Luns. Du får kolla öppettiderna.
Enkelt med fokus på råvarona.

Arvid på forumet, som heter Arvid Rosengren jobbar fortsatt på Mash, han var inte varit aktiv på sistone men förbereder sig väl för VM
 

Bubblaren

Medlem
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Min favorit i København är Restaurant Oubæk - http://www.restaurantoubaek.dk/

Haft med mig vänner som inte heller är typen för Noma men som blev helt saliga och impade av Oubæk. Fick haket rekommenderat av Arvid från början. Finns i en tråd om restauranger i København.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Restauranger och vinbutiker i Köpenhamn?

Vafalls? Visst finns det en Köpenhamntråd? Jag sökte ju....

Ok, tack för tipsen, jag kollar upp dem!
 
Toppen