Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

Trådskapare
Helen

Helen

Medlem
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

Sjödin skrev:
Med små barn och närmsta barnvakt 120 mil bort blir det långt mellan restaurangbesöken. Men, nu fick vi plötsligt en barnfri lördagskväll! Då det kom lite raskt inpå har jag inte budgeterat, eller hunnit boka bord, på något av de finare etablissemangen i staden.
Så, ni kära vänner kanske kan namedroppa ett par -tre stockholmskrogar med bra mat och trevliga viner till rimliga priser där man kan få plats på lördag?

Senaste besöken gick till AG och Zink Grill för övrigt...

Mitt lilla nya favvishak är Italiano Papa på riddargatan om ni bara vill ha myspys utan fancypancy. En Barolo och Stockholms godaste pasta är aldrig fel.
Volt är aldrig fel om ni vill ha lyx med en twist, dock är jag inte för glad i deras vinlista.
Jag skulle även tipsa om Miss Voon men jag har sett på Elvis blogg att han inte gillade den ::), själv är jag helt såld.
Är ni modiga och bege er till söder så är Sjögräs kanon.
Brasseri Godot håller måttet fortfarande efter alla år och de har en trevlig vinlista.

Hur var Zink Grill? De har väl bytt ägare tror jag.
 
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

Helen skrev:
Mitt lilla nya favvishak är Italiano Papa på riddargatan om ni bara vill ha myspys utan fancypancy. En Barolo och Stockholms godaste pasta är aldrig fel.
Volt är aldrig fel om ni vill ha lyx med en twist, dock är jag inte för glad i deras vinlista.
Jag skulle även tipsa om Miss Voon men jag har sett på Elvis blogg att han inte gillade den ::), själv är jag helt såld.
Är ni modiga och bege er till söder så är Sjögräs kanon.
Brasseri Godot håller måttet fortfarande efter alla år och de har en trevlig vinlista.

Hur var Zink Grill? De har väl bytt ägare tror jag.
Jag var inte heller helt nöjd med Miss Voon, lite för dyrt (man blir ju aldrig mätt och efter en fyra smårätter är man upp i hissnade summor för den maten) och så hade jag problem med att de ska spela så jävla högt (jag vet Helen, när man är så gammal som jag så får man problem med störande ljud :) ) Vet att det ligger nära Stureplan men det är ju ingen bar man går på. Smakerna var bra dock,

Volt har ju en bra vinlista, mest odlare, mycket av de nya lite mer spännande. De är de ju konsekventa, det gillar jag,, de har gått hela vägen och valt bort de märken man "måste ha". (nu gillar jag ju många av de märkena också men det är kul att de är konsekventa)
 
Trådskapare
Helen

Helen

Medlem
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

shorepower skrev:
Jag var inte heller helt nöjd med Miss Voon, lite för dyrt (man blir ju aldrig mätt och efter en fyra smårätter är man upp i hissnade summor för den maten) och så hade jag problem med att de ska spela så jävla högt (jag vet Helen, när man är så gammal som jag så får man problem med störande ljud :) ) Vet att det ligger nära Stureplan men det är ju ingen bar man går på. Smakerna var bra dock,

Volt har ju en bra vinlista, mest odlare, mycket av de nya lite mer spännande. De är de ju konsekventa, det gillar jag,, de har gått hela vägen och valt bort de märken man "måste ha". (nu gillar jag ju många av de märkena också men det är kul att de är konsekventa)

Åh nej gubbenlilla så gammal är du inte ännu :-* . Vi har nog bara haft tur de 3 ggr vi har varit på Miss Voon för någon hög musik har det aldrig varit. Sedan trodde inte jag att vi höll på med prisvänlig mat och prisvänliga viner i detta forum ;D
Jag håller mig till en/två klassisk Cosmoplitan, En flaska Cote de Rhone och sashimin och tempuran sedan är jag lycklig.

Detta jävla otyg med biodynamiska viner är djävulens satyg när det kommer till vin i allafall om man som jag älskar klassiska
smaker från Bourgogne. Visst har Johan på Volt överraskat mig flera gånger med ok viner men jag skulle aldrig beställa en enda av dem igen.
 
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

Helen skrev:
Åh nej gubbenlilla så gammal är du inte ännu :-* . Vi har nog bara haft tur de 3 ggr vi har varit på Miss Voon för någon hög musik har det aldrig varit. Sedan trodde inte jag att vi höll på med prisvänlig mat och prisvänliga viner i detta forum ;D
Jag håller mig till en/två klassisk Cosmoplitan, En flaska Cote de Rhone och sashimin och tempuran sedan är jag lycklig.

Detta jävla otyg med biodynamiska viner är djävulens satyg när det kommer till vin i allafall om man som jag älskar klassiska
smaker från Bourgogne. Visst har Johan på Volt överraskat mig flera gånger med ok viner men jag skulle aldrig beställa en enda av dem igen.
Så ja, jag vet inte om "biodynamiska viner är djävulens satyg". Tror inte ett smak på biodynamik men jag tror på att de odlarna gör saker med viner som är naturliga och ger bättre smaker. Kolla bara på skumpalistan, förutom Bereche och kanske Bouchards Pinot Blanc så finns det inte ett enda dåligt vin där http://restaurangvolt.se/sv/beverage_2.asp

Vad gäller priserna på Miss Voon, ja, jag kanske inte alltid tittar på priserna ii menyn men när man hamnar närmare 1000-lappen innan man ens tagit efterrätt , ja då går jag hellre på Frantzen-Lindberg (men nu är ju jag som sagt en lite sure gammal gubbe :) )

PS Godot är bra och din italienare får jag prova vid tillfälle :)
 
Trådskapare
Helen

Helen

Medlem
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

shorepower skrev:
Så ja, jag vet inte om "biodynamiska viner är djävulens satyg". Tror inte ett smak på biodynamik men jag tror på att de odlarna gör saker med viner som är naturliga och ger bättre smaker. Kolla bara på skumpalistan, förutom Bereche och kansle Bouchards Pinot Blanc så finns det inte ett enda dåligt vin där http://restaurangvolt.se/sv/beverage_2.asp

Vad gäller priserna på Miss Voon, ja, jag kanske inte alltid tittar på priserna ii menyn men när man hamnar närmare 1000-lappen innan man ens tagit efterrätt , ja då går jag hellre på Frantzen-Lindberg (men nu är ju jag som sagt en lite sure gammal gubbe :) )

PS Godot är bra och din italienare får jag prova vid tillfälle :)

Men hjärtat nu får du inte glömma att jag inte är champagnetorsk så som du och därför endast spanar in röd/vitvinslistan..
Volts Champagne på glas är för mig helt odrickbart tillsammans med GQ husskumpa.
Ok lite sur gubbe är du nog, men det kan även jag vara.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

shorepower skrev:
Så ja, jag vet inte om "biodynamiska viner är djävulens satyg". Tror inte ett smak på biodynamik men jag tror på att de odlarna gör saker med viner som är naturliga och ger bättre smaker. Kolla bara på skumpalistan, förutom Bereche och kanske Bouchards Pinot Blanc så finns det inte ett enda dåligt vin där http://restaurangvolt.se/sv/beverage_2.asp

Vad gäller priserna på Miss Voon, ja, jag kanske inte alltid tittar på priserna ii menyn men när man hamnar närmare 1000-lappen innan man ens tagit efterrätt , ja då går jag hellre på Frantzen-Lindberg (men nu är ju jag som sagt en lite sure gammal gubbe :) )

PS Godot är bra och din italienare får jag prova vid tillfälle :)
På tal om odlare och bio..var i champagne i helgen och drack bl a Leclapart Apotre 2005 som när den fått ordentligt med luft var otroligt bra, fullmatad med gula frukter, "smördrömmar", massvis med energi och en tillltalande syra :D Den bör man ha några i källaren av.
 
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

baum skrev:
Är inte Krug GC på helflaska för 1895 kr ett ok pris?


http://www.viktoriaumea.se/wp-content/u ... ber-12.pdf

För att inte tala om Bollinger Grand Anneé 2001 för endast 1595 SEK. Fullständigt unik flaska som nog många på det här forumet är väldigt intresserade av att prova

Edit: Var tvungen att kolla var restaurangen låg. Listan var ju rätt omfattande och med tanke på att de låg i Umeå , väldigt kul att det finns intresse.

1895 SEK är ett ok pris. Ibland kan man köpa Krug till bättre priser men då har restaurangen ofta bra omsättning på just det vinet.
 

Magikern

Medlem
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

Store Thor i Ystad har ett ovanligt bra och prisvärt sortiment

Bonnes Marres Gran Cru Jadot-1998 2900:-

Romanee-Conti chezeaux-2004 4995:-

Romanee-Conti Richebourg-2004 6750:-

Romanee-Conti St. Vivant-2004 8650:-

Romanee-Conti La Tache-2004 10150:-

Petrus-2002 14500:-

Mouton Rothschild-2002 3625:-

Cheval Blanc-1995 7500:-

Cheval Blanc-1999 5500:-

Latour-1999 6500:-

Hout-Brion 1994 4795:-

Haut-Brion 2002 3950:-

Margaux 1998 7445:-

Finns mängder med andra kanonviner från hela världen på denna restaurang också

Förvånansvärt med tanke på att de är en liten småstadskrog med rätt medioker mat i övrigt. Inga lyxambitioner när de gäller maten direkt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har dålig koll på hur pålägget är generellt på restauranger i Göteborg. Brukar dock tycka att man får roliga viner för rimliga pengar på Barrique Wine Bar och 28+ (dock inget ställe att bara dricka vin på). Någon som har andra tips i Göteborgsområdet?
 

nohnohyeh

Medlem
Återupplivar den här tråden med anledning av att jag vill gå ut och käka (gör inte det vidare ofta) men blir gråtfärdig då jag ser vinpriserna på restaurang. Hur ser det ut i Stockholm nu för tiden, finns några ställen med hyfsat vettigt prissatt dryck? Jag är sugen på Adam & Albin men det hänger litet grann på hur påslaget ser ut gentemot övriga alternativ.
 
Återupplivar den här tråden med anledning av att jag vill gå ut och käka (gör inte det vidare ofta) men blir gråtfärdig då jag ser vinpriserna på restaurang. Hur ser det ut i Stockholm nu för tiden, finns några ställen med hyfsat vettigt prissatt dryck? Jag är sugen på Adam & Albin men det hänger litet grann på hur påslaget ser ut gentemot övriga alternativ.
Djuret är väl mer inne på 2,5x hemmapriset. Dessutom en del "fynd" om man går igenom deras vinlista http://www.djuret.se/vin-lista
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
19 glas och Pubologi är två andra bra exempel i Stockholm. Ligger dessutom mitt emot varandra.
Pubologi tillhör Djuret-gruppen och de delar vinkällaren med över 2800 viner. Det kommer snart bli ett besök där och med denna digra vinlista med en massa "fynd" så är det bäst att man bestämmer vinet redan hemma!
 
Återupplivar den här tråden med anledning av att jag vill gå ut och käka (gör inte det vidare ofta) men blir gråtfärdig då jag ser vinpriserna på restaurang. Hur ser det ut i Stockholm nu för tiden, finns några ställen med hyfsat vettigt prissatt dryck? Jag är sugen på Adam & Albin men det hänger litet grann på hur påslaget ser ut gentemot övriga alternativ.
AdamåAlbins vinlista är bred i termer av distrikt men kort och naggande god, typ Vinopiagrejor (Jolie-Laide, Arnot-Roberts etc.), jura (ganevats negociantviner, något för dyra), beaujolais, bra Piemonte, rhone etc. Inte riktigt Bordeaux. Ungefär 2,5-3 x hemmapris känns det som. Lyckas inte ladda upp vinlistan från paddans pdf-bibliotek.
 

Jos

Medlem
Känns som det var länge sen jag drack Latour -98 på Djuret för 2000 spänn... Ingen som har något nytt tips här? :)
 
Toppen