Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

Helen

Medlem
ja jag börjar väl denna lista.

Här tänkte jag att vi kunde fylla på med krogar som inte tar ut svinpriser på vinerna.
Skriv gärna SS konsumentpris och restaurangens utpris så är det lättare att förstå hur pass "billigt" vi får köpa vinet för ;D

Jag börjar med Restaurang 28+ i Göteborg som ska vara kända för sitt fina vinpaket.
(jag ska själv få inspektera stället i påsk)

Alla priser är konsumentpriser tagna från SS hemsida.
Det känns spontat som om 28+ har en mycket bra syn på vinpriserna.

Nr 7611 Pineau des Charentes, Trés Vieux Normandine Mercier: 225 kr

Nr 96670 Eitelsbacher Karthäuserhofberg, Riesling Kabinett 2007: 171 kr

Nr 75514 Antica Terra, Pinot Noir, Willamette Valley 2007: 449 kr

Folly, Montes Apalta Valley, Chile 2005: 599 kr

Nr 99017 Ungstein Weilberg, Pfeffingen, Pfalz, Tyskland 2002: 155 kr år 2007 för 2003an.

Nr 81225 La Rocca, Classico, Pieropan, Soave, Venetien Italien 2007: 279 Kr


Nr 99909 Château d´Yquem, Sauternes 2004: 1843 kr såldes 2008

Recioto della Valpolicella Classico, Quintarelli Venetien 1998: 1/2 fl 1995 1379 kr. 75 cl 2758 kr
Man bör få ut ca 6 glas per flaska. Totala kostnade i inköp för alla flaskorna är 6479 kr. Delat i 6 = 1079 kr per vinpaket.
1 st vinpaket kostar 1595 kr för kunden.

Kul att se att de inte har lagt på 4 ggr pengarna.
 

Arvid

Medlem
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

Tycker det är intressantare att kolla på pris för flaskor. Vinpaket blir svårt att jämföra då man inte vet vilka mängder som serveras. På många ställen är det ju bara ett par centiliter av varje vin. Samtidigt så måsta man räkna med spill på ett annat sätt på vinpaketen.

Men det är ett bra paket till ett bra pris det där. Hade varit kul att se analysen på MD. ;)
 
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

Finns en del på forumet som är sugna på att prova Comtes 99 och Roeder Rosé 2004. Föreslår att ni tittar på senaste vinlistan från Eriks Vinbar, båda finns på glas och flaska till ganska trevliga priser. Får övertyga flickvännen om en resa dit ikväll
 

Bubblaren

Medlem
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

shorepower skrev:
Finns en del på forumet som är sugna på att prova Comtes 99 och Roeder Rosé 2004. Föreslår att ni tittar på senaste vinlistan från Eriks Vinbar, båda finns på glas och flaska till ganska trevliga priser. Får övertyga flickvännen om en resa dit ikväll

Har för mig jag såg i ett mejl från dem att de tar 195:-/glas för Comtes 99.
 
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

Bubblaren skrev:
Har för mig jag såg i ett mejl från dem att de tar 195:-/glas för Comtes 99.
Samt 975:-/flaska. Får man väl säga är ett bra pris

Edit: 215.-/glas, inte 195:-

Listan här
 
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

shorepower skrev:
Samt 975:-/flaska. Får man väl säga är ett bra pris

Edit: 215.-/glas, inte 195:-

Listan här
195 kr glaset gäller bara fredagsluncherna, men å andra sidan är skillnaden marginell.
Flaskpriset är sjukt bra och kommer nog inte gälla speciellt länge till...
 

Jos

Medlem
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

Esperanto!

Sjukt bra priser på vinerna. SQN Atlantis Syrah för 2000...!!??
 

Elvis

Medlem
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

Djuret! De har fast påslag på 150 kr på sina "temaviner", just nu Syrah-viner. Comtes 1999 för 190 kr glaset är också överkomligt (men man får mer i glaset på Eriks vinbar).
 
Trådskapare
Helen

Helen

Medlem
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

Upptäckte ikväll att brasserie Godot oxå har Comtes 99 på glas. 220 kr glaset tar de just nu.
Vi tog en flaska i kväll och mummms vad god den va.
 
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

1CRU skrev:
Upptäckte ikväll att brasserie Godot oxå har Comtes 99 på glas. 220 kr glaset tar de just nu.
Vi tog en flaska i kväll och mummms vad god den va.
Den har börjat öppna upp sig fint, trevligt vin
 
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

Som ni säkert märkt så frekventerar jag Eriks vinbar till och från. På den senaste tiden har de börjar öppna upp lite kul på glas för dem av er/oss som vill prova lite äldre prestige, just nu har de Bollinger R.D 1996 och tidigare hade de bland annat haftDom Ruinart 1996 (samt jag tror Dom Perignon 1996).

Inte så ofta det går att få dessa typer av vin att köpa per glas.
 
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

shorepower skrev:
Som ni säkert märkt så frekventerar jag Eriks vinbar till och från. På den senaste tiden har de börjar öppna upp lite kul på glas för dem av er/oss som vill prova lite äldre prestige, just nu har de Bollinger R.D 1996 och tidigare hade de bland annat haftDom Ruinart 1996 (samt jag tror Dom Perignon 1996).

Inte så ofta det går att få dessa typer av vin att köpa per glas.

Låter onekligen trevlig, undrar om det inte blir ett besök imorgon (lördag) kväll - vi skall ju förbi Kägelbanan på konsert kl 8, och därefter torde det sitta fint med ett pitstop på Eriks innan hemgång... :)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

NonPlusUltra skrev:
Låter onekligen trevlig, undrar om det inte blir ett besök imorgon (lördag) kväll - vi skall ju förbi Kägelbanan på konsert kl 8, och därefter torde det sitta fint med ett pitstop på Eriks innan hemgång... :)

Precis vad jag tänkte! Även fast jag inte tänker vara på Säkra Kägelbanan 08:00.
Brukar annars undvika Eriks vid den här tiden på året då det rumlar in allt för många BiB:are som skall, eller har varit, på julbord på Gondolen. De är skitjobbiga!
 
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

Vill tipsa om två trevliga restauranger i London som båda drivs av isländske stjärnkocken Agnar Sverrisson.

Hans huvudställe - Texture - har en stjärna och har varit ganska omskrive senaste året (vald till årets nykomling i Timeout etc). Det ligger dessutom händigt till på en tvärgata ovanför Oxford Street i närheten av Marble Arch, och brukar vara möjligt att boka bord på någon dag i förväg. Maten är trevlig, med lite roande isländska inslag (torsk, lamm mm) men det är (förstås ;)) ställets Champagnelista som drar... Aggie är uppenbarligen skumpafantast och har plockat ihop en riktigt trevlig lista med både odlare o hus som slår många stjärnkrogar på fingrarna. Priserna är hyfsade - Substance deg 06 för £245 är faktiskt inget att säga om - och ibland riktigt bra.

För några månader sedan öppnade så hans andra ställe - 28-50 - och här blir det riktigt intressant. De kulinariska ambitionerna är kanske inte så höga - tänk vinbar med mat - men listan på glas är alltid intressant, och dessutom har man en Collector's List där priserna ibland är löjligt låga. Den baserar sig tydligen på "vänners" inlämnade viner och kan därför innehålla lite allt möjligt från vecka till vecka. Vi valde t.ex. en Mouton Rotschild 1989 för £325, och det torde väl vara under vad den kostar i bond these days... :) Stället ligger runt knuten från Fleet Street, och är ni i krokarna så rekommenderas definitivt ett besök.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

NonPlusUltra skrev:
Vill tipsa om två trevliga restauranger i London som båda drivs av isländske stjärnkocken Agnar Sverrisson.

Låter fantastiskt spännande. Vidarebefordrade omedelbart tipsen till yngste sonen som flyttade till
London för ett par veckor sedan.
 

CH

Medlem
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

Är kanske ingen restaurang men har varit i Val Thorens i slutet av januari och en av nattklubbarna (Summit) som man avslutade en kväll på hade Bolly GA -96 för just 96 euro, Henriot CdE 95 för 105 euro och Krug GC för 120.
Jag köpte ingen för konsumtion på plats eftersom det inte behövdes något mera för mig just då. Försökte däremot köpa med mig några hem men fick ett bestämt nej som svar.

Stannade även på en restaurang mitt i backen för att torka mina handskar efter en riktigt Stig-Helmer vurpa och mittemot toaletten ligger deras vinkällare och till min stora förvåning ser jag hyllor fyllda med Petrus, Haut Brion, Lafite, La Tache, Krug osv…. och många av dem på magnum. Tyvärr låst så jag kunde inte gå in och inspektera närmare men baserat på hur resten av huset såg ut så var det nog inga rimliga priser. Kändes bara som ett knepigt ställe att ha allt detta godiset på. Minns tyvärr inte namnet men ska försöka leta upp det och kolla om de har en vinlista på nätet.

Edit: Stället i pisten hette Le Chalet de Pierres men tyvärr hade de ingen vinlista på webben.
 
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

CH skrev:
Är kanske ingen restaurang men har varit i Val Thorens i slutet av januari och en av nattklubbarna (Summit) som man avslutade en kväll på hade Bolly GA -96 för just 96 euro, Henriot CdE 95 för 105 euro och Krug GC för 120.
Jag köpte ingen för konsumtion på plats eftersom det inte behövdes något mera för mig just då. Försökte däremot köpa med mig några hem men fick ett bestämt nej som svar.

Stannade även på en restaurang mitt i backen för att torka mina handskar efter en riktigt Stig-Helmer vurpa och mittemot toaletten ligger deras vinkällare och till min stora förvåning ser jag hyllor fyllda med Petrus, Haut Brion, Lafite, La Tache, Krug osv…. och många av dem på magnum. Tyvärr låst så jag kunde inte gå in och inspektera närmare men baserat på hur resten av huset såg ut så var det nog inga rimliga priser. Kändes bara som ett knepigt ställe att ha allt detta godiset på. Minns tyvärr inte namnet men ska försöka leta upp det och kolla om de har en vinlista på nätet.

Edit: Stället i pisten hette Le Chalet de Pierres men tyvärr hade de ingen vinlista på webben.
Det pågår ju en hel del diskussioner huruvida vinet mognar olika beroende på vilken höjd man lagrar vinet. Jag vet att man håller på med den här typen av vetenskap i Courchevel vilket ligger välidigt nära Val Thorens.
Det är inte omöjligt att stället du råkade torka upp på, var stället där denna detta empiriskt forskas i...
 

Jos

Medlem
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

El burro grande skrev:
Det pågår ju en hel del diskussioner huruvida vinet mognar olika beroende på vilken höjd man lagrar vinet. Jag vet att man håller på med den här typen av vetenskap i Courchevel vilket ligger välidigt nära Val Thorens.
Det är inte omöjligt att stället du råkade torka upp på, var stället där denna detta empiriskt forskas i...

Stämmer.. Har ett grymt trevligt Schweiziskt vin hemma, Merlot Les Titans, som en kul vinbutiksägare kallar Valais Angelus och det ligger 10 månader i nya barriquer på 1500m höjd över havet innan buteljering för att producenten hävdar att det ger vinet sin charm... :)
 

Dexter

Medlem
SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna

Tycker att det har överkomliga priser på Krusenbergs Herrgård
1982 Château Branaire‐Ducru / 4e Cru Classé (K) 895 kr
1975 Château Cos d’Estournel / 2e Cru Classé (K) 880 kr
1998 Château Cos d’Estournel / 2e Cru Classé (K) 1200 kr
1945 Château Ausone / 1er Grand Cru Classé A (K) 11 300 kr
2005 Brune et Blonde / E. Guigal Château d’Ampuis (K) 930 kr
2002 ”La Chapelle” / Paul Jaboulet Aîné (K) 995 kr

http://www.sjonaramoten.se/sites/defaul ... ta2011.pdf
 
Toppen