Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Restaurangtips i Göteborg?

Mysonoxen

Medlem
Fick just veta att frugan ska på konferens i Göteborg under senhösten. Jag har bestämt mig att haka på. Det är visst något för de företagare i hennes bransch som är intresserade och hon har redan anlitat min gamla mor att vakta barnen under de fyra dagar vi är borta.

Då jag bara var på blixtvisit i Göteborg för ett par år sedan (åt då på restaurang Linnea) har jag inte "gjort stan" på ett tag, och då mitt intresse för hudvårdsprodukter, massagebänkar och liknande är minimalt tänkte jag smita iväg på några mysiga restauranger istället, gärna med bra vinlistor. Sjömagasinet tänkte jag ta min bättre hälft till någon kväll då konfan slutat, då hon aldrig ätit där.

Visst, visst, jag HAR White Guide, men jag tänkte låta någon av er som är bevandrade i den göteborgska krogvärlden komma med bra förslag, både på var jag kan äta middag och avnjuta luncher där jag kan få vin till maten istället för den obligatoriska ramlösan, lättölet och pizzasalladen.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Restaurangtips i Göteborg?

Det finns visst ett Kellys i Gäteborg också, det ska vara fint på senhösten har jag hört!

Skämt åsido, kan inte ett spår om Gbgs ute och restaurangliv. men jag är övertygad om att det slinker omkring någon Sillstrypare här på forumet som är övertygad om sverges framstjärts gastronomiska överlägsenhet!
 

Dejzan

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

Kock o Vin liksom deras vinbar i källaren är trevliga bägge två. Barrique Vinbar ska enligt vänner vara bra men jag har inte varit där själv. Hos Pelle har enkel men vällagad mat och om jag minns rätt trevliga viner.

Edit, det var ett par år sedan jag var där nu men Magnus & Magnus hade iaf schysst käk och bra viner.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

Dejzan skrev:
Kock o Vin liksom deras vinbar i källaren är trevliga bägge två. Barrique Vinbar ska enligt vänner vara bra men jag har inte varit där själv. Hos Pelle har enkel men vällagad mat och om jag minns rätt trevliga viner.

Edit, det var ett par år sedan jag var där nu men Magnus & Magnus hade iaf schysst käk och bra viner.

Tackar!

*googlar*
 

weezer

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

Park Avenu är riktigt bra på kvällarna, sjyst bistromat. Luncherna ojämna tyvärr. Björns bar under Kock o vin som nämndes...bra plock men prismässigt rätt dyra. Tyvärr inte så mycket som sticker ut utöver guiden IMO. Fond är jämna och bra, om än lite oinspirerad miljö. Du kan ju alltid kolla in GP´s krogguiden... http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=611
 

Keen

slan
SV: Restaurangtips i Göteborg?

Har ingen större koll, men var där en kväll i somras medelst båt. Jag och några kompisar seglade på västkusten och sen drog vi göta kanal hem (aldrig igen), men det är en annan historia. Men vi åt iallfall på Park Avenue. Körde fransk löksoppa till förrätt som var kvällens höjdpunkt. Sjukt god och stor nog att funka som huvudrätt i sig. Sen en helt ok råbiff, men jag ser gärna att man får blanda in tillbehören själv. Rödbetor är inte riktigt min grej vilket förtog upplevelsen lite. Sen en ganska medioker cremé brûlée. Kan inte säga så mycket om vinlistan annat än att den var ganska omfattande, kommer ej heller ihåg vad vi drack. Finns på nätet iallafall.

http://www.elite.se/files/vinmeny_park_aveny_cafe_2008_03_0.pdf
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

Keen skrev:
Har ingen större koll, men var där en kväll i somras medelst båt. Jag och några kompisar seglade på västkusten och sen drog vi göta kanal hem (aldrig igen), men det är en annan historia. Men vi åt iallfall på Park Avenue. Körde fransk löksoppa till förrätt som var kvällens höjdpunkt. Sjukt god och stor nog att funka som huvudrätt i sig. Sen en helt ok råbiff, men jag ser gärna att man får blanda in tillbehören själv. Rödbetor är inte riktigt min grej vilket förtog upplevelsen lite. Sen en ganska medioker cremé brûlée. Kan inte säga så mycket om vinlistan annat än att den var ganska omfattande, kommer ej heller ihåg vad vi drack. Finns på nätet iallafall.

http://www.elite.se/files/vinmeny_park_aveny_cafe_2008_03_0.pdf

Tackar!

Inte någon här som är från Gbg verkar det.

Dricker man bara BiB därnere?
 

Keen

slan
SV: Restaurangtips i Göteborg?

Mysonoxen skrev:
Tackar!

Inte någon här som är från Gbg verkar det.

Dricker man bara BiB därnere?


Nä för fan ;D Själv är man från Liiiidingö :p

Var även nere i götet över dagen förra veckan, dock blev det bara McDonald's till lunch =( När mötet var klart nånstans vid halv tre så gick vi ner på stan, eller kontoret vi besökte låg i nordstan (en slags galleria tydligen) och det var helt jävla smetat med folk. Min fråga blir då följande, jobbar inte folk i den stan eller går 50% på bidrag?
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

Keen skrev:
Nä för fan ;D Själv är man från Liiiidingö :p

Var även nere i götet över dagen förra veckan, dock blev det bara McDonald's till lunch =( När mötet var klart nånstans vid halv tre så gick vi ner på stan, eller kontoret vi besökte låg i nordstan (en slags galleria tydligen) och det var helt jävla smetat med folk. Min fråga blir då följande, jobbar inte folk i den stan eller går 50% på bidrag?

Åh Liiiiiiiidingö. På 90-talet var jag ihop med en brud som bodde på Jupitervägen där. Själv är jag från Sumpan ursprungligen och självfallet håller jag på AIK ;) Min släkt kommer dock från så skilda platser som Småland, Västerbotten, Gästrikland, Ångermanland, Skåne, Dalarna, Hälsingland, Värmland, Lappland, Uppland och Södermanland samt Finland, Norge, Tyskland och USA (min mormors far var amerikan i tredje generation), allt enligt släktforskningen min bror ordnat med så jag kan känna sympati för de flesta landsdelar :)

Hmm, fullt på Donken? BiB-viner? Månne har Blekinge fått allvarlig konkurrens, även om jag vet att man kan äta gott i Gbg.
 
3

3 Trauben

SV: Restaurangtips i Göteborg?

Jorå, här finns en göteborgare ;D.

Kan bara varmt rekommendera Thörnströms Kök, se länk http://www.thornstromskok.com/
Riktigt skapliga priser och en klart godkänd vinkällare.
För övrigt har ju Sjömagasinet redan nämnts, men ingen har nämnt 28+ (1 star hos GM).

Lycka till.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

3 Trauben skrev:
Jorå, här finns en göteborgare ;D.

Kan bara varmt rekommendera Thörnströms Kök, se länk http://www.thornstromskok.com/
Riktigt skapliga priser och en klart godkänd vinkällare.
För övrigt har ju Sjömagasinet redan nämnts, men ingen har nämnt 28+ (1 star hos GM).

Lycka till.

Tack och lov, jag var rädd att den gamla fina restaurangstaden förfallit :)

28+ har jag ätit på för länge sedan, det är ett bra ställe. Thörnströms blir nog en ny, fin bekantskap, tack för tips!
 

anders

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

Kan skriva under på Thörnströms. Fick inte de "rising star" nu senast av gummirullarna?

När jag var på Thörnströms för en del år sedan så halvvägs in i meny var jag något för generös i mitt snurrande av vinglaset med resultat att jag även provade rödvinets nedfläckningsförmåga som bedömdes fullgod. Servicen erbjöd genast att ta min tröja i tvättmaskinen och en ny skjorta till mig. Bra dricks lades den kvällen.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

anders skrev:
Kan skriva under på Thörnströms. Fick inte de "rising star" nu senast av gummirullarna?

När jag var på Thörnströms för en del år sedan så halvvägs in i meny var jag något för generös i mitt snurrande av vinglaset med resultat att jag även provade rödvinets nedfläckningsförmåga som bedömdes fullgod. Servicen erbjöd genast att ta min tröja i tvättmaskinen och en ny skjorta till mig. Bra dricks lades den kvällen.

Så går det när entusiasmen är för stor :)
Men snacka om fin service.
 
3

3 Trauben

SV: Restaurangtips i Göteborg?

Enda rekommendationen när det gäller Thörnströms är väl att gå inte dit med vrålande mage, à la Carte rätterna är små :-[, dubbelt upp av allt är lagom för mig, som inte är storätare (63 kg) :eek:! Å andra sidan är det rätt billigt, man kan dubbla ;D. Finns dessutom en trevlig vinkällare, där man kan sitta och småsörpla :p!
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

3 Trauben skrev:
Enda rekommendationen när det gäller Thörnströms är väl att gå inte dit med vrålande mage, à la Carte rätterna är små :-[, dubbelt upp av allt är lagom för mig, som inte är storätare (63 kg) :eek:! Å andra sidan är det rätt billigt, man kan dubbla ;D. Finns dessutom en trevlig vinkällare, där man kan sitta och småsörpla :p!

Det låter bra det. Eftersom jag för några år sedan till följd av alltför stor kärlek till bordets fröjder drog på mig diabetes (ja, ja kalla det gubbsocker ni som vill) måste jag ta det försiktigt med frosserierna. Nådde rekordlåga 82 kg idag efter att 2002 vägt runt 105 kg.
 
3

3 Trauben

SV: Restaurangtips i Göteborg?

Hmmm, kostar på att vara gourmet. Har aldrig tidigare haft sådana problem, men det sista året har jag sett ut som gravid i sjunde månaden ;D så man jag är. Jag som äter så lite :p, men det är väl vinet. So what, jag trivs ändå, byxor är ju inte svindyra. ;D
 

anders

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

3 Trauben skrev:
Enda rekommendationen när det gäller Thörnströms är väl att gå inte dit med vrålande mage, à la Carte rätterna är små :-[, dubbelt upp av allt är lagom för mig, som inte är storätare (63 kg) :eek:! Å andra sidan är det rätt billigt, man kan dubbla ;D. Finns dessutom en trevlig vinkällare, där man kan sitta och småsörpla :p!

När jag var där så tog jag stora menyn och på den var jag lagom mätt. Jag har funnit att ett smidigt sätt att reglera hungern är genom att anpassa brödintaget.

Mysonoxen skrev:
Det låter bra det. Eftersom jag för några år sedan till följd av alltför stor kärlek till bordets fröjder drog på mig diabetes (ja, ja kalla det gubbsocker ni som vill) måste jag ta det försiktigt med frosserierna. Nådde rekordlåga 82 kg idag efter att 2002 vägt runt 105 kg.

105 kg var vad jag vägde innan PM:s vinkällare fick tag i mig. Igår vägde jag in på 112 kg vilket var ett kilo mindre än förra veckan. Hamnade i vanlig ordning på Lenbach efter det och de var snabba att utnyttja min bristande karaktär. De föreslog en hummer med gul sparris och hollandais. Lät gott så jag tog den. Men eftersom jag var hungrig så ville jag ha något matigt först. Tog en asiatisk förrättskombination som jag vet är bra bukafylla. Nu fick de för sig att de skulle bjussa extra för att jag är så god kund så portionerna var extra tilltagna. Jag tror jag gick upp det där kilot igen den kvällen. :'(
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

3 Trauben skrev:
Hmmm, kostar på att vara gourmet. Har aldrig tidigare haft sådana problem, men det sista året har jag sett ut som gravid i sjunde månaden ;D så man jag är. Jag som äter så lite :p, men det är väl vinet. So what, jag trivs ändå, byxor är ju inte svindyra. ;D

Ja, vad tusan jag handlar på Dressmann och Grosshandlar'n. Inte fanken lägger jag pengar på Armanigrejor när jag kan få ett supervin för mellanskillnaden :)
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Restaurangtips i Göteborg?

anders skrev:
När jag var där så tog jag stora menyn och på den var jag lagom mätt. Jag har funnit att ett smidigt sätt att reglera hungern är genom att anpassa brödintaget.

105 kg var vad jag vägde innan PM:s vinkällare fick tag i mig. Igår vägde jag in på 112 kg vilket var ett kilo mindre än förra veckan. Hamnade i vanlig ordning på Lenbach efter det och de var snabba att utnyttja min bristande karaktär. De föreslog en hummer med gul sparris och hollandais. Lät gott så jag tog den. Men eftersom jag var hungrig så ville jag ha något matigt först. Tog en asiatisk förrättskombination som jag vet är bra bukafylla. Nu fick de för sig att de skulle bjussa extra för att jag är så god kund så portionerna var extra tilltagna. Jag tror jag gick upp det där kilot igen den kvällen. :'(

Vi betalar ofta med våra kroppar för att njuta bordets läckerheter...
 
3

3 Trauben

SV: Restaurangtips i Göteborg?

Myson,
Helt min inställning, livet går ut på prioriteringar (om man inte är miljardär förstås). Varför köpa brallor för 2000 kr när man kan få dem för 500 och vin för 1500 kr? ;)

Anders,
tyska matportioner är inte att leka med. Hamnade för ett par år sedan i Bockenau (Nahe) och lyckades efter lite letande hitta en (!) matservering. Klev in, tom restaurang, sunkigt östtyskliknande 70-tals-ställe. En Messerschmidtmatrona glor storögd på mig och grymtar något ohörbart. Frågar efter wienerschnitsel, ja, ok, efter 20 minuter kommer ett dasslock in med tre schnitslar om vardera 1/2 kvm in. Ridå, jag åt en halv, betalade, varvid matronan undrade om det var något fel på maten. Svarade att jag behövde bara mat för 1 dag, inte för sju.
Ät inte inte i Bockenau (Schäfer-Fröhlich hemort) om du inte har gått igenom Ramadan.
 
Toppen