Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Pomerol

Medlem
SV: Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Guayabera skrev:
Behöver köpa nya vinglas efter flytt från utlandet, så har därför börjat köpa in lite olika för att jämföra. Har tidigare kört Riedel Vinum Chianti/Riesling nästan genomgående. Så till poängen. Köpte ett var av Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux och får säga att skillnaden är minimal utseendenmässigt. Riedel glaset har ett smalare och elegantare ben men otrevliga skarvar vid både foten och kupan. Det är dock skillnad i pris; 129 mot 299. Kommer att köra ett smak test när jag skaffat lite fler olika glas. Vad är forumets åsikter?

Jag vet inte hur det var innan Riedel köpte Spiegelau 2004 men numera görs bägge (Spiegelau Vino och Riedel Vinum) i samma fabrik i Tyskland. Till skillnad mot till exempel Riedel Sommelier så är de inte handblåsta utan maskintillverkade. Skillnaden på själva kupan är minimal medan det är desto större skillnad på själva tjockleken på glaset. Ridel är betydligt tunnare och bjuder på större elegans och bättre munkänsla.

Jag använder både Spiegalau Vino och Riedel Vinum. Jag föredrar Riedel och jag tycker man kan blanda glas om de inte räcker till vid en större middag då de är så pass lika.

När det gäller champagne tycker jag att Riedel Sommelier vintage champagneglas är överlägset bäst av de glas jag provat. Eller som en kompis uttryckte det: "Champagnen smakar bxjs i alla andra glas sedan jag köpte Riedel Sommelier"...
 
Trådskapare
Guayabera

Guayabera

Medlem
SV: Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Pomerol skrev:
Jag vet inte hur det var innan Riedel köpte Spiegelau 2004 men numera görs bägge (Spiegelau Vino och Riedel Vinum) i samma fabrik i Tyskland. Till skillnad mot till exempel Riedel Sommelier så är de inte handblåsta utan maskintillverkade. Skillnaden på själva kupan är minimal medan det är desto större skillnad på själva tjockleken på glaset. Ridel är betydligt tunnare och bjuder på större elegans och bättre munkänsla.

Efter att ha provat sida vid sida i helgen så kan jag instämma. Riedel ligger klart skönare i handen. Riedel har dessutom klarare kristall. Spiegelau har som jag nämde inga skarvar mellan kupa ben och fot, men detta gör också att det är en ansenlig glasklump just där ben och kupa möts.

Jos skrev:

Kommer att beställa i morgon tillsammans med Mikasa open up (heter nu tydligen Chef & Sommelier). Något skeptisk då jag ej vet hur pigg jag är på accelererad luftning. Föredrar nog snigel luftning i karaff, men ska ändå ge det en ärlig chans.
 

Håkan

Medlem
SV: Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Krug88 skrev:
Hmmmm, fast de är fel för bubbel...

Julles serie inkluderar även rödvin, vitvin och dessertvin. De är faktiskt inte så dumma och nog markandens tunnaste glas men jag gillar inte den smala öppningen riktigt. BGK-s glas har också smal öppning men då gillar jag Julles glas bättre. Sedan är det väl alltid trevligt att stödja svenskt hantverk.
 

Krug88

Medlem
SV: Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Håkan skrev:
Julles serie inkluderar även rödvin, vitvin och dessertvin. De är faktiskt inte så dumma och nog markandens tunnaste glas men jag gillar inte den smala öppningen riktigt. BGK-s glas har också smal öppning men då gillar jag Julles glas bättre. Sedan är det väl alltid trevligt att stödja svenskt hantverk.
De är helt ok, men jag uppfattar dem lite för stora och alldeles för lätta.
De känns lite billiga helt enkelt...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Krug88 skrev:
De är helt ok, men jag uppfattar dem lite för stora och alldeles för lätta.
De känns lite billiga helt enkelt...

Säger mannen som kommer att suga på en kokosnöt de närmsta åren...
 

Krug88

Medlem
SV: Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Krug skrev:
Säger mannen som kommer att suga på en kokosnöt de närmsta åren...
Japp, och för övrigt så ser jag dig som en rätt billig figur också... ;)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Krug88 skrev:
Japp, och för övrigt så ser jag dig som en rätt billig figur också... ;)

Jamen, jag är ju billig.
 
Toppen