Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Riedel Veloce ömtåliga?

Jag köpte sex flaskor av Riedel Veloce Pinot Noir / Nebbiolo förra veckan. I fredags packade jag upp dem ur kartongen för att använda vid middagen. De två första glasen gick sönder inom 12 minuter. Ett sprack i skaftet mellan fot och kupa, det andra sprack i kupan.

Jag blev mäkta förvånad. Efter att i 20 år använt Orrefors vinglas, som ja de är lite tjockare, haft sönder kanske 6-8 stycken under den perioden blev jag helt ställd över hur sköra dessa glasen var.

Ni som har dessa glas - hur mycket waste har ni? Brukar glasen gå sönder för er eller har jag fått ett paket med måndagsexemplar?

Jag använde inget övervåld när jag packade upp dem och sköljde ur dem.
 
Jag köpte sex flaskor av Riedel Veloce Pinot Noir / Nebbiolo förra veckan. I fredags packade jag upp dem ur kartongen för att använda vid middagen. De två första glasen gick sönder inom 12 minuter. Ett sprack i skaftet mellan fot och kupa, det andra sprack i kupan.

Jag blev mäkta förvånad. Efter att i 20 år använt Orrefors vinglas, som ja de är lite tjockare, haft sönder kanske 6-8 stycken under den perioden blev jag helt ställd över hur sköra dessa glasen var.

Ni som har dessa glas - hur mycket waste har ni? Brukar glasen gå sönder för er eller har jag fått ett paket med måndagsexemplar?

Jag använde inget övervåld när jag packade upp dem och sköljde ur dem.
Jag kör veloce pinot noir ofta och alltid i diskmaskin. Jag har 0% waste. Inte en skråma.
 
Trådskapare
Chase_Gioberti
Det låter lovande. Och stärker min teori om att något måste varit fel med det paketet Där båda gick sönder i princip omgående.
 
Trådskapare
Chase_Gioberti
Nej, det är klart att jag hanterade dem. Det första plockade jag ur förpackningen när det fick sönder i stammen/foten. Men jo, jag hanterade det. Det andra diskades försiktigt. Med svamp i kupan när en stor skärva bröts av. Båda från samma paket. Jag blev förvånad då jag inte tyckte jag var oaktsam. Så det är därför jag försöker förstå om det är vanligt att detta sker, eller om jag hade otur med de två första Riedel-glas jag köpte.
 

Per Stade

Lege artis
Enligt min åsikt bör du reklamera dem.
Returnera alla.
Det kan vara något tillverkningsfel.
Vi har använt Riedels Sommeliers i åratal och det är bara ett fåtal som gått sönder.
Och det har berott på mycket ovarsam behandling.
Uppriktigt sagt så är jag förvånad över vad så tunna glas tål.
Å andra sidan hade jag för ett antal år sedan Juhlins champagneglas.
De var tillverkade av Reijmyre.
11 glas av ett dussin gick sönder på nolltid.
Framförallt var det just som du skriver att stammen gick av.
Oftast vid foten.
Jag gissar att det beror på någon form av spänningar i glaset från tillverkningen.
 
Last edited:
Skulle också reklamera, låter som ett måndagsex.

Vill även rekommendera att diska alla glas i diskmaskin. Jag upplever att det är vid handdisk som man råkar krascha vinglasen... Kan vara att man trycker till med diskborsten, knackar i diskhon eller vrider av stjälken.
 

The Wall

Medlem
Skulle också reklamera, låter som ett måndagsex.

Vill även rekommendera att diska alla glas i diskmaskin. Jag upplever att det är vid handdisk som man råkar krascha vinglasen... Kan vara att man trycker till med diskborsten, knackar i diskhon eller vrider av stjälken.
Instämmer. De gånger våra Zaltoglas har delat sig i två delar - det är märkligt nog alltid stjälken som går av - är efter ovanligt ogenomtänkt torkning med handduk (2 ggr) eller efter att glaset fått en flygtur ner från köksbänken efter närkontakt med en ouppmärksam armbåge (1 gång). De gånger våra Veritasglas har gått sönder - märkligt nog alltid kupan - är vid närkontakt med bestick i hög fart (1 gång), flygtur på bricka ner för två trappsteg (1 gång, men 2 glas. På den flygturen befann sig även tre StandArt-glas varav två klarade sig helt från trappflygsjukan) eller ogenomtänkt torkning med handduk (1 gång).
 
Toppen