Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rolly-Gassmann, Alsace.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Under Dublinresan så var vi någonstans på en vinbar (Hoke kan flika in mer info när han vaknar från sin koma) där vi plockade in en Riesling från ovan nämnda producent från årgång 1996. Jag blev sjukt glad och gillade verkligen det här vinet. Nu var man kanske inte helt nykter vid provningstillfället, men jag var inte på långa vägar lika tankad som jag skulle komma att bli. Producenten är för mig tämligen okänd, kan bara minnas att jag sett namnet passera i förbifarten någonstans.

Finns det någon i den samlade intelligentian som har lite mer info att ge mig om producenten?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Rolly-Gassmann, Alsace.

Ah! Man tackar!

Det var Riesling Pflaenzerreben 1996 €15 som vi provade, men potatisätarna tog lite mer betalt, typ €36 kostade den på butikshyllan.

Men förstå storheten av att plocka ner den från hyllan, ge den till en sommelier att kyla och sen plocka in ett dussin ostron och mumsa på till vinet. Då lade de på €10 i korkavgift.

Sommelieren och hans kollegor höll på att få en infarkt då vi hälde upp ett ordentligt glas för dem att prova, de verkar inte vara bortskämda med det tyvärr.
 

anders

Medlem
SV: Rolly-Gassmann, Alsace.

Ska man ha info om Alsace är Warfvinges hemsida troligen Sveriges, om inte världens bästa...
Lite osäker dock på om han uppdaterar den så frekvent numera.
 
SV: Rolly-Gassmann, Alsace.

Rolly-Gassmann är närmast vår husgud när det gäller Alsace.
Besökte dom första gången vi var i Alsace och de står alltid på besökslistan när vi bilar söderut.
Dom gör viner där årgångarna får tala fullt ut. Är det varmt -> lite restsötma, är det svalt -> lite mindre restsötma.
Som synes nästan alltid lite restsötma...Vet man bara om det är det tar man höjd för detta i matlagningen...
En annan förträfflighet är att dom alltid har konsumtionsfärdiga viner till salu.
Inte alls omöjligt att det ligger lite 1999:eek:r eller liknande i deras källare till försäljning.
Älskar deras Riesling och Pinot Gris. Alltid uttrycksfulla och personliga.
Dom har inga Grand Cru (du hittar Rolly i Rorschwihr) men har ett stort gäng riktigt bra Lieux-Dits (namngivna vingårdar).
Dom kör numera biodynamiskt fullt ut.

Goooooooda viner..........
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Rolly-Gassmann, Alsace.

Tack peeps!

JA, jag har ju då bara provat den däringa 1996 Rieslingen men jag är sjukt nöjd!

Måste kolla upp tillgängligeheten på detta!
 

Hoke

Medlem
SV: Rolly-Gassmann, Alsace.

Stellet som besoktes hette Fallon&Byrne, aven nemd i en annan trad.
Ocksa ska vell nemnas att vi drack en Pegau 2001 som var helt fantastisk!! Det var dock det sista vinet for att lemna plats till en satans massa pints!

H

Ps. lider fortafarande efter helgen med huvudverk och en trasad mage... :'(
 
Toppen