Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rom, hotel , restauranger och vinbarer

Per Stade

Lege artis
SV: Rom, hotel , restauranger och vinbarer

Detta är nog det bästa hotell jag någonsin bott på:
http://www.hotelpontesisto.it/
Vi var där för några år sedan när det var helt nyrenoverat.
Då hade man till och med en svensktalande receptionist.

Fantastiskt snyggt och obeskrivligt fräscht. Ligger i en liten
gränd som går in från bron Ponte Sisto. På andra sidan bron
ligger den gamla stadsdelen Trastevere med massor av genuina
italienska restauranter.
Promenadavstånd från de flesta sevärdheterna i Rom.

Hotellet är en upplevelse i sig!
 

Per Stade

Lege artis
SV: Rom, hotel , restauranger och vinbarer

shorepower skrev:
Tack, det hade jag inte hittat. Ser riktigt bra ut. Kommer du ihåg hur du bodde, högt upp eller något.

Ett par trappor upp mot "gatan". Men jag skulle hellre kalla det en
gränd, trevliga gatstenar och i stort sett ingen trafik.

Hotellet är inte heller så stort som man kan tro av hemsidan.
Det består av tre hus som ligger runt gården.
Mycket smakfullt och trevligt.

Frukosten är rätt enkel om du är van vid svenska hotell.
Mest croissanter och marmelad.
 
SV: Rom, hotel , restauranger och vinbarer

Var här i somras: http://www.grandhoteldelaminerve.com/

Hotellet helt ok, ok pris, ingen trafik, centralt och bra läge, dock är gymet inget att hänga i granen, men det är ju inte därför man åker till Rom. Rekommenderar den öppna restaurangen på taket om du har damsällskap ;)
Ingen stjärnkrog, men riktigt nice utsikt över taken och Peterskyrkan... så hade dom vällagrad Krug också till bra pris! ;D
 

Keen

slan
SV: Rom, hotel , restauranger och vinbarer

Lånar tråden lite. Ska till Rom imorgon på konferens, och undrar om någon har nån eller några restaurangrekommendationer.
 
SV: Rom, hotel , restauranger och vinbarer

http://maps.google.se/?ie=UTF8&ll=41.901015,12.497018&spn=0,0.004812&t=h&z=18&layer=c&cbll=41.900953,12.496909&panoid=Z25Nmwx_cAV0KyPTPUgNUw&cbp=12,314.99,,0,5.81
(Via del Viminale)

En "enkel" vinbar nära stationen, som vi besökte flera gånger.
Vi handlade även en del viner som vi hade provat.
Jättetrevlig personal, sista kvällen var det strul med kortmaskinen(hade bara pengar att betala vinet vi hade druckit)
Men vi fick behålla flaskorna och komma och betala dagen efter!!!
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Rom, hotel , restauranger och vinbarer

Nåt nytt om Rom?

Främst på jakt efter trevliga restauranger där man INTE behöver boka bord veckor i förväg...
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Rom, hotel , restauranger och vinbarer

Rom var regnigt, blåsigt men rätt ljummet och skönt ändå.
Veckan innan försökte jag i panik boka bord, men misslyckades fatalt. Om restaurangen i fråga ens svarade så var svaret att de var fullbokade lång tid framöver. Så, jag gav upp och ställde in mig på att vi skulle få hitta nån sylta på stan istället.

När vi landat i Rom och sitter på tåget in mot stan ringer min telefon. I andra änden hör jag en skånskt klingande röst som låter meddela att restaurang Metamorfosi som han jobbar på har fått en avbokning och undrar om vi fortfarande är intresserade?
Om vi är? Kommer påven få en ful mössa dagen efter?

Metamorfosi stoltserar med en stjärna i guiden och visade sig leverera på den nivån också, i alla fall på mat och service.
De har ett väldigt "grönt", organiskt och fräscht tema och en av de tre avsmakningsmenyerna är till och med helt vegetarisk.
Vi väljer "Assaporando", som består av nio än så länge hemliga rätter. Samtalet med sommelieren blir kort, då vi har en aning om vad vi ska äta. Vi bestämmer att han ska fylla på vartefter istället...

Vi börjar med champagne, en nolldosageare från Vincent Couche. Aldrig druckit den innan och där och då kändes den rätt bra.
Menyn blev sen;
Nån salladsgrej med getost

Red shrimp "Cocktail" raw and smoked

Mozzarella e Spinach, bread and olives

Carbonara egg 65°

Spaghetti Masciarelli mussel powder and perfumes of the sea

Risotto with goat cheese and saffron

Ravioli, butter, parmesan cheese and truffle

Charcoal grilled lobster, fennel and olives

Lamb, roast cauliflower, citrus medica and liquorice

White chocolate , blu del Monviso cheese and Porto

Torrefazione 2.0 coffee, hazelnuts and chocolate

Piccola pasticceria


....och vinerna blev:
Riesling Spatelse Trocken Kerpen 2010
St Haubin 1er cru "En Remilly" Chateau de Pouiligny Montrachet 2004
Brezè Saumur Clos Regeaurd 2004
Crianza Valserrano 2003
Recioto della Valpolicella Classico Santa Sofia 2009

Sammanfattningsvis fantastiskt gott!! Oklanderlig service och bra flyt. Skaldjursrätterna var grymma och spaghettin med "musselpulver" var nog kvällens stjärna.

Efter stängning kom skånske kocken (John el. Johan?) upp och satt sig med oss. Vi surrade lite och fick tips om Roms bästa pizzeria, som vi besökte dagen efter. Tonda! Lätt bästa pizzan jag ätit och då har jag ändå plöjt några stycken, world wide...

Deras egna specialare som vi fick prova på, med endast peccorino och svartpeppar.


http://metamorfosiroma.it/index.html
http://www.tondatonda.com/
 
Trådskapare
A
SV: Rom, hotel , restauranger och vinbarer

Riktigt bra inlägg Sjödin. Stort tack. Det blir nog Rom snart igen för mig och Metamorfosi verkar väl vara värt ett besök.
 
Toppen