Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rosé - 1997 Viña Tondonia Rosado Gran Reserva

SUPRA

Bäst
Läser om denna Rosé lite överallt, att det är en vinsmakarrosé - the one and only!

Ganska få flaskor att slåss om.

Vad säger ni?

(96206) 1997 Viña Tondonia Rosado Gran Reserva - 169 kr
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Rosé - 1997 Viña Tondonia Rosado Gran Reserva

SUPRA skrev:
Läser om denna Rosé lite överallt, att det är en vinsmakarrosé - the one and only!

Ganska få flaskor att slåss om.

Vad säger ni?

(96206) 1997 Viña Tondonia Rosado Gran Reserva - 169 kr

Har aldrig provat denna, eller för den delen läst om det, men personligen skulle jag tänka en och två gånger innan jag handlade en så gammal rosé. Men å andra sidan, den kan ju vara helt fantastisk också. ;D
 

Öhman

Medlem
SV: Rosé - 1997 Viña Tondonia Rosado Gran Reserva

Provade denna för några år sedan (96:an?). Mycket speciell. Höga syror, mycket oxidation, väldigt speciella aromer. Inte mycket gemensamt med moderna viner. Delade gruppen i två läger.
 

R.P

Medlem
SV: Rosé - 1997 Viña Tondonia Rosado Gran Reserva

Jag känner igen namn och flaska, det är tyvärr allt jag kan säga om den...intressant ändå med en lagrad rosé.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Rosé - 1997 Viña Tondonia Rosado Gran Reserva

Har också läst en hel del om denna och är bra sugen på att testa. Rosé är annars inte alls min grej, om den inte kommer från Champagne och bubblar... ;D
 

R.P

Medlem
SV: Rosé - 1997 Viña Tondonia Rosado Gran Reserva

Sjödin skrev:
Har också läst en hel del om denna och är bra sugen på att testa. Rosé är annars inte alls min grej, om den inte kommer från Champagne och bubblar... ;D

Hur kan man motstå en sydfransk rosé en varm sommardag...8)
 

Krug88

Medlem
SV: Rosé - 1997 Viña Tondonia Rosado Gran Reserva

R.P skrev:
Hur kan man motstå en sydfransk rosé en varm sommardag...8)
Utan några som helst problem...
En kall öl eller en bra skumpa BdB sopar mattan med det!
 

R.P

Medlem
SV: Rosé - 1997 Viña Tondonia Rosado Gran Reserva

Krug88 skrev:
Utan några som helst problem...
En kall öl eller en bra skumpa BdB sopar mattan med det!

Sopar mattan är att ta i, olika saker vid olika tillfällen. ;D Bodde några år i Nice och utvecklade ett lätt rosé beroende där, saknar fransk rosé helt enkelt, kalla det nostalgi...

anders skrev:
Genom att öppna en nordfransk rosé. 8)

:D
 

David W

Medlem
SV: Rosé - 1997 Viña Tondonia Rosado Gran Reserva

Har inte heller testat den gamla spanska rosén men har för mig att Röttorp skrev väl om en tidigare årgång som var ungefär lika gammal vid lanseringen.
 

J.S.

Medlem
SV: Rosé - 1997 Viña Tondonia Rosado Gran Reserva

Så här skriver Livets Goda om den: Härlig doft för den som gillar moget vitvin. Liknar inte mycket som den traditionella rosédrickaren förväntar sig. Doften är nötig med inslag av honung och färska aprikoser. Torr smak med nästintill sherrylika nötinslag, ett uns honung och äpple.

Får nog lov att prova iaf ;D 169 bagis är ju inte mycket att bråka om!
 

J.S.

Medlem
SV: Rosé - 1997 Viña Tondonia Rosado Gran Reserva

kayaker skrev:
Jack Jacobsson har också provat. Han varnar för hög andel dåliga flaskor...

http://www.bkwine.com/vininformation/ny ... er-maj.htm

Doft lätt mogna hallon med inslag av gamla fat, komplex och subtil i het egen stil
Smak mycket mogen, fatig och kärv, udda fågel, gles men lång jordgubbston, drick nu
Betyg: 13,5p – (helt eget kultvin!, var bättre tidigare år, varning för hög andel dåliga flaskor!)
 

gustav.K

Medlem
SV: Rosé - 1997 Viña Tondonia Rosado Gran Reserva

Den jag provade för ett år sedan, vilken troligtvis var något år äldre än denna, var inte så lite sherrylik. Känns bra att ha prövat. Lär inte betala för att göra det igen.
 
Toppen