Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Roséchampagne på bolaget-hjälp mig att välja

Dejzan

Medlem
Det har blivit lite av en tradition att jag tar med mig lite gott bubbel hem till jul. Förra året hade jag med mig en Piper Heidsieck Sauvage Rosé som var väldigt uppskattad. Så pass mkt att jag tänkte satsa på en rosé i år också. Frågan är bara vilken, beställer jag snart borde beställningssortimentet fungera också, om inte så har jag ju en och annan flaska liggandes hemma redan.
Jaja, hittills lutar jag åt Billecart Salmon som jag inte provat än men förslag uppskattas, priset bör inte ligga över 500:-
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Roséchampagne på bolaget-hjälp mig att välja

Personligen är jag jäkligt förtjust i Gosset Rosé. Jag tycker den är grym, och den borde ju kvala in i din prisklass. Finns ju Veuve Cliquot rosé NV som också är bra!
 
Trådskapare
D

Dejzan

Medlem
SV: Roséchampagne på bolaget-hjälp mig att välja

Krug skrev:
Personligen är jag jäkligt förtjust i Gosset Rosé. Jag tycker den är grym, och den borde ju kvala in i din prisklass. Finns ju Veuve Cliquot rosé NV som också är bra!

Det skulle kanske vara något, deras Grand Reserve är ju riktigt bra.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Roséchampagne på bolaget-hjälp mig att välja

Ja, jag är ruskigt förtjust i den själv. Spring förbi Willy Ohlsson och köp lite tryffelsalami och be att få den tunns skivad, komplettera med lite Pata Negra och en jävligt soft olivolja så är du så löjligt hemma! Hur gott som helst!
 

Krug88

Medlem
SV: Roséchampagne på bolaget-hjälp mig att välja

Billecart rosé var väldigt bra för några år sedan, men på sistone har de ökat dosagen så den blivit lite för söt.
Henriot rosé, finns den på bolaget? Helt ok.
 
Trådskapare
D

Dejzan

Medlem
SV: Roséchampagne på bolaget-hjälp mig att välja

Till slut blev det varken eller. Jag tog en tur in till Köpenhamn idag, hittade en ny vinaffär där jag köpte en flaska Serge Horoit Seve rosé. Ska bli spännnande att prova, 100% Pinot noir gjord enl saignéemetoden,
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Roséchampagne på bolaget-hjälp mig att välja

Dejzan skrev:
Till slut blev det varken eller. Jag tog en tur in till Köpenhamn idag, hittade en ny vinaffär där jag köpte en flaska Serge Horoit Seve rosé. Ska bli spännnande att prova, 100% Pinot noir gjord enl saignéemetoden,

Kul! Återkom med en recension!
 
Trådskapare
D

Dejzan

Medlem
SV: Roséchampagne på bolaget-hjälp mig att välja

En kort recension är kanske på sin plats. Den blir kort då vinet dracks under julklappsudelningen, så jag var inte så engagerad. Men ljust rosa till färgen, väldigt vinös i både smak och doft, tyvärr var inte glasen de allra bästa. En något mer rundad kupa att hade säkert hjälpt till att lyfta fram doften mer. Men det var en positiv upplevelse, normalt sett är jag inte så förtjust i (ung) roséchampagne, jag tycker inte att allt brukar hänga ihop riktigt, kanske beroende på tillverkningen. Så var inte fallet här. Den var förvisso väldigt ung men ytterliggare lagring tror jag inte på, god att dricka nu.

Länk till den danska importören för mer info: http://www.petillant.dk/
 

R.P

Medlem
SV: Roséchampagne på bolaget-hjälp mig att välja

Bump! Skulle vilja ha lite fler förslag på roséchampagne...
 
SV: Roséchampagne på bolaget-hjälp mig att välja

Krug88 skrev:
Billecart rosé var väldigt bra för några år sedan, men på sistone har de ökat dosagen så den blivit lite för söt.
Henriot rosé, finns den på bolaget? Helt ok.

Håller med om att Billecart överhuvudtaget verkar ha blivit sötare, men vill ändå säga att den BS rosé jag drack för ett par veckor sedan var riktigt bra. (Och den hade då bara legat ett halvår i vinskåpet.) När det gäller rosé i den här prisklassen tycker jag rentav att Billecart slår det mesta, även om Gosset också är en riktigt höjdare, men kanske med lite mindre djup.
 

Elvis

Medlem
SV: Roséchampagne på bolaget-hjälp mig att välja

Jag tycker att Ruinart Rosé Brut är riktigt bra. Klar rosa färg (något mörkare än de flesta andra, inbillar jag mig), fruktig och mycket god. Dessutom tycker jag att flaskan är riktigt snygg.
 
Toppen